Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Zeewier

#1013
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2016 | 12:14 uur
Die schuld mag je voor 200% neerleggen in Den Haag en nergens anders.
De "schuld" leg ik neer bij Dick Berlijn. Zijn adviezen weegden het zwaarst. Zijn adviezen rolden door in de stellingname bij politieke partijen. Echter ook hij kon niet bevroeden dat de F -35 met zoveel tegenslag zou kampen. Het is hoe het is.

Maar als we eerst kijken vanuit oogpunt van de gebruiker, de luchtmacht, dan kom ik toch bij de F-35A uit. Focus op situaties in het hogegeweldsspectrum dan is een interceptiejager is niet onze eerste prioritieit. We wonen niet naast Rusland. Een luchtoverwichtsjager hebben onze naaste buren Duitsland en Groot-Brittanië al. Wat Nederland voornamelijk in haar NAVO-rol doet is bombarderen. Het geweld speelt zich voor 99, 99% van de gevallen ver van huis af, dus grote interne fueltanks zijn een must. Een zwaarbeladen bombtruck waar zoveel mogelijk aan kan is ook niet echt wat we zoeken. Meer een jager die tactische doelen kan uitschakelen in een vijandig luchtruim plus situatie aan de grond. Een Rafale had ook gekund maar dat vraagt om veel verfransing, die optie hebben we wellicht te vroegtijdig terzijde hebben geschoven. Frankrijk blijft zelf hoofdgebruiker tot ver in deze eeuw, dat in tegenstelling tot de USAF met de F-16, F-15 en F-18. Had een nichecapaciteit als electronic warfare met de Growler iets voor ons geweest? Tja, leg dat dan maar eens aan de burger uit: we kochten een jager geschikt voor één rol. En hoelang bestaan AWACS kisten nog? Vermoedelijk gaat de drone ooit die rol overnemen. Een F-35 kan zich prima redden zonder AWACS.

Nog helemaal los van de Fokker-nalatenschap en onderzoeksinstituten als het NLR & TNO. De monteurs, de technici, de ingenieurs die daar nu nog steeds eerzaam hun werk kunnen doen puur omdat door de politieke keuzes ook investeerders de Fokker-poorten open lieten. Volgens sommige kenners verbonden aan het HCSS mag ik dit inferieure argument niet gebruiken. Doe het lekker toch. En wanneer de ozb's, MCM's en MFF's komen doe ik het weer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2016 | 12:24 uur
Dat virtuele budget is er nooit geweest, en iedereen wist dat. In die zin is er dus ook niks wegbezuinigd.
De prijs van het toestel is wel flink omhoog gegaan, want dat zou €35 miljoen per stuk worden, maar dat is nu toch iets hoger.

Hier hen je natuurlijk ook een punt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 14/04/2016 | 12:20 uur
Ik vind nog steeds sprake is van een gedeelde schuld wat dat betreft. Den Haag is de hoofdschuldige, maar m.i. zeker niet de enigste.

Volledig mee oneens, als je het aan Haagsche elementen had gelegen dan was er zelfs onvoldoende budget geweest voor 40 Gripens, dan maar afwaarderen tot Scorpion om te voldoen aan de grillen van de verkiezingsretoriek?

Mourning

Ik vind nog steeds sprake is van een gedeelde schuld wat dat betreft. Den Haag is de hoofdschuldige, maar m.i. zeker niet de enigste.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 14/04/2016 | 12:09 uur
Het zal mij om het even zijn. De KLU heeft met haar volle verstand deze kist gekozen ook nadat het exploitatie en aankoopbudget een flinke knauw kreeg door Rutte-I was het meen ik. Ja, dan mogen ze ook op de blaren zitten en zeg ik ''leve de can-do mentaliteit'' in dit geval. Make it work, maar niet gaan lopen huilen nu. M.a.w. wat mij betreft gaat evt. extra budget naar andere zaken, want zo'n beetje 2/3 van het materiaal van de krijgsmacht lijkt onderhand vervangen of geupgrade te moeten worden onderhand (logisch als je jarenlang ruim beneden je eigen investeringsnorm zit).

Die schuld mag je voor 200% neerleggen in Den Haag en nergens anders.

