Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

Parera

#88
Citaat van: Thomasen op 29/03/2023 | 20:38 uur
Er zijn heel wat uitdagingen. Kaderuimte is er een van. Er zijn prima opties om dat op te lossen. Zeker als er geen significante vloot uibreiding komt, maar het kost wel allemaal geld. Veel geld zelfs. En dat is dan weer wel een probleem.

Ook al komt er geen grote vloot uitbreiding dan nog zou een extra steiger tussen 21/22 in geen slechte keuze zijn, ondanks een kleiner aantal schepen dan vroeger zijn de nieuwe schepen wel (veel) groter. Door de vloot een klein beetje uit te breiden (4x ASWF, 4x AWWF, 6x LPX/MRCV, 6x MCMV, 1x JSS, 1x CSS, 8x support & 4x SSK) geeft het wel de ruimte om ook nog schepen van partners te ontvangen.

En als we naar die drieslag gaan moeten we maar naar 3x ASWF, 6x AWWF, 6x LPX, 6x MCM & 6x SSK :cute-smile:

Parera

Citaat van: StrataNL op 29/03/2023 | 19:20 uur
Ruimte zat om een botenlift te plaatsen zoals in de Carib, waar hebben we het over. Voor de FRISC's is ook een heel nieuw terrein m?t slipway opgetuigd.

Prima idee voor de FRISC/RHIBs maar of dat zo effectief gaat zijn voor de LAC dat betwijfel ik. Maar het is zeker een goede optie om de vaartuigen op te slaan, mooie manier om ze ook in / uit het water te leggen/halen voor onderhoud via een kleine overhead crane. De gehele set up die op curacao en Aruba staan kunnen zo bijna 1 op 1 in Den Helder geplaatst worden.

De grote steiger aanpassingen gingen mij om de fregatten te huisvesten in de toekomst, aangezien dat volgens Thomasen ook een probleem gaat worden.

StrataNL

Citaat van: Parera op 29/03/2023 | 18:36 uur
Misschien kunnen we ze afmeren aan die nieuwe mariniers kazerne.... of toch niet die ligt namelijk op bijna 18 km van het nuldernauw (water strook tussen Flevoland & Gelderland).

In Den Helder zou men kunnen kijken naar ruimte rondom steiger 66/77, eventueel de pontons van steiger 24/60 verplaatsen naar die hoek en uitbreiden. Een alternatief is het originele plan om 1 extra steiger tussen de steigers 21 en 22 te plaatsen wat volgens de plannen 500 m extra kade zou opleveren. Dit zou meer ruimte kunnen opleveren aan de steigers 10 t/m 17 waardoor daar weer meer kleinere eenheden kunnen liggen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Marine-groeit-Den-Helder-bereidt-zich-voor-021019.html
Ruimte zat om een botenlift te plaatsen zoals in de Carib, waar hebben we het over. Voor de FRISC's is ook een heel nieuw terrein m?t slipway opgetuigd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#85
Misschien kunnen we ze afmeren aan die nieuwe mariniers kazerne.... of toch niet die ligt namelijk op bijna 18 km van het nuldernauw (water strook tussen Flevoland & Gelderland).

In Den Helder zou men kunnen kijken naar ruimte rondom steiger 66/77, eventueel de pontons van steiger 24/60 verplaatsen naar die hoek en uitbreiden. Een alternatief is het originele plan om 1 extra steiger tussen de steigers 21 en 22 te plaatsen wat volgens de plannen 500 m extra kade zou opleveren. Dit zou meer ruimte kunnen opleveren aan de steigers 10 t/m 17 waardoor daar weer meer kleinere eenheden kunnen liggen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Marine-groeit-Den-Helder-bereidt-zich-voor-021019.html

Master Mack

Waren er ooit geen plannen om aan de Oostkant van Nieuwe Haven een extra insteek haven te maken?

Lex

Meer landingsvaartuigen voor Korps Mariniers, maar waar laat je die? Uitbreiding vraagt om infrastructurele aanpassingen marine in Den Helder of Texel

DEN HELDER
De huidige twaalf middelzware landingsvaartuigen van het Korps Mariniers (LCVP-vaartuigen) worden vervangen door twintig nieuwe vaartuigen. Waar laat de marine al die extra vaartuigen?
?Een ander risico betreft een noodzaak van meer infrastructurele aanpassingen in Den Helder of op Texel dan nu hiervoor is gebudgetteerd?, schrijft staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in de startbrief over de vervanging van de LCVP?s.

,,De infrastructurele aanpassing betreft een open overkapping om een deel van de landingsvaartuigen droog te kunnen stallen. Vanuit deze operationele overkapping op Texel of op de Nieuwe Haven in Den Helder kan de marine de boten in korte tijd lanceren??, legt marinewoordvoerder Tom van Hout uit.

Squadron
De huidige twaalf middelzware landingsvaartuigen van het Korps Mariniers bereiken in het midden van dit decennium het geplande einde van hun levensduur. Ter vervanging schaft Defensie twee typen landingsvaartuigen aan: ??n voor het vervoer van personeel (LAC) en ??n voor het vervoer van materieel zoals voertuigen en het bijbehorende personeel (LCM). De huidige twaalf LCVP-vaartuigen worden vervangen door twintig nieuwe vaartuigen: twaalf in de LAC-versie en acht in de LCM-versie. Met dit aantal vaartuigen kan een volledig squadron van de mariniers van ongeveer honderd militairen en hun materieel in ??n keer aan land gaan.

