De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

andré herc

#140
'Helft van Duitsers wil D-mark terug'

BERLIJN (AFN) -  Negen jaar na de invoering van de euro verlangt nagenoeg de helft van de Duitsers terug naar de oude D-mark. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de Duitse krant Bild, waarvan de uitslagen maandag in de krant worden gepubliceerd.

Volgens de onderzoekers gaf 49 procent van de ondervraagde Duitsers aan de oude munt terug te willen. Ruim 40 procent van de Duitsers ziet het niet zitten de euro weer in te wisselen voor de mark.

Relatief weinig Duitsers (17 procent) hebben het gevoel dat ze hebben geprofiteerd van de invoering van de euro. Bijna 80 procent gaf aan dat ze voor hun gevoel niet hebben geprofiteerd van de omwisseling van de valuta. Bijna 70 procent van de ondervraagde Duitsers maakt zich zorgen om de stabiliteit van de Europese eenheidsmunt.

Telegraaf.nl
zo 26 dec 2010, 18:06
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: IPA op 05/12/2010 | 12:11 uur
Binnen een samenwerkingsverband tussen staten zouden grote landen niet kleine landen mogen commanderen. En dat is nu wel het geval. Als Frankrijk en Duitsland iets willen (samen met de aan hen afhankelijke armere landen) dan hebben wij als kleinere rijke landen + VK weinig meer te zeggen. Meer Europa word ons dus opgedrongen, maar daar werken we zelf ook aan mee helaas.
dit is een bekend euro-sceptisch vooroordeel en zeker geen feit. Op alle fundamentele zaken binnen de EU kunnen de grote landen de kleine tot weinig dwingen. Het is bovendien een illusie te veronderstellen dat kleine landen als er geen EU zou bestaan wel helemaal zelfstandig hun keuzes kunnen maken en naar eigen goeddunken. Ook dan zijn deze landen zeer afhankelijk van de grote buurlanden en zullen ze dus hun keuzes daar ook door laten beïnvloeden of door laten leiden. Sterker nog, men denkt dat door de EU kleine lidstaten meer invloed hebben dan als er geen EU zou zijn. Ik zie te vaak dat eurosceptici een veel te idealistisch beeld hebben van een EU-loze situatie en de voordelen van deelname aan zoiets als de EU voor kleine landen onderschatten.

VandeWiel

Citaat van: dudge op 04/12/2010 | 17:23 uur
Citaat van: Laurens op 04/12/2010 | 17:20 uur
En wat zijn de kosten van het uit de Euro stappen....ik ken de cijfers niet, maar ik heb zo'n gevoel dat die niet opwegen tegen de baten....

De invoering kostte meen ik 10 miljard. inflatie erbij zal de invoering van een nieuwe munt dus mogelijk 15 miljard kosten, plus dus eventuele onprettige wisselkoersen.

Een teruggang naar de D-mark en de gulden zou vrijwel economische zelfmoord zijn. Deze munten zouden dusdanig sterk zijn dat de waarde erg hard zou stijgen ten opzichte van de zuid Europese munten. Met dit probleem zit Zwitserland nu. Het gevolg zou ineenstorting van de productie in de sterke landen zijn en een grote werkeloosheid in Duitsland en Nederland tot gevolg hebben. Uit de Euro stappen is enkel een allerlaatste mogelijkheid als het hele systeem op instorten staat. Hmm, ok, als er nu niets zou gebeuren dan zou het systeem instorten.  :sick:

IPA NG

Binnen een samenwerkingsverband tussen staten zouden grote landen niet kleine landen mogen commanderen. En dat is nu wel het geval. Als Frankrijk en Duitsland iets willen (samen met de aan hen afhankelijke armere landen) dan hebben wij als kleinere rijke landen + VK weinig meer te zeggen. Meer Europa word ons dus opgedrongen, maar daar werken we zelf ook aan mee helaas.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Ik denk dat het erg onredelijk is als een land meer te zeggen heeft binnen een samenwerkingsverband tussen staten. Elk land zou een gelijkwaardige stem moeten hebben als je het echt eerlijk wilt maken.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 04/12/2010 | 15:59 uur
Duitsland, dat zijn invloed binnen Europa wilt vergroten zoals altijd, wilt natuurlijk de andere optie. Namelijk meer macht naar Brussel en dus naar zichzelf. 
gek, maar een land dat meer macht naar zichzelf wil toetrekken zal dit vrijwel nooit via een organisatie als de EU doen....zie de VS ten aanzien van de VN. Dan geeft men juist macht en invloed uit handen. En ik denk dat er in Duitsland een sterker historisch besef is aangaande de noodzaak van de EU als waarborg voor de Europese stabiliteit en samenwerking dan in een land als Nederland. Dat ook Duitsland als groot en machtig land en grootste betaler wel enige inspraak wil voor al die euro's lijkt me niet onredelijk.

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 04/12/2010 | 17:20 uur
En wat zijn de kosten van het uit de Euro stappen....ik ken de cijfers niet, maar ik heb zo'n gevoel dat die niet opwegen tegen de baten....

Ik ben alleen een defensie-rekenwonder  :angel: , maar ik schat in dat we wel eens beter af zouden kunnen zijn (geweest) met een Noord(-west) Europese Economische Unie, voor mij part met een gezamelijke munt.

