Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Huzaar1

Hopelijk iets heel mooi Nederlands en wat past in de Marine traditie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7412
Gewoon omdat het kan een still uit een video van Damen Naval



Zouden de namen al bekend zijn? Mijn gok gaat uit naar Francien de Zeeuw en/of Hannie Schaft :silent:  Een andere optie is dat we weer terugkeren naar (voormalige) leden van het Koninklijke huis.

Master Mack


Parera

#7410
Citaat van: Master Mack op 26/07/2023 | 16:42 uurWat voor mij nou niet helemaal duidelijk is geworden de multi mission bay. Is het nu de grote geworden van het 22D model of toch een (te)kleine geworden voor het ASWF.

Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen heb (ik weet niet meer waar) dat de mission bay geschikt is voor de FRISC en zelfs voor vaartuigen tot 15 m lengte. Dat zou groter zijn dan de RMF-22D, en het definitieve ontwerp zou dan ook RMF-22D modified heten.

Die 15 m kan ook enkel de bay zelf geweest zijn zodat er ruimte is voor de 12 m lange FRISC. Het kan ook zijn dat ik mis ben met de Britse Type 26 missionbay die is namelijk 15 m lang en 20  m breed (hele breedte van het schip).

Uit de Alle Hens 09

CitaatOm even aan te geven: van model 1 op de tekentafel zijn we nu geëindigd met model 22D modified

CitaatDe aanpassingen hebben ertoe geleid dat het ASWF 144 meter lang wordt. Dat is 8 meter langer dan aanvankelijk de bedoeling was. Midscheeps is er ruimte gekomen voor een FRISC of een groter onbemand vaartuig (Unmanned Surface Vehicle)

Dit bevestigd in elk geval dat de er minimaal een FRISC in past (12,00 m) en volgens de Alle Hens ook een groter onbemand vaartuig. De Seagull van Elbit Systems is ook slechts 12m , dus mogelijk komt er een grotere USV aanboord.

Master Mack

Wat voor mij nou niet helemaal duidelijk is geworden de multi mission bay. Is het nu de grote geworden van het 22D model of toch een (te)kleine geworden voor het ASWF.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2023 | 11:39 uurGaat dit over die .50's die volgens anderen wel MAG's zouden worden  :angel: ?
Grapjas, ik heb nooit gezegd dat alle .50's MAG's zouden worden. Dat er .50 RCWS'en op komen is een feit, aangevuld met handbediende MAG's. Net zoals op het JSS, OPV's etc. het geval is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/07/2023 | 11:39 uurGaat dit over die .50's die volgens anderen wel MAG's zouden worden  :angel: ?

Ja en op eens is het geen 12,7 mm meer maar 76 mm  :angel:

Huzaar1

Gaat dit over die .50's die volgens anderen wel MAG's zouden worden  :angel: ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

The Netherlands Select Leonardo's New Sovraponte Guns For ASWF
https://www.navalnews.com/naval-news/2023/07/the-netherlands-select-leonardos-new-sovraponte-guns-for-aswf/

.../...

CitaatLeonardo is expecting two more deals for the same frigate class:

Artist impressions of the ASWF show MARLIN 40mm guns fitted as secondary artillery. A deal for this system is yet to be announced.

In addition, the Italian company announced last year that the Netherlands have chosen the "LIONFISH® Top" variant 12.7mm RWS to equip most of its fleet: Holland-class patrol vessels, LPD (Landing Platform Dock) and JSS (Joint Support Ship) units, Johan de Witt and Karel Doorman classes, and Den Helder-class Combat Support Ship. It would appear logical that the LIONFISH RWS is also selected to equip the ASWF. However the Italian company is facing competition from Beligum's FN Herstal who is supplying its Sea deFNder 12.7mm RWS for the rMCM program.

StrataNL

Denk dat we hetzelfde traject als de OPV's kunnen verwachten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

In het artikel hieronder blijkt dat de ASWF delen van de casco's in Roemenië gebouwd gaan worden en vervolgens naar Damen Naval in Vlissingen gebracht worden om de schepen daar verder in elkaar te zetten en af te bouwen.

