Fietsers vinden mitrailleur op fietspad: ‘Dit is toch onvoorstelbaar’

Gestart door Ace1, 20/06/2019 | 16:55 uur

Parera

Nu zijn we weer iets ''verloren'' in Duitsland   :cute-smile:

Via @kevinrizor

CitaatWas ist das und was hat das im öffentlichen Strassenverkehr zu suchen? Darf ich es behalten? Steht seit Stunden dort unbeaufsichtigt. Scheint kein Blitzer zu sein. 😆
@bundeswehrInfo @BMVg_Bundeswehr @CDU @ennolenze





https://www.watson.de/deutschland/bundeswehr/971584758-bundeswehr-raketenwerfer-am-strassenrand-gefunden-so-erklaert-es-die-armee

Citaat
Raketenwerfer gehört der niederländischen Armee
Der Raketenwerfer am Straßenrand ist jedoch kein Bundeswehrgerät, wie Oberstleutnant Jürgen Engelhardt vom Bundeswehr-Landeskommando Niedersachsen auf watson-Anfrage erklärt: "Es handelt sich um ein niederländisches Gerät." Das niederländische Militär führe dort gerade eine Übung durch. Die Bundesstraße verläuft nahe des Truppenübungsplatzes Bergen.

Nachdem @kevinrizo die Feldjäger über den vermeintlich herrenlosen Raketenwerfer informiert hatte, schickte die Militärpolizei eine Streife vorbei. Die habe nicht nur das Gerät, sondern auch die zugehörigen niederländischen Soldaten gefunden, wie Engelhardt erklärt. Der Raketenwerfer sei nicht unbeaufsichtigt gewesen.

Update: Ein Sprecher des niederländischen Militärs hat gegenüber watson konkretisiert, warum der Spike-Raketenwerfer dort stand: Einheiten des deutschen, niederländischen und belgischen Militärs führen demnach gerade einen Wettbewerb rund um den Truppenübungsplatz Bergen durch, wie Major Rene Teggeler erklärt. Bei einem Teil davon treten Aufklärungseinheiten der Armeen gegeneinander an. Zu den Aufgaben gehöre auch das Erspähen von Militärgerät wie Raketenwerfern und Minen.

Deshalb habe der Raketenwerfer vermeintlich unbeaufsichtigt am Straßenrand gestanden. Tatsächlich sei er aber im Blick von Soldaten auf einem Beobachtungsposten gewesen. Major Teggeler weist außerdem auf ein weiteres wichtiges Detail hin: Bei dem Raketenwerfer habe es sich lediglich um eine Attrappe gehandelt.

Het zou gaan om een dummy SPIKE en het wapen staat daar als onderdeel van een verkenners oefening waarbij er wapens gespot moeten worden door de verkenners. Het wapen zou wel onder toezicht staan van een observatie post en dus niet onbeheerd in het veld.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Dit gaat nergens over. Ondanks dat Defensie hier gewoon de waarheid vertelt is het een baggerverhaal en niet overtuigend voor de doelgroep van de reactie, de burgers. Slechte communicatie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: StrataNL op 22/06/2019 | 17:57 uur
Wat maakt het uit in dit geval?

Het stelt ook helemaal geen reet voor deze "ophef". Het totaal onschadelijke wapensysteem lag onder waarneming en niemand maakte aanstalten om die zooi te jatten danwel mee te nemen. Mocht eoa nukubu gedacht hebben dit neem ik mee dan was er simpelweg per direct ingegrepen. Op de Noord Ginkel deden de marns ook wel waarnemingsoefeningen en lagen er wapens in het terrein, het was aan de mariniers in opleiding om die te vinden vanuit een waarnemingspost, dan kun je een vent naast dat wapen zetten maar dat schiet natuurlijk niet op.

A.J.

Citaat van: Lynxian op 22/06/2019 | 18:09 uur
Hah, ik zag het nieuwsbericht voorbij komen en ging er maar vanuit dat het een Minimi was en vroeg me af waarom de soldaat in kwestie 'm had laten staan. Maar een topzware .50 is inderdaad wel even andere koek. Nuttige informatie, verklaart inderdaad waarom die ene soldaat zich geen hernia hoefde te tillen.

