Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Lex

Turkey To Slim Army by Up to 30 Percent

By BURAK EGE BEKDIL, ANKARA
Posted 08/15/06 11:41
Defense News

Turkey plans to cut the number of Army troops by some 20 percent to 30 percent over the coming years, the country's top general has said.
Army Gen. Yasar Buyukanit, who takes over as Turkey's new chief of the General Staff later this month, said the country was aiming for a smaller but more modern Army.
"It will be smaller from the point of view of quantity, but qualitatively it will be more modern and effective," Buyukanit said in an interview with the monthly magazine Savunma ve Havacilik. "The land forces will contract by 20 to 30 percent, spread over the years."
He said that the aim was to downsize by increasing the effectiveness of the land forces without reducing its power. He also said the Army would modernize its equipment and create brigades with high war capabilities.
Buyukanit said a more modern Army was part of the military's aims for 2014, but it was not clear from the interview if the military also intended to cut the Army's size by 2014.
Turkey has NATO's second-largest Army after the United States, with some 800,000 personnel, mostly conscripts, including gendarmerie and coast guard.

Korte vertaling:
Turkije gaat het leger de komende jaren met 20 tot 30% inkrimpen. Het land wil een kleiner maar moderner leger.
Turkije heeft na de VS het grootste leger met ongeveer 800k personeel, grotendeels dienstplichtigen.

demian

Helaas leven de politicie in een aparte wereld waarbij het om hun gaat.
Zij zijn aleen rijker op geworden of niet?
Leger voor een laaggeweldsspectrum?
Verschrikkelijk om te horen echt!
Het is toch Defensie en niet een ofandre gewapende rodekruis.
Zonder zwaar matrieel stop je niks helemaal niks.
Met de Leopard2a6,Pzh2000,apache,f-16 en de LCF heb je enorm veel vuurkracht en zonder dat ben je in een ECHTE oorlog ten dode opgeschreven.
Win je gewoon niet in sebrenicha moesten we niet voor niks wijken.
Met deze regering gaan we aan de zijlein staan waneer het echt een frontale oorlog is.
Dan is er net genoeg om de 2e kamer en het koningklijkhuis te verdedigen.

Demian.

Offenbach

Citaat van: OCIO er op 07/08/2006 | 21:37 uur
Ik met me V&V ervaring 8) (6weken AMO dus)

V&V?? Zijn dat de 'Brugpiepers' van defensie  ???  ;D

Mikemans

De bevolking in afganistan was zo blij met ons dat ze nog voordat de officiele missie begonnen was al een lanceer inrichting aan het bouwen waren gericht op ons kamp.

Een van de Best getrainde legers??? Natuurlijk zegt een defensie(op)voorlichter dit, dat is zijn werk.

MechInf

Wat is iedereen negatief ingesteld over ons prachtige Defensie. Ik met me V&V ervaring 8) (6weken AMO dus) heb al veel geleerd. Nadat ik wat docu's op tv heb gezien en met instructeurs van de KL en Marine heb gepraat over andere legers kan ik mezelf al bijna een ubersoldaat noemen. NL heeft een van de best getrainde legers ter wereld met prima materiaal (ok niet veel dat is waar), maar als je dan hoort hoe goed we het nu al doen in Afganistan behalve ongeluk met Heli hebben we verder nul doden genoeg terroristen uitgescakeld en overal waar de Nederlanders zitten is de bevolking blij vanwege onze "Harts and Minds" aanpak. We rijden met de beste tanks/artilleriegeschut, SMP, prima uitrusting. Of ben ik nu weer te  :angel:optimistisch, of heb ik gewoon te weinig ervaring met Defensie dat zou ook nog kunnen.
Correct me if I'm wrong  :-X
Wij zijn vand de Infanterie,
het wapen groot en sterk.
Door alle eeuwen heen was zij de draagster van 't gewin.
Voorwaarts granaat gereed op de vijand in.
Volhardt door alles heen.

Grijp hem aan,
slaat hem neer,
en overwin.

Offenbach

Citaat van: marc66 op 02/08/2006 | 12:27 uur
De PvdA heeft aangegeven niet meer, dus ook niet minder?, te willen bezuinigen op defensie. Eens kijken of zij in november hun woord gaan houden.

Toch had juist de PVDA steeds grote vraagtekens bij de plannen van Kamp.
Ze waren tegen afstoting van 6 Apaches, tegen sluiting van Twente, tegen stationering van alle NH-90's op Gilze-Rijen, tegen aanschaf van Tomahawks en tegen verkoop van de M-Fregatten.
Verder zijn ze (of in ieder geval waren ze) o.a. voorstander van het 3e Mariniersbataljon en uitbreiding van de transportcapaciteit bij de Luchtmacht.

Ik moet er ook bij zeggen dat ze inderdaad hun twijfels hebben over de JSF en dat ze de LC-fregatten en de pantserhouwitsers geldverspilling vinden.. :-\

Mourning

Citaat van: Diemaco op 05/08/2006 | 15:44 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 26/07/2006 | 15:39 uur
Citaat van: Anubis op 26/07/2006 | 15:33 uur
Demian:
CitaatIk zal het eerlijk zeggen ik zie niet echt veel nut in de KM wel in de MARNS.

Ik zou er bijna in trappen. Het ontgaat sommigen dat 90% van al het logistiek over zee gaat. Wat dat betekent merk je pas als er geen marine is.
Maar je mag niet van iemand van de painf. verwachten dat wat ie niet ziet er wel is :P

Vergeefse moeite om Demian aan z'n verstand te brengen dat de KM een essentieel krijgsmachtonderdeel is door onze afhankelijkheid van de zee. Daar heb (niet alleen) ik elders al genoeg postings aan gewijd....

Ja stel je voor dat je je eigen krijgsmachtdeel waardeloos noemen. Ik zie het nut ook niet echt eerlijk gezegd. Ze worden soms voor een kust gelegd bij landen waar onrust is. En dan....? Wat doen ze dan?

Ik spreek je nog wel als je ooit eens per schip vervoerd moet worden door een zeegebied waar een mogelijke vijand ook de beschikking heeft over marine- en/of luchtmachteenheden en bases.

Dat het nu bijna nooit voorkomt betekent niet dat je het volledig moet uitsluiten. Fregatten, onderzeeboten en amphibische schepen zijn, samen met tankervliegtuigen die jachtvliegtuigen bevoorraden, per definitie middelen die nodig zijn bij expeditionair optreden over strategische afstanden. Daar afstand doen met de ambitie die wij als natie zeggen na te streven zou buitengewoon stupide zijn.

En dit komt van iemand die vooral de nadruk op de landcomponent wil zien. Maar, dat betekent niet de totale minimalisering en marginalisering van de andere krijgsmachtdelen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Diemaco

Citaat van: Kapitein Rob op 26/07/2006 | 15:39 uur
Citaat van: Anubis op 26/07/2006 | 15:33 uur
Demian:
CitaatIk zal het eerlijk zeggen ik zie niet echt veel nut in de KM wel in de MARNS.

Ik zou er bijna in trappen. Het ontgaat sommigen dat 90% van al het logistiek over zee gaat. Wat dat betekent merk je pas als er geen marine is.
Maar je mag niet van iemand van de painf. verwachten dat wat ie niet ziet er wel is :P

Vergeefse moeite om Demian aan z'n verstand te brengen dat de KM een essentieel krijgsmachtonderdeel is door onze afhankelijkheid van de zee. Daar heb (niet alleen) ik elders al genoeg postings aan gewijd....

Ja stel je voor dat je je eigen krijgsmachtdeel waardeloos noemen. Ik zie het nut ook niet echt eerlijk gezegd. Ze worden soms voor een kust gelegd bij landen waar onrust is. En dan....? Wat doen ze dan?

Mourning

Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2006 | 23:42 uur
Citaat van: Mourning op 02/08/2006 | 22:38 uur

.....voor zover ik weet heeft hij van dat extreme gedachtegoed alweer een tijdje geleden afstand gedaan....

Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen (anders worden ze geruimd)

:) Ik denk dat we hierover van mening zullen blijven verschillen Ton, maar dat maakt niet uit.

Laat ik kortweg zeggen dat ik geloof dat mensen tot "nieuwe inzichten" kunnen komen en oprecht fouten in het verleden kunnen herkennen en daar afstand van kunnen en willen nemen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mokum Casual

Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2006 | 23:42 uur
Citaat van: Mourning op 02/08/2006 | 22:38 uur

.....voor zover ik weet heeft hij van dat extreme gedachtegoed alweer een tijdje geleden afstand gedaan....

Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen (anders worden ze geruimd)

Deze uitspraak vind ik wel heel mooi ;D

Ton de Zwart

Citaat van: Mourning op 02/08/2006 | 22:38 uur

.....voor zover ik weet heeft hij van dat extreme gedachtegoed alweer een tijdje geleden afstand gedaan....

Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen (anders worden ze geruimd)

Mourning

Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2006 | 22:23 uur
In reactie op Mournings gedachten over de partijprogramma's m.b.t. defensie:

Voor pakweg 85% deel ik je mening Mourning, maar v.w.b. je visie op de plannen van GL en SP denk ik dat je het te rooskleurig ziet.

De SP is een maoïstische partij die vrij dictatoriaal geleid wordt door Jan M.  Deze partij heeft niet direct het welzijn en vooruitgang van Nederland op het oog, maar meer die van de partij en vooral van Jan persoonlijk. Ze hebben weinig zaken met flauwekul als democratie.
Daarom is het verzwakken en liefst geheel ontmantelen van de defensie een must.  Althans tijdelijk, tot ze zelf aan de macht zijn en een "volksleger" de partijbelangen kan dienen.  Mogelijk zal het defensiebudget na een machtsgreep of verkiezingsoverwinning flink opgekrikt worden.

GL is de voortzetting van de PSP en CPN. Ze zijn van hetzelfde laken en pak, alleen wordt de partij bevolkt door een grote schare naïeve boomknuffelaars en wereldverbeteraars zonder veel oog voor de realiteit.
Derhalve zullen ze elke cent die naar defensie gaat te veel vinden.

Zo zie ik het, en dat is ietwat heftiger dan door jou (Mourning) gesteld.....

Ehmm mbt de SP.Ja, dat is inderdaad een autoritair geleide partij, iets wat veel mensen niet weten, ik wel want toevallig was ik in Leiden bij Politicologie jaargenoot van Driek van Vught (het jongste eerste kamerlid ooit, en van de SP) en een voormalig SP-lid dat juist op die autoritaire lijn volledig was afgeknapt. Dan krijg je trouwens wel leuke discussies hoor met die twee  ;D ;D ;D.

Ik denk dat je echter net iets te hard bent voor Marijnisse. Klopt hij is een ex-Maoist, dat mag overigens wel wat meer aandacht m.i., maar voor zover ik weet heeft hij van dat extreme gedachtegoed alweer een tijdje geleden afstand gedaan. Ik denk dan ook niet bijv. de democratie gevaar zou lopen als zijn in de regering zouden komen. Wel dat Defensie tot een territoriaal leger wordt omgevormd a la Zwitserland, 100% mobilisabel dus, maar met een veel beperkter oorlogssterkte en uitrusting en investeringen zijn twee woorden die met de SP denk ik als grootste partij niet met elkaar in een zin genoemd kunnen worden als het om Defensie gaat.

GroenLinks: ben ik toch ook wat positiever over. Inderdaad veel "treehuggers", maar veel van die figuren zijn ex-PSP en ik twijfel er (door hun pascifistische inslag) niet aan dat zij de democratie een goed hart toedragen. Defensie echter een stuk minder helaas. Ik denk dat ze het niet mobilisabel zullen maken maar meer een soort van veredelde politiemacht die in het buitenland kan optreden en desnoods enigszins wat (zeer beperkt) geweld kan toepassen. Ik zie in deze partij ook een sterke zendingsdrang om "vrede" te brengen die jij blijkbaar niet ziet.

Ik kan me nog goed herinneren dat ze bijv. achter de akties van de VS in Bosnie (in 1995) en Kosovo stonden. Volgens mij waren ze ook voor Nederlandse deelname aan de die vredesmacht van de EU in Albanie n.a.v. die Pyramide kansspelen daar.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: oud_zijde op 02/08/2006 | 22:13 uur
Christenuni/SGP: budget zal zwaar stijgen, militairen krijgen witte overjassen met en grote rode kruizen en Jeruzalem zal ineens flink wat meer toeristen krijgen ;)

Je bedoelt we zullen de "heer" brengen?  ;D ;D ;D ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

In reactie op Mournings gedachten over de partijprogramma's m.b.t. defensie:

Voor pakweg 85% deel ik je mening Mourning, maar v.w.b. je visie op de plannen van GL en SP denk ik dat je het te rooskleurig ziet.

De SP is een maoïstische partij die vrij dictatoriaal geleid wordt door Jan M.  Deze partij heeft niet direct het welzijn en vooruitgang van Nederland op het oog, maar meer die van de partij en vooral van Jan persoonlijk. Ze hebben weinig zaken met flauwekul als democratie.
Daarom is het verzwakken en liefst geheel ontmantelen van de defensie een must.  Althans tijdelijk, tot ze zelf aan de macht zijn en een "volksleger" de partijbelangen kan dienen.  Mogelijk zal het defensiebudget na een machtsgreep of verkiezingsoverwinning flink opgekrikt worden.

GL is de voortzetting van de PSP en CPN. Ze zijn van hetzelfde laken en pak, alleen wordt de partij bevolkt door een grote schare naïeve boomknuffelaars en wereldverbeteraars zonder veel oog voor de realiteit.
Derhalve zullen ze elke cent die naar defensie gaat te veel vinden.

Zo zie ik het, en dat is ietwat heftiger dan door jou (Mourning) gesteld.....

oud_zijde

Christenuni/SGP: budget zal zwaar stijgen, militairen krijgen witte overjassen met en grote rode kruizen en Jeruzalem zal ineens flink wat meer toeristen krijgen ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.