Toekomst visie Nederlandse krijgsmacht!!! (Micheltje)

Gestart door Micheltje, 10/12/2015 | 16:39 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 31/12/2015 | 18:31 uur
De LCF's zijn tov hun grote, bewapening en capaciteiten toch in feite ook destroyers?

Ja.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 31/12/2015 | 18:29 uur
Als er zo'n klasse komt dat 2000 ton zwaarder is dan de LCF, laten ze het dan a.u.b. geen fregat noemen. Snap nog steeds niet de hetze tegen het woord destroyer als typering voor een schip.

Het mag natuurlijk politiek niet te agressief klinken...

Als 6-7K ton voldoende is voor de additionele mogelijkheden... ook goed.

Wellicht is een railgun al een (betaalbare) oplossing voor de LCF opvolger.

JdL

De LCF's zijn tov hun grote, bewapening en capaciteiten toch in feite ook destroyers?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2015 | 17:59 uur
Overigens het LCF is na verhouding bijzonder attractief geprijsd, die ruim 2000 ton (van een Burke klasse) extra staal en lucht hoeven nu ook weer niet de hoofdprijs te kosten, maar biedt wel aanzienlijk meer ruimte.
Als er zo'n klasse komt dat 2000 ton zwaarder is dan de LCF, laten ze het dan a.u.b. geen fregat noemen. Snap nog steeds niet de hetze tegen het woord destroyer als typering voor een schip.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#78
Citaat van: Thomasen op 31/12/2015 | 17:48 uur
Laten we gewoon extra schepen kopen. De prijs van 3 LCF's is ongeveer gelijk aan 1 Burke class, en de Amerikaanse Zeeuws Meisjes zijn gestopt met de TICO omdat deze te duur was. Daarbij is er op de LCF nog ruimte voor een extra module gelaten. Daarbij zie je ook dat VLS'en op andere plekken weggewerkt kunnen worden, zoals bij MP fregatten, naast de hangaar, of bij de type 26, die ook midship nog wat CAMM launchers heeft, of denk aan RAM. Daarbij krijgen electronische middelen ook een steeds grotere rol. Natuurlijk, het heeft allemaal een wat korter bereik, maar met laat wel ruimte om je 40 VLS op de bak vol te stoppen met LR SAM.

Is ook een optie. wel zie ik graag op de LCF opvolger meer lange afstandswapens in de diverse domeinen. Of het dan een schip moet zijn van ongeveer het LCF tonnage of iets meer, is dan weer punt 2 op de agenda.

Overigens het LCF is na verhouding bijzonder attractief geprijsd, die ruim 2000 ton (van een Burke klasse) extra staal en lucht hoeven nu ook weer niet de hoofdprijs te kosten, maar biedt wel aanzienlijk meer ruimte.



dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2015 | 17:21 uur
Dat is de vraag een fors bemeten LCF2 zou in vergelijking staan tot aan Arleigh Burke-klasse  en een grotere uitvoering meer richting Ticonderoga-klasse.

De grootste dreigingen op zee, naast mijnen, zijn onderzeeboten en langeafstandswapens  in het supersoon bereik en in het volgende decennium hypersoon waarbij aantallen exponentieel toenemen.

Op zich prettig al je dan in een vlootverband een eenheid hebt met een aanzienlijk arsenaal, met een capaciteit waar je anders 2 schepen voor nodig hebt.

Die paar duizend ton extra staal zijn de kosten niet..... de additionele systemen en het verschillende vuurwerk in een groter aantal is een ander verhaal.

Laten we gewoon extra schepen kopen. De prijs van 3 LCF's is ongeveer gelijk aan 1 Burke class, en de Amerikaanse Zeeuws Meisjes zijn gestopt met de TICO omdat deze te duur was. Daarbij is er op de LCF nog ruimte voor een extra module gelaten. Daarbij zie je ook dat VLS'en op andere plekken weggewerkt kunnen worden, zoals bij MP fregatten, naast de hangaar, of bij de type 26, die ook midship nog wat CAMM launchers heeft, of denk aan RAM. Daarbij krijgen electronische middelen ook een steeds grotere rol. Natuurlijk, het heeft allemaal een wat korter bereik, maar met laat wel ruimte om je 40 VLS op de bak vol te stoppen met LR SAM.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#76
Citaat van: Sparkplug op 31/12/2015 | 17:10 uur
Is een schip van zoiets als de Arleigh Burke-klasse niet praktischer of wil je meteen door naar zoiets als de Ticonderoga-klasse?



