Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Umbert

Project is dus gedoemd om te mislukken omdat de Fransen de grootste vinger in de pap willen hebben terwijl de andere vinger veel meer expertise heeft. Wat is me dus afvraag hebben de Duitsers al een plan B, de Fransen denk wel maar die zal net als ieder ander Frans Project uiteindelijk alleen daar en in hun invloed gebied te zien zijn, want duur en niet compatible.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Onderhandelingen over toekomstige Leopard-tank verlopen stroef

FD 19 augustus 2019

In het kort

Drie bedrijven willen nieuwe Europese tank ontwikkelen, de Leopard 3.

Maar Duitse en Franse partijen strijden om zeggenschap in het project.

Nederland least tanks van Duitsland.

De onderhandelingen over de toekomstige Leopard 3-tank verlopen uiterst moeizaam. Partijen zijn het nog niet eens geworden over de zeggenschap van de miljardenonderneming die de Europese tank moet gaan ontwikkelen, aldus Franse en Duitse media.

Frankrijk en Duitsland koesteren de ambitie om een zelfstandige, levensvatbare continentaal-Europese defensie-industrie op te bouwen die zich kan meten met Amerikaanse en Britse wapenfabrikanten.

Een succesvol voorbeeld is Airbus, de grote concurrent van Boeing, dat naast passagiersvliegtuigen, ook helikopters, straaljagers en militaire vracht- en tankertoestellen fabriceert. Maar een Europese onderneming opzetten die zich toelegt op de ontwikkeling en productie van militair gevechtsmaterieel op de grond komt maar moeilijk van de grond.

Main Ground Combat Systems (MGCS) heet het project dat omstreeks 2030 de opvolger van de Leopard 2 moet gaan opleveren. Drie bedrijven willen de tank samen bouwen: Rheinmetall uit Düsseldorf, Krauss-Maffei Wegmann (KMW) uit München en het Franse Nexter dat in Roanne is gevestigd. KMW en Nexter gingen in 2015 een Frans-Duitse fusie aan. Het fusiebedrijf is een in Amsterdam gevestigde nv en heet KNDS, een afkorting van KMW en Nexter Defense Systems.

Gevecht om zeggenschap

De Leopard 2 werd gebouwd door Rheinmetall en KMW tezamen. Maar in het MGCS-project, dat moet leiden tot de Leopard 3, eist Nexter een belang op van maar liefst 50%. De twee Duitse bedrijven moeten het elk met 25% stellen. KNDS zou dan met 75% de facto de zeggenschap krijgen over het project.

Met een samengaan van KNDS en Rheinmetall zou de grootste Europese producent van tanks en pantservoertuigen ontstaan met een gezamenlijk jaaromzet van bijna €10 mrd

Maar Armin Papperger, die in 2013 als ceo van Rheinmetall aantrad, neemt daar geen genoegen mee. Hij wil in het MGCS-project geen tweede viool spelen. Ook hij koestert, evenals de Fransen, de ambitie om een groot Europees defensiekampioen te formeren die zich kan meten met zwaargewichten als het Britse BAE Systems of het Amerikaanse General Electric. Daartoe wilde hij de automotive-activiteiten van Rheinmetall afbouwen en defensiebedrijven overnemen. Maar Pappergers pogingen om KMW en de marine-activiteiten van Thyssen-Krupp over te nemen, mislukten.

Met een samengaan van KNDS en Rheinmetall zou de grootste Europese producent van tanks en pantservoertuigen ontstaan met een gezamenlijk jaaromzet van bijna €10 mrd. Dat is volgens Papperger ook de omvang die een concern moet hebben om op mondiaal vlak te kunnen concurreren met de Amerikanen of de Russen.

Onderhandelingen zitten vast

Sindsdien zitten de onderhandelingen tussen de Fransen en Duitsers vast. In mei bevestigde de cfo van Rheinmetall, Helmut Merch, tegenover analisten dat de lancering van het project niet van de grond komt, mede omdat het om 'een zeer politiek gedreven kwestie' gaat. Maar het is beide landen er veel aan gelegen om in het komend najaar 'de eerste stap' van het MGCS-programma bekend te maken.

In Franse media zoemen speculaties rond dat Rheinmetall door zijn opstelling het Europese MGCS-project blokkeert. Maar Rheinmetall 'herkent zich niet' in die voorstelling van zaken.

