Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 26/11/2012 | 19:28 uur

dudge

FINCANTIERI Launched The fifth multipurpose FREMM frigate "Alpino" for the Italian Navy
Today Riva Trigoso (Genoa) shipyard celebrated the launch of the frigate "Alpino", the fifth of a series of 10 FREMM vessels - Multi Mission European Frigates, ordered from Fincantieri by the Italian Navy within the framework of an Italo-French program of cooperation.
     
Godmother to the ship was Ms. Maria Rosa Solimano, cousin of Francesco Solimano awarded with the Gold Medal of Military Valor.

Present at the ceremony were, among others, Claudio Burlando, Governor of Liguria, Senator Nicola Latorre, Chairman of the 4^ Senate's Defence Committee, Admiral Luigi Binelli Mantelli, Italian Chief of Defence, Lieutenant General Claudio Graziano, Italian Army Chief of Staff, Admiral Giuseppe De Giorgi, Italian Navy Chief of Staff, Lieutenant General Enzo Stefanini, Secretary General of Defence and National Armaments Director, Giovanni Gorno Tempini, CEO of Cassa Depositi e Prestiti, Vincenzo Petrone and Giuseppe Bono, respectively Chairman and CEO of Fincantieri.

The vessel, which is due for delivery in early 2016 in Muggiano (La Spezia), will feature a high degree of flexibility, capable of operating in all tactical situations. The ship, 144 metres long with a beam of 19.7 metres, will have a displacement at full load of approximately 6,700 tonnes. The "Alpino" will have a maximum speed of over 27 knots and will provide accommodation for a crew of 200.
The ships in the FREMM program represent the state of the art of European and Italian defence in the Mediterranean and will replace the "Lupo" and "Maestrale" class frigates built by Fincantieri in the 1970s.

Participating in the initiative as prime contractor for Italy is Orizzonte Sistemi Navali (51% Fincantieri, 49% Finmeccanica) and, as prime contractor for France, Armaris (DCNS + Thales).

The cooperation has drawn of the highly positive experience of the previous Italo-French program "Orizzonte" under which two frigates were built for the Italian Navy, the "Andrea Doria" and the "Caio Duilio".


FREMM Frigate "Alpino" is the fifth of a series of 10 for the Italian Navy. It is specialized for Anti-Submarine Warfare. Picture: Fincantieri
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2256

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:56 uur
Dat is een van de redenen dat ik er mijn twijfels bij heb.
Vooral de kans de Egyptenaren het doorverkopen. De kans dat ze het opeens kunnen gebruiken lijkt me klein.

Snap ik... als het om een "gestripte" verse zou gaan, dan zou ik er niet zoveel veel problemen mee hebben, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 11/12/2014 | 22:51 uur
Zullen ze bij IS ook fregatten kunnen bemannen en aan de praat houden?!

Op straffen van onthoofding: vast wel.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 22:41 uur
Waarbij ik mij afvraag of ik enthousiast moet worden voor een deal met de FREMMs die volledig voldoen aan Franse specificaties aan een land wat volgend jaar een vijand van EU/NAVO kan zijn.

Dat is een van de redenen dat ik er mijn twijfels bij heb.
Vooral de kans de Egyptenaren het doorverkopen. De kans dat ze het opeens kunnen gebruiken lijkt me klein.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:35 uur
Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!
maar evenwichtig buitenlands (economisch)beleid weer ver te zoeken. Voedingsbodems gevoed. Zullen ze bij IS ook fregatten kunnen bemannen en aan de praat houden?!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:35 uur
Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!

Waarbij ik mij afvraag of ik enthousiast moet worden voor een deal met de FREMMs die volledig voldoen aan Franse specificaties aan een land wat volgend jaar een vijand van EU/NAVO kan zijn.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 17:39 uur
Wordt Egypte de officiële eerste Franse klant voor 23-26 Rafales? (en 2 FREMM Fregatten) nog voor de kerst 2014?
In het Frans
http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20141211trib5816ba911/des-rafale-et-des-fregates-fremm-pour-l-egypte-avant-noel.html
Er wordt blijkbaar ook gesproken over het doorverkopen van de Normandie (FREMM)

Citaat van: ARM-WAP op 11/12/2014 | 22:11 uur
Idd, dat doet al langer de ronde (kennis bij de Marine Nationale) en heb ik voor het eerst op meretmarine gelezen, 27 nov.

Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!


dudge

Citaat van: Elzenga op 03/10/2013 | 09:13 uur
En toch zullen we wel die kant op moeten vind ik. Dat eenzelfde model schip wordt geselecteerd uit kandidaten en breed wordt aangeschaft.
Maar dat kan al zonder dat je een schip hoeft te ontwerpen waar iedereen met de beste bedoelingen aan bijdraagt, zelfs projecten waarbij samen gewerkt wordt leveren vaak verschillende varianten op. Denk aan de Amsterdam, de LPD's, waarvan er 4(?) varianten rondvaren, La Fayette, Horizon, en zelfs de FREMM. 1 size-fits-all, fits no-one. En dat er misschien ooit wel zo'n enkele klasse komt, wie weet, maar dat duurt, gezien de cyclussen, zeker nog 30 jaar. En in die tijd kan politiek zoveel veranderen dat het een beetje koffiedikkijken is.

Citaat van: Elzenga op 03/10/2013 | 09:13 uur
Anders kunnen we nooit de financiële voordelen van deze opzet maximaliseren....welke landen als Amerika, China en Rusland wel hebben. Natuurlijk gaat zoiets stap voor stap en in fases. Perfect zal het niet worden. Maar de noodzaak ertoe is dringender dan men in de EU hoofdsteden en hoofdkwartieren nog wel eens beseft denk ik. Onze (politiek economische) concurrenten zitten immers niet stil en kennen dit nadeel niet.

Maar die hebben wel weer hele andere nadelen. Daarbij houden ook zij het echt niet bij 1 klasse. De VS heeft er bijvoorbeeld ook 6 (LCSI, LCSII, Tico, OHP, Burke (fl1, fl2, fl2A, fl3) en Zumwalt) en met verschillende sub-varianten dus. Zelfde geld voor de andere genoemde landen. Rusland werkt momenteel bijvoorbeeld ook aan 4 klassen (Gorskov, Grigorovich, steregusky en nog een unnamed project ter vervanging van de Soveremny klasse), naast wat ze allemaal al hebben varen.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uur
Je gaat echt niet heel Europa zo ver krijgen om FREMM's te kopen.
En toch zullen we wel die kant op moeten vind ik. Dat eenzelfde model schip wordt geselecteerd uit kandidaten en breed wordt aangeschaft. Anders kunnen we nooit de financiële voordelen van deze opzet maximaliseren....welke landen als Amerika, China en Rusland wel hebben.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uurIk ben ook voor standaardisatie, en vanmiddag in de commissie vergadering is daar ook over gesproken. Maar ik hou daarbij wel het Pareto principe in ogen. We krijgen niet heel Europa aan de FREMM's, of de Type-26's of zo'n Duitse F125 OPV. Wel zijn er veel landen die niet of niet geheel hun eigen schepen bouwen, en door goed samen te werken kunnen we daar fiks op winnen. Als er dan 3 of 5 klassen Fregatten overblijven, prima. Een hele verbetering met nu, waar er ~43 verschillende klassen rondvaren onder de verschillende Europese landen.
Natuurlijk gaat zoiets stap voor stap en in fases. Perfect zal het niet worden. Maar de noodzaak ertoe is dringender dan men in de EU hoofdsteden en hoofdkwartieren nog wel eens beseft denk ik. Onze (politiek economische) concurrenten zitten immers niet stil en kennen dit nadeel niet.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uurHet gaat sowieso minder worden, door vervangingsprojecten waarbij 1 klasse vaak meerdere andere vervangt, maar er is meer werk te verrichten, en Nederland kan daar fiks van profiteren, maar dan moeten we wel het voortouw nemen.
Inderdaad...

dudge

Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:57 uur
Het zal niet eenvoudig zijn maar toch denk ik dat de beste weg is te werken aan EU standaardisatie.
Je gaat echt niet heel Europa zo ver krijgen om FREMM's te kopen.


Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:57 uur
Natuurlijk zullen er meerdere zeg antischeepsraketten blijven bestaan...maar per categorie kiezen we er eentje als EU standaard. Net zoals de Amerikanen dat ook doen. Ik ben zeker niet voor een EU-leger zoals het Amerikaanse leger.....maar wel voor standaardisatie zoals ook daar gebeurd. 

Ik ben ook voor standaardisatie, en vanmiddag in de commissie vergadering is daar ook over gesproken. Maar ik hou daarbij wel het Pareto principe in ogen. We krijgen niet heel Europa aan de FREMM's, of de Type-26's of zo'n Duitse F125 OPV. Wel zijn er veel landen die niet of niet geheel hun eigen schepen bouwen, en door goed samen te werken kunnen we daar fiks op winnen. Als er dan 3 of 5 klassen Fregatten overblijven, prima. Een hele verbetering met nu, waar er ~43 verschillende klassen rondvaren onder de verschillende Europese landen.

Het gaat sowieso minder worden, door vervangingsprojecten waarbij 1 klasse vaak meerdere andere vervangt, maar er is meer werk te verrichten, en Nederland kan daar fiks van profiteren, maar dan moeten we wel het voortouw nemen.


dudge

Citaat van: ARM-WAP op 02/10/2013 | 13:06 uur
Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

En dat is dus ook goed mogelijk, maar daar zullen dan wel concessies gedaan moeten worden, maar dat kan ook altijd positief uitpakken. Als Denemarken, Nederland en Noorwegen destijds samen om de tafel hadden gezeten, hadden we nu een grote klasse 'LCF' gehad, met 4 voor NL, 4 voor Denemarken en 5 voor Noorwegen. Gelijk aantal als er Type-26's gepland staan, en ook zeker exportpotentieel. Daarom hoop ik ook dat we Naast Belgie nog wat landen aan boord kunnen krijgen voor de MPF vervanger. Vraagt investering van ons, maar dan kunnen we daar wel de kar trekken.


Citaat
Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.

Is m.i. ook een onwenselijke ontwikkeling. Al is er in principe niets mis met een meer flexibele crew, het gegeven dat politici daar misbruik van zullen maken is wel problematisch.

Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 02/10/2013 | 13:06 uur
Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.
zeker...ook als je ziet dat de missies steeds verder van huis zullen zijn...en je dus ook bemanningen moet gaan wisselen daar. Een goede krijgsmacht kost nu eenmaal geld...klaar.

ARM-WAP

Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:49 uur
Denk je? Kijk eens om je heen!
Nederland wil een schip met een bemanning van zo klein mogelijk, maar daar is niet elk land het mee eens. De Amerikanen willen juist een wat groter schip, maar een schip van 2 miljard dollar per stuk kan echt niet iedereen zich veroorloven. Er is noodzaak tot samenwerking, maar laten we wel wezen, als we iedereen aan boord moeten krijgen, zijn we in 2050 nog aan het praten. En met >160 Destroyers, Fregatten en korvetten is er ook zeker ruimte voor meer dan 1 klasse. Als we een klasse bouwen van 20 schepen zit je echt wel goed, moeten juist op zoek naar de sweetspot, waar we effectief kunnen samenwerken.
Het zal niet eenvoudig zijn maar toch denk ik dat de beste weg is te werken aan EU standaardisatie.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:49 uur
Het is maar een voorbeeld, en zo zijn er meer dus.
Gelijkertijd zijn de missiles ook niet allemaal hetzelfde. Een 800kg wegende RBS-15 is van een andere klasse dan de 400kg wegende NSM. Daarnaast heeft concurrentie ook zeker wel voordeel. Maar op dit moment is het gewoon te veel dus eigenlijk. En moeten we dáár een slag in slaan. Maar we hoeven echt niet terug naar 1 missile. Zou zelfs ook de export kunnen schaden.
Natuurlijk zullen er meerdere zeg antischeepsraketten blijven bestaan...maar per categorie kiezen we er eentje als EU standaard. Net zoals de Amerikanen dat ook doen. Ik ben zeker niet voor een EU-leger zoals het Amerikaanse leger.....maar wel voor standaardisatie zoals ook daar gebeurd.