Mourning

Het zal mij om het even zijn. De KLU heeft met haar volle verstand deze kist gekozen ook nadat het exploitatie en aankoopbudget een flinke knauw kreeg door Rutte-I was het meen ik. Ja, dan mogen ze ook op de blaren zitten en zeg ik ''leve de can-do mentaliteit'' in dit geval. Make it work, maar niet gaan lopen huilen nu. M.a.w. wat mij betreft gaat evt. extra budget naar andere zaken, want zo'n beetje 2/3 van het materiaal van de krijgsmacht lijkt onderhand vervangen of geupgrade te moeten worden onderhand (logisch als je jarenlang ruim beneden je eigen investeringsnorm zit).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2016 | 11:40 uur
De keuze voor de F35 is inmiddels zover, dat alternatieven, zie ook de topic titel, mij hier off-topic lijken.

De grootste vraag waar we nu voor staan, hoeveel F35's gaan we werkelijk krijgen? Er wordt gesproken over 37, maar het is nog de vraag of we dat gaan halen, en of de eerste 2 toestellen nog gebruikt gaan worden, of dat deze straks achterhaald zijn en niet geupgrade mogen/kunnen worden.

De aanschafprijs van een complete kist en de exploitatie kosten lijkten (wij van WC eend?) lijkt te dalen bij elke LRIP... dus hou ik ook nog steeds rekening van de ingebouwde marge van zowel - als + 10% op het totale aantal. (los van een gewenste 2e batch in het volgende decennium)

Los van voorspelling van 24, 40 kan dus ook nog steeds.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 14/04/2016 | 11:27 uur
Meer vliegers is, wederom eerlijk is eerlijk, wel een stuk meer FTE's... een niet te verwaarlozen post over de gehele gebruiksduur van de toestellen kan ik me zo voorstellen.

Zeker.. al praat je over de gehele gebruiksperiode "slechts"  enkele tientallen miljoenen (exclusief opleidingskosten)... is dus ook wel te overzien.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/04/2016 | 11:40 uur
De grootste vraag waar we nu voor staan, hoeveel F35's gaan we werkelijk krijgen? Er wordt gesproken over 37, maar het is nog de vraag of we dat gaan halen, en of de eerste 2 toestellen nog gebruikt gaan worden, of dat deze straks achterhaald zijn en niet geupgrade mogen/kunnen worden.
Als de eerder bekend gemaakte plannen doorgaan, dan blijft uiteindelijk één van de twee testtoestellen in de VS en wordt de ander aan de operationele aantallen toegevoegd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2016 | 10:17 uur
Ik brul al jaren dat nieuwe shelters overbodig zijn....

is de shelter niet iets anders dan de onderhouds hal?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Meer vliegers is, wederom eerlijk is eerlijk, wel een stuk meer FTE's... een niet te verwaarlozen post over de gehele gebruiksduur van de toestellen kan ik me zo voorstellen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 14/04/2016 | 10:53 uur
Zelf had ik het geen straf gevonden als een moderne F-15E met de Nederlandse roundel had rondgevlogen  ;)  8)

+1 voeg mij ook maar aan het lijstje toe. We hadden prima aankunnen sluiten op de productie na de Saudi's met hun F-15SA bij Boeing

Idd liever de F-15SE gehad dan nu de F-35 met dezelfde aantallen, hadden we waarschijnlijk nu ook al kunnen vliegen.
En dan ook liever een groot aantal 2-zitters.

en ..... dan hadden we permanent "Eagles" op Leeuwarden ..  ;)  :big-smile:


Sparkplug

Citaat van: Mourning op 14/04/2016 | 11:08 uur
Ook altijd gevonden. Effectieve payload t.o.v. de F-35A hoorde ik bijv. ook niemand over. Als je dan toch minder kisten koopt...

Er is inderdaad een verschil tussen de F-15E (maximaal 23.000 lb/10.400 kg) en de F-35A (maximaal 18.000 lb/8.160 kg), maar het is te overzien.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2016 | 11:00 uur
Zoals bekend, ik was en ben een voorstander, wat mij betreft een meer geschikte kist voor de KLu dan de F35A.

Om het de prijs (aanschaf en exploitatie) hadden we het niet hoeven te laten.

Ook altijd gevonden. Effectieve payload t.o.v. de F-35A hoorde ik bijv. ook niemand over. Als je dan toch minder kisten koopt...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 14/04/2016 | 10:53 uur
Zelf had ik het geen straf gevonden als een moderne F-15E met de Nederlandse roundel had rondgevlogen  ;)  8)

Zoals bekend, ik was en ben een voorstander, wat mij betreft een meer geschikte kist voor de KLu dan de F35A.

Om het de prijs (aanschaf en exploitatie) hadden we het niet hoeven te laten.