Nieuwe samenwerking Suriname en Nederlandse Defensie

Gestart door silvester herc, 29/11/2022 | 10:43 uur

Umbert

Citaat van: Lynxian op 21/08/2023 | 17:59 uurLijkt me een slecht idee; er zijn vrij veel mensen die in Suriname op Bouterse stemmen en die dus zijn verhaal geloven dat de Nederlanders in de jaren '80 medeverantwoordelijk waren voor de onrust in het land toen. De kolonelscoup toen werd gerechtvaardigd omdat ze een Nederlandse coup zouden willen verijdelen. Door nu als voormalig kolonisator een permanente presentie te stationeren (waarvan ik me niet kan voorstellen dat de Surinaamse regering hier ooit akkoord voor geeft) dan speel je Bouterse in de kaart en zal een flink deel van de bevolking de Nederlandse militairen met de nek aankijken. Lijkt me onverstandig, zeker in een land dat bij vlagen erg onstabiel is.

Ach je kunt het ook zo zien, we kunnen op dit moment er voor zorgen dat circa 100K vreemden/jaar op een humane manier worden opgevangen in NL, en ja, dat die soms buiten moeten slapen is niet erg want op de weg naar ons toe zullen ze ook niet in hotels overnacht hebben en als ze dit wel deden komen ze om de verkeerde redenen naar ons toe. Maar om deze reden moet het voor ons niet zo'n groot probleem zijn om een groot deel van de huidige Surinaamse bevolking zo te ondersteunen dat ze het beter gaan krijgen. Want goedheid werkt altijd beter als wreedheid en oneerlijkheid. Zie dat dan maar als onze wiedergutmachung  En Bouterse heeft ook vele slachtoffers gemaakt onder de Surinamers maar heeft dit met geld, intimidatie en gladde praat weten te verbloemen en NL als boeman afgespiegeld. Laat ons het tegendeel bewijzen en daar hoort zeker een goede ondersteuning/opvoeding van hun krijgsmacht bij, want komt die op hoger niveau zal dit zeker bijdragen tot verbetering levensstandaard.

Parera

Citaat van: Lynxian op 21/08/2023 | 17:59 uurLijkt me een slecht idee; er zijn vrij veel mensen die in Suriname op Bouterse stemmen en die dus zijn verhaal geloven dat de Nederlanders in de jaren '80 medeverantwoordelijk waren voor de onrust in het land toen. De kolonelscoup toen werd gerechtvaardigd omdat ze een Nederlandse coup zouden willen verijdelen. Door nu als voormalig kolonisator een permanente presentie te stationeren (waarvan ik me niet kan voorstellen dat de Surinaamse regering hier ooit akkoord voor geeft) dan speel je Bouterse in de kaart en zal een flink deel van de bevolking de Nederlandse militairen met de nek aankijken. Lijkt me onverstandig, zeker in een land dat bij vlagen erg onstabiel is.

Dit kan natuurlijk ook alleen met toestemming en zelfs op aanvraag van de Surinaamse overheid. Dit moeten we niet gaan opleggen of iets in die vorm. Maar ook juist om die reden zou ik een permanente aanwezigheid zo klein houden dat we er eigenlijk niks mee kunnen beginnen wat men kan gebruiken tegen ons.

Zie het echt als ondersteuning van de lokale krijgsmacht en hulpverlening bij natuur geweld. En misschien is dat peloton + boot groep al te ''agressief'' maar in elk geval een permanente basis binnen in een Surinaamse basis voor de aanwezigheid van lokale ondersteuning.

Lynxian

Lijkt me een slecht idee; er zijn vrij veel mensen die in Suriname op Bouterse stemmen en die dus zijn verhaal geloven dat de Nederlanders in de jaren '80 medeverantwoordelijk waren voor de onrust in het land toen. De kolonelscoup toen werd gerechtvaardigd omdat ze een Nederlandse coup zouden willen verijdelen. Door nu als voormalig kolonisator een permanente presentie te stationeren (waarvan ik me niet kan voorstellen dat de Surinaamse regering hier ooit akkoord voor geeft) dan speel je Bouterse in de kaart en zal een flink deel van de bevolking de Nederlandse militairen met de nek aankijken. Lijkt me onverstandig, zeker in een land dat bij vlagen erg onstabiel is.

Parera

Militair medisch team levert zorg in Suriname
Een medisch team van Defensie heeft een week lang deelgenomen aan een nationale humanitaire actie in Suriname. Net als vorig jaar hebben de militairen zich op verschillende vlakken ingezet voor de volksgezondheid in een afgelegen regio. Dat gebeurde vanuit de operatie Gran Mati (grote vriend).

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/08/21/militair-medisch-team-levert-zorg-in-suriname


Wat mij betreft gaan we weer veel meer samenwerken met Suriname op defensie / kustwacht gebied. Ideaal gezien zou er een vast detachement NL militairen in het land gestationeerd kunnen worden om de lokale overheid te ondersteunen bij haar krijgsmacht en (nood)hulpverlening. Misschien kunnen we op die manier laten zien dat we toch zorg dragen voor onze oude kolonie.

Het detachement zou naar mijn idee vergelijkbaar mogen zijn met die op St. Maarten, dit zou dus gaan om een commandant met een 6 koppige staf op vaste basis en een roulerende eenheid (peloton) en een FRISC bemanning. In totaal bestaat het detachement dus uit 25 a 30 personen. Daarnaast zouden er 2 FRISC's of vergelijkbare boten + enkele 4x4 voertuigen (anaconda). Wel belangrijk is naar mijn mening om een open structuur te plaatsen dus geen zwaar bewapende voertuigen maar meer 3 a 4 anaconda's + 1 of 2 Iveco's Eurocargo 4x4 zoals in de Carib.  Het detachement kan qua structuur zo onder de CZMCARIB geplaatst worden.