Nederlandse dimensie: vuurkracht vergroten

Het ministerie van Defensie in Den Haag bekijkt de Frans-Duitse strijd vanaf de zijlijn, ook al heeft Rheinmetall een vestiging in het Gelderse Ede. Nederland moest door de bezuinigingen op Defensie in 2005 afscheid nemen van zijn Leopard 2-tanks. 'Dat was een aderlating voor onze krijgsmacht', zegt defensiewoordvoerder Sjaak van Elten, majoor bij de Koninklijke Landmacht. 'Want we verloren niet alleen een belangrijk wapensysteem, maar ook de expertise. Je moet namelijk wel over die kennis beschikken om samen met de Navo-partners militaire oefeningen te kunnen doen.'

Duits-Nederlands tankbataljon

Om die reden wordt sinds 2015 gewerkt aan de oprichting van een Duits-Nederlands tankbataljon 414 dat uit 400 Duitse en honderd Nederlandse tanks moet gaan bestaan. Nu telt het bataljon 48 Leopard 2 A6-tanks, waarvan achttien stuks worden bemand door Nederlandse militairen. Ter vergelijking: op het hoogtepunt van de Koude Oorlog beschikte Nederland over duizend tanks. 'We komen nu vuurkracht tekort. Om die vuurkracht te vergroten, is het verwerven van tanks een optie.' Voorlopig worden de tanks van Duitsland geleased.

Op termijn moet ook de Leopard 2 worden vervangen. Maar of dat weer een Leopard wordt, is koffiedik kijken, want de technologische ontwikkelingen schrijden voort. 'We volgen de ontwikkelingen rondom MGCS niet op de voet, maar wel met interesse.'

Nederlandse defensiebedrijven

De in het artikel genoemde twee Duitse defensiebedrijven brachten hun activiteiten in Nederland de afgelopen jaren fors terug. Bij Rheinmetall Nederland in het Gelderse Ede werden circa honderd arbeidsplaatsen geschrapt. De grote reorganisatie was volgens het bedrijf noodzakelijk omdat een langjarige grote opdracht, de bouw van het pantserwielvoertuig Boxer voor het ministerie van Defensie, in 2018 afliep.

De fabriek in Ede bestond nog maar sinds 2010. De Boxer werd de afgelopen jaren door de Duitse en Nederlandse landstrijdkrachten in dienst genomen en deed onder meer dienst in Afghanistan. Inmiddels groeit de werkgelegenheid bij het Edese bedrijf weer. Rheinmetall maakt er samen met het Duitse MAN militaire voertuigen.

Dutch Defense Vehicle Systems, een defensieleverancier uit Helmond, sloot enkele jaren geleden de poorten geheel. Doordat overheidsopdrachten voor het produceren van onder meer pantservoertuigen opdroogden, legde het Duitse moederbedrijf Krauss-Maffei Wegmann de productie er volledig stil. Daarbij verdwenen circa tachtig banen. Het uit Stork en DAF Special Products, de defensietak van DAF Trucks, voortgekomen DDVS produceerde vele honderden Fennek-pantservoertuigen, die dienst deden in Afghanistan.

https://fd.nl/ondernemen/1309282/onderhandelingen-over-toekomstige-leopard-tank-verlopen-stroef

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2019 | 00:17 uur
Punt is dat een Leopard2a7 toren moderner en meer biedt dan een Leclerc toren.
Juist het onderstel is van een Leclerc moderner, met hydropneumatische vering etc etc.
Maargoed, w.s zag dat er niet uit, of kon het niet. Geen idee.. dit toont alleen integratie aan van KMW en NEXTER in KNDS.

Het ziet er leuk uit, het maakt geen lelijke tank. Prestaties kan ik niets over zeggen want dat weet ik niet en ik heb geen verstand van de prestatie's van beide tanks en hun onderdelen gecombineerd.

Het maakt een mooie ''demonstrator'' maar ik zie er ook geen productie van komen, iets wat wel is aangekonigd als mogelijkheid. Voor de KL rustig op de leo3 wachten en eventueel in een ander project stappen als dit niets blijkt te worden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 26/04/2019 | 00:15 uur
Is het niet zo dat je een MBT toren op bijna ieder onderstel kan gooien zolang het ''gat'' maar groot genoeg is om het onderste deel van de toren te laten passen? :silent:

Voor het werkend maken ervan is wel wat aanpassing nodig maar als het onderstel maar aansluit op de toren is het volgens mij ook mogelijk om een leopard 2 toren op een 8x8 wielvoertuig te plaatsen.

