Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Huzaar1

SAN DIEGO – De Koninklijke Luchtmacht (KLu) werkt samen met producent General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) om belangrijke upgrades uit te voeren aan de groeiende vloot van MQ-9A Remotely Piloted Aircraft (RPA).

De Koninklijke Luchtmacht kondigde in juni 2023 aan dat ze hun aantal MQ-9A Reapers willen verdubbelen van vier naar acht en voeren nu upgrades door aan hun toestellen waaronder maritieme radars, een communicatierelais, brandstoftanks voor een groter bereik, elektronische ondersteuningsmaatregelen (ESM ), en wapensystemen.

De MQ-9A Block 5 heeft een laadvermogen van 1.746 kg, inclusief 1.361 kg aan externe ophangpunten. Het toestel biedt langdurige bewakingsmogelijkheden met full-motion video, Synthetic Aperture Radar/Moving Target Indicator/Maritime Radar en ESM.

De Block 5 variant is uitgerust met een fout tolerant vluchtcontrolesysteem en een drievoudig redundante elektronische systeemarchitectuur.

De upgrades vinden de komende drie jaar stapsgewijs plaats.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/03/27/nederlandse-mq-9as-krijgen-meer-mogelijkheden/
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 16:51 uurKlopt, maar de B-variant heeft extra sensoren zodat ze ook in het drukke civiele Europese luchtruim kunnen vliegen tussen de passagiersvliegtuigen. Voor een MPA / MSA wel zo makkelijk dat we het ook in onze eigen omgeving kunnen inzetten.

Het is juist de NL luchtvaart industrie die actief werkt met General Atomics voor de integratie van haar MQ-9's in het Europese luchtruim

En ja in geval van een missie of conflict situatie is dit ongetwijfeld anders, maar het is wel prettig dat je een systeem hebt dat 24/7 ook in vredestijd inzetbaar is voor het patrouilleren van onze eigen wateren.

Ik zie de huidige 8 MQ-9's ook echt pas als het begin en ik hoop dat er op korte termijn ook nieuwe MQ-9B's bijkomen voor deze taak.

A of B wordt voor ons door knappe koppen echt niet relevant gevonden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2024 | 16:44 uurA/B voor ons niet zo relevant. Missies krijg je expleciete toestemming voor, verder zitten we met de reapers vooral in Cur en opleidingen in de VS.

Er komen nog veel meer van die apparaten aan, we bewapenen ze ook dus het wordt vanzelf allemaal geintegreerd.

Klopt, maar de B-variant heeft extra sensoren zodat ze ook in het drukke civiele Europese luchtruim kunnen vliegen tussen de passagiersvliegtuigen. Voor een MPA / MSA wel zo makkelijk dat we het ook in onze eigen omgeving kunnen inzetten.

Het is juist de NL luchtvaart industrie die actief werkt met General Atomics voor de integratie van haar MQ-9's in het Europese luchtruim

En ja in geval van een missie of conflict situatie is dit ongetwijfeld anders, maar het is wel prettig dat je een systeem hebt dat 24/7 ook in vredestijd inzetbaar is voor het patrouilleren van onze eigen wateren.

Ik zie de huidige 8 MQ-9's ook echt pas als het begin en ik hoop dat er op korte termijn ook nieuwe MQ-9B's bijkomen voor deze taak.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 16:38 uurPrima om de huidige te gebruiken als testplatformen maar als men echt unmanned MPA capaciteit wil toevoegen aan de krijgsmacht (MLD constructie zoals de NH-90?) dan zullen we extra MQ-9B Sea Guardians moeten aanschaffen. Op dat gebied kunnen we dan samenwerken met de Belgen met hun Sky Guardians.

De MQ-9B is geschikt voor het vliegen in het Europese luchtruim, de toestellen die we nu hebben kunnen dat officieel niet maar toch worden ze ingezet boven Roemenië.

A/B voor ons niet zo relevant. Missies krijg je expleciete toestemming voor, verder zitten we met de reapers vooral in Cur en opleidingen in de VS.

