NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Enforcer

Citaat van: Lex op 21/07/2010 | 19:03 uur
De 2e NH-90 is hedenmiddag +/- 15:20 lt geland op MVKK.
Het sidenumber is N164.

En staat daar "KM" op?

Lex

De 2e NH-90 is hedenmiddag +/- 15:20 lt geland op MVKK.
Het sidenumber is N164.

Elzenga

Citaat van: Flyboy op 08/07/2010 | 21:39 uur
Oud is een relatief begrip. Het Blackhawk model cq ontwerp is oud, met name als men spreekt van het A model. daar leidt men echter alleen nog op op. Het L model is veel nieuwer en de M modellen rollen nu nieuw van de band. Het M model is vergelijkbaar met een NH90 qua techniek.
Misschien qua techniek en cockpit, maar niet qua structureel design en (aantal) onderdelen. Dat is nog steeds gebaseerd op het oude ontwerp. Het zou te kostbaar zijn dat te veranderen, kun je beter een nieuw model ontwerpen. Ik heb dat indertijd ook gezien bij de Nederlandse Apache-aanschaf en daar hilarische discussies over gevoerd met MINDEF. Die de indruk probeerde te wekken, dat de Apaches die wij kochten state of the art waren en de Tiger hier dus geen voordelen had. Veel ondeskundige Kamerleden trapten daar in...maar de rapporten en zelfs Amerikaanse bronnen waren eerlijker. Onderdelen van de Apache waren modern, het basis-frame en belangrijke structurele zaken waren echter al een stuk ouder en zeker niet meer state of the art.

Flyboy

Citaat van: SayCet op 26/06/2010 | 23:03 uur
Citaat van: Lex op 25/06/2010 | 20:46 uur
Citaat van: Enforcer op 25/06/2010 | 20:19 uur
Jij wordt blijkbaar niet onder de meesten geschaard.  :P
Correct; ik zit daar ver boven.  ;)

Daarom hield ik ook een slag om de arm door te zeggen 'de meesten';)


Oud is een relatief begrip. Het Blackhawk model cq ontwerp is oud, met name als men spreekt van het A model. daar leidt men echter alleen nog op op. Het L model is veel nieuwer en de M modellen rollen nu nieuw van de band. Het M model is vergelijkbaar met een NH90 qua techniek.

IPA NG

De versie die Oman krijgt heeft ook motoren die beter geschikt zijn voor woestijnklimaten voor over ik weet.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

#146
Citaat van: Lex op 03/07/2010 | 14:58 uur
The Royal Air Force of Oman takes delivery of its first NH90

een paar foto's van de NH90 voor Oman, zie link hieronder
helaas is mijn kennis van de arabische taal niet zo dat ik een vertaling kan leveren


http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.air.flyingway.com/hele/NH-90-oman2.jpg&imgrefurl=http://www.flyingway.com/vb/showthread.php%3Ft%3D20230&usg=__dDneBvORdE502TMqQ85VDrRvNzE=&h=534&w=800&sz=169&hl=nl&start=2&itbs=1&tbnid=LChSeQZst7_OgM:&tbnh=95&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dnh%2B90%2Boman%26hl%3Dnl%26lr%3D%26safe%3Doff%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

ze hebben (denk ik) ook extra dragers (zwarte kleur) gekocht voor ophanging van bewapening en/of brandstoftanks


Lex

The Royal Air Force of Oman takes delivery of its first NH90

NHIndustries is pleased to announce the delivery on time of the first batch of two NH90 multipurpose helicopters ordered by the Royal Air Force of Oman (RAFO).
The Certificate of Transfer of both helicopters occurred on June 23 on the Royal Air Force of Oman base of Musana after a very demanding two month evaluation period in severe operational conditions.
This initial delivery which marks the first delivery of an NH90 in the middle east will be followed ahead of schedule, in July, by the acceptance process of the second batch of NH90.
These helicopters are supported by an integrated NHI/ RAFO maintenance team who will operate for the 1st time in the NH90 world a specific maintenance tool: GLIMS (Ground Logistic Information Management System).
The RAFO have up to now ordered 20 NH90 TTH in order to replace its fleet of ageing AB205A/206/212/214.
The NH90 TTH chosen by Oman is to date one of the most advanced and versatile version of the NH90. This NH90 fleet will cover a wide spectrum of missions from the VIP transport, to troop transport and Search and Rescue missions round the clock in the most demanding conditions.

