Recente berichten

#1
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 17:01
Dit gaat ergens naartoe, dat mag duidelijk zijn. Het gevaarlijke is dat we de stabiliteit en cohesie missen die nodig is om een oorlog te kunnen voeren en volhouden. Eentje die er wel aan zit te komen.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat we zelf Oekraïne in moeten om Europa te beschermen.
#2
Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Toch ontloopt het elkaar niet zo heel erg veel. Een vergelijkbaar schip is de HMS Victorious (R38).

Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Met de kanttekening dat de FCAS een behoorlijk groot toestel wordt. De PANG zit qua omvang tussen de Midway-klasse en de Forrestal-klasse in. Beide klasses konden een uitgebreide Carrier Air Wing huisvesten.

CATOBAR en STOVL hebben elk hun voor- en nadelen. Verder ben ik van mening dat met een dedicated aircraft carrier ontwerp (CATOBAR of STOVL) efficiënter sorties kunnen worden gegenereerd dan met een LHA.
#3
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).
Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.

Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.
#4
Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).


Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.
#5
Citaat van: Harald op Vandaag om 12:16

France and Germany Collaborate to Create MGCS New Combat Platform
https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2024_global_security_army_industry/france_and_germany_collaborate_to_create_mgcs_new_combat_platform.html

Ik zie het nog wel gebeuren dat we straks een MGCS hebben met keuze uit 130 of 140 mm voor de MBT, 2 type raketten voor dat raketgedrocht en 2 of meer kalibers voor de IFV :silent: Dan spreek ik nog niet over de mogelijke keuze uit Comms ect.

Ik verwacht niet dat de 2 landen er samen uit gaan komen om tot 1 standaard te komen.
#6
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Parera - Vandaag om 14:39
Defensie: Bezwaar van Duitse werf in onderzeebootaanbesteding levert nog geen vertraging op

Defensie verwacht op dit moment dat het bezwaar dat de Duitse werf tkMS indiende nadat de (voorlopige) winnaar bekend was gemaakt, geen vertraging in het onderzeebootprogramma zal opleveren. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat in een brief aan de Tweede Kamer. Van der Maat benadrukt wel dat, zolang de rechtszaak loopt, geen contract wordt afgesloten met de winnende werf.

https://marineschepen.nl/nieuws/Nog-geen-contract-met-Franse-werf-door-Duits-bezwaar-aanbesteding-onderzeeboten-010524.html

Het debat blijkt volgens het artikel plaats te vinden op Maandag 3 Juni.
#7
Citaat van: ARM-WAP op Vandaag om 11:31Er zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.

De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Ook is het nog steeds niet helemaal duidelijk volgens mij of de Franse zelf nu 1 of ook eindelijk die 2e carrier gaan bestellen. Het moment is daar om juist nu in te zetten op 2 of zelfs meerdere grote carriers in Europa.

Als laatste wil ik terugkomen op de bewapening van het PANG:
Met een 16 cells VLS voor Aster-15 & Aster-30 hebben ze een mooi pakket te pakken, maar wat deze carrier mist is een korte/middellange afstands raket vergelijkbaar met de ESSM. Dit zou een betere ontwikkeling zijn dan de Aster-30 in het VLS zeker als ze deze kunnen quadpacken zoals de ESSM.

Daarnaast krijgt deze carrier ook een viertal van de nieuwe Franse CIWS 40mm RapidFire. Ongetwijfeld krijgt het schip nog een 6 a 8 Narwahl 20 mm's tegen oppervlakte doelen en enkele (handbediende) machinegeweren.

Overall vind ik dit ontwerp een prachtige basis voor een eerste Europeese tegenhanger van de Amerikaanse super carriers. En met een 3 tot 5 stuks binnen de Europese marines verdeeld denk ik dat we een prima aantal hebben. Vergelijkbaar met het FREMM zal het ontwerp grotendeels gelijk zijn maar uitgevoerd met Nationale systemen. Het aantal zou te behalen zijn door dat Frankrijk 2 stuks aanschaft, de Italianen en Spanjaarden beide 1, dit laat een 5e carrier in het vooruitzicht waarbij ik zou zeggen Duitsland maar dat zie ik de Duitse politiek niet aandurven. Als het een niet kern aangedreven variant was zou dit probleem al iets kleiner worden voor Duitsland en ook Spanje.
#9
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by ARM-WAP - Vandaag om 12:14
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 07:39Jep, hun blik naar buiten klopt niet. Maar  dat komt omdat ze in de war zijn. Massaal. Ze willen ook de problemen niet oplossen. Ze willen hun vent aan de macht. Het land kan de tering krijgen en het is een wij tegen zij geworden waarbij ze zijn gaan denken dat het daarmee allemaal beter wordt.