Er komen nog veel meer van die apparaten aan, we bewapenen ze ook dus het wordt vanzelf allemaal geintegreerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 27/03/2024 | 09:22 uurInteressante ontwikkeling !  MPA missions/vluchten door de NL Reapers.

Kunnen ook dan goed gebruikt worden om bijvoorbeeld Noordzee activiteiten van Russische schepen te monitoren.   

Prima om de huidige te gebruiken als testplatformen maar als men echt unmanned MPA capaciteit wil toevoegen aan de krijgsmacht (MLD constructie zoals de NH-90?) dan zullen we extra MQ-9B Sea Guardians moeten aanschaffen. Op dat gebied kunnen we dan samenwerken met de Belgen met hun Sky Guardians.

De MQ-9B is geschikt voor het vliegen in het Europese luchtruim, de toestellen die we nu hebben kunnen dat officieel niet maar toch worden ze ingezet boven Roemenië.

Harald

Citaat"The RNLAF is using the MQ-9A for an increasing set of NATO missions," said Lieutenant-Colonel Jan Ruedisueli, commander of the RNLAF's 306 Squadron. "With these upgrades, we will support NATO's ISR and maritime surveillance missions throughout Europe."

Interessante ontwikkeling !  MPA missions/vluchten door de NL Reapers.

Kunnen ook dan goed gebruikt worden om bijvoorbeeld Noordzee activiteiten van Russische schepen te monitoren.   

Parera

The Netherlands to upgrade their MQ-9A capabilities

San Diego – 26 March 2024 – The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) is working with General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) to make important upgrades to their growing fleet of MQ-9A Remotely Piloted Aircraft (RPA). The RNLAF announced in 2023 that they will double their number of MQ-9A Reapers from four to eight and now are making upgrades to their aircraft to include capabilities such as maritime radars, a communications relay, extended range fuel tanks, electronic support measures (ESM), and weapons. The upgrades will take place incrementally over the next three years.

"The RNLAF is using the MQ-9A for an increasing set of NATO missions," said Lieutenant-Colonel Jan Ruedisueli, commander of the RNLAF's 306 Squadron. "With these upgrades, we will support NATO's ISR and maritime surveillance missions throughout Europe."

GA-ASI will integrate the new payloads for the RNLAF, including a maritime radar currently operating in other areas of the world, ESM, weapons, and a communications relay that is purpose-built to connect all services of the Netherlands Ministry of Defence.

"We're excited to continue upgrading and increasing the mission capabilities of the RNLAF's fleet of Reapers," said Jaime Walters, vice president of International Strategic Development at GA-ASI. "One of the key aspects of our aircraft is the modularity of our platforms allowing them to rapidly meet the full spectrum of customer requirements."

The MQ-9A Block 5 has a 3,850-pound (1,746-kilogram) payload capacity that includes 3,000 pounds (1,361 kilograms) of external stores. It provides a long-endurance, surveillance capability with full-motion video, Synthetic Aperture Radar/Moving Target Indicator/Maritime Radar, and ESM. An extremely reliable aircraft, MQ-9A Block 5 is equipped with a fault-tolerant flight control system and a triple-redundant avionics system architecture. It is engineered to meet and exceed manned aircraft reliability standards.

https://www.edrmagazine.eu/the-netherlands-to-upgrade-their-mq-9a-capabilities

Harald

CitaatEU tenders
151024-2024 - Result

Netherlands: Mobile units on trailers
Two Mobile Antenna Towers
Anywhere
Estimated value excluding VAT: 400 000,00 EUR
Type of procedure: Competitive tendering

Buyer
Buyer: Ministerie van Defensie
Netherlands, 's-Gravenhage

LOT-0000: Two Mobile Antenna Towers
Mobile units on trailers
Anywhere
Estimated value excluding VAT: 400 000,00 EUR
https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/151024-2024


Umbert

Citaat van: Sparkplug op 25/01/2024 | 13:14 uurMQ-9 Reaper-toestellen in Roemenië voor NAVO-taak

Nieuwsbericht | 25-01-2024 | 09:23

De eerste twee MQ-9 vliegtuigen zijn eergisteravond aangekomen in Roemenië. Het laatste toestel volgt op korte termijn. Met behulp van de onbemande toestellen wordt straks informatie verzameld aan de NAVO-Oostflank. De alliantie gebruikt de informatie bij de eventuele verdediging van het bondgenootschap.