Waarschijnlijk is het niet zo simpel als ik het hier boven schets maar het moet wel kunnen.
Punt is dat een Leopard2a7 toren moderner en meer biedt dan een Leclerc toren.
Juist het onderstel is van een Leclerc moderner, met hydropneumatische vering etc etc.
Maargoed, w.s zag dat er niet uit, of kon het niet. Geen idee.. dit toont alleen integratie aan van KMW en NEXTER in KNDS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Is het niet zo dat je een MBT toren op bijna ieder onderstel kan gooien zolang het ''gat'' maar groot genoeg is om het onderste deel van de toren te laten passen? :silent:

Voor het werkend maken ervan is wel wat aanpassing nodig maar als het onderstel maar aansluit op de toren is het volgens mij ook mogelijk om een leopard 2 toren op een 8x8 wielvoertuig te plaatsen.

Waarschijnlijk is het niet zo simpel als ik het hier boven schets maar het moet wel kunnen.

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2019 | 16:51 uur
Het grappige is dat juist het onderstel van de Leclerc beter moet zijn dan de Leopard, want de KMW inbreng in deze tank 'fusie' is de toren technologisch veel vooraanstaander(Leopard2a7+ 2015) dan die van Leclerc (+-2000).

Maar dat was natuurlijk weer niet mogelijk he  :angel:


Kutproject.
Liever niets met de Fransen samen doen.....

Huzaar1

Het grappige is dat juist het onderstel van de Leclerc beter moet zijn dan de Leopard, want de KMW inbreng in deze tank 'fusie' is de toren technologisch veel vooraanstaander(Leopard2a7+ 2015) dan die van Leclerc (+-2000).

Maar dat was natuurlijk weer niet mogelijk he  :angel:


Kutproject.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Promo filmpje FR/DU samenwerking .... Leclerc toren op Leopard 2 onderstel

https://www.youtube.com/watch?v=L14cuBDSrXU

Harald

Hybrid Protection Combines Active, Passive Defense to Armored Vehicles  ( ... iets voor de Leopard 3 .. ? )

Rheinmetall will unveil at IDEX 2019 a hybrid Protection module that combines passive and active protection techniques to protect armored vehicles from anti-tank and ballistic threats. The outer protection layer, provides ballistic protection for the ADS components, against shell fragments, small arms fire and other sources of mechanical stress. The energetic elements of the countermeasure (the one that deflects the threat by blast upon activation), is embedded in the outer side of this protection plate. The sensors associated with the ADS module are contained in the space between the hybrid module's front and base plates

Rheinmetall has developed a hybrid Protection module that combines passive and active protection techniques to protect armored vehicles from anti-tank and ballistic threats, such as small caliber arms and fragments. Rheinmetall will unveil the new module at the IDEX 2019 exhibition in Abu Dhabi next week.

The new module embeds the company's sensor-activated Active Defense System (ADS) module within an armor plate sandwich utilized as passive protection for the vehicle. The specially harmonized bulkhead design features two layers. The outer plate serves as the interface and shield for the ADS components while the inner provides the mounting base for the components and attachment to the vehicle. The outer protection layer, provides ballistic protection for the ADS components, against shell fragments, small arms fire and other sources of mechanical stress. The energetic elements of the countermeasure (the one that deflects the threat by blast upon activation), is embedded in the outer side of this protection plate. The sensors associated with the ADS module are contained in the space between the hybrid module's front and base plates.

The hybrid armor module provides ballistic protection in the standalone mode, but its full effect is derived from its integration as an add-on to existing armor, providing additional ballistic protection that significantly enhances the performance of existing protection.

Composed of tiles measuring about 18×15 cm each, the module is compact in weight and size, allowing the used in tactical vehicles. Hybrid protection modules can cover all directions with multiple countermeasures units providing effective protection against anti-armor threats. According to the manufacturer, it is relatively simple to install and can be mounted onto existing vehicles, with modules selectively replacing existing add-on passive protection elements either completely or in part. Furthermore, the modules can be mounted to vehicles in preparation for specific missions, upgrading passive add-on armor protection to hybrid effect.

Rheinmetall has already fabricated various prototype modules, successfully conducting rigorous ballistic trials of variously configured modules with rocket-propelled grenades and antitank guided missiles.

