Apache vliegt tegen stroomkabel

Gestart door Lex, 12/12/2007 | 21:28 uur

Lex

Door Apache veroorzaakte stroomstoring in Culemborg kost 1,3 miljoen euro 

De door een Apache-helikopter veroorzaakte stroomstoring in de omgeving van Culemborg van vorig jaar heeft netbeheerder Alliander bijna 1,3 miljoen euro gekost aan compensatie.

Doordat de gevechtshelikopter in november tegen een bliksemafleider van een hoogspanningskabel vloog, zaten bijna 26.000 adressen urenlang zonder stroom. De gedupeerden krijgen elk 35 euro aan compensatie, zei een woordvoerder van Alliander na berichtgeving door het AD.

Gedupeerde huishoudens krijgen een compensatie als ze langer dan vier uur zonder stroom hebben gezeten. De netbeheerder gaat deze compensatiekosten verhalen op Defensie, zei de woordvoerder.

Ook de kosten van de herstelwerkzaamheden van de hoogspanningslijn worden op Defensie verhaald, maar het is nog niet bekend hoe groot deze schade is, omdat sommige herstelwerkzaamheden op een later tijdstip worden uitgevoerd.

De helikopter landde na het ongeluk in een weiland.

ANP, 28-02-2018, 17:10

Poleme

Statistisch gezien worden 80 % van alle luchtvaart ongevallen veroorzaakt door "human error".
De ongevallen worden zeer vaak ook niet veroorzaakt door slechts 1 (een) reden.

Als voorbeeld (!):
Uit het rapport van de kabelaanvaring met een Apache in de Bommelerwaard, 12-12-2007.
In de analyse zijn de volgende subconclusies onderkend.

1.  De Apache helikopter vertoonde geen gebreken en was ten tijde van het voorval technisch in goede staat.
2.  De weersomstandigheden vormden geen belemmering om de vlucht veilig uit te voeren.
3.  De bemanning voldeed aan alle eisen en bevoegdheden en mocht in staat worden geacht de missie naar behoren uit te voeren.
4.  De vlucht is onvoldoende voorbereid. Het niet voldoende onderkennen van de risico's bij laag- vliegen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontstaan van het voorval.
5.  Door het niet (meer) bekend zijn met en het niet meer toepassen van opstijg- en afdaalpunten als vervanging van het niet invoeren van obstakels in het navigatiesysteem, werd het risico op aanvaringen vergroot.
6.  Toen de frontseater vanaf veilige hoogte opdracht gaf de daalvlucht in te zetten was de veilig- heid voor het laatste deel van de daalvlucht en het begin van het laagvliegen niet voldoende gewaarborgd.
7.  Tijdens de daalvlucht en het begin van het laagvliegen heeft de backseater een beperkt scan- gedrag vertoond, waardoor de mogelijkheid op detectie van de hoogspanningsmasten is ver- kleind.
8.  Door de coachende houding van de frontseater en het onvoldoende communiceren tussen de bemanningsleden, zijn taken die in het samenwerkingsconcept van een Apachebemanning zijn vastgelegd, onbewust niet of niet voldoende uitgevoerd. Dat heeft bijgedragen aan het ont- staan van het voorval.
(Poleme: ook wel bekend als Crew Resources Management, CRM, deze factor speelde ook een grote rol in de crashes van de 2 Chinooks en een Apache in Afghanistan.)
9.  De hoogspanningsmasten links en rechts van de oever waren niet verlicht. De kans dat de masten door de piloten waren opgemerkt door de aanwezigheid van verlichting wordt gering geacht.
10.  Door de reductie van beschikbare Jaarlijks Oefen Programma-uren, de missiegerichte training en de inzet in het kader van vredesoperaties, staat de training en trainingscapaciteit ten be- hoeve van de niet aan deze inzet gerelateerde vliegvaardigheden onder druk. (Poleme: het JOP werd in 2001 gereduceerd van 180 vlieguren naar 140 uren,  de vervallen 40 vlieg-uren zouden worden gecompenseerd door een missie simulator.  Deze simulator kwam er echter nooit.)
11.  Op squadronniveau wordt onvoldoende invulling gegeven aan de supervisietaken. Omdat su- pervisie te eenzijdig gericht is op de competenties ten behoeve van de International Security Assistance Force-missies in Afghanistan, wordt onvoldoende aandacht besteed aan de ge- traindheid op andere gebieden, zoals laagvliegen. Er is geen gericht programma om alle com- petenties weer op het juiste peil te brengen.
12.  Binnen Defensie in het algemeen en het Commando Luchtstrijdkrachten en Vliegbasis Gilze- Rijen in het bijzonder wordt, door het ontbreken van audits, onvoldoende invulling gegeven aan kwaliteitsbewaking op het gebied van vliegveiligheid.
13.  Door onvoldoende uitvoering van vigerend (vlieg)veiligheidsbeleid, worden de risico's en daar- door de kwalitatieve vliegveiligheid niet beheerst en systematisch geborgd.

