"Strijdmacht EU werkt 'voor geen meter'

Gestart door Mourning, 18/09/2008 | 08:07 uur

Cobra4

Citaat van: Ros op 26/09/2008 | 12:37 uur
Citaat van: lex op 26/09/2008 | 12:28 uur
Volgens Verhagen bestaat de huidige interventiemacht 'vooral op papier'. Daar moet een einde aan komen. Ook Nederland moet bijdragen:

Eerst maar eens zien waar je mensen en materiaal kan lenen meneer Verhagen, eer te roepen dat Nederland ook moet bijdragen.

Nederland moet al bijdragen, alleen worden eenheden die "stand-by" staan voor de Navo ook gewoon beschikbaar gesteld voor de EU. Er zijn dus geen eenheden die alleen voor de EU beschikbaar zijn. Verhagen heeft dus gelijk als hij stelt dat de bijdrage alleen op papier bestaat.
Peloton 3 602 Sqn

Ros

Citaat van: lex op 26/09/2008 | 12:28 uur
Volgens Verhagen bestaat de huidige interventiemacht 'vooral op papier'. Daar moet een einde aan komen. Ook Nederland moet bijdragen:

Eerst maar eens zien waar je mensen en materiaal kan lenen meneer Verhagen, eer te roepen dat Nederland ook moet bijdragen.

Enforcer

#8
Citaat van: Sine Pari op 24/09/2008 | 22:40 uur
Ach ja daar gaan we weer. ::)

Deze reactie geldt ook voor bovenstaand artikel van Verhagen.

Wil hij reservisten in gaan zetten?!

Ach, heel Europa bezuinigd op defensie. Hoe kun je dan nog een daadwerkelijke EU macht opzetten?! Kijk eerst eens in je eigen land, voordat je rare voorstellen gaat doen, waar NL gewoonweg geen capaciteit meer voor heeft, mede dankzij het eigen CDA.

Lex

Europa moet een sterke interventiemacht op poten zetten. Dat is nodig om bij te dragen aan een 'veiliger wereld' en Europese waarden uit te dragen.
Dat zegt minister Maxime Verhagen (CDA, Buitenlandse Zaken) in een opinieartikel in de Volkskrant donderdag.

Noodzakelijk
'Een overtuigend Europees veiligheids- en defensiebeleid is noodzakelijk,' zegt Verhagen.
Hij noemt de militaire missie in Tsjaad, de civiele missie in Kosovo en de tweehonderd EU-waarnemers die naar Georgië gaan om daar 'scherp toezicht te houden' als drie recente voorbeelden van 'zware en bijzondere missies onder de vlag van de EU'.
'Deze missies zijn van groot strategisch belang voor Nederland en Europa,' zegt Verhagen. 'Een veiliger wereld wordt immers bepaald door de mensen en middelen die we in crisisgebieden in kunnen zetten.'

Duidelijk gezicht
Bovendien geeft deelname aan crisisoperaties Europa 'een duidelijk gezicht' en draagt het 'waarden van vrijheid, democratie en respect voor mensenrechten' uit.
Volgens Verhagen bestaat de huidige interventiemacht 'vooral op papier'. Daar moet een einde aan komen. Ook Nederland moet bijdragen: 'Ik pleit voor een nationale reserve van experts die snel te mobiliseren zijn voor Europese missies.'
De minister roemt het Franse voorzitterschap dat een sterker veilgheids- en defensiebeleid tot een speerpunt heeft gemaakt. Ook de NAVO heeft volgens Verhagen voordeel bij een sterke Europese defensie.

Elsevier, donderdag 25 september 2008 08:49

Sine Pari

DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

#5
Tja...en het zal net een Britse diplomaat zijn die zoiets beweerd...met hun pro-atlantische houding, waardoor zij zich hebben laten meesleuren in illegale invasies die verschrikkelijk averechts blijken te werken en de eigen politici en economie nu ruïneren.

