'Christenen Midden-Oosten onderworpen aan genocide'

Gestart door dudge, 03/01/2011 | 23:21 uur

IPA NG

Citaat
EGYPT: Some Copts and Muslims come together during Orthodox Christmas

Christian Orthodox Christmas has long been a nettlesome holiday for Egypt's Muslims: Some have taken to extending kind wishes to their Coptic neighbors while others have gone as far as forbidding any celebration of the birth of Christ.

This year's Christmas was a different story, however. The church bombing that left 25 dead and at least 80 injured in the Mediterranean city of Alexandria on New Year's Eve seems to have finally made millions of Muslims aware of the nation's Islamic extremism and dangerous sectarian divide.

In a sign of goodwill, thousands of Muslims attended Christmas masses on Thursday and Friday alongside Christians. "I'm here to tell all my Coptic brothers that Muslims and Christians are an inseparable pillar of Egypt's texture," Mohab Zayed, a Muslim attendee at a Mass in a church in the Heliopolis district of Cairo, told The Times. "Copts have to know that we will share any pains or threats they go through."

A large number of prominent Muslim intellectuals, actors and clergymen also joined Copts in their masses. Adel Imam, the Arab world's most famous actor, and Amr Khaled, a popular islamic preacher, attended Christmas liturgies.

Also on Thursday, hundreds of Muslims organized a candlelight vigil to show solidarity with Copts in downtown Cairo's Tahrir Square. Copts had to celebrate Christmas amid both mourning and great security worries as the Ministry of Interior deployed thousands of armored vehicles, no less than 70,000 police officers, metal detectors and bomb-sniffing dogs around churches across the country.

A campaign initiated by Muslim cultural tycoon Mohamed El Sawy called on Muslims to act as protecting shields outside churches Thursday and Friday. Leaflets were handed out by Muslim volunteers reading "we either live together or die together," referring to Copts and Muslims.

Coptic student Nader Rizkallah was happy to see Muslims get involved in efforts to get closer to Copts. Nonetheless, he wondered if such solidarity will last.

"I'm really glad with the spirit some Muslims have shown this Christmas, but did we have to wait for something disastrous like the Alexandria bombing to get closer? Will we stay this close next Christmas even if no deadly attacks occur before it?" Rizkallah told The Times.

Last week, Coptic Pope Senouda III appealed to the Egyptian government to start tackling the grass-roots of the sectarian problem in Egypt as a first step toward avoiding further attacks and stemming hatred of Copts in Egypt.

Egypt's Copts, who have long complained of inequality and been marginalization by the Muslim majority, amount to 10% of the country's population.
http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2011/01/egypt-copts-and-muslims-come-together-for-once-during-orthodox-christmas.html
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#14
Citaat van: VandeWiel op 04/01/2011 | 09:03 uur
Het vreemde is dat het voor mij qua gevoel bijna ongeloofwaardig overkomt als mensen zeggen dat er genocide naar Christenen toe plaats vindt.

We mogen ook niet vergeten dat er meer dan 100.000 en volgens sommigen zelfs 1.000.000 Irakezen omgekomen zijn door de oorlog en sektarisch geweld erna. Niet goed allemaal...
Van genocide is ook helemaal geen sprake. Dat is een term die men snel gebruikt om de zaak op te blazen....(hoe erg ik de aanslagen ook vind overigens)

En het vernietigen van die groep?...sorry hoor, maar we hebben het hier over een kleine extremistische groepering die dat roeptoetert.... Als men bedenkt dat de Kopten alleen in Egypte al 5%(laagste schatting), 8% (Egyptische overheid) tot 23% (hoogste schatting van Kopten zelf) (onafhankelijke bronnen schatten zo 7 a 8 miljoen Egyptenaren) van de bevolking daar vormen...dan kun je toch moeilijk een vernietiging voorzien. Een poging tot verdrijven/verjagen naar elders door angst te creëren via aanslagen en polarisatie tussen Moslims en Kopten lijkt me een realistischer beeld.

