Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

DSME-Built Logistics Support Vessel HNoMS Maud On Maiden Trip To Norway



Norway's future flaghip – HNoMS Maud will support surface vessels and subs at sea worldwide. The design is based on BMT's scalable AEGIR platform and provides global task force support from one multi-role ship. HNoMS Maud was built in South Korea and is a variation of the Royal Navy's new Tide-class tanker.  It will be the largest ship in the Norwegian Navy when it enters service.

The Norwegian Navy took delivery of the vessel in a ceremony at the DSME shipyard on 16 November. The vessel is set to arrive in Norway by March following a stop in San Diego, California. In Norway the vessel will be further outfitted with military equipment (weapon and sensor systems). The vessel will be fully operational by 2020.



Named after Queen Maud of Norway, this 26,000-tonne logistics and support vessel is the first of its kind in the Royal Norwegian Navy. The fully winterised, bespoke design is based on BMT's scalable AEGIR platform and provides global task force support from one multi-role ship, featuring helicopter flight deck and hangar, and a 48-bed hospital capability. Designed to comply with international maritime legislation, the Logistic Support Vessel design is a bespoke double hull design adapted from BMT's AEGIR® logistic support vessel concept, and utilises Commercial Off the Shelf technologies and provides low through life costs to satisfy the requirements common to many of the world's navies.

The primary mission of the vessel is to provide supplies of fuel, ordinances and equipment for marine vessels that are part of the Norwegian Task Group (NorTG) to expand the force's operational endurance at sea. Secondary tasks will include sovereignty, support for other military units, civilian support, search and rescue (SAR), humanitarian operations and participation in network-based defense. She also carries a 48-bed hospital.

[Source: navalnews.com ]

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2019 | 16:34 uur
Oke, dit verstoort veel. Krijgen we dit weer.
Eh. Als dit een beetje doorzet is de financiering van 's lands krijgsmacht weer voorzien voor de komende paar decennia.

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 05/02/2019 | 16:27 uur
Dit is voor "het Westen" natuurlijk een nachtmerrie. Een competent militair bondgenootschap van Aziatische landen, geleid door China.

Ik ben benieuwd of deze dreiging ook door onze leiders..... besproken is of zal worden. En natuurlijk, of er ook op geacteerd zal gaan worden.
De balans tussen de Navo en de rest dreigt steeds verder te verslechteren.
India is volgens mij een vijand van China en Pakistan...dus een hele grote bondgenoot met uitstekende militairen en een groot leger.

De Pakistanen zijn altijd al dubbel geweest...denk aan de steun van hun aan de Taliban en Osama Bin Laden die daar toevallig een veilig
leventje had in Pakistan.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 05/02/2019 | 16:39 uur
Niet alleen voor het Westen, maar ook voor India. Die zitten eerste rang en het botert niet zowel met China als met Pakistan.

Nu wordt er dus een oud vliegkampschip verkocht, maar met dat schip alleen zijn de Pakistani er nog niet. Zouden zij in staat zijn om een degelijke carrier battle group op te zetten?
Met uitgebreidde hulp van die gele jongens wel. Zelf zijn de Paki's tot weinig in staat.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 05/02/2019 | 16:27 uur
Dit is voor "het Westen" natuurlijk een nachtmerrie. Een competent militair bondgenootschap van Aziatische landen, geleid door China.

Niet alleen voor het Westen, maar ook voor India. Die zitten eerste rang en het botert niet zowel met China als met Pakistan.

Nu wordt er dus een oud vliegkampschip verkocht, maar met dat schip alleen zijn de Pakistani er nog niet. Zouden zij in staat zijn om een degelijke carrier battle group op te zetten?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Oke, dit verstoort veel. Krijgen we dit weer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Dit is voor "het Westen" natuurlijk een nachtmerrie. Een competent militair bondgenootschap van Aziatische landen, geleid door China.

Ik ben benieuwd of deze dreiging ook door onze leiders..... besproken is of zal worden. En natuurlijk, of er ook op geacteerd zal gaan worden.
De balans tussen de Navo en de rest dreigt steeds verder te verslechteren.
People are sheep

Harald

China to sell an aircraft carrier to Pakistan   (...  :confused: :omg: .. dit zal voor enige onrust zorgen .. )

China, as part of its recent military and foreign policies, has planned to upgrade on a large scale its first aircraft carrier, the Liaoning, to sell it to Pakistan, its ally, in order to compete with India. This selling is to increase Pakistani Navy's strength, facing India equally and making of Pak a better ally for China.

An official media report separately disclosed that China has planned to carry out a "large-scale upgrade" of China's first aircraft carrier, the Liaoning, and "sell it to Pakistan to compete with India"! It described Pakistan "as the best destination for it" and said that by then the Liaoning, which was commissioned into the PLAN in September 2012, will have served the Chinese Navy for about 18 years. Gwadar and Karachi are already described by Chinese Navy strategists as a "logistics base" and "PLA Navy (PLAN) base" respectively. This does mean that the carrier could be sold to Pak by 2020.