Altijd weer grappig te lezen dat als het om de EU gaat geen foutje of opstartproblemen worden geduld door de critici. Alsof het samenwerken tussen zoveel verschillende landen an sich al geen hele prestatie is. Critici die veelal uitgesproken pro-atlantisch zijn.

Natuurlijk zijn er problemen en is het soms lachwekkend en kan en moet het op terreinen beter. Maar daar staat tegenover dat het een historisch unieke ontwikkeling is. Dat in een werelddeel waarin we net 60 jaar geleden elkaar nog massaal over de kling joegen en de hersens insloegen nu zo'n samenwerkingsverband is ontstaan als de EU is heel bijzonder. Wat op zoveel terreinen opvallend goed blijkt te werken en vaak omstreden en belachelijke nationale wetgeving vervangt of afschaft. Zo succesvol dat elders in de wereld het concept wordt gekopieerd. Daar hoor je de critici niet over. Gefocust als zij zijn op de nadelen, perfectionistische latjes als zij aanbrengen om alles te kunnen afkraken en graag als zij Atlantische verbanden als de koersloze NAVO behouden willen zien blijven. Want alles wat oud is is blijkbaar goed. Er niet bij vertellend dat de NAVO nog steeds gedomineerd wordt door onze grootste economische concurrent en het de Europese belangen keer op keer schaadt. Ook zwijgend over de grote veranderingen die zich op de wereld aan het voltrekken zijn en waardoor er een grote noodzaak ontstaat om de EU snel verder te versterken (op een goede manier, dat wel), willen wij o.a. ons welvaartsniveau in de toekomst nog enigszins behouden alsmede onze strategische onafhankelijkheid. Want dat is vaak het grootste zwaktebod van veel critici. Kritiek hebben ze wel, maar een alternatief niet voor handen. 

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 18/09/2008 | 13:12 uur
EU en defensie is natuurlijk al een lachwekkende combinatie.

De EU is op zichzelf al een lachwekkende combinatie met de belachelijke regeltjes over de kromming van bananen, de stroperige besluitvorming (als er al eens iets daadkrachtigs besloten kan worden) en de eigen belangen die bij ieder land voorop staan, behalve natuurlijk bij het braafste jongetje in de EU-klas.

Ik kan me helemaal vinden in de kritiek dat de EU-battlegroups een farce zijn. De EU komt overal mensen tekort, maar hebben wel 3000 man zogenaamd paraat staan. Natuurlijk....

HermanB

EU en defensie is natuurlijk al een lachwekkende combinatie. Het enige dat de EU doet is haar defensie stukje bij beetje wegbezuinigen.

Lex


Mourning

"Strijdmacht EU werkt 'voor geen meter'
Er is te weinig geld, er zijn geen helikopters, en de 3.000 manschappen zijn nog nooit ingezet

De Europese Unie heeft ook een eigen strijdmacht. Maar die functioneert voor geen meter, zo staat in een vernietigend rapport .
Door Michel Kerres
Parijs, 17 sept. Europese defensie, een beetje cabaretier zou er geen enkel probleem mee hebben.

Ken je die van die Europese missie in Atjeh?

Komen onze jongens daar aan, is er geen geld! Moeten ze met hun persoonlijke creditcard betalen. De Britse ambassadeur in Jakarta kreeg prompt medelijden met ze en hielp ze uit de brand. Met geld uit het ambassadebudget voor feestjes en partijen.

De EU heeft tegenwoordig ook een heuse eigen strijdmacht, onderverdeeld in 'battlegroups'. Altijd paraat, klaar voor snelle actie waar ook ter wereld. Voordat de soldaten op pad gaan moet wel nog even worden beslist vanuit welk van zeven mogelijke hoofdkwartieren de operatie wordt geleid. Als ze al op pad worden gestuurd: de 'battlegroups' vinden sinds 2005 maar geen conflict dat geschikt voor ze is.