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 04/01/2011 | 12:18 uur
en dan is het officieel geen genocide want het zijn er maar 22
Inderdaad is het officieel geen genocide.

Genocide is een oorlogsmisdaad volgens het internationaal recht. Dus het moet in een oorlog gebeuren.
Daarnaast zijn het er inderdaad "maar" 22 vermoord
Dus een man die 22 vrouwen vermoord pleegt volgens jou genocide............goh, dat nog geen rechter daar opgekomen is.....

Als je leest welke gebeurtenissen officieel als een genocide wordt aangemerkt dan kom je aan aantallen tussen de 8-duizend en 10-mijloen doden. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

DvdW

Citaat van: VandeWiel op 04/01/2011 | 12:51 uur
Waarschijnlijk voldoet het niet aan de definitie van genocide,
Mee eens, ik zou zelf niet kiezen voor 'genocide' in dit verband, maar dat het ontzettend vaak gebeurd door het gehele midden-oosten, Afrika en Azië is toch iets dat vaak vergeten wordt.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 04/01/2011 | 12:18 uur
flikker toch op man met zo'n opmerking steek je kop lekker in een emmer
stront.

Oorlogsvis,

Dit is de op een na laatste keer dat je dit taalgebruik hebt gehanteerd. Bij herhaling zal ik je bij de algeheel beheerder voordragen voor een "afkoelingsperiode". Ik gun je je boosheid, maar je etaleert dat maar op een wat fatsoenlijker manier; dergelijke bejegening van mede-forumleden vind ik niet acceptabel.

Rob
Forumbeheerder

VandeWiel

Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 04/01/2011 | 12:41 uur
Citaat van: IPA op 04/01/2011 | 11:13 uur
22 doden op iets van 18 miljoen christenen is geen genocide.

het zijn er aardig wat meer......

CitaatBloedige Kerst voor Nigeriaanse christenen
03 jan 2011Nigeria

Moet ik nog doorgaan....?

Waarschijnlijk voldoet het niet aan de definitie van genocide, maar het gebeurt wel zeer regelmatig op veel plaatsen in de wereld.

Voor een overzicht van Genocides, zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide

Wat me opvalt is dat Srebrenica hier met >10.000 wordt genoemd terwijl er elders op Wikipedia wordt gesproken over 7-8000. Ook wordt Armenie terecht vermeld.


Ros

Ik kan mij niet herinneren dat ook maar iemand op het forum het gedrag van de ANP goed heeft gevonden. Er werd aangegeven dat dit onderdeel uit maakt van een gewoonte, die misschien al wel honderden jaren bestaat. Het gedrag tegenover en behandeling van vrouwen is ook voor ons iets dat wij afkeuren, maar in die landen een geaccepteerd iets is.

Voor de dierenlierfhebbers onder ons zal de manier waarop men in deze landen met dieren omgaat ook iets verschrikkelijks zijn.

De slachtoffers die in Egypte zijn gevallen door de aanslag op een kerk wil ik in ieder geval niet scharen onder de noemer genocide. Volgens mij is dit een aanslag met als aanleiding.............?. Vergeet bijvoorbeeld niet dat de oorlogen die nu gevoerd worden bij sommige extremisten gezien worden als een oorlog van christenen tegen de Islam.

DvdW

Citaat van: IPA op 04/01/2011 | 11:13 uur
22 doden op iets van 18 miljoen christenen is geen genocide.

het zijn er aardig wat meer......

CitaatBloedige Kerst voor Nigeriaanse christenen
03 jan 2011Nigeria

Nigeria - De christenen in het door geweld geteisterde stad Jos (Nigeria) hebben een nieuwe klap te verwerken gekregen. Op Kerstavond gingen rond half acht in de avond bommen af in twee christelijke buurten in Jos de hoofdstad van de deelstaat Plateau. 38 mensen kwamen hierbij om, terwijl meer dan honderd mensen gewond raakten.