At IDEX 2019, Rheinmetall will launch its newly established subsidiary Protection Systems Gulf (RPSG). Operating in Sharjah in the United Arab Emirates since September 2017, the company is a subsidiary of Rheinmetall Ballistic Protection. RPSG develops and produces ballistic protection elements. Its product range extends from protection level NIJ IIIA right through to STANAG 4569 Level 4.

https://defense-update.com/20190214_hybrid_ads.html

Tanker

Nog een stukje duiding over de Franse mentaliteit, betreft een artikel uit het FD van vandaag:

'De meeste Fransen zijn economisch niet volwassen'
De betogers in gele hesjes die het openbare leven in Frankrijk al maanden ontregelen, willen hogere lonen. Maar zij zien de echte problemen niet, betoogt econoom Patrick Artus.

Hoofdanalist Patrick Artus (67) van investeringsbank Natixis publiceerde vorig jaar een kritisch boek over de staat van het kapitalisme. Zijn boodschap: de positie van werknemers in de ontwikkelde wereld is de laatste twintig jaar verslechterd. De onvrede in de middenklasse zou weleens tot een uitbarsting kunnen komen, schreef hij in zijn conclusie.

Stevige woorden, maar maandenlange betogingen van ontevreden Fransen in gele hesjes had hij niet verwacht, zegt Artus in zijn Parijse werkkamer aan de Seine, met uitzicht op het ministerie van financiën. 'Een protestgolf in de Verenigde Staten had meer voor de hand gelegen. Daar is de koopkracht van de onderste 30% van de werknemers in de afgelopen dertig jaar hetzelfde gebleven.'

In Frankrijk valt het wel mee met de ongelijkheid?
'De inkomensverdeling valt de laatste decennia in alle Oeso-landen uit in het nadeel van werknemers, behalve in Frankrijk en Italië. Daar zijn de salarissen zelfs een beetje sneller gestegen dan de productiviteit. En nergens is de herverdeling van welvaart zo groot als in Frankrijk. Dat de Gele Hesjes het gevolg zijn van groeiende inkomensongelijkheid en fiscaal onrecht, is pure propaganda.'

'Er wordt veel onzin verteld, bijvoorbeeld over het minimumloon. Dat bedraagt €1171 netto per maand na de verhoging eind vorig jaar door president Macron. Wat er niet bij wordt gezegd, is dat deze werknemers ook een zogeheten activiteitspremie ontvangen. En als het ouders zijn nog een zeer ruime kinderbijslag. In werkelijkheid heeft iemand met drie kinderen al snel meer dan €2000 per maand te besteden. Ik zeg niet dat dit een vetpot is, maar de herverdeling in Frankrijk is aanzienlijk.'

Wat is dan wel het probleem?
'We hebben veel te weinig werkenden, de arbeidsparticipatie is te laag. Het aandeel van de bevolking tussen 15 en 64 jaar oud met een baan is in Frankrijk 65%, in Duitsland 75% en bij jullie in Nederland 78%. Er zijn dus te veel mensen die niet of nauwelijks toegang hebben tot de arbeidsmarkt, te veel huishoudens ook met één inkomen. Daarom is scholing zo belangrijk.'

U legt veel nadruk op de dalende kwaliteit van de banen, wat volgens u een gevaar voor de sociale vrede is.
'We beleven een technologische omwenteling waarbij niet, zoals bij eerdere industriële revoluties het geval was, laagbetaalde, weinig productieve banen plaatsmaken voor hoogwaardige, goedbetaalde banen. Voor de arbeid die nu verdwijnt, bijvoorbeeld in de industrie, krijgen we veel werk terug dat niet goed betaalt — denk aan dozen vullen bij Amazon — en veel minder werk dat goed verdient. Deze tweedeling treft Frankrijk hard, doordat het erg veel industrie verloren heeft, maar het slaat overal in de westerse wereld toe. Een mastertitel biedt geen bescherming tegen degradatie. Steeds meer mensen zullen onder hun niveau aan de slag moeten en dat zal de sociale onrust vergroten.'

Vanwege de crisis rond de Gele Hesjes heeft Macron een groot nationaal debat in het leven geroepen. Wat verwacht u daarvan?
'Met elkaar praten is in dit land lastig geworden. Je hoort eigenlijk alleen maar: de rijken moeten meer belasting betalen, Macron bevoordeelt degenen die al veel hebben.'

