Nieuw tenue KM

Gestart door RW79, 10/04/2011 | 12:43 uur

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 14:37 uur
Ik vind dat KL(u) camo persoonlijk minder "mooi" dan het Amerikaans van de mariniers. Maar het zal me een worst zijn als ze nu eindelijk eens besluiten dat we het allemaal aan moeten.

Ik vind het hebben van een eigen identiteit zelf belangrijker dan of het "mooi" is.
(Maar ik ben toch wel blij dat we die Duitse camo niet hebben.........) :mad:

Maar het "Amerikaanse spul" van de mariners lijkt mij wel een stuk lekkerder zitten, zeker in de zomer. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 14:28 uur
En de tradities, dan?   ;)   :devil:

Alleen de tradities die geen geld kosten en geen potentieel imagogevaar opleveren houdt defensie nog in stand. ook als het schrappen van een traditie geld oplevert, staan ze al te popelen......

Ik vind dat KL(u) camo persoonlijk minder "mooi" dan het Amerikaans van de mariniers. Maar het zal me een worst zijn als ze nu eindelijk eens besluiten dat we het allemaal aan moeten.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 14:20 uur
Iedereen gewoon hetzelfde aan; het is m.i. overdreven dat KL-KLu, Kmar, mariniers en vloot in verschillende "GVT-werktenuen" lopen.

En de tradities, dan?   ;)   :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 25/06/2011 | 14:08 uur
Relatief gezien wordt vlootpersoneel helemaal niet vaak in een omgeving ingezet waar camo beter op zijn plaats zou zijn. Het is maar een klein percentage van de gehele populatie. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat men dit individueel, wellicht zelfs naar dienstvak bezien, wat vaker dan gemiddeld overkomt. Maar dat zijn uitzonderingen.

Dat is helemaal juist, echter maakt het n.m.m. niet uit in wat voor kleur tenue je aan boord rondloopt, voor mij part fel oranje. En als het dus niet uitmaakt, kun je het beste overwegen om gewoon ook camo aan te trekken. Iedereen gewoon hetzelfde aan; het is m.i. overdreven dat KL-KLu, Kmar, mariniers en vloot in verschillende "GVT-werktenuen" lopen.

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 13:28 uur
Voor het werk op de vloot zie ik het nut van camo helemaal niet. Ik ben er echter wel voor omdat je als vlootpersoneel vandaag de dag ook geregeld ingezet wordt "daar waar camo-uniformen overheersen". Daarbij is het kostenbesparend, al zouden we gewoon bij de KM allemaal in het KL-KLu-camo-tenue moeten gaan lopen. Want het is natuurlijk te zot voor woorden dat de mariniers (en vloot indien in het veld geplaatst) Amerikaans camo aan hebben. Of we gaan krijgsmachtbreed in Amerikaans camo lopen. Maar dan stoppen met Engelse camo-regenjassen.......

Relatief gezien wordt vlootpersoneel helemaal niet vaak in een omgeving ingezet waar camo beter op zijn plaats zou zijn. Het is maar een klein percentage van de gehele populatie. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat men dit individueel, wellicht zelfs naar dienstvak bezien, wat vaker dan gemiddeld overkomt. Maar dat zijn uitzonderingen.

KapiteinRob

Voor het werk op de vloot zie ik het nut van camo helemaal niet. Ik ben er echter wel voor omdat je als vlootpersoneel vandaag de dag ook geregeld ingezet wordt "daar waar camo-uniformen overheersen". Daarbij is het kostenbesparend, al zouden we gewoon bij de KM allemaal in het KL-KLu-camo-tenue moeten gaan lopen. Want het is natuurlijk te zot voor woorden dat de mariniers (en vloot indien in het veld geplaatst) Amerikaans camo aan hebben. Of we gaan krijgsmachtbreed in Amerikaans camo lopen. Maar dan stoppen met Engelse camo-regenjassen.......

Katsu

Citaat van: dudge op 08/05/2011 | 13:08 uur
Citaat van: Zonakusu op 08/05/2011 | 12:40 uur
Citaat van: anubis op 18/04/2011 | 00:37 uur
Er is sprake van dat in 2013 inderdaad de KM overgaat op een interservice tenue. Ik denk dat dit allen geldt voor het werktenue (bij de KM het BT). Eerlijk gezegd werd dat ook tijd. Andere marines doen dit al een tijdje. Veel goedkoper.

Bedoel je het tenue van de US kopen? Ik zag er laatst een lopen, zag er netjes uit.

Dat verschilt toch niet zoveel van wat wij hebben?



