Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

F-35 program finishes years-late tests needed for full production

By Stephen Losey  Friday, Sep 29

WASHINGTON — The F-35 program has completed a long-delayed series of crucial tests, which could pave the way for a decision next year to officially move the advanced fighter jet into full-rate production.

The Joint Simulation Environment tests, known as "runs for score," were finished Sept. 21, as was the initial trial validation, F-35 Joint Program Office spokesman Russell Goemaere said in an email to Defense News Friday.

.../...

https://www.defensenews.com/air/2023/09/29/f-35-program-finishes-years-late-tests-needed-for-full-production/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1


Harald

Japan Prepares For F-35B Carrier Operations

As the first batch of Japanese F-35Bs should arrive in country next year, Japan is also planning on setting up new key units and facilities in preparation for their arrival and to support its future carrier operations...

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/japan-prepares-for-f-35b-carrier-operations/

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/09/2023 | 21:09 uurEn dat geeft exact duiding aan de cijfers, die indien deze naar rato worden gerangschikt aantonen dat een dergelijke conclusie als door stoonbrace getrokken onjuist is.

Ik denk dat een A-10 achtig toestel zijn tijd heeft gehad. CAS rol zie ik over worden genomen door drones. Overlevingkansen zijn niet groot voor traag vliegende objecten.

Je CAS toestel moet niet traag vliegen als het z'n doelwitten niet eerst met een verrekijker moet uitzoeken om er vervolgens met een kanon op te schieten. Maak ook even verschil tussen CAS in expeditionaire Ops waarbij je een goedkope lange loitering time wil (en UAS dus het antwoord zijn) en een conventioneel conflict met contested airspace waarbij je alle kwaliteiten van de F-35 zal nodig hebben om überhaupt vuursteun te kunnen geven.

Sparkplug

Czech government approves F-35A Lightning II purchase

PUBLISHED: 02 OCTOBER 2023   LAST UPDATED: 02 OCTOBER 2023

The Czech Government has approved the acquisition of 24 F-35 Lightning II fighters. The contract, which also includes ground equipment, weapons package and a simulator, has a total value of USD 4,6 billion (106 billion Czech Crowns) with deliveries planned from 2031.

Caslav air base will be the main operating base for the F-35s and for that reason the base will be renovated for a total of USD 1,9 billion (44 billion Czech Crowns).

The decision to acquire the F-35s means that the fourteen leased Saab JAS39 Gripens, twelve JAS39C single-seat and two JAS39D two-seat fighters, need to serve until 2035, when the transition to the F-35 is due to be completed.

Defense minister Jana Černochová said "The cost is a high price to pay but insisted it represents just 7.5% of upcoming defense spending between 2024 and 2034. Other projects such as the recapitalization of army mechanized brigades will not be threatened by the F-35 purchase. The Government already has fourteen industrial cooperation projects ready for the Czech industry following negotiations with Lockheed Martin and engine manufacturer Pratt & Whitney. They include the possibility of direct involvement in the global supply chain for F-35 aircraft".

https://www.scramble.nl/military-news/czech-government-approves-f-35a-lightning-ii-purchase
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2023 | 22:26 uurWaarom zou de F-35 de CAS taak niet kunnen overnemen? De huidige AV-8B en F/A-18C/D van de USMC voeren ook de CAS taak uit en deze taak wordt door de F-35B en F-35C overgenomen. Als zij hierin geen vertrouwen zouden hebben, waarom dan toch voor de F-35B en F-35C gaan?

F-35 veel te duur voor. Je hebt daar andere systemen voor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 29/09/2023 | 20:59 uurIk verwacht niet dat de F35 die missie kan overnemen, maar misschien dat deze vlieger wel een goed idee heeft:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-10-pilots-compelling-case-for-replacing-warthogs-with-super-hornets

Waarom zou de F-35 de CAS taak niet kunnen overnemen? De huidige AV-8B en F/A-18C/D van de USMC voeren ook de CAS taak uit en deze taak wordt door de F-35B en F-35C overgenomen. Als zij hierin geen vertrouwen zouden hebben, waarom dan toch voor de F-35B en F-35C gaan?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Het willen aanhouden van de A-10 is louter gebaseerd op nostalgische gedachten. De A10 is op het gebied van wapens, situational awareness, mission capability en zelf bescherming al lang en breed vooruitgestreefd door de F35 en F15EX. In high intensity conflicten is de A10 een bijzonder kwetsbaar platform wat zijn oorspronkelijke taak als anti tank platform al lang niet meer kan uitvoeren. Het is tijd voor pensioen voor dit toestel wat zijn nut meer dan eens heeft bewezen  ;)

Huzaar1

#5233
Citaat van: Thomasen op 29/09/2023 | 20:59 uurDiezelfde bron zegt toch:

"In close-air-support missions in which weapons were dropped in Afghanistan, the A-10 has a slightly lower percentage of civilian casualty incidents per missions flown than B-1 bombers or F-16 fighters."

Sowieso zijn het eigenlijk geen bruikbare statistieken op deze aantallen.

Ik verwacht niet dat de F35 die missie kan overnemen, maar misschien dat deze vlieger wel een goed idee heeft:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a-10-pilots-compelling-case-for-replacing-warthogs-with-super-hornets

En dat geeft exact duiding aan de cijfers, die indien deze naar rato worden gerangschikt aantonen dat een dergelijke conclusie als door stoonbrace getrokken onjuist is.

Ik denk dat een A-10 achtig toestel zijn tijd heeft gehad. CAS rol zie ik over worden genomen door drones. Overlevingkansen zijn niet groot voor traag vliegende objecten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

"First, you better do no harm," a senior Army officer told USA TODAY. The officer commanded at high levels in Iraq and Afghanistan and, like other senior officers, has seen the A-10s work up close. "I didn't want any stinkin' A-10s flying unless they were going to drop a (satellite-guided bomb) or other precision-guided munition."