Terwijl de 'battlegroups' in de kazerne blijven, stuurt de EU wel missies de wereld in om uiteenlopende crises te bedwingen. Het valt dan niet altijd mee om materieel en mensen te vinden. De EU zocht zes maanden naar helikopters voor een missie in Tsjaad. Uiteindelijk schoot Rusland te hulp.

Op 1 september, de dag waarop Europese regeringsleiders spraken over een stevige aanpak van Rusland naar aanleiding van het conflict in Georgië, stelde de Russische president Medvedev vier transporthelikopters plus 200 man beschikbaar voor de EU-missie. De 27 EU-lidstaten geven jaarlijks ruim 200 miljard euro uit aan defensie, maar 16 transporthelikopters waren niet te vinden.

Grappen zijn niet altijd fair.

De EU stuurt tegenwoordig geen missies meer op pad zonder geld en aan het helikoptertekort wordt gewerkt, zegt Nick Witney. Toch haalt de voormalige Britse diplomaat de voorbeelden aan om te illustreren dat de Europese defensie een ,,triomf van improvisatie" is.

Witney heeft een fijn gevoel voor Europese ongerijmdheden én een groot hart voor Europese defensie. Hij gaf tot voor kort leiding aan een Europese organisatie die er onder andere voor moet zorgen dat Europese missies kunnen beschikken over het juiste materieel, het Europese Defensie Agentschap. Na drie jaar in de Brusselse bureaucratie vatte hij voor een pro-Europese denktank zijn bevindingen samen in een vernietigend rapport.

,,Europa doet te weinig, de coördinatie is slecht, het is niet professioneel, er wordt veel geïmproviseerd en er wordt geld verkwist. Kortom, er moet iets gebeuren", zegt hij tijdens een ontmoeting in Parijs.

Het debat over een Europese defensie is al decennia oud. Menens werd het met het Europees Veiligheid- en Defensiebeleid (EVDB) pas toen Frankrijk en Groot-Brittannië in 1998 tijdens een top in St. Malo de handen ineensloegen. Sinds 2003 brengt de EU internationale missies op de been met een eigen 'Europees' handelsmerk. De EU wil brandhaarden bestrijden met militaire én civiele middelen. De EU stuurt soldaten op pad, maar zendt ook diplomaten, politiefunctionarissen, ambtenaren en rechters uit om conflicten in te dammen en democratie een kans te geven. De EU heeft hoge verwachtingen van de combinatie van 'hard power' en 'soft power'.

Inmiddels heeft de EU twintig missies uitgezonden (zie kader) en diverse organisaties in het leven geroepen om de inspanningen te coördineren. De ambitie om een Europees leger van 60.000 man op de been te brengen is vervangen door een stelsel van roulerende 'battlegroups', waarvan er altijd twee voor de periode van zes maanden standby zijn. Een 'battlegroup' bestaat uit 1.500 personen en moet binnen 15 dagen inzetbaar zijn.

Het lijkt heel wat, 20 missies, maar het stelt niet veel voor, zegt Witney. De missies waren klein tot zeer klein. Het ging vooral om soft power, vaak had de VN ter plekke al voorwerk verricht. Soms moest Javier Solana, de Hoge Vertegenwoordiger van de Europese Unie, persoonlijk naar de telefoon grijpen en in Europese hoofdsteden om personeel bedelen. De 'battlegroups' moeten, zegt Witney, snel ingezet worden omdat anders het animo voor deze vorm van Europese samenwerking dreigt te vervliegen.

Witney presenteert een catalogus van structurele problemen. Zo duren de politieke debatten voorafgaand aan uitzending te lang omdat de criteria voor buitenlands beleid niet duidelijk genoeg zijn. Daarnaast draagt een beperkt aantal lidstaten het leeuwendeel van de lasten en is de financiering slecht geregeld. Het land dat personeel beschikbaar stelt, draait ook op voor het grootste deel van de kosten. En dan zijn er nog legio problemen in de commandoketen als een missie zowel burgers als militairen omvat.