In de dagen daarna volgde meer geweld, waarbij niet uitgesloten is dat christenen teruggeslagen hebben. Het aantal doden liep op tot meer dan tachtig. In één wijk voorkwamen veiligheidstroepen een nieuwe ramp, toen ze moslimmilitanten ontdekten die een bom bij een kerk wilde plaatsen.

Ook in de stad Maiduguri, dat in het islamitische noorden van Nigeria ligt, werden op Kerstavond christenen vermoord. Twee kerken werden aangevallen door gewapende mannen. Ze doodden zes christenen. 25 christenen raakten gewond.

CitaatBedreigingen en geweld tegen christenen India
03 dec 2010 India

India – Christenen in verschillende deelstaten van India hebben de afgelopen tijd te maken gehad met bedreigingen en geweld. Meerdere christen zijn mishandeld en ook werd een groep christenen na een dienst vastgezet en zes uur lang ondervraagd. Bij de meeste incidenten werden de christenen beschuldigd van het onder dwang bekeren van mensen tot het christendom.

In de deelstaat Punjab werd begin november tot twee keer toe een christen aangevallen door hindoe-extremisten. Zij beschuldigden de man ervan mensen voor geld te bekeren tot het christendom. Eerder hadden de hindoes al gedreigd de christen aan te vallen als hij en zijn gezin op zondag naar de kerk zouden gaan.

Lokale kerkleiders deden na de aanvallen aangifte tegen de extremisten, waarna drie verdachten werden opgepakt. Onder druk van lokale politici kwamen de verdachten echter al snel weer op vrije voeten en werd er van strafrechtelijke vervolging afgezien. 

In de deelstaat Madhya Pradesh vielen extremistische hindoes een zondagse eredienst binnen. Ze scandeerden hindoeïstische leuzen en riepen dat de kerk geld geboden had aan hindoes om zich te bekeren tot het christendom.

In Orissa verboden extremistische hindoes een christelijk echtpaar hun overleden kindje te begraven. Het 3 jaar oude meisje was in een ziekenhuis overleden en toen ze met het lichaam terugkeerden naar hun dorp, werden ze tegengehouden. Door tussenkomst van kerkleiders konden de ouders hun kind onder toeziend oog van de politie uiteindelijk begraven op een christelijke begraafplaats.

CitaatOeganda gespannen na moord christen
30 nov 2010

Oeganda – In het zuidoosten van Oeganda zijn spanningen ontstaan tussen moslims en christenen na de moord op een christen met een moslimachtergrond. Francis Namukubalo (29) werd in september doodgestoken.

Namukubalo en zijn gezin waren gewend aan bedreigingen door radicale moslims, maar het is voor het eerst dat dreigementen zijn omgezet in daden. In de streek waar de Namukubalo met zijn gezin woonde, is 95 procent van de inwoners moslim.

Namukubalo was op de avond van 21 september op weg van zijn vader naar huis toen hij in een hinderlaag werd gelokt door een groep jonge moslims. Toen Namukubalo niet thuiskwam, zette zijn familie een zoekactie op touw.

Namukubalo's lichaam werd gevonden in een rivier. Hij was meerdere keren in zijn borstkas gestoken en zijn oren en tong waren afgesneden. Terwijl vijftig mensen hadden geholpen met zoeken naar de christen, durfde slechts een handjevol mensen te helpen met het terugbrengen van zijn lichaam naar het dorp om daar begraven te worden. De angst om duidelijk geassocieerd te worden met de vermoorde christen was volgens bronnen te groot. 

Inmiddels zijn zeven verdachten opgepakt naar aanleiding van de moord. Hoewel volgens Oegandese regelgeving moordverdachten niet op borgtocht kunnen worden vrijgelaten, zijn twee verdachten toch op vrije voeten na inmenging van invloedrijke moslimgeestelijken. Namukubalo laat een vrouw en drie kinderen achter. 