Tot nu toe is bij amfibische operaties een rol voorzien voor de snelle FRISC-vaartuigen. Deze vaartuigen zijn in de loop der tijd minder geschikt gebleken voor amfibische operaties. Bij de komende vervanging van de FRISC wordt een aantal van deze vaartuigen niet vervangen. In plaats daarvan schaft Defensie meer landingsvaartuigen aan.

Bij amfibische operaties brengen grote schepen zoals de amfibische transportschepen Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt en het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman eenheden van het Korps Mariniers tot voor de kust. Zij gaan aan land vanaf deze schepen met behulp van landingsvaartuigen zoals de LCVP?s of met helikopters.

NHD, 29-03-2023. 14:39

Harald

Citaat van: Parera op 22/03/2023 | 19:23 uur
- 6x Landing Craft Mobility Heavy (Voorbeeld uit Australie)


Deze is idd wel interessant, als vervanging van onze huidige landingsvaartuig LCU mk II. Het vervangingsproces in Australie maar goed in de gaten houden.
Navantia doet het goed in Australie, heeft een flinke vinger in de pap daar.

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/03/2023 | 00:48 uur
Hoop dat het gewoon een openbare aanbesteding wordt waar NL'se werven op kunnen aanbieden.

Dat zou natuurlijk een mooie aankoop variant zijn, maar gezien het tempo waarop deze nieuwe vaartuigen in dienst moeten komen vraag ik me af of dat haalbaar is. De eerste LAC's moeten al in 2025 in dienst komen.

Voor de LCM's is een aanbesteding nog wel haalbaar omdat deze nog deels ontwikkeld moeten worden & pas vanaf 2028-2029 in dienst moeten komen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 22/03/2023 | 18:47 uur
Misschien niet de eerste waar we aan denken maar ik zie De Haas uit Maassluis ook nog als potentiele producent van dit soort vaartuigen. Ze doen nu de MLU van de LCU's.
Hoop dat het gewoon een openbare aanbesteding wordt waar NL'se werven op kunnen aanbieden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Het is allemaal logisch als je de DN22 leest. De Rdam en Jdwitt gaan vervangen worden door een klasse van kleinere maar veel meer schepen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Heuj, uitbreiding, nice! Goed nieuws uit onverwachte hoek en ook mooi dat er straks 'even' een squadron mariniers in ??n keer aan land kan worden gezet. Had ik niet verwacht op een gemiddelde woensdag dus dit is een leuke verrassing!

silvester herc

Ook een kort filmpje gevonden van BMT

silvester herc

Citaat van: Parera op 22/03/2023 | 19:23 uur
Ja dat is een groot ding, ik denk ook met de gedachte van de LPX dat de vLCU groter gaat zijn en zelfstandig kan gaan optreden. Het zullen geen schepen worden zoals LST's maar wel schepen die (misschien) via het dok / sea base kunnen meedraaien met de LPX. Maar in de basis verwacht ik dat ze ver van het missie gebied beladen gaan worden en dan aansluiten bij de amfibische taakgroep.

Een mooie combinatie is wat mij betreft het onderstaande lijstje, de links tussen de haakjes openen verschillende PDF's.
- 12x Littoral Assault Craft (FAC 1604)




- 8x Littoral Craft Mobility Medium(AFLCM )




- 6x Landing Craft Mobility Heavy (Voorbeeld uit Australie)

Ziet er erg goed uit Parera als dat nu eens de wens van de gedachten wordt!! 8)

Parera

#75
Citaat van: silvester herc op 22/03/2023 | 19:17 uur
Ik ben bij deze aanschaf van de 8 grotere vaartuigen nu wel heel erg benieuwd wat de LPX Carrier gaat worden maar dat is een andere topic!

Ja dat is een groot ding, ik denk ook met de gedachte van de LPX dat de vLCU groter gaat zijn en zelfstandig kan gaan optreden. Het zullen geen schepen worden zoals LST's maar wel schepen die (misschien) via het dok / sea base kunnen meedraaien met de LPX. Maar in de basis verwacht ik dat ze ver van het missie gebied beladen gaan worden en dan aansluiten bij de amfibische taakgroep.

Een mooie combinatie is wat mij betreft het onderstaande lijstje, de links tussen de haakjes openen verschillende PDF's.
- 12x Littoral Assault Craft (FAC 1604)




- 8x Littoral Craft Mobility Medium(AFLCM )




- 6x Landing Craft Mobility Heavy (Voorbeeld uit Australie)

silvester herc

Citaat van: Parera op 22/03/2023 | 18:18 uur
Goed nieuws, dit geeft een beetje een beeld van de plannen voor het amfibisch optreden van de toekomst.

Ik ga er vanuit dat de LAC's gebaseerd zullen worden op een CB90 / FAC 1604 en de LCM dat zal een wat groter vaartuig moeten worden gok ik mogelijk LCM formaat 25 m.
Dat zou betekenen dat de LCU's in de toekomst vervangen kunnen worden door grotere schepen die apart van het amfibische moederschip kan opereren maar misschien nog wel kan laden /lossen in het dok of sea base.
Ik ben bij deze aanschaf van de 8 grotere vaartuigen nu wel heel erg benieuwd wat de LPX Carrier gaat worden maar dat is een andere topic!