Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 05/12/2016 | 10:21 uur
Ik denk, persoonlijk, dat we al in onze handjes mogen knijpen met een 76mm met Vulcano munitie voor de (zeer) lange afstand en Dart geleide munitie om luchtdoelen te bestrijden. Tenminste... dat is toch het verschil tussen de beide?

Anyhow, die 127mm zie ik niet zo snel op onze M-vervangers komen en 2 type serieuze proppenschieters (m.a.w. 76mm EN 127mm) al helemaal niet.

Ik ga ook uit van 1 x 76mm.

Met als primaire taak ASW is 127mm ook niet zo van belang, voor het eventueel ondersteunen van landoperaties zou een zwaarder kaliber handiger zijn.

Mourning

Citaat van: Harald op 04/12/2016 | 10:37 uur
Toch zou ik liever voor op het schip een 127mm hebben staan met vulcano (bereik van 100 km, land en zeedoelen) en achter bij de hangaar de 76mm strales/dart.

Ik denk, persoonlijk, dat we al in onze handjes mogen knijpen met een 76mm met Vulcano munitie voor de (zeer) lange afstand en Dart geleide munitie om luchtdoelen te bestrijden. Tenminste... dat is toch het verschil tussen de beide?

Anyhow, die 127mm zie ik niet zo snel op onze M-vervangers komen en 2 type serieuze proppenschieters (m.a.w. 76mm EN 127mm) al helemaal niet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Wat extra,  niet geheel onbelangrijke info !!

Dutch Defense will take charge of the replacement of the frigates by multi-purpose ships displacing 4,000 to 5,000 tonnes, with a reduced crew of 80 people and specialized in anti-submarine warfare.

The ships should be delivered between 2023 and 2030, with the minehunters coming first to replace the existing tripartite (CMT, formerly jointly developed by the two countries and France) minehunters which will have to be retired from service in 2023.


Ms Hennis, however, was cautious on Wednesday about the number of ships to acquire, stressing that studies were still ongoing in the Netherlands on the size of the requirement

Dus ;
- multi-purpose ships specialized in anti-submarine warfare
- 4,000 to 5,000 tonnes
- crew of 80 people
- aantal BE : 2 stuks
- aantal NL : minimaal 2 stuks, kan meer worden afhankelijk van lopende studie/onderzoek
- vervanging : tussen 2023 - 2030, na de vervanging van de Alkmaarklasse.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/179222/joint-belgian_dutch-ship-acquisition-deal-worth-over-%E2%82%AC5bn.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2325
Citaat van: ARM-WAP op 04/12/2016 | 16:37 uur
De Fransen gaan een beetje de Britten achterna met hun verminderdebestellingen en er dan een extra klasse lichtere fregatten aan te breien...

Als we op deze manier doorgaan dan hebben we (in Europa) over 30 jaar heel veel OPV's... lekker goedkoop.

Ondertussen nemen anderen hun maritieme belangen wel serieus.

Expert Opinion on Future Russian Navy Project 23560 Leader-class Nuclear-Powered Destroyers

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/4643-expert-opinion-on-future-russian-navy-project-23560-leader-class-nuclear-powered-destroyers.html

 

ARM-WAP

"Te duur"...
Volgens Wiki €2.16 miljard (nno 2009)... voor de Forbin en Chevalier Paul...

Mag mss het geval zijn maar aan de andere kant doet de overheid het zichzelf aan.
Wat blijft er nog over van dat ambitieuze FREMM-project aan Franse zijde?
De aantallen zijn drastisch geslonken en hier en daar is er zelfs eentje verpatst (Marokko en Egypte) en de Marine Nationale blijft op haar honger zitten.
Er zouden nu slechts 6 ASW-eenheden en 2 AAW-eenheden (de FREDA's ter vervanging van Cassard en Jean Bart)... 8 dus, van de oorspronkelijk voorziene 17.
De LaFayette's zouden dan weer vervangen worden door de FTI (frégates de taille intermédiaire - medium sized frigates).
De Fransen gaan een beetje de Britten achterna met hun verminderdebestellingen en er dan een extra klasse lichtere fregatten aan te breien...

