Recente berichten

#11
KL / Re: Toekomst lunabev manoeuvre...
Last post by Parera - 14/05/2024 | 22:38 uur
Uit de kamerbrief ''Kamerbrief aanvullende bestelling munitievoorraden voorjaar 2024''

Versnellingsmogelijkheid bestelling luchtverdediging
Op het gebied van luchtverdedigingssystemen is Defensie voornemens een groter aantal systemen aan te schaffen.  Noorwegen verwerft dezelfde luchtverdedigings-systemen en biedt Nederland een versnellingsmogelijkheid op de productielijn van het short range systeem. Defensie heeft daarom besloten om voor het project 'Vervanging MRAD & SHORAD' het verwervingsproces met een pilot te versnellen door een aantal long-lead-items (componenten met een lange productie- of levertijd) reeds in opdracht te geven. Risico's zijn gemitigeerd door onder meer terugkoopgaranties van de leverancier en samenwerking met Noorwegen. De motie-Valstar c.s.  om pilots buiten het DMP uit te voeren om versneld over te gaan tot aanschaf van materieel, zie ik hiervoor als steun. U wordt hier naar verwachting eind 2024 verder over geïnformeerd in de D-brief MRAD & SHORAD.
#12
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - 14/05/2024 | 22:37 uur
Onze KM zal wel weer voor vertrouwd gaan dus een enforcer gemoderniseerd model Rotterdam.liever had ik 2x een mini flattop met fregat bewapening en dok gezien.En dan 4x Crossover combatant met 2x heli spot en dok maar dat zeggen we al een tijdje hier op het forum.
#13
KM / Re: LPX
Last post by Parera - 14/05/2024 | 22:33 uur
Lijst van vragen en antwoorden over de A-brief project 'Verwerving Amfibische Transportschepen' (Kamerstuk 27830-427)

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D18754 [download .pdf]

In het kamerstuk worden enkele vragen die ook hier op het forum besproken zijn beantwoord.

Citaat2
Welke bewapening en munitie zullen LPX-vaartuigen aan boord hebben?
3
Wat zijn de voordelen van de bewapening van de LPX-vaartuigen ten aanzien van de huidige LPD's en OPV's?
10
Welke toename aan bewapening bent u van plan op de nieuwe Amfibische schepen te plaatsen ten opzichte van de LPD's en de OPV's gezien het hogere geweldsspectrum of dreiging waar de nieuwe schepen in kunnen gaan opereren?
29
Welke zelfbeschermingsmiddelen (sensors en shooters) voorziet u voor de amfibische transportschepen, aangezien u verwacht van deze schepen dat ze dicht onder de kust zullen opereren waar de gevaren groter zijn dan waar dan ook?
47
In hoeverre denkt u na om gerelateerde projecten zoals "vervanging CIWS", "Maritime strike", "maritime surface to surface missle" en de "Naval Strike missile" te voorzien in het project amfibische transportschepen? Of om daar mogelijkheid toe te creëren ?


Defensie werkt de zelfbescherming van de Amfibische Transportschepen verder uit in de onderzoeksfase (B-fase). Daarbij wordt ruimte gelaten voor toekomstige technologische ontwikkelingen door in het ontwerp voorzieningen op te nemen (provisions for) die geschikt zijn voor de latere inbouw van nieuwe zelfbeschermingsmiddelen of andere bewapening zoals counter-drones systemen of onbemande systemen voor het aanvallen van gronddoelen.

In ieder geval krijgen de Amfibische Transportschepen voldoende zelfbescherming voor operaties in het lagere deel van het geweldsspectrum zoals de OPV's die nu ook hebben. Op dit moment is niet voorzien dat de Amfibische Transportschepen worden voorzien van de verdedigingssystemen tegen luchtdreigingen op de korte afstand van het project 'Vervanging Close-in Weapon System'.  In de B-fase gaat Defensie dit verder bezien.