Dat is de vraag een fors bemeten LCF2 zou in vergelijking staan tot aan Arleigh Burke-klasse  en een grotere uitvoering meer richting Ticonderoga-klasse.

De grootste dreigingen op zee, naast mijnen, zijn onderzeeboten en langeafstandswapens  in het supersoon bereik en in het volgende decennium hypersoon waarbij aantallen exponentieel toenemen.

Op zich prettig als je dan in een vlootverband een eenheid hebt met een aanzienlijk arsenaal, met een capaciteit waar je anders 2 schepen voor nodig hebt.

Die paar duizend ton extra staal en lucht zijn de kosten niet..... de additionele systemen en het verschillende vuurwerk in een groter aantal is een ander verhaal.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2015 | 16:54 uur
Gezien de ontwikkelingen in hypersoon gecombineerd met steeds groter worden afstanden vraag ik me wel eens af of het zinvol is om te pleiten voor 2 geleidewapen kruisers (naast 4 LCF's en 4 MPF'2's) (IPV 6-6)

Formaat 10-12.000 ton met als hoofdbewapening 2 × 61 cell Mk 41 incl. SM3 en 6.

Of een vors uit de kluiten gewassen LCF2 met iig 2 x 40 cell MK41 of gelijkwaardig systeem.

Is een schip van zoiets als de Arleigh Burke-klasse niet praktischer of wil je meteen door naar zoiets als de Ticonderoga-klasse?

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#74
Gezien de ontwikkelingen in hypersoon gecombineerd met steeds groter worden afstanden vraag ik me wel eens af of het zinvol is om te pleiten voor 2 geleidewapen kruisers (naast 4 LCF's en 4 MPF'2's) (IPV 6-6)

Formaat 10-12.000 ton met als hoofdbewapening 2 × 61 cell Mk 41 incl. SM3 en 6.

Of een fors uit de kluiten gewassen LCF2 met iig 2 x 40 cell MK41 of gelijkwaardig systeem.

Micheltje

#73
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 22:31 uur
Hiermee heb je een punt.... 6+6, ik vind het prima, de luchtdreiging zal idd alleen maar sterk toenemen en hypersoon staat aan de vooravond van introductie.

Dat is juist ook de reden dat ik aan 6 LCF's zit te denken waarvan er 3 met commando facaliteiten
Dan zou ik ook 6 (+4) M/S varianten op de stapel zien
Zo denk ik dan ook verder naar Belgie 2 (+2) voor deze variant

walter leever

Laten we eerst eens zorgen dat we bijv(en hopenlijk  ;) ) 4 M-vervangers krijgen,zou al heel positief zijn tov nu. :P

dudge

Citaat van: Ace1 op 30/12/2015 | 22:35 uur
Nee de LFC's waren er eerder dan de Sigma's men heeft het design van de brug van de LCF's geleend voor de de Sigma's zie bijgevoegde bijlage,

Ah, vandaar! Zag al wel verschil in de romp, terwijl die van de Sigma en de crossover wel redelijk gelijk lijken. Maar als het LCF ouder is, dan is dat wel logisch. Niet dat ik van rompvormen veel kaas heb gegeten.


Ace1

Citaat van: Elzenga op 30/12/2015 | 22:43 uur
De LCF wordt dan ook nog gewoon op de Damen site aangeboden..

Klopt Indonesie heeft/had belangstelling en de Braziliaanse marine is tijdens de marinedagen van 2011 ook langs geweest voor een rondleiding maar hebben ook belangstelling voor Fremm Fregatten.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 30/12/2015 | 22:35 uur
Nee de LFC's waren er eerder dan de Sigma's men heeft het design van de brug van de LCF's geleend voor de de Sigma's zie bijgevoegde bijlage,
De LCF wordt dan ook nog gewoon op de Damen site aangeboden..

Ace1

Citaat van: Thomasen op 30/12/2015 | 20:14 uur
De SIGMA lijn, ik doelde op het concept van integraal constructiemodulaire schepen. Heeft daarbij het LCF bijvoorbeeld niet het nodige van de SIGMA lijn geleend?

Nee de LFC's waren er eerder dan de Sigma's men heeft het design van de brug van de LCF's geleend voor de de Sigma's zie bijgevoegde bijlage,