De MQ-9 Reaper.

De vliegtuigen gaan vluchten uitvoeren vanaf de Roemeense luchtmachtbasis Campia Turzii. De komende periode bouwen genisten van de landmacht er een kamp. Verder worden de vliegtuigen gereed gemaakt om in te zetten. Het besturen van de onbemande vliegtuigen gebeurt vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Daar wordt tevens de verzamelde informatie verwerkt.

De toestellen gaan opereren boven land en boven zee. Met de verzamelde informatie krijgt Nederland een betere zelfstandige informatiepositie en kan op verzoek informatie delen met de NAVO. Dat is belangrijk voor de eventuele verdediging van het grensgebied.



Anti-drugsoperaties

Nederland had de Reapers eerder gestationeerd op Curaçao. Daar zijn de toestellen gebruikt voor het trainen en paraat maken van luchtmachtpersoneel. Ook zijn ze ingezet bij anti-drugsoperaties. In totaal hebben de onbemande vliegtuigen op en rond het eiland ruim 2800 vlieguren gemaakt. Vanuit het Caribische eiland zijn de toestellen per transportvliegtuig naar Roemenië gebracht.

Na het vertrek van de MQ-9 blijft er nog een DASH-8 van de Kustwacht Caribisch gebied actief. Dit vliegtuig voert in het gebied maritieme patrouilles uit.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/24/reapers-arriveren-in-roemenie

Misschien er een paar systemen bijbestellen voor de west want heb zo het vermoeden dat ze daar goed bezig waren.
De drugsbazen zullen er geen probleem mee hebben dat ze verdwenen zijn naar Europa.

Sparkplug

MQ-9 Reaper-toestellen in Roemenië voor NAVO-taak

Nieuwsbericht | 25-01-2024 | 09:23

De eerste twee MQ-9 vliegtuigen zijn eergisteravond aangekomen in Roemenië. Het laatste toestel volgt op korte termijn. Met behulp van de onbemande toestellen wordt straks informatie verzameld aan de NAVO-Oostflank. De alliantie gebruikt de informatie bij de eventuele verdediging van het bondgenootschap.


De MQ-9 Reaper.

De vliegtuigen gaan vluchten uitvoeren vanaf de Roemeense luchtmachtbasis Campia Turzii. De komende periode bouwen genisten van de landmacht er een kamp. Verder worden de vliegtuigen gereed gemaakt om in te zetten. Het besturen van de onbemande vliegtuigen gebeurt vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Daar wordt tevens de verzamelde informatie verwerkt.

De toestellen gaan opereren boven land en boven zee. Met de verzamelde informatie krijgt Nederland een betere zelfstandige informatiepositie en kan op verzoek informatie delen met de NAVO. Dat is belangrijk voor de eventuele verdediging van het grensgebied.



Anti-drugsoperaties

Nederland had de Reapers eerder gestationeerd op Curaçao. Daar zijn de toestellen gebruikt voor het trainen en paraat maken van luchtmachtpersoneel. Ook zijn ze ingezet bij anti-drugsoperaties. In totaal hebben de onbemande vliegtuigen op en rond het eiland ruim 2800 vlieguren gemaakt. Vanuit het Caribische eiland zijn de toestellen per transportvliegtuig naar Roemenië gebracht.

Na het vertrek van de MQ-9 blijft er nog een DASH-8 van de Kustwacht Caribisch gebied actief. Dit vliegtuig voert in het gebied maritieme patrouilles uit.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/24/reapers-arriveren-in-roemenie
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

306 Squadron Reapers to Romania

PUBLISHED: 13 JANUARY 2024   LAST UPDATED: 13 JANUARY 2024


Credit photo: Koninklijke Luchtmacht

The Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) MQ-9A Unmanned Combat Aerial System (UCAS) that are currently based at Hato airport (Curaçao) made their last operational flight in the Caribbean on 12 January 2024.

