Verlenging levensduur Patriot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/10/2015 | 20:04 uur

A.J.

#121
Citaat van: Parera op 04/08/2018 | 20:05 uur
A.J. bedankt ik zal er zeker eens verder induiken. Maar dat de beelden zichtbaar zijn betekend niet automatisch dat de patriot het ontvangen beeld kan gebruiken voor haar eigen doel aanwijzing?
Of het moet mogelijk zijn het beeld vanaf het LCF om te zetten in beeld dat de patriot kan gebruiken voor haar eigen doel informatie.

Het gaat niet om een losstaande radar zoals een LCF, de gegevens komen van iedereen en dat wordt gecorreleerd, dus een target kan maar zo ingebracht worden door 18 radars bij wijze van spreken want de LCF brengt dat target in maar ook de AWACS, de AEGIS, de THAAD, BANDBOX etc... Het is dus niet dat een systeem specifiek het LCF beeld gebruikt. En ja schieten op link-16 tracks is mogelijk maar liever gebruik je je eigen radar bij het daardwerkelijk bevuren van doelen maar het is gewoon mogelijk.

Eigenlijk is link-16 de verzamelbak van radarinformatie en iedereen kan daar eigen goeddunken de naar voor hem relevante informatie uit plukken.

Citaat
En zijn er geen andere systemen naast THAAD / SM-6 die inzetbaar zijn als tussen oplossing? En is er überhaupt binnen defensie / KL interesse in een systeem met de capaciteit van THAAD?

Weet ik niet, wij kunnen dat alvast niet betalen.

Parera

A.J. bedankt ik zal er zeker eens verder induiken. Maar dat de beelden zichtbaar zijn betekend niet automatisch dat de patriot het ontvangen beeld kan gebruiken voor haar eigen doel aanwijzing?
Of het moet mogelijk zijn het beeld vanaf het LCF om te zetten in beeld dat de patriot kan gebruiken voor haar eigen doel informatie.

En zijn er geen andere systemen naast THAAD / SM-6 die inzetbaar zijn als tussen oplossing? En is er überhaupt binnen defensie / KL interesse in een systeem met de capaciteit van THAAD?

A.J.

#119
Citaat van: Parera op 04/08/2018 | 19:21 uur
Ik doelde echt op een link tussen luchtbeeld van de LCF op grotere afstand van de locatie waarbij de patriot een bepaald doel beschermd bijvoorbeeld een stad die specifiek word beschermd tegen BM's maar jij gaf aan dat dit niet mogelijk is met de patriot omdat deze voornamelijk is voor tactische raketten.

Het luchtbeeld is gewoon gelinkt met link-16... Iedereen die met luchtverdediging te maken heeft zit daar gewoon in... Iedereen participeert mee in de opbouw van het luchtbeeld vanaf het laagste niveau (lokale radars) t/m AWACS toestellen aan toe... En alle gegevens zijn voor 1 ieder te zien, er wordt natuurlijk gefilterd omdat je anders verzuipt in informatie die helemaal niet voor jou van toepassing is.

Citaat
Dan mijn vraag ; kan de LCF gebruikt worden als radar voor een patriot batterij?

Ja, en dat gebeurt ook gewoon... Het kan goed zijn dat de Patriot middels link-16 een voorwaarschuwing krijgt voor iets wat over een tijdje wel relevant wordt voor de Patriot, of ze staan in een bepaalde EMCON status en gaan op basis van link-16 beeld op een gegeven ogenblik hun eigen radar aanzetten etc. En dat is niet alleen de radar van de LCF maar het beeld van iedereen wordt gebruikt.

Citaat
Thales claimde dat bij de oefening in 2017 de raket direct opgepikt werd op het moment dat het boven de horizon kwam.

Dat kan, maar dat wil niet zeggen dat het wapensysteem effectief ingezet kan worden... Je moet je eens verdiepen in layered airdefence:





Wat je ziet is dat een tactical ballistic missile "onder" de Aegis en THAAD door vliegt... Dus dan komt de Patriot in actie.


Parera

Citaat van: A.J. op 04/08/2018 | 18:04 uur
Hoe denk jij dat die koppeling gemaakt wordt met die Amerikaanse destroyer en de LCF? Dat gaat met link-16... Of eventueel link-22:

Dat doet men al...

Ik doelde echt op een link tussen luchtbeeld van de LCF op grotere afstand van de locatie waarbij de patriot een bepaald doel beschermd bijvoorbeeld een stad die specifiek word beschermd tegen BM's maar jij gaf aan dat dit niet mogelijk is met de patriot omdat deze voornamelijk is voor tactische raketten.

Dan mijn vraag ; kan de LCF gebruikt worden als radar voor een patriot batterij?

Thales claimde dat bij de oefening in 2017 de raket direct opgepikt werd op het moment dat het boven de horizon kwam.

A.J.