Tomahawk-kruisvluchtwapens (project 'Verwerving Maritime Strike')  zijn voorzien op de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LC-fregatten) en de onderzeeboten. Antischipraketten (Naval Strike Missiles)  zijn voorzien op de LC-fregatten en de Anti Submarine Warfare (ASW-)fregatten. De plaatsing van deze wapensystemen op de Amfibische Transportschepen ligt niet voor de hand, omdat zij kunnen worden beschermd door fregatten die met deze wapensystemen zijn uitgerust, zoals de LC- en ASW-fregatten. Daarnaast nemen die wapens op het schip ruimte in die beoogd is voor andere taken.

Voorlopig lijkt het er dus op dat de LPX'en uitgerust gaan worden met een vergelijkbaar pakket aan bewapening als de huidige holland klasse en ook geen CIWS's krijgen. Dat vind ik vreemd, want de huidige LPD's zijn wel voorzien van CIWS's en de dreiging is er niet minder op geworden. En ja er word gehint op ''provisions for'' extra middelen.

Citaat18 Welke amfibische transportschepen in gebruik bij onze partners zijn vergelijkbaar met het type en de kwaliteiten die u beoogt met de verwerving amfibische transportschepen?

De nieuwe Amfibische Transportschepen zijn geschikt voor het nieuwe operatieconcept van het Korps Mariniers waarbij het schip niet alleen een marinierseenheid inclusief voertuigen kan meenemen alsmede de landingsvaartuigen en helikopters, maar ook onbemande luchtvaartuigen kan inzetten vanaf een relatief klein schip. Het ontwerpconcept van het Amfibische Transportschip is daarmee vernieuwend. Vergelijkbare schepen bestaan nog niet.

We kunnen dus wel vergeten dat dit grote schepen gaan worden, ik verwacht niet dat ze groter gaan worden dan 130/140 m.

Citaat19
Hoeveel mariniers kan een amfibisch transportschip in de toekomst maximaal meenemen? Hoeveel zal het waarschijnlijk gemiddeld meenemen in het genoemde "kleinere detachement"?


Het nieuwe operatieconcept gaat uit van de inzet van een Marine Combat Task Group van bataljonsgrootte inclusief hun voertuigen en andere uitrusting. Dit betreft enkele honderden mariniers. Drie Amfibische Transportschepen met landingsvaartuigen en transporthelikopters zijn nodig om een Marine Combat Task Group te transporteren en in te zetten. Zie ook het antwoord op de vragen 23, 24 en 32.


Waar een MCG nu verplaatst kan worden met 1 LPD zal dit in de toekomst dus gebeuren met 3 ATS'en. Dit betekend dat we ook langzaam de middelen kunnen gaan verdelen en er achter kunnen komen wat een ATS mee zal moeten kunnen nemen.

Het gaat hier dan om +/- 200 mariniers per schip.

Citaat27
Kunt u uiteenzetten waarom er is gekozen voor het aantal van zes amfibische transportschepen? Is er mogelijkheid tot toekomstige uitbreiding van de vloot?
35
Hoe bent u tot de kwantitatieve behoefte gekomen van zes transportschepen? Is dat enkel gebaseerd op een op een vervangen?
37
Kunt u een overzicht van inzetscenario's opstellen waaruit de noodzaak van zes amfibische transportschepen valt af te leiden?

Bij een aantal van zes Amfibische Transportschepen zijn permanent vier schepen beschikbaar voor inzet. Zie hiervoor ook het antwoord op de vragen 6, 8 en 15. Eén van de schepen vervult de taak van stationsschip in het Caribisch gebied en drie schepen zijn nodig voor de inzet van een Marine Combat Task Group, zoals uiteengezet in het antwoord op vraag 19. Het antwoord op de vragen 23, 24 en 32 gaat in op mogelijke inzetscenario's.


Er moeten van de 6 schepen straks dus 4 schepen inzetbaar zijn waarvan 1 in de Carib en 3 tbv. het Kmarns.

Citaat44
Hoeveel helikopters kunnen mee op de amfibische transportschepen? Voor hoeveel helikopters is er ruimte in de hangars en op het dek?
45
Welk type helikopters kunnen in de toekomst op dit schip stijgen en landen? Betreft dit kleinere patrouille- en aanvalshelikopters of ook grotere transporthelikopters?