Twintig jaar na de val van de Muur in 1989 zijn de Europese legers bovendien nog steeds niet op hun nieuwe taak, snelle missies ver van huis, voorbereid. Zeventig procent van de Europese troepen kan niet in het buitenland opereren. ,,De Europese defensie verkeert in een diepe slaap. Er wordt op grote schaal belastinggeld verkwist."

Witney is niet de enige die de tekortkomingen op de korrel neemt. Ook het toonaangevende Institute for International Strategic Studies (IISS) in Londen kwam deze zomer tot de conclusie dat de Europese defensiecapaciteit ,,een puzzel is waarvan de puzzelstukjes voorlopig niet bij elkaar zullen passen". Maar onderzoeker Alexander Nicoll constateerde ook dat Europese legers – langzaam maar gestaag - gemoderniseerd worden. ,,Al met al is er sprake van substantiële vooruitgang."

Is voormalig EU-ambtenaar Witney te somber?

,,Ik heb geschreven dat het glas half leeg is omdat er al te veel mensen zeggen dat het glas half vol is. Als je dat vaak zegt gebeurt er niets."

Europese defensie is een schoolvoorbeeld van improvisatie omdat de lidstaten vaak van mening verschillen én omdat de Europese initiatieven jarenlang in de slagschaduw van de NAVO ontwikkeld werden. De Verenigde Staten waren zelden enthousiast. Washington zag de EU als concurrentie voor een bondgenootschap waar Amerikanen de dienst uitmaken.

Toen Nicolas Sarkozy president van Frankrijk werd, leken de kansen voor het EDVB te keren. Hij kondigde aan dat Frankrijk weer volledig lid wil worden van de NAVO. Voorwaarde was wel dat de VS hun verzet tegen een Europese defensie lieten varen.

Sarkozy's koerswijziging is nog geen praktijk, maar de VS hebben welwillend gereageerd. Het was, zegt Witney, ,,een klimatologische aardverschuiving". Sarkozy kondigde ook een reorganisatie aan van het Franse leger zodat Frankrijk eenvoudiger zal kunnen bijdragen aan Europese missies.

Komt het dan toch nog goed?

Witney is na aanvankelijk enthousiasme niet meer zo optimistisch. De toekomst van het Verdrag van Lissabon, dat een stevige impuls voor een Europees buitenlands beleid bevat, is sinds het 'nee' van Ierland, afgelopen voorjaar, onzeker. Zonder duidelijk buitenlandbeleid, geen helder defensiebeleid.

En Groot-Brittannië, als grote defensiemacht onontbeerlijk voor serieuze Europese initiatieven, is niet bijster enthousiast. ,,Groot-Brittannië staat voor grote problemen in Irak en Afghanistan en heeft slechte ervaringen met de Europese bereidheid militairen uit te zenden."

Welk effect de crisis in Georgië op het Europese debat zal hebben is nog niet te overzien. Georgië lijdt de aandacht van het Franse EU-voorzitterschap af, maar de crisis onderstreept, in elk geval voor Witney, eveneens de noodzaak van een helder Europees buitenlandbeleid. Een Europees hoofdkwartier zit er dit jaar niet in, voorspelt hij. Wel stuurt de EU de komende weken 200 waarnemers naar Georgië.

De Nederlandse regering is voorstander van versterking van de Europese defensie, maar wil er nu geen extra geld aan uitgeven.

,,Europese defensie is niet alleen een NAVO-aangelegenheid", zei minister Verhagen (CDA, Buitenlandse Zaken) eerder deze maand.

In een recente Kamerbrief stelt hij dat de capaciteit van de EU achterblijft bij de ambities. De lidstaten moeten beter samenwerken. De EU en de NAVO moeten hun activiteiten volgens Verhagen meer afstemmen."

Link: http://www.nrc.nl/Europa/article1987834.ece/Strijdmacht_EU_werkt_voor_geen_meter
Bron: nrc.nl

Regards,

Mourning  8)

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).