Is dat niet een beetje waar?
'Macron heeft de lasten verlaagd op vooral kapitaal en hooggekwalificeerde arbeid. Niet om de rijken rijker te maken, maar als antwoord op de fiscale concurrentie. De realiteit is dat de winstbelasting voor bedrijven in de VS 21% bedraagt, in Groot-Brittannië 19% en in Frankrijk 32%. Dat moet 25% worden in 2022. In die tijd is het in veel landen veel verder gedaald.'

'Dankzij de communisten en de sociaal-katholieken ademt Frankrijk nog steeds een erg egalitaire geest'
Zijn Fransen gevoeliger voor ongelijkheid?

'Zeker, die gevoeligheid verklaart voor een belangrijk deel het fenomeen van de Gele Hesjes. Volgens sommigen zijn we sinds de Franse Revolutie allergisch voor privileges. Zelf denk ik dat de invloed van de Conseil National de la Résistance, de raad die de Franse verzorgingsstaat na de Tweede Wereldoorlog op poten heeft gezet, heel belangrijk is geweest. Dankzij de destijds erg machtige communisten en de sociaal-katholieken ademt Frankrijk nu nog steeds een erg egalitaire geest. Daar komt nog bij: de meeste Fransen zijn economisch gesproken niet volwassen. De Gele Hesjes laten dat voortdurend zien. Ze eisen minder belastingen, hogere lonen, meer publieke voorzieningen. Men heeft ook geen idee van verhoudingen. De door Macron afgeschafte vermogensbelasting ISF, waar iedereen zich nu over opwindt, leverde €3 mrd op. Maar als je het minimumloon verhoogt met 10%, zoals Macron net heeft gedaan, dan kost dat €11 mrd.'

Frankrijk heeft de hoogste lastendruk en de hoogste uitgaven van de eurozone. Moet Macron niet veel meer bezuinigen?
'Het verschil met andere landen zit 'm in de pensioenuitkeringen: die bedragen 14% van het bruto binnenlands product tegen 10% gemiddeld in de eurozone. En het verschil zit in allerhande subsidies voor bedrijven. Die kosten ons jaarlijks meer dan €130 mrd, 6% van het bbp. Daarbij geeft Frankrijk iets meer uit aan huursubsidie, onderwijs en defensie. Als je wilt bezuinigen, is een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd van 62 naar 65 jaar het effectiefst.'
De Gele Hesjes zien u al aankomen met die boodschap.

'Het is niet helemaal een taboe, is mijn indruk. Veel Gele Hesjes zijn gepensioneerden die terecht boos zijn dat hun pensioen niet is geïndexeerd. Die gaan er voortdurend op achteruit. Dat komt door de manier waarop het stelsel nu wordt gefinancierd. Ik denk dat veel mensen het wel accepteren als je zegt: u moet langer werken voor meer koopkracht.'

Bron: FD 29-01-2019

Tanker

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2019 | 16:29 uur
Lastige constructie, begrijp het doel ook niet als je het bedrijf niet reorganiseert.

Ik begrijp deze fusie ook niet. Duitsers zijn punctueel, maken dingen met "deutsche gründlichkeit", en dan samenwerken met Fransen die nou niet bepaald bekend staan om de hoogwaardige productie van goederen. Bij het minste geringste staken die lui ook.

Huzaar1

Wat dachten jullie dan? Het is geen merkava 😂
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 29/01/2019 | 11:57 uur
Handmatig herladen van Leopards, 2 filmpjes
eerste filmpje
bij 1:07  handmatig munitievoorraad aanvullen
bij 3:38  kun je de lader zijn werk zien doen in de toren.   

tweede filmpje
bij 0:31   plaats van de bestuurder
bij 1:06   kun je de lader zijn werk zien doen


Daar heb je niet veel ruimte voor de bemanning.  :glare:

Harald

Handmatig herladen van Leopards, 2 filmpjes
eerste filmpje
bij 1:07  handmatig munitievoorraad aanvullen
bij 3:38  kun je de lader zijn werk zien doen in de toren.   

tweede filmpje
bij 0:31   plaats van de bestuurder
bij 1:06   kun je de lader zijn werk zien doen

https://www.youtube.com/watch?v=0mWri0zSjm4&t=0s&list=PLRoiDADf6lifh5rZAuAymPkzu_tryCpl2&index=7

https://www.youtube.com/watch?v=QMbSfHGCrGU&list=PLRoiDADf6lifh5rZAuAymPkzu_tryCpl2&index=7

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 28/01/2019 | 20:12 uur
Gewoon een software aanpassing. Stelt allemaal niet zoveel voor.

;D Veeg me op hahaha
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"