Citaat van: Parera op 04/08/2018 | 17:52 uur
Wat ik bedoelde is een koppeling zoals nu gemaakt is met de LCF en een Amerikaanse destroyer. Heel simpel gezegd ; Het radarbeeld van de LCF kan gebruikt worden voor het aansturen van de SM-3 naar het doel. Maar dan de combi LCF met Patriot batterij maar dat werkt niet samen als ik het zo uit jou verhaal lees dus dan houd het op.

Hoe denk jij dat die koppeling gemaakt wordt met die Amerikaanse destroyer en de LCF? Dat gaat met link-16... Of eventueel link-22:

Citaat
Application for Air and Missile Defense

The primary purpose of Link 16 is as an air and missile defense command and control system. It is typically employed for national air defense, linking numerous air defense assets with sea- and land-based platforms such as Aegis-equipped vessels, ground-based sensors, and surface-to-air missile systems. Once interconnected via Link 16, these various systems are capable of establishing a COP within the national airspace, allowing commanders to identify threats and deal with them accordingly.

The system is also used by U.S. combatant commands for air and missile defense missions. The U.S. Navy is a heavy user of Link 16 for air and missile defense, equipping its aircraft and Aegis-equipped guided-missile vessels with the command and control system. The U.S. Army also uses Link 16 for air and missile defense, integrating command and control centers as well as ground platforms such as Patriot and THAAD into the Link 16 network. Other sensor and intelligence-gathering platforms employ Link 16 to transmit relevant air and missile threat data to corresponding sensors and defense systems. This interoperability between sensors, aircraft, maritime units, command and control stations, and air and missile defense systems allows for increased defensive capabilities such as target engagement beyond line-of-sight and Launch-on-Remote.

Citaat
Maar misschien dat we wel beter kunnen afstemmen op elkaar land en maritiem zodat een layered BMD kan ontstaan binnen de Nederlandse krijgsmacht.

Dat doet men al...

Parera

Citaat van: A.J. op 04/08/2018 | 17:07 uur
Deze moet je even nader uitleggen...
Wat ik bedoelde is een koppeling zoals nu gemaakt is met de LCF en een Amerikaanse destroyer. Heel simpel gezegd ; Het radarbeeld van de LCF kan gebruikt worden voor het aansturen van de SM-3 naar het doel. Maar dan de combi LCF met Patriot batterij maar dat werkt niet samen als ik het zo uit jou verhaal lees dus dan houd het op.

Maar misschien dat we wel beter kunnen afstemmen op elkaar land en maritiem zodat een layered BMD kan ontstaan binnen de Nederlandse krijgsmacht.

A.J.

Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 23:33 uur
Link-16 is bekend maar ik bedoelde toch een andere koppeling zodat het gezamenlijk inzetbaar is maar goed, te grote verschillen dan gaat dat niet werken.

Deze moet je even nader uitleggen...

Parera

#114
Citaat van: A.J. op 03/08/2018 | 22:21 uur
De koppeling is link-16, dat hebben we al jaren... Iedereen heeft hetzelfde overkoepelende luchtbeeld...

En dat de KM niet zoveel met tactical ballistic missiles doet is omdat dat echt land based is...

Link-16 is bekend maar ik bedoelde toch een andere koppeling zodat het gezamenlijk inzetbaar is maar goed, te grote verschillen dan gaat dat niet werken.
Het zou natuurlijk mooi zijn als de KM voor de Strategische en Theater BMD kan zorgen en de KL kan blijven zorgen voor de laagste trap Tactical BMD waardoor het samen een goede ring van verdediging heeft. Eventuele Theater BMD door de KL zou ook nog een stap kunnen zijn waarmee de systemen en krijgsmacht delen elkaar overlappen en daardoor elkaar prima aanvullen.
Dan zou er wel flink geïnvesteerd moeten worden in bijvoorbeeld SM-3, SM-6, Thaad style systeem en patriot.

A.J.

#113
Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 22:17 uur
Dus het koppelen van een LCF op bijvoorbeeld de Noordzee aan een Patriot batterij ergens in Litouwen is niet iets dat nuttig is? Het leek me juist dat die systemen prima elkaar aanvulde.
Ach, het idee lijkt misschien leuk maar het moet wel nut hebben. Misschien kan de marine wel iets i.c.m. de SM-6 deze is ook geschikt voor BMD voornamelijk voor MRBM's wat volgens mijn info wel onder theater BMD valt. Eigenlijk vreemd dan dat er geen maritieme versie is tegen tactical systemen zoals Iskander.

Toch bedankt voor de info, weer wat bij geleerd vandaag!

De koppeling is link-16, dat hebben we al jaren... Iedereen heeft hetzelfde overkoepelende luchtbeeld...

En dat de KM niet zoveel met tactical ballistic missiles doet is omdat dat echt land based is...

