'Assistent Clinton verloor codes kernraketten'

Gestart door Elzenga, 22/10/2010 | 21:38 uur

Elzenga

Citaat van: dudge op 23/10/2010 | 10:25 uur
Citaat van: Elzenga op 22/10/2010 | 22:07 uur
Ik krijg het idee dat de ex-chairman dit meer als anekdote presenteert dan als kritiek of aanval op Clinton. De man was pleitbezorger voor Hillary Clinton tijdens haar poging president van Amerika te worden lees ik op zijn wikipedia pagina...
Iedereen had kunnen bedenken dat dit voer voor de republikeinen is. Menen het te kunnen melden als onschuldige anekdote is dan m.i. ook behoorlijk naïef.
zeker...al zal dit vast niet het enige incident zijn in deze...dus of de Republikeinen er nu verstandig aan doen dit uit te buiten betwijfel ik...

Elzenga

Ik krijg het idee dat de ex-chairman dit meer als anekdote presenteert dan als kritiek of aanval op Clinton. De man was pleitbezorger voor Hillary Clinton tijdens haar poging president van Amerika te worden lees ik op zijn wikipedia pagina...

Elzenga

US presidential nuclear codes 'lost for months'

The codes used by the president to launch a nuclear strike were mislaid for months during the Clinton administration, the former highest-ranking US officer has said.

Ex-chairman of the joint chiefs of staff Gen Hugh Shelton made the claim in a new book.

The codes are usually held by an aide who remains close to the president.

Gen Shelton said there was an incident where an aide said the codes had been lost.

They were immediately replaced, but an internal inquiry was conducted.

Gen Shelton said the incident had taken place "around the year 2000".

Under the procedures, an official was sent every month to check the codes, and that they were replaced every four months with new codes.

According to Gen Shelton's book, Without Hesitation, an official had gone to check one month and been told by the aide that the codes were on the president's person but that he was in an important meeting and could not be disturbed.

A different official went to do the same check a month later and was told a similar story. When it came time to change the codes, an aide admitted they had been missing for months.

Gen Shelton said it was apparent that the president had not had the codes and that he had been unaware that an aide had lost them.

The general described the episode as a "comedy of errors".

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-11591213

Elzenga

'Assistent Clinton verloor codes kernraketten'
Uitgegeven:    22 oktober 2010 06:48
Laatst gewijzigd:    22 oktober 2010 09:10
WASHINGTON - Een van de assistenten van Bill Clinton heeft tijdens het presidentschap van Clinton de codes verloren die nodig zijn om kernraketten af te schieten.
© AFP

Maandenlang was de kaart met de cijferreeksen kwijt, vertelde de gepensioneerde generaal Hugh Shelton in zijn pas verschenen memoires Without Hesitation: The Odyssey of an American Warrior.

De generaal noemt de verdwijning in 2000 ''ernstig. Gigantisch ernstig''.

Amerikaanse presidenten moeten steeds in het bezit zijn van de kaart, die door zijn vorm wel 'het beschuitje' genoemd. Het dient om een koffertje te openen waarmee kernwapens kunnen worden gelanceerd.

Lewinsky

Een vergelijkbaar incident werd zeven jaar geleden onthuld door een andere Amerikaanse militair, kolonel Robert Patterson. De kolonel vertelde dat hij de president om de kaart vroeg op de morgen nadat het Monica Lewinsky-schandaal was uitgebroken in 1998.

De kolonel moest de kaart vervangen voor een nieuw exemplaar. Ook toen moest Clinton toegeven dat hij het ding niet kon vinden.
© ANP