Dat is toch weer anders dan de eerdere berichten van volledige bouw in Roemenië.

Parera

Contract ondertekend voor nieuwe Anti-Submarine Warfare fregatten

Het is officieel: Damen Naval gaat de nieuwe Anti-Submarine Warfare fregatten (ASWF) bouwen voor de Nederlandse en Belgische marine. Op de eerste dag van Sail Den Helder ondertekenden Defensie, Damen en Thales het contract voor het ontwerp, de bouw en de levering van vier fregatten; twee zijn bestemd voor Nederland en twee voor België. De overeenkomst werd op de brug van Zr.Ms. Karel Doorman bekrachtigd door de Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat, Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen, Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene en Thales Nederland CEO Gerben Edelijn.

De ASW-fregatten zijn de vervangers van de huidige Multipurpose fregatten van de Karel Doorman-klasse. Zij zijn voor meerdere taken inzetbaar, de nadruk zal echter op onderzeebootbestrijding liggen. De schepen krijgen hybride dieselelektrische voortstuwing en worden ontworpen om zo stil mogelijk te varen, dit om detectie door onderzeeboten zo veel mogelijk te vermijden. Aan boord komt een uitgebreid pakket aan sensoren om onderzeeboten op te kunnen sporen.

"Dit is een prachtig project en een bijzonder nieuw hoofdstuk voor onze divisie Damen Naval", aldus Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen. "We zijn trots dat we deze mooie fregatten mogen gaan bouwen en verheugen ons op de samenwerking met de vele, veelal Nederlandse, partners en leveranciers in dit project. Met deze launching customer-projecten behouden we vitale kennis in eigen land en daarmee onze plek in de wereldtop van de complexe marinebouw. Nog belangrijker: de bemanningen van de Nederlandse en Belgische marine krijgen state-of-the-art schepen om hun uitdagende taken mee uit te voeren."

Een team van Damen Naval is al meer dan twee jaar bezig met de voorbereidingen, eerste ontwerpen en de offertes voor het project en Projectdirecteur Joop Noordijk is blij dat al dat harde werk nu tot een ondertekend contract heeft geleid. "Na alle voorbereidingen die we de afgelopen ruim drie jaar hebben gedaan, is het mooi dat we nu echt officieel van start kunnen. De eerste periode zal vooral in het teken staan van het opschalen van ons team, maar we gaan natuurlijk ook verder met de engineering-fase. Na de bouw van de Johan de Witt, Karel Doorman en Nuyina is dit mijn vierde grote project en ik verheug me er enorm op. We gaan vier mooie en ultramoderne fregatten bouwen."

Inmiddels is ook al een eerste leverancier gecontracteerd: RH Marine zal het Integrated Mission Management System (IMMS), het Integrated Navigation Bridge System (INBS) en het Integrated Platform Management System (IPMS) leveren voor ieder van de vier fregatten. Deze contractondertekening vond plaats in de Willem Ruyszaal op het Hoofdkantoor van Damen Naval in Vlissingen.

"Een van onze doelstellingen is dat we de enorme kennisopbouw die we met dit soort hoogwaardige launching customer project opdoen, willen delen met zo veel mogelijk Nederlandse leveranciers", legt Roland Briene uit. "Dit contract met RH Marine is daar een uitstekend voorbeeld van. We werken al jaren nauw samen en ik verheug me ook nu weer op een mooi project met een prachtig eindresultaat."

De fregatten worden 145 meter lang en 18 meter breed. Ze krijgen een diepgang van 5,5 meter bij een waterverplaatsing van 6400 ton. Aan boord is plek voor een 115-koppige bemanning en capaciteit voor extra manschappen om mee te varen. De ASW-fregatten worden onder andere uitgerust met een Under Water Warfare Suite (UWWS), een Above Water Warfare System (AWWS) en underwater decoys. De schepen worden bewapend met onder andere een 76mm kanon, Mk54 torpedo's, Rolling Airframe Missiles (RAM) en de Naval Strike Missile.  Het schip is voorbereid op andere wapens, zoals krachtigere missiles en High Energy Lasers. Ook zijn er onbemande vaar- en vliegtuigen aan boord voor gebruik op en onder water en in de lucht.