Parera

Citaat van: A.J. op 03/08/2018 | 21:52 uur
De maritieme BMD is strategisch, daarna krijg je Theater BMD en dat zit je op niveau THAAD en als laatste heb je de Tactial BMD en dat is voor de Patriot. De ballistic missiles op tactisch niveau zoals de Iskander en dat soort dingen worden niet eens gezien door de maritieme BMD en al zien ze zo'n missile wel dan zijn ze toch te laat... Het tactisch BMD niveau kan nooit gedaan worden door de KM.

Dus het koppelen van een LCF op bijvoorbeeld de Noordzee aan een Patriot batterij ergens in Litouwen is niet iets dat nuttig is? Het leek me juist dat die systemen prima elkaar aanvulde.
Ach, het idee lijkt misschien leuk maar het moet wel nut hebben. Misschien kan de marine wel iets i.c.m. de SM-6 deze is ook geschikt voor BMD voornamelijk voor MRBM's wat volgens mijn info wel onder theater BMD valt. Eigenlijk vreemd dan dat er geen maritieme versie is tegen tactical systemen zoals Iskander.

Toch bedankt voor de info, weer wat bij geleerd vandaag!

A.J.

#111
Citaat van: Sparkplug op 03/08/2018 | 12:47 uur
Als het nu 20 bataljons of squadrons zouden zijn (net als vroeger), dan zou ik misschien zeggen. Om eerlijk te zijn wordt ik niet echt warm of koud van deze hoeveelheid batterijen.

Ben wel benieuwd naar A.J. zijn mening hierover.

Als je ziet wat er tegenover staat aan ballistic missiles dan is het simpelweg een druppel op de gloeiende plaat. Ballistic missiles zijn relatief goedkoop te produceren, op tactisch niveau behoorlijk mobiel in te zetten, hebben een groot bereik, en kunnen eenvoudig met verschillende warheads uitgerust worden, er zijn een shitload van en ga zo maar door. Het is eigenlijk gewoon artillerie on steroids en het enige antwoord wat wij erop hebben is TBM defence... Wij hebben niet eens de middelen om aan counter battery fire te doen...

De Iskanders in Kaliningrad halen Berlijn gewoon... De range is 500km volgens de boekjes vanwege de INF treaty (geen landbased missiles die tussen de 500 en 5500 kilometer halen)... Maar goed, al zou Putin zich daar strikt aan houden, Berlijn ligt binnen de 500km van Kaliningrad... En wat voor "artillerie" kan de NATO daar tegenover zetten? Wij hebben helemaal niks wat dat soort afstanden haalt...

En in die hele A2AD omgeving vlieg je ook niet zomaar naar binnen om wat bommen te lossen... Zeker niet met 4th gen fighters...

A.J.

Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 11:45 uur
Ik denk dat Nederland er verstandig aan doet om de 4e batterij die nu reserve staat niet te upgraden en af te stoten en daar in ruil voor een deel maritieme BMD te kunnen oprichten.
Het aantal patriots in Europa is de afgelopen jaren zo uitgebreid dat wij opzoek moeten naar een nieuwe niche waardoor we opvallen op het toneel. Verder lekker die 3 batterijen operationeel houden ze verrichten geweldig werk.

De maritieme BMD is strategisch, daarna krijg je Theater BMD en dat zit je op niveau THAAD en als laatste heb je de Tactial BMD en dat is voor de Patriot. De ballistic missiles op tactisch niveau zoals de Iskander en dat soort dingen worden niet eens gezien door de maritieme BMD en al zien ze zo'n missile wel dan zijn ze toch te laat... Het tactisch BMD niveau kan nooit gedaan worden door de KM.

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/08/2018 | 15:45 uur
Ik zou het zeker toejuichen, maar aan de andere kant moet Amerika daar wel goedkeur voor geven. Is het updaten van de bestaande radar geen onderdeel van de MLU?
Ook Raytheon is volgens mij betrokken bij de MM/D of in elk geval is er wel samengewerkt wat ik heb gelezen. Dus ik ga er vanuit dat de Amerikanen hiervoor wel toestemming zullen geven en misschien zelf wel interesse hebben in de radar. In maritieme variant waren ze al onder de indruk dus who knows?

Lex

De bijbehorende berichten overgezet naar dit topic.

Lex
Algeheel beheerder

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/08/2018 | 15:35 uur
Waarvoor zou Thales Nederland anders een BMD radar ontwikkelen die voor mobiel gebruik is? Het zal natuurlijk wel te combineren zijn met andere Surface to Air missiles maar ik denk wel dat het voornamelijk ontwikkeld is voor koppeling aan de Nederlandse (en Duitse) patriot systemen.

Een uitdaging misschien wel maar als we dat voor elkaar krijgen laten we als klein land wel zien dat we bij de top behoren op dat gebied. En een uitdaging is leuk maar als het slaagt zit er zeker export potentie in. Ik denk dat als een LCF een shooter kan aansturen in de AEGIS + SM-3 vorm dat het ook moet lukken met Patriot's.
Ik zou het zeker toejuichen, maar aan de andere kant moet Amerika daar wel goedkeur voor geven. Is het updaten van de bestaande radar geen onderdeel van de MLU?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation