Nieuw IT-project kwelt Defensie

Gestart door Thor, 08/06/2007 | 21:00 uur

Apies

Het is natuurlijk perfect dat de onderdelen samen gaan werken maar, helaas, er bestaat nog steeds een eigen wil. Ieder onderdeel wil graag uniek blijven en dat is dom! Geld over de balk smijten zal zo blijven bestaan en daarmee (in)direct de verplichte verkoop van zeer hard benodigd materieel.

Maarja, zoals ik al eerder schreef: Defensie moet en zal geld over de balk blijven smijten!  :'(


Big IE



robbiebee

Leuk om hierboven van alles te lezen over SPEER, voral het de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ik " mag  " namens mijn werkgever  (KMar) in het SPEER testteam zitten. Het idee achter SPEER is goed alleen de belangen zijn groot de diverse krijgsmachtdelen moeten namelijk zoals boven weer functies inleveren en daardoor is men terughoudend. Maar het is natuurlijk van de zote dat de KLU KM & KL/KMar ieder een eigen matbeheer systeem hebben en er dus van alle disciplines een LOG ELEMENT met een missie mee moeten. Dit kan in de toekomst door 1 van de krijgsmachtdelen worden bemenst en de systemen zijn dan gelijk alleen de soorten materiaal die worden aangevraagd per krijgsmachtdeel zijn verschillend. Het hele pakket software ( SAP ) is in de defensie module goed uit tevoeren. Alleen daar gaan we weer ,de P-module kopen we niet, want we hebben Peoplesoft, de vervoersmodule.... je raad het al DVVO heeft al iets...  Gevolg zal dus wel weer zijn dat het niet op elkaar valt te matchen met allerlei fixses.  1 voorbeeld uit zo'n actie is het TOMA ( tijdelijke oplossing materieel administratie) Peoplesoft stuurt dit aan, ongeveer 8 weken geleden is er 1 of andere P-boer geweest die heeft zitten rommelen in DEF datums van ehdn met als gevolg dat van mijn eenheid al het materiaal van de 1 op andere dag uit dit systeem was verdwenen. Enne je raad het al dit was niet te herstellen 1 voor 1 moet al het materiaal weer handmatig worden ingevoerd >:( .  Dus SPEER zal als men het wel invoeren in zijn geheel moeten worden voorzien van 1 goed op defensie afgestemd software product " SAP " .  Maar daar hangt een giga kostenpost aan.
Dus zal er denk ik nog jaren door de diverse krijgsmachtdelen met hun eigen oplossing worden aangeklooit.

Groeten Rob
Logistiek bij de KMar het is geen baan  maar een Roeping :police:

Jørgen

Wat ik niet begrijp is waarom er altijd enorm veel wielen opnieuw moeten worden uitgevonden. Ik ben geen expert, dat zal ook de reden zijn waarom ik het niet begrijp. Maar waarom kijkt de krijgsmacht nooit in eigen keuken wat er misschien bruikbaar is eventueel met wat aanpassingen. Ik kan me niet voorstellen dat duurder is als de ontwikkeling van een nieuw systeem.


De Luchtmacht heeft al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw het zogenaamde Pub(licatie)-systeem. Dat pubsysteem beheert dus alles op het gebied van de informatie dragers van de luchtmacht. Zeg maar om het niet te ingewikkeld te maken de technische bibliotheek.

Het is reeds 10 jaar geleden dat ik er mee heb gewerkt (het zal ook een ontwikkeling hebben doorgemaakt) maar nog steeds is het volgens mij een geweldig systeem om wat dan ook te beheersen en beheren (voorraad beheer heb ik het dan over). Of dat nou boeken zijn of munitie/wapens, dat maakt volgens mij niets uit. Je moet alleen slim kijken naar de functies en mogelijkheden binnen dit systeem. Een gebruiker vraagt iets aan en volgens allerlij processen (is er voorraad?, is het compleet?, moet iemand er goedkeuring aan geven en zo ja wie?, moet het besteld worden en waar) komt het gevraagde artikel uiteindelijk uit het volledig geautomatiseerde magazijn van de vlb Woensdrecht rollen. Tijdens het proces kun je ten alle tijden 'monitoren' wat de status van de aanvraag is.