Huzaar1

#5231
Citaat van: Stoonbrace op 29/09/2023 | 19:57 uur10% van de blue on blue incidenten op een totaal van 140000 gevlogen missie's. Faalbak met goeie PR.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2015/02/06/a-10-warplane-tops-list-for-friendly-fire-deaths/

Begrijp je het begrip 'ratio' niet?

Dit zijn dus de schoolvoorbeelden van conclusies die populistisch zijn, maar helaas gewoon niet kloppen. Natuurlijk heeft de A-10 een hoge blue on blue score zoals je zelf zegt is de beschrijving van CAS doelend op vuursteun met vriendelijke eenheden nabij.

Dat een toestel wat alleen maar wordt toegepast voor dergelijke missies hoog scoort is dan een logisch statistisch gegeven, een ander toestel krijgt niet dezelfde kansen om op het b.o.b. gehalte uit te kunnen komen, die   bevuren namelijk veel minder doelen die zich in de nabijheid van vriendelijke eenheden bevinden.

Je hoeft niet eens statistiek op de middelbare school te hebben gehad om dit te begrijpen en kan niet duidelijker uitleggen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/09/2023 | 19:41 uurDat is niet zo gek aangezien het een dedicated CAS toestel is en bij voorbaat vaker wordt ingezet voor CAS dan zeg een F-16. Natuurlijk is dat toestel daar verantwoordelijk voor, het zegt alleen helemaal niks.

Dit soort vergelijkingen zijn populistisch en hebben geen erkenning voor de ratio.



10% van de blue on blue incidenten op een totaal van 140000 gevlogen missie's. Faalbak met goeie PR.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2015/02/06/a-10-warplane-tops-list-for-friendly-fire-deaths/

Huzaar1

#5229
Citaat van: Stoonbrace op 29/09/2023 | 19:08 uurDe A-10 is verantwoordelijk voor meer blue on blue incidenten dan eender welk ander 'modern' toestel en de US Air Force probeert dat ding al goed 10 jaar te dumpen.

Dat is niet zo gek aangezien het een dedicated CAS toestel is en bij voorbaat vaker wordt ingezet voor CAS dan zeg een F-16. Natuurlijk is dat toestel daar verantwoordelijk voor, het zegt alleen helemaal niks.

Dit soort vergelijkingen zijn populistisch en hebben geen erkenning voor de ratio.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#5228
Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 10:55 uurKlopt,
Maar er zal wel iets ter vervanging van CAS gevonden moeten worden. Ik snap opzich wel dat een A-10 in een toekomstige "battlefield" een kleine overlevingskans heeft. Maar hoe dat dan wel opgevuld moet worden ? alles van afstand op grote hoogte ?  of juist met Arty/ MLRS met precisie-munitie ? of drone's ?

Er zal vanaf de grond flink geinvesteerd worden in SHORAD, dat kun je nu wel zien aan de oorlog in Oekraïne. En dit zal ook weer bestreden moeten worden. en zo is de cirkel weer rond.   

De Close in 'Close Air Support' staat voor dichtbij bevriende troepen, niet voor hoe dicht het toestel dat de CAS levert moet komen. Technologische ontwikkelingen als de GBU-53/b en F-35A maken dat de A-10 snel zal worden vergeten.
De A-10 is verantwoordelijk voor meer blue on blue incidenten dan eender welk ander 'modern' toestel en de US Air Force probeert dat ding al goed 10 jaar te dumpen.

Poleme

Citaat van: Harald op 29/09/2023 | 11:31 uurMaar kan in de toekomst ook CAS gegeven worden op 50 a 100 meter voor je troepen/eenheden ? of nog dichterbij ?
Voor mijn gevoel moet je dan een goede SA hebben vanuit de lucht om die ondersteuning te kunnen geven.
Situation Awareness / omstandigheden overzicht / beeldvorming is bij elke oorlogshandeling noodzaak.

Close Air Support op zeer korte afstanden wordt in Oekraïne gegeven door bewapende RPV's. Die kosten slechts 500 US dollar.  Voorzien van 1 of twee 84mm mortier granaten vliegen ze dan een tank, artillerie stuk of APC binnen.  Een Javelin ATGW doet hetzelfde, maar kost wel circa 80.000 USD dollar.  Su-25 Frogfoots aan beide kanten hebben zware verliezen geleden.  Moderne aanvalsheli's zoals de Kamov Ka-52 Alligator spelen een zeer belangrijke rol in CAS.  Waren door een aanvankelijk tekort aan Oekraïense SHORAD ook succesvol. Maar van de circa 133 kisten waren begin september 2023 al op zijn minst 43 stuks (32 %) neergehaald.  Russische aanvalsheli's gebruiken daarom in toenemende mate de LMUR raket (light multipurpose guided missile).  Deze heeft een groter bereik van 15 km, dan de 9K121 Vikhr met een dracht van 10 - 12 km.
Met de LMUR buiten het officiële bereik van de Iris-T SLS met 12 km, die al in Oekraïne ingezet wordt.  Maar de infrarood geleide Iris-T SLM(edium range) heeft een dracht van 40 km en een max. plafond van 20 km.  Deze is daar nog niet ingezet.

Ik heb een sterk vermoeden dat de CAS taak hoofdzakelijk uitgevoerd zal worden door een combi van onbewapende verkenning RPV's, bewapende RPV's, kamikaze RPV's, lange afstand houwitsers en MLRS met een combi van ongeleide en geleide munitie.  Plus een 'Uber' vuursteun app, die 30 seconden - enkele minuten na aanvraag vuursteun levert.


Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.