Ondertussen polariseert alles verder en heeft iedereen zich ingegraven. Ik hou mijn hart vast voor de verkiezingen.
Zo'n scenario gaat, in mindere mate, ook op voor de volgende Parlementsverkiezingen in het VK.
Almaar meer mensen zijn gaan inzien dat Brexit een slecht idee was en dat het Brexit-kamp veel "onwaarheden" gebruikte.
Velen worden nu met de neus op de harde feiten gedrukt:
- handel drijven met de EU is duurder geworden én vraagt ook meer tijd (grenscontroles, douane, ex-/importkosten)
- gisteren zijn er weer nieuwe procedures in voeg getreden waardoor de import van voedsel uit de EU duurder wordt... benieuwd wie daarvoor zal mogen opdraaien.
- gaan wonen, werken en op pensioen gaan ergens in de EU is meestal enkel nog mogelijk voor diegenen die over een flinke spaarpot beschikken. Terwijl je voor Brexit wel een flatje kon kopen in Spanje en er van je pensioentje kon leven.
- seizoensarbeid voor Britten in bv de skigebieden is zeer moeilijk geworden en enkele Britse reisbureaus zijn ermee gestopt. Eentje bij mij in de buurt houdt het momenteel nog vol maar het weer heeft dit jaar serieuze parten gespeeld.
- vooral artiesten (zangers, bands,...) lijden ook en velen van hen komen nu niet meer aan de bak voor tournées op het vasteland. Enkel de "gevestigde waarden" kunnen zich de extra kosten (o.a. een ATA carnet voor hun muziekinstrumenten) veroorloven.
...
De Conservatieven hebben het de laatste jaren (vooral vanaf het premierschap van Johnson) echt bont gemaakt.
Leugens, fraude, zelfverrijking (en voor de familie en vriendjes...). Het is allemaal redelijk onbeschaamd en openlijk. Hun volksvertegenwoordigers beseffen dat voor velen onder hen een volgende termijn er niet inzit en kondigen zelf al aan zich niet meer verkiesbaar te stellen.
Polls verkondigen zware verliezen en grote winst voor Labour onder Keir Starmer. Maar ook hij zal geen heil brengen voor veel problemen (o.a. Brexit).  De staatskas is ondertussen geplunderd door het huidige bewind.

Morgen zijn het dal wel lokale verkiezingen en in verschillende regio's wordt ook een "regionale burgemeester" en mogelijkse een "police commissioner" verkozen.
Men voorspelt dat ook tijdens deze verkiezingen de Conservatieven zwaar zullen verliezen.
Vrijdag zullen we weten of de kiezer al dan niet gaan stemmen is en, indien wel, hoe hij gestemd heeft.
De opkomst voor deze verkiezingen is meestal niet bijster hoog.

Ook hier proberen groepen als de 'Hamas-sympatisanten' en pro-Palestijnen van wat duizenden kilometers ver gebeurt een thema te maken...
#10
Brazil selects Israeli company Elbit Systems' ATMOS 155mm self-propelled howitzer

The Brazilian Army has officially chosen the ATMOS self-propelled howitzer system, developed by the Israeli company Elbit Systems, as the winner of its VBCOAP 155 SR competition, aimed at modernizing its artillery fleet with high-tech equipment. This announcement was first revealed by SA Defensa on their X account on April 29, 2024, highlighting the importance of this strategic decision for Brazil.



As highlighted in an article by Army Recognition, on August 17, 2023, the Brazilian Ministry of Defense unveiled its plans to acquire and develop 36 Viatura Blindada de Combate Obuseiro Autopropulsado 155 mm Sobre Rodas (VBC OAP 155 mm SR), which translates to 36 armored self-propelled howitzers. On March 17, 2024, the Brazilian Army, through its Logistics Command (COLOG), revealed the contenders for its Wheeled Self-Propelled Artillery Vehicle (WSPA) project. This announcement showcased the models that met the detailed criteria specified in the project's tender. The models in contention included China's SH15, Israel's ATMOS, France's CAESAR, and the Czech Zuzana 2. Today, the Brazilian Army has officially chosen Elbit Systems' ATMOS, a self-propelled howitzer system developed by the Israeli company, for its project.

The ATMOS system, which stands for Autonomous Truck Mounted Howitzer System, stands out for its increased mobility, mounted on a 6x6 or 8x8 truck chassis, and its compatibility with NATO standard 155 mm ammunition. It was therefore preferred over other international competitors, including the French CAESAR, the Slovakian Zuzana 2, and the Chinese SH-15.

Equipped with a fully automated loading and laying system, the ATMOS can fire three rounds in 15 seconds in burst mode and sustain a firing rate of two rounds per minute for an hour. With extended-range ammunition, it can reach targets up to 41 kilometers away.

In addition to its firepower, the ATMOS incorporates advanced fire control, navigation, and aiming systems, which enhance its precision and operational efficiency. The vehicle also offers enhanced crew protection, with a fully armored cabin and gun, and a system for protection against nuclear, biological, and chemical threats.

The ATMOS 2000, a truck-mounted, wheel-based self-propelled howitzer system, has been designed and manufactured by the Israeli company Elbit Systems since 2001. Capable of being manned by a crew ranging from 2 to 6 members, the ATMOS 2000 highlights its adaptability and ability to address a variety of operational scenarios. It features weapon traverse capabilities of 25 degrees left and right, and an elevation up to +70 degrees, allowing for exceptional maneuverability and targeting precision.

With a length of 9.5 meters and weighing 23,000 kg in its 52-caliber version, the ATMOS 2000 combines firepower and mobility, making it a preferred choice for armed forces globally. Israel, the producing country, has seen its artillery system adopted by several nations including Azerbaijan, Botswana, Denmark, Cameroon, Colombia, the Philippines, Thailand, Uganda, and Zambia.

The Brazilian Army's decision to acquire the ATMOS is part of its efforts to modernize its artillery capabilities, complementing its existing arsenal, which includes the ASTROS II multiple rocket launcher, the M109A5 self-propelled howitzer, and the Gepard anti-aircraft system. This acquisition represents a step forward in the modernization of the Brazilian armed forces, enabling them to respond more effectively to contemporary security challenges.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2024_global_security_army_industry/brazil_selects_israeli_company_elbit_systems_atmos_155mm_self-propelled_howitzer.html