Het hele project wordt in nauwe samenwerking met Defensie uitgevoerd, waarbij een deel van de werkzaamheden door Defensie zelf zal worden uitgevoerd. Arnout Damen: "We hebben al bijna 150 jaar de kennis, kunde en technologie in huis om het ontwerp en de bouw van complexe marineschepen te coördineren en uit te voeren. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook op onze werf in Roemenië waar de casco's voor een gedeelte zullen worden gebouwd." Vervolgens komen deze casco's naar Vlissingen om ze verder af te bouwen, de wapensystemen te installeren en integreren en uiteindelijk de fregatten gereed te maken voor inzet bij de Belgische en Nederlandse marine.

De huidige Multipurpose fregatten van de Karel Doorman-klasse werden in 1985 gebouwd door Damen Naval (toen nog de Koninklijke Maatschappij de Schelde). In de periode 1991-1995 werden er acht M-fregatten opgeleverd, waarvan er uiteindelijk zes zijn verkocht aan andere landen, inclusief twee aan België. Met het einde van de levensduur van deze schepen in zicht, hebben Nederland en België besloten tot een gezamenlijke vervanging van de schepen door deze ASW-fregatten. De verwachting is dat het eerste schip in 2028 door Damen Naval zal worden opgeleverd.

Bron: Scheldeschakels

Ace1

Citaat van: Lynxian op 20/07/2023 | 16:51 uur"Wisselkanon". Eindelijk! (Terug van weggeweest.)

Nee hoor voor de OPV's is toendertijd  ook 5 kanons gekocht en deze naar dezelfde standaard gebracht als de 76mm kanons op het M fregat.

Lynxian

"Wisselkanon". Eindelijk! (Terug van weggeweest.)

Stoonbrace

Nieuwe Anti Submarine Warfare fregatten uitgerust met moderne kanonnen

Defensie laat 4 nieuwe Anti Submarine Warfare (ASW) fregatten bouwen, 2  voor Nederland en 2 voor België. Deze schepen worden uitgerust met 76 mm Sovraponte kanonnen. Vandaag tekende Defensie een contract met de Italiaanse firma Leonardo voor de levering daarvan.

De kanonnen kunnen, naast de gebruikelijke munitie, ook stuurbare munitie afvuren. Deze wordt door een radar naar het doel geleid. Het fregat kan zich hierdoor beter verdedigen tegen moderne dreigingen. De kanonnen kunnen zowel landdoelen, oppervlaktedoelen als luchtdoelen bestrijden.
Wisselkanon

Leonardo levert ook een zogeheten wisselkanon. Dit reservekanon kan bij groot onderhoud direct geplaatst worden als vervanging van het geschut dat op het betreffende schip staat. Zo blijft de slagkracht van het schip onveranderd.
De kanonnen worden vanaf begin 2027 geleverd.

Bevoorradingsschip

Daarnaast zit er in het contract een optie voor de levering van nog 3 Sovraponte kanonnen. 2 daarvan zijn voor Zr.Ms. Karel Doorman en Zr.Ms. Johan de Witt. Deze artillerie maakt onderdeel uit van de vervanging van het huidige verdedigingssysteem Goalkeeper. Het derde kanon is voor het nieuwe bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder, dat in 2025 in dienst wordt gesteld. Het kanon zal op een later moment geplaatst worden.

De kanonnen voor de ASW-fregatten worden vanaf begin 2027 geleverd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/07/20/nieuwe-anti-submarine-warfare-fregatten-uitgerust-met-moderne-kanonnen?fbclid=IwAR0NMIR_MhBtJc0MreqLuJnBClUBDvv7r6xfFQ2kDiOu7A4UAHTtZTTrSzY