Laurens

En wat zijn de kosten van het uit de Euro stappen....ik ken de cijfers niet, maar ik heb zo'n gevoel dat die niet opwegen tegen de baten....

IPA NG

Citaat van: onderofficier op 04/12/2010 | 14:25 uur
Denk dat je hier een goed punt hebt.

Anders had mevr. Merkel wel geroepen dat de landen die het finacieel niet (meer) voor elkaar hebben de Euro uit moeten.

Schop Ierland, Spanje, Griekenland e.d. maar uit de Euro en (voorlopig) geen nieuwe landen meer de Euro laten invoeren.
Laat het direct een waarschuwing zijn voor de overige landen.

Dat zou er m.i wel moeten gebeuren.

Ik zag onlangs nog op tv dat er voor de toekomst van de monetaire unie twee opties zijn (en ik was het daar mee eens). (Veel) meer macht naar Brussel of een systeem dat het mogelijk maakt landen op een beetje verantwoordelijke wijze uit de Euro to kunnen zetten zodat zij de munt niet kapot maken. Dat laatste is simpeler en heeft veel meer draagvlak.

Duitsland, dat zijn invloed binnen Europa wilt vergroten zoals altijd, wilt natuurlijk de andere optie. Namelijk meer macht naar Brussel en dus naar zichzelf. 
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 04/12/2010 | 11:46 uur
Niet rascitisch bedoeld, maar waarom zijn het met name de Scandinavische/Germaanse landen die hun economieën het beste op orde hebben?
Tja dat dachten de Romeinen indertijd ook toen ze hier een stukje beschaving probeerden te brengen bij wat zij zagen als Germaanse wilden en halve beesten :angel:...zonder de zuidelijke inzet en invloeden waren wij hier mogelijk nog een ontwikkelingsland geweest. Dat wij nu weer wat meer bijdragen aan het zuiden...al komt dit geld vrijwel volledig weer bij onze eigen bedrijven terug in de vorm van orders of invloed daar (want zonder voorwaarden doen we weinig)...lijkt me dan niet echt onverstandig.

En wat is er mis mee dat het land dat het meeste bijdraagt aan de EU als ook andere fondsen binnen Europa ook enige zeggenschap vraagt en een stukje leiderschap toont? Lijkt me toch een stuk logischer dan het vaak als arrogant betitelde vingertje van Nederland, waar men meer denkt te zijn dan men kan waarmaken (zal me niet verrassen als de US Cables daar nog wat leuke staaltjes van laten zien)....De dreigende taal van Merkel was blijkbaar nodig om de weerbarstige Grieken, die niet bereid waren de gevolgen van hun dramatische economische beleid te onderkennen, tot de orde te roepen. Dat het daarbij politiek, procedureel en juridisch makkelijker is om dan te dreigen zelf eruit te stappen dan andere landen eruit te laten zetten mag duidelijk zijn. 

onderofficier

Citaat van: IPA op 04/12/2010 | 14:05 uur
Dit is onderdeel van het Duitse plan om de EU meer macht te geven tov nationale overheden. Dit omdat zij het voor het zeggen hebben in de EU (dat bewijst dit dreigement maar weer eens). Duitsers, het blijven machtsgeile types.

Denk dat je hier een goed punt hebt.

Anders had mevr. Merkel wel geroepen dat de landen die het finacieel niet (meer) voor elkaar hebben de Euro uit moeten.

Schop Ierland, Spanje, Griekenland e.d. maar uit de Euro en (voorlopig) geen nieuwe landen meer de Euro laten invoeren.
Laat het direct een waarschuwing zijn voor de overige landen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

IPA NG

Dit is onderdeel van het Duitse plan om de EU meer macht te geven tov nationale overheden. Dit omdat zij het voor het zeggen hebben in de EU (dat bewijst dit dreigement maar weer eens). Duitsers, het blijven machtsgeile types.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Citaat van: IPA op 04/12/2010 | 11:51 uur
Je snapt natuurlijk dat Merkel nu gewoon buitengewoon openlijk nieuwe Europese wetgeving aan het opdringen is aan ons?


En terecht, want als je geld blijft geven aan landen die niet weten hoe ze met geld om moeten gaan, dan blijft het dweilen met de kraan open en staan wij op een gegeven moment ook met onze voeten in het koude water.

Heb jij die andere landen al veratwoording af zien leggen wegens hun wanbeleid?! Nee, die eten mee uit de ruif van de EU die nog gefinancieerd kan worden door de landen die het wel voor elkaar hebben.

Je gaat toch ook geen geld (meer) uitlenen aan iemand die elke keer bij je terug komt voor meer geld?!

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 04/12/2010 | 01:55 uur
Citaat van: mobiel.ad.nl op 03/12/2010 | 23:32 uur
'Merkel dreigt uit de euro te stappen'



Je snapt natuurlijk dat Merkel nu gewoon buitengewoon openlijk nieuwe Europese wetgeving aan het opdringen is aan ons? Met het pistool tegen onze/haar eigen slaap?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Of anders:

100 Marke für Frau Markel

En dan doen wij met NL lekker mee, want dan hoeven we geen geld meer te pompen in die "failed economic states" in het zuiden en Ierland. En dan heb ik het Oosten nog niet meegenomen.

Niet rascitisch bedoeld, maar waarom zijn het met name de Scandinavische/Germaanse landen die hun economieën het beste op orde hebben?