This isn't the only military vehicle that China wants to sell to Pakistan. During the past few months, plenty of armament and vehicles have been sold to Pakistani armed forces, including nuclear weapons technology, warships, aircraft and missiles. In addition to that, China and Pakistan both take part to more and more joint exercises on their shared borders. Moreover is China sending aircraft to Pakistan to help them understand Indian aircraft's technologies and characteristics, in order to counter them more efficiently (J-11, J-11B and Su-30MKK to simulate India's Su-30MKI, and J-10C to simulate the Rafale fighters India is to acquire).

Military cooperation between those two countries seems to increase more and more all along the months. And China appears intending to integrate Pakistan into its military system to fulfil its global ambitions. Pakistan would then become an outpost for Chinese extended global maritime reach.

All of this can largely be explained by the intentions China has to extend its military and political influence beyond its borders. Recently, China actually showned to the world its desire to military secure the South China Sea, and maybe even the Indian Ocean, by increasing its military power and presence in these areas. In order to make it possible, China has made the decision to deeply transform its armed forces by enhancing its naval capabilities, through the building of brand new vessels, but also through the training of more maritime personnel.

PLA Navy (PLAN) strategists emphasized that, in order to be able to achieve such goals, China would have to launch new carrier battle formations in East and South China. Therefore, China has decided to build 5 aircraft carriers and launch them by 2025-2030. Another 6th could even be considered but whether this one will be built remains uncertain.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/february/6801-china-to-sell-an-aircraft-carrier-to-pakistan.html

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2019 | 13:12 uur
Lijkt me grote kans voor NL/Thales.
Dat lijk me ook, dezelfde ( SMART-L ELR) als bij de vervanging van radars bij de NL schepen.

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2017/09/artikel-nieuwe-smart-l-elr-radar
 

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

PieBie

Citaat van: Lex op 31/01/2019 | 22:13 uur
De 'inzetbaarheid' neemt niet toe. Het platform/schip is gebonden aan een maximaal aantal vaardagen per jaar. Ik dacht dat dit momenteel zo rond de 202 vaardagen is, maar dat kan gezien de perikelen ook naar beneden zijn bijgesteld.
Kijken we naar de inzet in de Carib tbv de DCCG (Kustwacht aldaar) dat is dat nog steeds gesteld op 92 vaardagen per jaar.
Het enige voordeel, kijkend naar de Carib, is dat er het gehele jaar een eenheid aanwezig is.
Het wisselen van de bemanning dient te geschieden op een van te voren vastgesteld tijdstip. Bij een deviatie zal dat zorgen voor een aantal uitdagingen.
Denk daarbij aan wijzigen van het invliegen, extra accommodatie aan de wal, overschrijden van geplande tijd aan boord, verstoring gepland onderhoud, dubbele bemanning aan boord, verlate terugkeer.
Er zal gestreefd moeten worden naar een strikte planning, maar bij verstoring(en), zal dit ook leiden tot extra kosten, zeker bij civiel transport.
Een ander [mogelijk] nadeel zou ook kunnen zijn dat het onderhoudsschema vooruit geschoven wordt, omdat men slecht korte tijd aan boord is en dus eigenlijk geen feeling zal krijgen met het schip. Het is dus je opvolger opzadelen met een probleem/uitdaging welke je zelf had moeten oplossen.
Dit zijn slechts een klein aantal zaken, die zouden kunnen optreden.

Dank voor jullie reactie Lex en Thomasen. Ik snap dat een platform technisch gezien een maximum aan het aantal vaardagen heeft. Onderhoud is en blijft belangrijk.
Echter zou je toch denken dat door de toename aan simulatiemogelijkheden de opwerktijd verminderd is de afgelopen jaren. Al verschilt dit per platform. Natuurlijk heb je te maken met planningen, echter door vaste bemanningen te hanteren moet dit toch mogelijk zijn. Ik kan me dan ook zeker voorstellen dat - bijv 6 bemanningen voor 4 OZD-boten - je het aantal vaardagen per boot kan verhogen. Voor NL nu toekomstmuziek, maar was benieuwd of dit rendabel is. Kon geen studie over de Amerikaanse onderzeedienst vinden hierover.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 01/02/2019 | 12:24 uur
Die had ik ook niet verwacht.
Eerder een drie-/viertal Narwhals, en duootje Simbads en dan nog wat good old .50 cals

Ik ging eigenlijk uit van de Thales rapid sea guardian, een Frans 40 mm kanon CIWS. Ik begreep wel dat volgens de Italianen het Franse schip uitgerust gaat worden met ''guns and missiles''.
Die 40 mm's kunnen net zo goed een placeholder zijn voor een systeem maar dat de keuze nog niet gemaakt is of niet bekend gemaakt mag worden.


ARM-WAP

Citaat van: Parera op 01/02/2019 | 12:12 uur
Mer et Marine heeft een artikel geschreven over de nieuwe franse FLOTLOG's...
Opvallende keuze voor mij zijn de 2 Bofors 40 mm mk4's, die verwacht je niet op een Frans schip.
Die had ik ook niet verwacht.
Eerder een drie-/viertal Narwhals, en duootje Simbads en dan nog wat good old .50 cals