De geconstateerde tekortkomingen kunnen als structureel worden aangemerkt.

HOOFDCONCLUSIE
De draadaanvaring door de Apache helikopter is veroorzaakt door een gebrekkige vluchtvoorberei- ding en -uitvoering en onvoldoende supervisie. Dit heeft kunnen plaatsvinden door het niet structu- reel uitvoeren van audits waardoor vanaf het niveau van het Apache squadron tot op het niveau van de Bestuursstaf, geen goede invulling is gegeven aan het waarborgen van de (basis) vlieg- veiligheid.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Pech-Apache via de weg naar thuisbasis

Nieuwsbericht | 14-11-2017 | 17:13

De Apache die gisteravond tegen bliksemdraden aanvloog,  wordt vanmiddag gereed gemaakt voor transport. Daarvoor haalt technisch personeel  van het Defensie Helikopter Commando  onder meer de rotorbladen van het toestel af. Via de weg gaat de gevechtshelikopter vanuit het Gelderse Zoelmond,  terug naar Vliegbasis Gilze-Rijen. Daar is het toestel naar verwachting  vóór middernacht.

Het incident gebeurde tijdens een trainingsvlucht waarbij de Apachevliegers  radarsystemen moesten ontwijken. Dat gebeurde tijdens het laagvliegen boven de provincies Utrecht en Gelderland. De helikopters mochten tot op 35 meter hoogte komen, of zoveel lager als voor de 'missie' nodig was. Daarbij is op een gegeven moment tegen bliksemdraden gevlogen, die losraakten en tegen hoogspanningskabels zwiepten. Dat leidde tot kortsluiting met als gevolg dat ongeveer 24.000 huishoudens enkele uren zonder stroom zaten.

In de loop van de nacht is de stroomvoorziening  in het gebied gefaseerd weer opgestart.  Het avondvliegen gaat gewoon door, behalve  in de omgeving van Zoelmond. Daar wordt niet getraind zolang het onderzoek naar de toedracht van het incident loopt.

Mindef

Parera

Citaat van: Sparkplug op 14/11/2017 | 14:22 uur
Laat nu maar eerst duidelijk zijn wat de werkelijke oorzaak is en waar het aan schort. Pas dan is duidelijk of extra toeters en bellen nodig zijn.
Ik heb het niet over het plaatsen van dat soort middelen maar dat de politiek hier gegarandeerd om gaat vragen, en daarbij gebruikte ik de MQ-9 radar als voorbeeld. Heb geen idee of het nut heeft of niet.

Lex

'Geen alarmsysteem op Apache-helikopters voor elektriciteitskabels en -masten'

De lage trainingsroutes die door de Apache-helikopter tijdens avondvluchten worden gevlogen, worden van tevoren uitgebreid verkend. "Het is gecheckt en ingetekend", zegt oud Apache-piloot Frank tegen RTL Nieuws.

De vlucht was een geplande trainingsvlucht bij duisternis, waarbij onder andere het laagvliegen om radarsystemen te omzeilen werd geoefend. De Apaches mogen tot 35 meter hoogte vliegen of zoveel lager als nodig is.

Wat er gisteravond is gebeurd, kan de 51-jarige Frank ook niet zeggen. "Dat moet duidelijk worden uit onderzoek." Maar de oud-piloot, die zelf 25 jaar bij de luchtmacht werkte voordat hij 10 jaar geleden overstapte naar de burgerluchtvaart, kan wel vertellen hoe de voorbereidingen er uit zien.

Onbegonnen werk

"Er wordt voorafgaand aan zo'n lage vlucht overdag een voorverkenningsvlucht uitgevoerd. Daar wordt gekeken welke masten en kabels op de route liggen. Op een kaart wordt dan ingetekend waar de kabels hangen en de masten staan. Ook wordt daar bij gezet hoe hoog de kabels hangen en hoe lang de masten zijn. Die krijgen de piloten daarna mee."

Op een Apache zitten volgens Frank geen speciale alarmsystemen die waarschuwen tegen dit soort kabels. "Dat is onbegonnen werk. Maar je hebt wel een scherm van de omgeving en een kaartje." Zolang Apache-piloten de medische test halen, mogen ze vliegen. Die test wordt elk jaar gedaan.