The aircraft will be made ready for transport to their new operating base in Romania where they will contribute to the protection of the Netherlands and NATO partners.

Three 306 Squadron Reapers were delivered in February 2022 and were operated from the US FOL (Forward Operating Location) at Hato. The location at Curaçao was specifically chosen for test and evaluation and the good weather conditions.

Their stay at Hato have been lenghtened twice for a period of six months. According to Dutch Ministry of Defence (MoD) the unmanned aircraft stayed longer for training and supporting the Commander of the Caribbean Sea Force and the Caribbean Coast Guard.

In August 2023, a fourth MQ-9A Reaper was delivered to Leeuwarden air base including two Ground Control Stations (GSC). It has not been reported whether this aircraft will join the three that will go to an as-yet undisclosed location in Romania.

https://www.scramble.nl/military-news/306-squadron-reapers-to-romania
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Inzet MQ-9 Reaper vanuit Roemenië voor de versterking van de NAVO Oostflank

De Kamerbrief

Kamerstuk 11-10-1023

Sparkplug

MQ-9 Reaper opereert 6 maanden langer vanaf Curaçao

Nieuwsbericht | 28-09-2023 | 14:07

Het onbemande verkenningsvliegtuig MQ-9 Reaper blijft wederom zo'n 6 maanden langer in Curaçao. Het toestel verzamelt vanuit de lucht data en andere informatie. Daarmee ondersteunt Defensie (militaire) organisaties in het Caribisch gebied, onder meer om georganiseerde misdaad tegen te gaan. De inzet van de MQ-9 zou deze week eindigen.


Een MQ-9 Reaper.

Met het verzamelen van inlichtingen bereidt het luchtmachtpersoneel dat met de Reaper opereert zich bovendien voor op zwaardere taken en grote operaties.

De luchtmacht beschikt sinds februari 2022 over de Reaper. De gunstige weersomstandigheden en beschikbaarheid van het luchtruim waren vervolgens reden om het onbemande systeem vanaf Curaçao te beproeven.

Dankzij de besturing per satelliet is het toestel wereldwijd te bedienen. Het systeem past volledig bij het doel van Defensie om informatiegestuurd op te treden.

De Reaper is gestationeerd op vliegveld Hato. Het is voor de derde keer dat de inzet met een half jaar vanaf Curaçao wordt verlengd.

3 van de 4 geleverde toestellen staan op Curaçao. Vorig jaar juni liet Defensie weten nog 4 extra MQ-9 Reaper-verkenningsvliegtuigen aan te schaffen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/09/28/mq-9-reaper-opereert-6-maanden-langer-vanaf-curacao
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Sparkplug

First MQ-9A at Leeuwarden

Published: 16 August 2023   Last Updated: 16 August 2023

The first Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) MQ-9A Block 5 Unmanned Combat Aerial System (UCAS) has arrived at Leeuwarden air base. The Reaper, serial unknown but most probably M-004, will be used for training purposes first of 306 Squadron personnel.

The other three MQ-9As are based at Hato airport at Curaçao in the Caribbean. These three will be "operated" via a Ground Control Station (GSC) at Leeuwarden air base soon. In November 2022, Scramble Magazine first wrote that the fourth MQ-9 and two GSCs would arrive at Leeuwarden in December 2022 and become operational in 2023.

The newly delivered Reaper has been adorned with special 70 years "NATO's Fighting Eyes" 306 Squadron markings showing the aircraft types that is has been operating over this period; F-84E Thunderjet, RT-33A T-bird, RF-84F Thunderflash, RF-104G Starfighter and RF-16A Fighting Falcon.


Photo by Koninklijke Luchtmacht

https://www.scramble.nl/military-news/first-mq-9a-at-leeuwarden
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.