Dit is uiteraard een simpele voorstelling van zaken. Het systeem is zeer uitgebreid maar het gaat te ver omdat hier allemaal op te noemen. Maar nog steeds (ik ben ICT beheerder bij DTO) is het het beste voorraad beheerssysteem wat ik ken. En nogmaals of het nu boekjes zijn of munities cq wapens dat maakt volgens mij niet uit.

Het pubsysteem ken ik overigens uit de tijd dat ip bij de CPV (Centrale Publikatie Voorziening) van de Luchtmacht werkte.

Enforcer

Ik heb een paar jaar geleden al gehoord dat Speer de verkeerde kant op ging. Het verbaasd mij dus helemaal niks.

A.J.

Ach, defensie is niet eens in staat om internet op de werkplek, netwerkprinters, intranet, mail enz. fatsoenlijk draaiende te houden. Het zou behoorlijk verbazingwekkend zijn dat dit project wel in 1 keer was geslaagd.

Thor

#1
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 8 juni. Het ministerie van Defensie heeft grote problemen met de invoering van een nieuw automatiseringsysteem. De slechte bedrijfsvoering en het ondermaatse wapen- en munitiebeheer, waarop de Algemene Rekenkamer onlangs scherpe kritiek had, zijn hier het gevolg van.

Dat blijkt uit antwoorden van minister Van Middelkoop (Defensie, ChristenUnie) op vragen uit de Tweede Kamer. Het gaat om het project Speer. Dat staat voor Strategic Process & ERP Enabled Reengineering. Dit computersysteem moet het besturen, beheersen en uitvoeren van de 'materieel-logistieke processen' op het hele ministerie sterk verbeteren. De Defensiekrant schreef vorig jaar over het project: ,,Pakbonnen en voorraadlijsten gaan plaatsmaken voor barcodes en gekoppelde databases." Onder meer de bedrijven PriceWaterhouseCoopers, PA-Consulting en IBM zijn bij het project betrokken.

Volgens Van Middelkoop werden in 2006 de gevolgen van de invoering van het nieuwe systeem goed duidelijk. Het systeem moet uiteindelijk een besparing van 1.030 voltijdbanen en 80 miljoen minder bedrijfsvoeringskosten opleveren. Maar zover is het nog lang niet, zo blijkt uit de antwoorden van Van Middelkoop. Pas in de periode 2010-2013 zal het voorraadbeheer worden verbeterd, stelt de minister.

Op de zogeheten Verantwoordingsdag, de derde woensdag in mei, bleek dat de Algemene Rekenkamer veel kritiek heeft op het functioneren van Defensie. Daar wordt nauwelijks gecontroleerd op uitgaven kleiner dan 500 euro. Het bleek dat van ,,ongeveer een kwart van deze facturen" niet duidelijk was of daaraan een bestelling of geleverde dienst ten grondslag lag, zodat voor 2,5 miljoen euro per maand onduidelijk is waaraan het geld is uitgegeven.

Ook weet Defensie niet precies over hoeveel munitie en materieel zij beschikt, stelde de Rekenkamer. Volgens Van Middelkoop is ervoor gekozen ,,verbeteringen in de bedrijfsvoering structureel te beleggen en niet alleen symptomen van tekortkomingen te bestrijden. Dit impliceert dat verbetertrajecten langer duren en dat het effect niet altijd direct merkbaar is".

De minister gaat in de antwoorden aan de Kamer ook kort in op de gestegen kosten voor de missie in Uruzgan, die vorig jaar augustus is begonnen. Voor aanvang werden de totale kosten van ISAF begroot op maximaal 320 miljoen euro. Inmiddels staat de teller op 600 miljoen. Volgens de minister waren enkele overschrijdingen van het budget niet te voorzien.

Bron: NRC 8 juni 2007