Excuses

Vandaag laat de Koninklijke Luchtmacht ook weten dat ze avondvluchten gewoon blijven uitvoeren in het laagvlieggebied boven de provincie Utrecht en een deel van Gelderland. De omgeving van Zoelmond, waar de Apache gisteravond tegen een bliksemdraad vloog, wordt gemeden zolang de toedracht van het incident niet bekend is.

De luchtmacht bood ook excuses aan. "De vliegers zijn erg geschrokken. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. We vinden het ontzettend vervelend dat zoveel mensen getroffen zijn door de stroomstoring."

RTL Nieuws, 14-11-2017

Sparkplug

Citaat van: Parera op 14/11/2017 | 13:29 uur
Jammer dat dit een fire control radar is en waarschijnlijk geen stroom kabels/masten zal detecteren. Misschien dat men in de politiek wel gaat vragen om een extra sensor om dit te detecteren maar ik zou niet weten of dat mogelijk is bijvoorbeeld een lynx radar van de MQ-9's?

Laat nu maar eerst duidelijk zijn wat de werkelijke oorzaak is en waar het aan schort. Pas dan is duidelijk of extra toeters en bellen nodig zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 14/11/2017 | 07:44 uur
Gebrek aan longbow radar  :P
Jammer dat dit een fire control radar is en waarschijnlijk geen stroom kabels/masten zal detecteren. Misschien dat men in de politiek wel gaat vragen om een extra sensor om dit te detecteren maar ik zou niet weten of dat mogelijk is bijvoorbeeld een lynx radar van de MQ-9's?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marechaussee onderzoekt Apache-ongeluk bij Culemborg

https://nos.nl/l/2202735 via @NOS

StrataNL

Citaat van: Lex op 13/11/2017 | 22:52 uur
Vraag met wedervraag beantwoorden: Wat denk je zelf?  :angel:
Gebrek aan longbow radar  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Stroomvoorziening na heli-ongeluk Gelderland volledig hersteld

https://nos.nl/l/2202713 via @NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#249
Citaat van: Lex op 13/11/2017 | 22:49 uur
Landelijk?  ;)

Als men in het voorbeeld van Thomasen 40 masten in de hoofdleidingen platlegt dan spreek je denk ik over landelijk... ergens denk ik dat je geen 40 nodig hebt.

Nederland claimt resistentie tegen elektrahackers
http://webwereld.nl/a/36517

Zijn we wel slim bezig?
https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/slimbezig/

Lex

Citaat van: StrataNL op 13/11/2017 | 22:48 uur
Maar nu serieus, derde soortgelijke incident in 10 jaar. Kan gebeuren, risico van het vak? Of toch een hardnekkig gebrek aan geoefendheid?
Vraag met wedervraag beantwoorden: Wat denk je zelf?  :angel:

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2017 | 22:42 uur
Dan hebben we over een maand of negen een landelijke geboortegolf.
Landelijk?  ;)

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2017 | 22:42 uur
Dan hebben we over een maand of negen een landelijke geboortegolf.
Toch nog ergens goed voor #vergrijzing.

Maar nu serieus, derde soortgelijke incident in 10 jaar. Kan gebeuren, risico van het vak? Of toch een hardnekkig gebrek aan geoefendheid?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#245
Citaat van: Ros op 13/11/2017 | 21:32 uur
Vergt wel een complexe planning en behoorlijk wat handjes om dit bij wijze van spreken in een nacht voor elkaar te krijgen. Maar, inderdaad, zou voor een behoorlijke lading problemen zorgen. Ik denk ook niet dat dit soort acties op de agenda staan van kwaadwillenden. Of de massale stroomuitval zou de inleiding moeten zijn van vervolg aanslagen met andere gevolgen.

Mobiele telefoons kunnen niet meer opgeladen worden, sociale media  ligt plat, 'delen' kan niet meer, je vrienden laten weten dat je even op de WC zit kan niet meer.......een ware ramp !  Apocalypse Now  :big-smile:

Alles waarvoor elektrische voeding vereist is ligt dan landelijk plat en zullen noodaggregaten voor zover functionerend overuren draaien.... de eerste plunderingen zullen niet alleen voedsel betreffen.

Stroom uit de wandcontactdoos.... we vinden het net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan en we missen het pas als het er niet meer is..

Maar kijk nu om je heen en bedenk wat in jouw privé omgeving uitvalt als het er niet meer is... en landelijk: vermenigvuldig dit met een veelvoud.