Moet ik nog doorgaan....?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

VandeWiel

Citaat van: Oorlogsvis op 04/01/2011 | 12:18 uur
Dat is het probleem van dit forum vindt ik, als ik schrijf dat het smerig is wat de ANP doet met kleine jongetjes gaan sommige hier dat ook goedpraten omdat dat vroeger ook gebeurde en dat ik niet zo daarover moet schrijven.
Nu is er een opmerking van diezelfde persoon VANDERWIEL dat het ongeloofwaardig overkomt als we het over genocide hebben.
Terwijl er verdorie net 22 zijn omgekomen...
en dan is het officieel geen genocide want het zijn er maar 22...flikker toch op man met zo'n opmerking steek je kop lekker in een emmer
stront.

Je hebt een beetje moeite met lezen en begrijpen. Ik zal het Jip & Janneke voor je maken: Het voelt bizar als je zoiets leest. Ik zeg nergens dat ik het niet geloof. En stop je hoofd eens in een emmer met koud water om af te koelen. Dank.


And again: het is de, niet derwiel.

Oorlogsvis

Dat is het probleem van dit forum vindt ik, als ik schrijf dat het smerig is wat de ANP doet met kleine jongetjes gaan sommige hier dat ook goedpraten omdat dat vroeger ook gebeurde en dat ik niet zo daarover moet schrijven.
Nu is er een opmerking van diezelfde persoon VANDERWIEL dat het ongeloofwaardig overkomt als we het over genocide hebben.
Terwijl er verdorie net 22 zijn omgekomen...
en dan is het officieel geen genocide want het zijn er maar 22...flikker toch op man met zo'n opmerking steek je kop lekker in een emmer
stront.

Ace1

Citaat van: IPA op 04/01/2011 | 11:13 uur
22 doden op iets van 18 miljoen christenen is geen genocide.

Dit is nog maar het begin IPA, wat weinig mensen weten is dat de Turken tijdens de eerste Wereldoorlog ook een genocide onder de Armeniërs  hielden en dit nog steeds ontkennen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide


IPA NG

22 doden op iets van 18 miljoen christenen is geen genocide.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Oorlogsvis

SORRY HOOR MAAR HOEZO ONGELOOFWAARDIG ?....ER ZIJN ER NET 22 OMGEKOMEN BIJ DIE AANSLAG IN EGYPTE ? ...dat was geen ongelukje maar een doelbewuste aanslag op Koptische Christenen die het in het middenoosten heel zwaar te verduren hebben.


VandeWiel

Citaat van: dudge op 03/01/2011 | 23:34 uur
Het wordt natuurlijk wel vaker geroepen, maar toch opvallend dat een dergelijk belangrijk persoon zich er zo over durft uit te laten.

Het vreemde is dat het voor mij qua gevoel bijna ongeloofwaardig overkomt als mensen zeggen dat er genocide naar Christenen toe plaats vindt.

We mogen ook niet vergeten dat er meer dan 100.000 en volgens sommigen zelfs 1.000.000 Irakezen omgekomen zijn door de oorlog en sektarisch geweld erna. Niet goed allemaal...

dudge

'Christenen Midden-Oosten onderworpen aan genocide'
print  rss - door Redactie op 03-01-2011 @ 23:17

Christenen in Egypte en Irak worden door extremistische groepen onderworpen aan genocide. Dat heeft de voormalige Libanese president Amin Gemayel maandag gezegd. Volgens Gemayel -zelf een maronitisch christen- kan Libanon een belangrijke rol spelen bij het bewerkstelligen van een dialoog tussen de verschillende religieuze groepen in het Midden-Oosten.

Zaterdag werd Egypte opgeschrikt door een zelfmoordaanslag op een kerk in de havenstad Alexandrië. Hierbij kwamen 21 mensen om het leven. Ook in Irak zijn de afgelopen maanden christenen slachtoffer geworden van aanslagen door extremisten.

Libanon is het thuisland van achttien verschillende religieuze groepen, die onderling diep verdeeld zijn. Vanaf 1975 woedde in het land bijna vijftien jaar lang een burgeroorlog tussen christenen en moslims, die aan zeker honderdvijftigduizend mensen het leven kostte.

bron