Maar hoe gaat dit dan in de praktijk, bij inzet? Wordt zo'n ding van een voertuig afgehaald door meerdere militairen?

Het was helaas voor alle KM adepten hier een oefening van de mariniers... Hoe die lui dat ding te voet inzetten weet ik verder niet. De KL is jaren geleden al afgestapt van het zware mitrailleurteam te voet.

Citaat
Mariniers in opleiding

Navraag bij Defensie leert dat de mitrailleur niet zomaar werd achtergelaten bij het fietspad. Het wapen maakte deel uit van een oefening.

Door mariniers in opleiding worden regelmatig scenario's geoefend waarbij alle wapens onmiddellijk moeten worden achtergelaten. Dit was zo'n oefening, stelt Defensie.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 22/06/2019 | 17:15 uur
Veemd want FN Herstal beweert iets anders  een .50er met een M3 affuit weegt namelijk inclusief munitie en munitie box 125kg.

Weight
125 kg fully loaded

https://www.fnherstal.com/en/product/medium-pintle-mount-m3m

Dat zal allemaal best maar dat is niet het systeem waar het hier over gaat... Ik ben HSI/SI/Kerninstructeur .50 dus ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb. Daarbij zitten 300 patronen .50 op ongeveer 40 kilo.

Lynxian

Hah, ik zag het nieuwsbericht voorbij komen en ging er maar vanuit dat het een Minimi was en vroeg me af waarom de soldaat in kwestie 'm had laten staan. Maar een topzware .50 is inderdaad wel even andere koek. Nuttige informatie, verklaart inderdaad waarom die ene soldaat zich geen hernia hoefde te tillen.

Maar hoe gaat dit dan in de praktijk, bij inzet? Wordt zo'n ding van een voertuig afgehaald door meerdere militairen?

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 22/06/2019 | 17:15 uur
Veemd want FN Herstal beweert iets anders  een .50er met een M3 affuit weegt namelijk inclusief munitie en munitie box 125kg.

Weight
125 kg fully loaded

https://www.fnherstal.com/en/product/medium-pintle-mount-m3m

Dat is de pintle mount van een voertuig en niet de M3 driepoot. Verder is de M3M mitrailleur een andere variant van de M2 mitrailleur.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: A.J. op 22/06/2019 | 16:54 uur
De kast is 25.5 kg, de loop 12.5 kg. Ergo, 38 kg voor een compleet wapen plus nog een keer 12.5 kg voor de verwisselloop. En de M3 affuit van 20 kg niet vergeten.

Veemd want FN Herstal beweert iets anders  een .50er met een M3 affuit weegt namelijk inclusief munitie en munitie box 125kg.

Weight
125 kg fully loaded

https://www.fnherstal.com/en/product/medium-pintle-mount-m3m

A.J.

Citaat van: Ace1 op 22/06/2019 | 09:57 uur
Weight
Weapon: ~ 38.150 kg (84 lb)
Barrel assembly: ~ 13 kg (28.63 lb)

https://www.fnherstal.com/en/product/fn-m2hb-qcb

De kast is 25.5 kg, de loop 12.5 kg. Ergo, 38 kg voor een compleet wapen plus nog een keer 12.5 kg voor de verwisselloop. En de M3 affuit van 20 kg niet vergeten.

A.J.


Harald

Citaat van: Ace1 op 22/06/2019 | 09:57 uur
Weight
Weapon: ~ 38.150 kg (84 lb)
Barrel assembly: ~ 13 kg (28.63 lb)

https://www.fnherstal.com/en/product/fn-m2hb-qcb
Oooo.. dat valt mee.
Zakken cement waren ook 50 kg.
Niet klagen maar dragen ..  :P

Ace1

Citaat van: Harald op 22/06/2019 | 09:53 uur
Ach...  een paar potige sterke boerenjongens brengen zo'n ding zo netjes weer terug...
Opgelost.

Weight
Weapon: ~ 38.150 kg (84 lb)
Barrel assembly: ~ 13 kg (28.63 lb)

https://www.fnherstal.com/en/product/fn-m2hb-qcb

Harald

Ach...  een paar potige sterke boerenjongens brengen zo'n ding zo netjes weer terug...
Opgelost.