Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Mourning

Citaat van: Belgje op 04/11/2015 | 12:27 uur
Is een betalend gedeelte, mag helaas niet gedeeld worden.

Het is niet anders. Dank voor de verschafte informatie tot zover! ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 12:26 uur
Dit lijkt toch echt uit te gaan van de F35 voor BE (Poleme's waarschuwing buiten beschouwing latend) en zou een BE-NL luchtmacht kunnen inhouden van 71 F35.

Vwb het 3e fregat, dat zou mooi zij, in het kader van de NL samenwerking, met als uitgangspunt dat de M fregatten in NL zowel als in BE worden vervangen door het zelfde type). 3 voor BE en 2 voor NL zou niet logisch zijn, dan zou een serie van 6 meer voor de hand liggen.

Blijkbaar zijn UCAV's ook onderdeel van elk scenario.

Belgje

Citaat van: Mourning op 04/11/2015 | 12:22 uur
Zou je mij, en ik denk ook anderen hier, een groot plezier willen doen en dat stuk, indien mogelijk, hier te plaatsen? Ben behoorlijk benieuwd nl.


Is een betalend gedeelte, mag helaas niet gedeeld worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 04/11/2015 | 12:02 uur
Ik heb even een dagabonnement op de Standaard genomen om meer info te krijgen en het komt hierop neer: 1.35% BBP, 34 gevechtsvliegtuigen, 3 fregatten, kleinere multidisciplinaire Battle Groups en 25.000 FTE's. Dat is politiek het meest waarschijnlijke scenario. De 'witte vloot' verwijnt en er wordt 200 miljoen geïnvesteerd in 'Special Operations Aviation' en er komt offensieve cyberwarfare capaciteit.

Dit lijkt toch echt uit te gaan van de F35 voor BE (Poleme's waarschuwing buiten beschouwing latend) en zou een BE-NL luchtmacht kunnen inhouden van 71 F35.

Vwb het 3e fregat, dat zou mooi zij, in het kader van de NL samenwerking, met als uitgangspunt dat de M fregatten in NL zowel als in BE worden vervangen door het zelfde type). 3 voor BE en 2 voor NL zou niet logisch zijn, dan zou een serie van 6 meer voor de hand liggen.

Mourning

Citaat van: Belgje op 04/11/2015 | 12:14 uur
Kleinere BG's. Inzetten op SOF. Vermoedelijk huidige toestand waarbij lichte brigade inkrimpt tot een Special Operations Group.

Zou je mij, en ik denk ook anderen hier, een groot plezier willen doen en dat stuk, indien mogelijk, hier te plaatsen? Ben behoorlijk benieuwd nl.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: DvdW op 04/11/2015 | 10:56 uur
Op papier inderdaad.... In juni 2012 ging de Nederlandse regering nog uit van 85 F-35's.....Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31300-31.html

Je had het over een mooi statement.....?  :sick:   :dead:

Ik heb het document nog niet gelezen, maar krijg toch stilaan de indruk dat de Belgen hier wat verder in zijn dan wij. Waar NL politici weinig lijken na te denken over het geheel, en eigenlijk alleen bezorgd zijn om de financiele inkadering, lijken de Belgen verder te kijken, en hoewel ook onder hun gewicht te punchen, misschien wel een wat verder liggende horizon hebben dan wij.

En ja, er zijn nog talloze beren op de weg, ijsberen, bruine beren, grizzlyberen etc, maar slechter dan 'in het belang van Nederland' kan zohaast niet.

Belgje

Citaat van: Mourning op 04/11/2015 | 12:10 uur
En de gevolgen voor de Landcomponent?


Kleinere BG's. Inzetten op SOF. Vermoedelijk huidige toestand waarbij lichte brigade inkrimpt tot een Special Operations Group.

Mourning

En de gevolgen voor de Landcomponent?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Belgje

Ik heb even een dagabonnement op de Standaard genomen om meer info te krijgen en het komt hierop neer: 1.35% BBP, 34 gevechtsvliegtuigen, 3 fregatten, kleinere multidisciplinaire Battle Groups en 25.000 FTE's. Dat is politiek het meest waarschijnlijke scenario. De 'witte vloot' verwijnt en er wordt 200 miljoen geïnvesteerd in 'Special Operations Aviation' en er komt offensieve cyberwarfare capaciteit.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 07:18 uur
Vandeput wil meer cyberdefensie en gevechtsvliegtuigen

4/11/2015

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) heeft vijf verschillende voorstellen voor het hervormde leger uitgewerkt, telkens met een ander budget en een ander aantal overblijvende militairen.

Binnen de verschillende scenario's varieert het aantal militairen van 27.000 tot 18.000 en zelfs geen meer. Dat blijkt uit documenten van de interkabinettenwerkgroep die De Standaard kon inkijken.

Opvallend is dat in alle scenario's een aantal elementen voor hem onaantastbaar zijn. Het gaat dan om drones, een extra fregat, een sterkere militaire inlichtingendienst, investeringen in cyberdefensie en ook aanvallende cybercapaciteit, inlichtingenvergaring via satelliet én nieuwe gevechtsvliegtuigen.

Afhankelijk van het budget gaat het om 30 tot 44 toestellen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151103_01953769
Nu kijken wat er uit komt. Extra 3e fregat snap ik niet helemaal...al zou dit mogelijk gaan om een schip dat de Godetia vervangt..en een mix is van fregat en ondersteuningsvaartuig (mogelijk een crossover). Mijn lijkt de overname van een Nederlandse LPD beter aan te sluiten op de Belgische visie en ambities..maar goed. De speciale eenheden worden ook genoemd als pijler..dus de para-commando's zullen wel buiten schot blijven. 40+ gevechtsvliegtuigen samen met een aantal UCAVs..lijkt me een realistische keuze..en suggereert dat ook België kiest voor de F35.

Mourning

Citaat van: Elzenga op 04/11/2015 | 11:52 uur
het kanonnenvoer komt van elders (Afrikaanse landen? Bangladesh? Pakistan?)...tot die ook denken "we zijn niet gek!!". Net nog een video gezien van de NATO oefening waarin een generaal aangaf dat de boots on the ground...infanteristen e.d...de belangrijkste en noodzakelijke middelen zijn om een conflict te dempen of te winnen.

Onze politici in Belgie en Nederland zijn wat dat betreft echt stronteigenwijs. Doet me denken aan ene Adolf H. en een Joseph S. die ook altijd dachten dat ze het allemaal veel beter wisten dan de militaire proffessionals...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 11:21 uur
We hebben toch Duitsland en Frankrijk als buffer... zo heerlijk goedkoop.
het kanonnenvoer komt van elders (Afrikaanse landen? Bangladesh? Pakistan?)...tot die ook denken "we zijn niet gek!!". Net nog een video gezien van de NATO oefening waarin een generaal aangaf dat de boots on the ground...infanteristen e.d...de belangrijkste en noodzakelijke middelen zijn om een conflict te dempen of te winnen.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 11:21 uur
We hebben toch Duitsland en Frankrijk als buffer... zo heerlijk goedkoop.
Mits uitgaande van het idee dat zij niet te maken met bezuinigingen, eventuele tekorten e.d. Lekker leunen op andere landen  :sick:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: DvdW op 04/11/2015 | 11:12 uur
komt dat even lekker goed uit. BE geen landmacht en NL ook al niet. Een gouden combinatie  :sick:

:lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 04/11/2015 | 11:12 uur
komt dat even lekker goed uit. BE geen landmacht en NL ook al niet. Een gouden combinatie  :sick:

We hebben toch Duitsland en Frankrijk als buffer... zo heerlijk goedkoop.