Het uitgangspunt is dat een Amfibisch Transportschip twee middelzware helikopters kan inzetten, vergelijkbaar met de NH-90 of de Caracal-helikopter die Defensie gaat aanschaffen voor speciale eenheden.  Daarnaast moet het schip geschikt zijn om een nog groter toestel zoals een zwaardere transporthelikopter te laten landen.


Zoals verwacht 2 NH-90's of Caracals en dus helidek geschikt om toestellen als de CH-47 en V-22 te laten landen.
#14
ROMANIA – AIM-9X SIDEWINDER BLOCK II MISSILES

WASHINGTON, May 14, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Romania of AIM-9X Sidewinder Block II Missiles and related equipment for an estimated cost of $340.8 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of Romania has requested to buy up to three hundred (300) AIM-9X Sidewinder Block II Tactical Missiles; forty (40) AIM-9X Sidewinder Block II Tactical Missile Guidance Units; forty (40) AIM-9X Sidewinder Block II Captive Air Training Missiles (CATM); and twenty (20) AIM-9X Sidewinder Block II CATM Guidance Units. Also included are missile containers; personnel training and training equipment; classified and unclassified publications and technical documents; warranties; U.S. Government engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total program cost is $340.8 million.

.../...

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/romania-aim-9x-sidewinder-block-ii-missiles
#15
Citaat van: Ace1 op 14/05/2024 | 16:30 uurDe Izumo klasse heeft wel een breed landings dek.

Dat biedt mogelijkheden. Alle ruimte is nodig en op beperkingen zit niemand te wachten.
#16
Defensie koopt nog eens voor een half miljard aan munitie

ANP, 14-05-2024, 20:03

DEN HAAG-

Defensie koopt nog eens voor een half miljard euro aan munitie, schrijft demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat aan de Tweede Kamer. Het ministerie heeft daarmee sinds de inval van Rusland in Oekraïne al voor 2,5 miljard euro aan munitie gekocht.
De nieuwe bestelling omvat onder meer artillerie- en mortiergranaten, gps-geleide munitie voor raketartillerie, antiradarraketten voor de F-35 en antitankraketten. De munitie wordt tot en met 2028 geleverd. Volgens Van der Maat zal het ministerie in het najaar alweer nieuwe munitie gaan bestellen.
#17
Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 20:31 uurMooi voertuig, maar is dit wat we willen of liever de Leopard 2A8? Tenzij dit als aanvulling komt op de huidige CV-90's of naast de Leo's.

Huzaar moet morgen voor de interesse maar eens een offerte opvragen voor 12 tot 36 stuks.

Persoonlijk zou ik niet voor de A8 gaan, maar voor de doorontwikkelingsversie AX.

Ik zie deze CV90-120 niet als MBT, meer als middelzware ondersteuning voor onze eenheden.
En zouden later als er Leopards er zijn, samen kunnen optreden.
#18
Moet zoiets nog bemand zijn in het jaar 2040 dan?
#19
Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 20:01 uurWaaauuuw badassss.. gaaf ding

Ik durf het bijna niet te zeggen...  ;) koope koope koope...  :big-smile:  ;D

Mooi voertuig, maar is dit wat we willen of liever de Leopard 2A8? Tenzij dit als aanvulling komt op de huidige CV-90's of naast de Leo's.

Huzaar moet morgen voor de interesse maar eens een offerte opvragen voor 12 tot 36 stuks.
#20
Citaat van: Kornet43 op 14/05/2024 | 20:15 uurWaarom zou een Orka ontwerp dat alleen op papier bestaat en waar nog geen contract voor getekend is meer kans hebben dan een produkt dat men van de plank kan kopen? De Canadezen kopen meestal van de plank.

Orka is van de plank, tenslotte
Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 20:11 uurIdd denk ik ook
Maakt denk ik ook meer kans dan de type212CD
.
Zou stomste zet van Canada ooit zijn zich te committeren aan een beperkt ontwerp terwijl er een hele wereld duikboot producenten bestaat die ze veel meer kan bieden.