Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Parera

#24689
Citaat van: Lynxian op 15/03/2024 | 01:18 uurIk kan 'm niet lezen, maar is het artikel toevallig samen te vatten met: "Als jij in dat kabinet gaat zitten en het landsbelang boven ons partijbelang stelt, dan hoeven we je niet meer te zien!"?

Het hele artikel heb ik helaas niet maar de strekking is duidelijk.

Ik heb gisteren ergens een artikel gezien met de opmerking van Timmermans dat hij leden van GL/PVDA geen toestemming zou geven om toe te treden tot een kabinet met de PVV.

Op dit moment lijkt het nieuwe kabinet weinig steun te vinden in de kamer, alleen de SGP en Ja-21 hebben toegezegd het kabinet te willen steunen op punten waar ze het mee eens zijn. Het CDA en de CU hebben niks over de inhoud gezegd, alleen het CDA geeft aan geen ministers o.i.d. te willen leveren.

Lynxian

Citaat van: Lex op 14/03/2024 | 21:17 uurFor what it's worth:

Was gisteren in het nieuws.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1582955529/royement-dreigt-voor-politici-die-in-extraparlementair-kabinet-willen-stappen
Ik kan 'm niet lezen, maar is het artikel toevallig samen te vatten met: "Als jij in dat kabinet gaat zitten en het landsbelang boven ons partijbelang stelt, dan hoeven we je niet meer te zien!"?


Lex


Huzaar1

Ergens hoop ik dat Rutte het niet wordt, natuurlijk fijn voor Nederland maar hoe we omgaan met onze eigen krijgsmacht is natuurlijk 1 grote grap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 18:33 uurhttps://www.telegraaf.nl/nieuws/1455797627/nederland-heeft-weer-navo-norm-niet-gehaald-en-deed-het-zelfs-slechter-dan-het-jaar-ervoor

Nederland heeft wéér NAVO-norm niet gehaald en deed het zelfs slechter dan het jaar ervoor

Nederland heeft in 2023 wéér de NAVO-norm niet gehaald. Door de groei van onze economie doen we het zelfs iets slechter ten opzichte van 2022. Slechts elf lidstaten spenderen minimaal 2 procent van het bbp aan hun krijgsmacht.
En daar gaat je geloofwaardigheid

Master Mack

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 18:33 uurhttps://www.telegraaf.nl/nieuws/1455797627/nederland-heeft-weer-navo-norm-niet-gehaald-en-deed-het-zelfs-slechter-dan-het-jaar-ervoor

Nederland heeft wéér NAVO-norm niet gehaald en deed het zelfs slechter dan het jaar ervoor

Nederland heeft in 2023 wéér de NAVO-norm niet gehaald. Door de groei van onze economie doen we het zelfs iets slechter ten opzichte van 2022. Slechts elf lidstaten spenderen minimaal 2 procent van het bbp aan hun krijgsmacht.
En dat was heel simpel op te lossen door een tankbataljon te bestellen maar die pannenkoeken bakken er niks van.

Harald

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1455797627/nederland-heeft-weer-navo-norm-niet-gehaald-en-deed-het-zelfs-slechter-dan-het-jaar-ervoor

Nederland heeft wéér NAVO-norm niet gehaald en deed het zelfs slechter dan het jaar ervoor

Nederland heeft in 2023 wéér de NAVO-norm niet gehaald. Door de groei van onze economie doen we het zelfs iets slechter ten opzichte van 2022. Slechts elf lidstaten spenderen minimaal 2 procent van het bbp aan hun krijgsmacht.

Benji87

#24681
Ik weet niet wat ik hier nou zo van moet vinden. Als ik het goed begrijp is het dus meerderheidskabinet waarin slechts een beperkt aantal kandidaten worden voordragen vanuit de partijen aangevuld met kennis van buiten de politiek. Dat klinkt op zich logisch. Het zou extra kennis toevoegen en kunnen leiden tot meer stabiliteit omdat regeren meer prioriteit krijgt dan politiek bedrijven.

 Ik stoor me vooral aan de term "beknopt regeer programma". Gaan ze dan allemaal een beetje gedogen totdat het ze niet meer zint? Of komt er een volwaardig regeer akkoord te liggen waar Nederland de komende tijd op terug kan vallen?

Ook vind ik de zet om Wilders niet als premier te laten zitten wel een goede zet. Ik denk niet dat hij de internationale allure heeft om die functie goed te bekleden terwijl hij juist ijzersterk is in de 2e kamer.

Benji87

Putters streept af: alleen 'programkabinet' met PVV, VVD, NSC en BBB mogelijk

PVV, VVD, NSC en BBB kunnen volgens informateur Kim Putters beginnen met onderhandelen. Hij adviseert de partijen om te streven naar een akkoord op hoofdlijnen en het vormen van een 'programkabinet'. Andere reguliere kabinetsvormen zijn nu niet mogelijk.

Putters onderzocht de afgelopen weken welke kabinetsvormen een optie zijn. Hij is tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk is om een gewoon meerderheids- of minderheidskabinet (met gedoogsteun) te vormen.

Er is volgens Putters wel genoeg draagvlak om een extraparlementair kabinet te vormen. Aan de vorm die hij voor zich ziet heeft Putters de naam 'programkabinet' gegeven.
Zo'n kabinet moet gaan werken met een beknopt regeerprogramma. Het is aan PVV, VVD, NSC en BBB om in ieder geval afspraken te maken over de financiën. Ook adviseert Putters de samenwerkende fracties om een "korte en duidelijke gemeenschappelijke agenda voor Nederland" op te stellen.
Daarin moeten beleidsdoelen komen te staan voor vraagstukken als asiel en migratie, stikstof, natuur, landouw, zorg, volkshuisvesting, goed bestuur en veiligheid. Het is vervolgens aan het kabinet om dit programma verder uit te werken. In de Kamer kunnen dan wisselende meerderheden gevormd worden.

Kabinet moet bestaan uit mix van politici en buitenstaanders

Het kabinet moet volgens Putters bestaan uit een evenwichtige mix van mensen van binnen en buiten de politiek. Hierdoor ontstaat volgens hem een politieke en maatschappelijke binding.

De politieke leiders blijven in dat geval in de Tweede Kamer. Dat betekent dat er ook gezocht moet worden naar een premier. De vraag wie dat moet worden is volgens Putters nu niet aan de orde.

Putters heeft er vertrouwen in dat de vier partijen de komende tijd een stap verder komen. Het is volgens hem "hoog tijd om vorm en inhoud" bij elkaar te brengen. De Kamer debatteert woensdag over het verslag van Putters, die inmiddels oud-informateur is. Mogelijk wordt hij dan opnieuw gevraagd om de formatie verder te leiden.

Bron: nu.nl


Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 13/03/2024 | 22:03 uurWat een genot om Martin Bosman als  voorzitter te hebben van de Tweede kamers, hij kan in tegenstelling tot zijn voorgangsters wel orde houden tijdens een debat.
jep
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Wat een genot om Martin Bosman als  voorzitter te hebben van de Tweede kamers, hij kan in tegenstelling tot zijn voorgangsters wel orde houden tijdens een debat.

Ace1


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"