This new generation helicopter combines a full composite airframe, an outstanding fly by wire control system, with two powerful engines and an integrated mission system in order to offer its customers the best level of performance of its class.
In addition, NHIndustries and its partner companies ensure the training of the crews and the support of the Omani fleet in order to guarantee the highest level of availability.
The introduction of such an advanced transport helicopter in the middle east attracts the attention of several countries in the region.
The NH90 is the most successful European helicopter programme ever. A total of 529 firm orders have been placed by 19 armed forces in 14 countries including France, Germany, Italy, Portugal, The Netherlands, Sweden, Finland, Norway, Greece, Spain and Belgium in Europe, as well as Australia, Oman and New Zealand overseas and 49 NH90 helicopters are already in service today.
The NH90, developed in the TTH utility transport and NFH naval versions, proves the ideal solution to meet requirements from many potential additional customers worldwide for a large number of missions.

Source: NHIndustries
June 30, 2010

SayCet

Citaat van: Lex op 25/06/2010 | 20:46 uur
Citaat van: Enforcer op 25/06/2010 | 20:19 uur
Jij wordt blijkbaar niet onder de meesten geschaard.  :P
Correct; ik zit daar ver boven.  ;)

Daarom hield ik ook een slag om de arm door te zeggen 'de meesten';)
SGT AMV, Flight Nurse

Lex

Citaat van: Enforcer op 25/06/2010 | 20:19 uur
Jij wordt blijkbaar niet onder de meesten geschaard.  :P
Correct; ik zit daar ver boven.  ;)

Enforcer

Citaat van: Lex op 25/06/2010 | 18:57 uur
Citaat van: SayCet op 25/06/2010 | 16:00 uur
De blackhawk is degelijk, maar zo oud als de meesten die hier op dit forum zullen zijn.
Aangezien de maiden flight van de Blackhawk volgens mij in 1978 plaatsvond, denk ik dat je er iets naast zit.  8)

Jij wordt blijkbaar niet onder de meesten geschaard.  :P

Lex

Citaat van: SayCet op 25/06/2010 | 16:00 uur
De blackhawk is degelijk, maar zo oud als de meesten die hier op dit forum zullen zijn.
Aangezien de maiden flight van de Blackhawk volgens mij in 1978 plaatsvond, denk ik dat je er iets naast zit.  8)

SayCet

Ik denk dat het idee om een high-tech helikopter aan te schaffen in wezen goed was.
Hoe het nu uitpakt is meer bezwaarlijk dan het streven te investeren in een duurzaam wapen.

Ik denk dat het belangrijk is om te onthouden dat een kracht van de nederlandse krijgsmacht de relatief moderne uitrusting is.
Nu zal dit in sommige gevallen niet opgaan, maar feit blijft wel dat Nederland ten opzichte van andere landen een redelijk modern leger heeft.
Dit zal ongetwijfeld ook een groot argument zijn in de vraag naar Nederlandse troepen in verschillende missies over de wereld.

De blackhawk is degelijk, maar zo oud als de meesten die hier op dit forum zullen zijn.
Ik denk dat de overheid een risico heeft genomen een prestigieus project als deze, maar dat uiteindelijk de NH90 een welkome aanwinst is.
SGT AMV, Flight Nurse

Lex

Citaat van: Ace1 op 14/06/2010 | 23:05 uur
Vreemd dat de Britse overheid NH90´s aanschaft had eerder Merlin´s verwacht.
Zie dit artikel uit 2004.

Ace1

Citaat van: Lex op 14/06/2010 | 17:21 uur
Ondanks het feit dat de Britse overheid flink gaat/moet bezuinigen, zullen zij ook overgaan tot de aanschaf van een aantal NH-90 helicopters, tbv de SAS.
Zie: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1286199/David-Cameron-told-Heres-37bn-cuts-started.html#ixzz0qkdOZUFX

Vreemd dat de Britse overheid NH90´s aanschaft had eerder Merlin´s verwacht.

Lex

Ondanks het feit dat de Britse overheid flink gaat/moet bezuinigen, zullen zij ook overgaan tot de aanschaf van een aantal NH-90 helicopters, tbv de SAS.
Zie: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1286199/David-Cameron-told-Heres-37bn-cuts-started.html#ixzz0qkdOZUFX