Ace1

Citaat van: Poleme op 04/12/2016 | 11:43 uur
Voor het L-fregat / van Heemskerck klasse nam men het S-fregat als basis.

76 mm kanon van de bak verwijderd (boeg), een nieuwe uitbouw onder de brug, WM-25 'bolletje' uit de mast, DA-08 antenne en later SMART-S antenne erop.    Helidek en hangar weg, bijna 10 ton zware Goalkeeper verhuisde van hangar dak naar een veel lagere opbouw op het vroegere helipad.  En op de plaats van de vroegere hangar en heli met zijn grond uitrusting en peut voorraad kwam een lagere opbouw met daarin het Standard systeem.
Qua gewicht verdeling (boven de waterlijn) en zwaartepunt verandering geen al te grote uitdagingen.

Maar bij AESA radars zijn de antenne(s) gelijk geïntegreerd met de zender en ontvanger modules plus deze zijn vloeistof gekoeld.   Dus veel zwaarder dan een mechanische ronddraaiende antenne.
Bijvoorbeeld de FREMM ASW heeft een UMS 4110 boeg sonar antenne die maar liefst 10 ton weegt en een omvangrijke en in totaal 18.740 kg zware CAPTAS-4 gesleepte sonar in de spiegel (achterkant).
Ter vergelijking: de MFF PHS-36 boeg sonar antenne weegt rond de 2 ton en alle rand apparatuur weegt 1.400 kg.

In een AAW variant op het vMFF gaat men uiteraard geen UMS 4110 en CAPTAS-4 toepassen. 
Dus dit heeft grote gevolgen voor het zwaartepunt.

Niet voor niets komt  DCNS  met een L versie van de Fremm Klasse. omdat de  Horizon klasse te duur is.

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/2879-details-on-the-freda-the-future-air-defense-fremm-frigates-of-the-french-navy.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 04/12/2016 | 10:37 uur
Toch zou ik liever voor op het schip een 127mm hebben staan met vulcano (bereik van 100 km, land en zeedoelen) en achter bij de hangaar de 76mm strales/dart.

Vind ik een prima oplossing.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2016 | 15:11 uur
Van een goed ASW ontwerp kan je prima een AAW of MP ontwerp maken andersom moet je niet willen.
Voor het L-fregat / van Heemskerck klasse nam men het S-fregat als basis.

76 mm kanon van de bak verwijderd (boeg), een nieuwe uitbouw onder de brug, WM-25 'bolletje' uit de mast, DA-08 antenne en later SMART-S antenne erop.    Helidek en hangar weg, bijna 10 ton zware Goalkeeper verhuisde van hangar dak naar een veel lagere opbouw op het vroegere helipad.  En op de plaats van de vroegere hangar en heli met zijn grond uitrusting en peut voorraad kwam een lagere opbouw met daarin het Standard systeem.
Qua gewicht verdeling (boven de waterlijn) en zwaartepunt verandering geen al te grote uitdagingen.

Maar bij AESA radars zijn de antenne(s) gelijk geïntegreerd met de zender en ontvanger modules plus deze zijn vloeistof gekoeld.   Dus veel zwaarder dan een mechanische ronddraaiende antenne.
Bijvoorbeeld de FREMM ASW heeft een UMS 4110 boeg sonar antenne die maar liefst 10 ton weegt en een omvangrijke en in totaal 18.740 kg zware CAPTAS-4 gesleepte sonar in de spiegel (achterkant).
Ter vergelijking: de MFF PHS-36 boeg sonar antenne weegt rond de 2 ton en alle rand apparatuur weegt 1.400 kg.

In een AAW variant op het vMFF gaat men uiteraard geen UMS 4110 en CAPTAS-4 toepassen. 
Dus dit heeft grote gevolgen voor het zwaartepunt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Lex op 03/12/2016 | 22:08 uur
Dit heeft ook te maken met het "welzijn van de bemanning". In de aanloop naar het ontwerp van de MP fregatten (Multi Purpose), kwamen ook nieuwe eisen qua welzijn van de bemanning naar voren. Toen werd veelvuldig reeds gesproken over de Meer Problemen fregatten.
Het welzijn van de bemanning heeft er toe geleid dat de klasse een zeer compact geheel is geworden.
En het welzijn van de bemanning zou er toe kunnen leiden dat dit bij toekomstige projecten weer zo zal zijn.
De ontwikkeling van het M-fregat begon al in de tweede helft van de jaren  70 en in de zware recessie van begin jaren 80 en dus moest deze volgens de politici goedkoper (a NLG 176 miljoen) zijn dan het ik geloof NLG 250 miljoen dure S-fregat.
Dus dat moest volgens de beeldvorming in Den Haag dus ook een kleiner fregat worden dan dit S-fregat.  Twee fregat klassen in hetzelfde tonnage kan je eenmaal niet verkopen aan Den Haag.
Het X1 ontwerp concept ging eerst uit van een 1.980 ton metend schip, lichter dan de 2.200 ton "van Speijk" klasse, welke later uitgroeide tot een ontwerp van 2.250 ton en vervolgens 2.750 ton.
Gezien de diverse verre Area Of Reponsibilities (AOR) van de KM vond men een tonnage onder de 3.000 ton nog vlees nog vis.
Ironisch genoeg bleken de exploitatie kosten van het M-fregat uiteindelijk hoger uit te pakken dan dat van het S-fregat.

Het vMFF heeft geen last van een 'concurrerende' scheepsklasse in de KM.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Zien jullie bij de vervanger ook de Mark 46 Mod 5 torpedo of zien jullie een alternatief hiervoor?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Toch zou ik liever voor op het schip een 127mm hebben staan met vulcano (bereik van 100 km, land en zeedoelen) en achter bij de hangaar de 76mm strales/dart.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/12/2016 | 00:20 uur
Ik meen dat tegen luchtdoelen de 76 momenteel superieur is.  Tegen zeedoelen maakt het weinig uit, en tegen landdoelen Is een 127 wel beter, maar ook daar geld dat je geen wonderen moet verwachten.

Zover ik het begrijp is dat correct, ik ben persoonlijk voor 127mm maar met 76mm (incl. Vulcano) kunnen we ook uit de voeten.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2016 | 23:11 uur
Dat ze zullen ze dan (vermoedelijk) ook worden... alleen vrees ik een 76mm proppenschieter ipv  een 127mm, verder zal de uitrusting volgens verwachting zijn.

Ik meen dat tegen luchtdoelen de 76 momenteel superieur is.  Tegen zeedoelen maakt het weinig uit, en tegen landdoelen Is een 127 wel beter, maar ook daar geld dat je geen wonderen moet verwachten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 03/12/2016 | 22:35 uur
M = M.
Deze fregatten dienen naar mijn idee ook echt 'vecht' fregatten te zijn.
Een focus op ASW, natuurlijk. Maar ook een punch. Dan zijn ze van toegevoegde waarde. Ronddrijvende dobbers met leuke sensors hebben we al genoeg.

Dat ze zullen ze dan (vermoedelijk) ook worden... alleen vrees ik een 76mm proppenschieter ipv  een 127mm, verder zal de uitrusting volgens verwachting zijn.

Huzaar1

M = M.
Deze fregatten dienen naar mijn idee ook echt 'vecht' fregatten te zijn.
Een focus op ASW, natuurlijk. Maar ook een punch. Dan zijn ze van toegevoegde waarde. Ronddrijvende dobbers met leuke sensors hebben we al genoeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"