Mooi camo, of het functioneel camo is, is natuurlijk een tweede... Ik hoor zelf ook veel over het overgaan op hetzelfde camo als de KL(u), heel misschien zelfs ook de mariniers. Wat betreft de kwaliteit, ik heb eens gehoord van een SGT dat bijvoorbeeld ons jasje hetzelfde is als die van het KL(u) tenue. Dan zouden we qua kwaliteit niet veel opschieten.

max

Prachtig om te lezen dat er blijkbaar mensen binnen de marine zijn gevraagd of het hemd nu in of toch uit de broek gedragen moet worden. Voor zover bij mij bekend is er nl. nooit een enquette gehouden. Daarnaast is het vreemd dat matrozen in de EMMV gevechtslaarzen dragen en dat men op de vloot een allergaartje ziet van schoenen (werkschoenen, daags blauwe schoenen en gevechtslaarzen) onder het BT. Jammer dat de gevechtslaarzen niet de standaard wordt. Vwb het camo, ergens las ik op dit forum dat dit in 2013 komt? Ik zou het toejuichen wanneer het werkelijk waar is, dit BT ziet er na eenmaal wassen behoorlijk vaal uit en, tja, echt iets anders dan veenflikkerig erbij lopen straalt het helaas niet uit.

anubis

#33
Citaat van: HM op 22/05/2011 | 16:12 uur
het afzakken van naleving tenuevoorschriften (hoeveel staat zwart op wit?) kun je als individu niet rechttrekke. Je word van boven niet gesteund! Per eenheid verschilt het. En het argument tegen een fatsoenlijk tenue is altijd: "het is belangrijk dat ze goed zijn in hun werk bla bla"

Alsof dit niet kan met fatsoenlijk tenue en voorkomen...
Citaat van: yelloow op 22/05/2011 | 15:49 uur
Bij voorkeur niet, heb op het KIM al meer dan genoeg tenue nazisme meegemaakt. Ben blij als het een keer om de inhoud (goede, ontzettend professionele mensen) gaat en niet om de vorm (tenue) En als bij een eerste beoordeling bij een niet nader genoemd onderdeel bij het vinkje tenue wordt gezegd:" NVT, hier hechten wij geen waarde aan" leer je dat ook wel snel af  ;)

Er staat voldoende zwart op wit. Het is niet een recht iemand aan te spreken, maar een plicht. 'Je wordt van boven niet gesteund' is een dooddoener. Dat weet je pas als je daarmee geconfronteerd wordt. Dat heb ik in 31 jaar nog niet meegemaakt. Wel is het zo dat je moet zorgen dat je zelf er dan onberispelijk bijloopt. Het argument wat voorschriften tegenspreekt is een aflulmotor. Als je zelf je kleding koopt mag je zelf uitmaken hoe je het aantrekt. Militaire kleding wordt gratis verstrekt en draag je dus zoals het bedoeld is.
In sommige situaties schieten mensen nog wel eens door. Dan bedoel ik bijvoorbeeld het dragen van een pet als je de voormast in moet. Dat een matroos aan dek vaak een tenue heeft om op te schieten, heeft ook met de aard van zijn werk te maken. Daarbuiten kan hij, als hij bijvoorbeeld de wacht heeft, wel in een fatsoenlijk tenue lopen.
Maar we kunnen toch nog wel nadenken?
Het militaire tenue is soms van hoger belang dan het werk wat je doet. Hoewel ook ik mij in het verleden wel eens heb geƫrgerd aan het feit dat de 'wapperende vlag en de gepoetste schoenen' kennelijk belangrijker waren dan het optimaal fungeren van een wapensysteem, moet me van het hart dat we ons ook moeten realiseren dat er een ceremoniƫle rol voor de krijgsmacht ligt.


KapiteinRob

Citaat van: dudge op 22/05/2011 | 16:20 uur
Citaat van: yelloow op 22/05/2011 | 16:13 uur
Moet zelfs

Tja, als Landmachter vindt ik dat esthetisch wel een verbetering.

Maar dan wel met kisten eronder. Anders is het esthetisch onverantwoord......  8)

yelloow


Enforcer

Vanaf 1 juni mag de jas toch ook uit de broek gedragen worden?

HM

het afzakken van naleving tenuevoorschriften (hoeveel staat zwart op wit?) kun je als individu niet rechttrekke. Je word van boven niet gesteund! Per eenheid verschilt het. En het argument tegen een fatsoenlijk tenue is altijd: "het is belangrijk dat ze goed zijn in hun werk bla bla"

Alsof dit niet kan met fatsoenlijk tenue en voorkomen...
Alleen berusting kan ons verslaan

yelloow

#28
Bij voorkeur niet, heb op het KIM al meer dan genoeg tenue nazisme meegemaakt. Ben blij als het een keer om de inhoud (goede, ontzettend professionele mensen) gaat en niet om de vorm (tenue) En als bij een eerste beoordeling bij een niet nader genoemd onderdeel bij het vinkje tenue wordt gezegd:" NVT, hier hechten wij geen waarde aan" leer je dat ook wel snel af  ;)

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 22/05/2011 | 12:53 uur
Voor het goede voorbeeld zie Steiger 19  :angel:

Spreek jij collega's en militaire "minderen" er op aan als ze erbij lopen als voddebalen?