Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2017 | 22:58 uur
Misschien zou het de Zweden binnen die gestelde tijd lukken, al heeft de Gripen E nog steeds geen meter gevlogen, maar made in India...

De Gripen E vliegt binnen 5 maanden.

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-11-30/saab-postpones-gripen-e-first-flight-good-reason

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1382
Citaat van: Ronald Elzenga op 26/01/2017 | 22:43 uur
De bouwtekeningen liggen klaar en de nood is erg hoog. Ik verwacht het ook niet, maar laat me graag verrassen.

De Gripen is natuurlijk in de race voor 200 Indiase één pitters... zelfs bij verlies van LM met haar F16C block 70 zie ik ze niet de uitdaging aan gaan om de SG te ontwikkelen, zeker niet met 0.0 beweging in Brazilië op dit front... alles kan... maar ik hou het op mijn eerdere aanname. (en ook ik laat me graag verrassen)

Misschien zou het de Zweden binnen die gestelde tijd lukken, al heeft de Gripen E nog steeds geen meter gevlogen, maar made in India...

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2017 | 22:15 uur
India en binnen 3 jaar... ehhhh nee.
Zeker niet... Raar volkje om mee te werken trouwens.
Ik moet de grootste moeite doen om Indiers te verstaan... maar ook wat werken zelf betreft.
In een van mijn vorige jobs hadden enkele managers het geniaal idee: voor de prijs van een programmeur kunnen we er 3-4 tewerkstellen in Bangalore... "Centre of excellence"... blablabla... Het ging allemaal beter gaan, veel hogere productiviteit. Alleen... die jongens ginds verstonden de opdrachten en scopes niet goed... Resultaat: veel video/phone conferences en Webex-toestanden... Hun werk dat constant moest getest worden en code die moest gecheckt worden. Waardoor we opeens weer nood hadden aan extra mensen om aan (software) Quality Assurance te doen... Want zelf iets uitzoeken/proberen/leren, dat deden ze niet. Het moest allemaal gedocumenteerd zijn.
Het centre of excellence ging gehuisvest worden in een nieuw gebouw... De managers waren nar Bangalore geweest en kochten er een ruwbouw die dan volgens de specificaties ging afgewerkt worden. Na drie jaar hield ik het er voor bekeken (want geen opslag gehad gedurende twee jaar. Bonus bestond ook niet meer - budget was opgesoupeerd, rarara waaraan...).
Het centre of excellence was nog steeds niet afgewerkt en in gebruik genomen. Het personeel was nog steeds ondergebracht in een duur gehuurd pand...
In april ben ik drie jaar bij mijn huidige werkgever. Het CoE werd juist voor kerstmis, met de nodige luister, ingewijd...
Van timekeeping hebben ze geen kaas gegeten.
Neeeh... India... niet goed om zaken mee te doen...

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2017 | 22:15 uur
India en binnen 3 jaar... ehhhh nee.
De bouwtekeningen liggen klaar en de nood is erg hoog. Ik verwacht het ook niet, maar laat me graag verrassen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/01/2017 | 17:55 uur
Binnen 3 jaar Sea Gripen?! Als India het programma aankoopt zou dat misschien zelfs nog lukken.

India en binnen 3 jaar... ehhhh nee.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/01/2017 | 17:55 uur
Belangrijk naast de uit te voeren taak-eisen is de beperkte ruimte en STOBAR opzet. Heeft de F-18 voldoende power om onder STOBAR te opereren? de Rafale wel lees ik.

General Electric kan de krachtigere F414-EPE turbofan leveren. Deze heeft de US Navy zelf niet. Misschien is deze goed voor STOBAR gebruik?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

#1377
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2017 | 17:35 uur
Dan zie alleen mogelijkheden voor 2 Russische modellen en de F18E/F/G* en de Rafale. De SeaGripen lijkt mij hiermee redelijk kansloos.

* als de F18 lijn tegen die tijd nog beschikbaar is, al lijkt hier een positieve ontwikkeling zichtbaar, wie weet, misschien heeft de ASH een briljante toekomst.
Belangrijk naast de uit te voeren taak-eisen is de beperkte ruimte en STOBAR opzet. Heeft de grote F-18 voldoende power om onder STOBAR te opereren? de Rafale wel lees ik.

Binnen 3 jaar Sea Gripen?! Als India het programma aankoopt zou dat misschien zelfs nog lukken.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2017 | 17:35 uur
Dan zie alleen mogelijkheden voor 2 Russische modellen en de F18E/F/G* en de Rafale. De SeaGripen lijkt mij hiermee redelijk kansloos.

* als de F18 lijn tegen die tijd nog beschikbaar is, al lijkt hier een positieve ontwikkeling zichtbaar, wie weet, misschien heeft de ASH een briljante toekomst.
Dat was ook mijn conclusie ..   ;) ;D
Na het debacle met de Rafale deal de laatste keer, zou ik zeggen dat de F-18 ASH een goede kans maakt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/01/2017 | 17:02 uur
(Levering eerste toestel na 3 jaar van ondertekening van contract en laatste levering na 6 jaar van ondertekening contract, dus 57 stuks toestellen moeten geleverd worden binnen 3 jaar.)


Dan zie alleen mogelijkheden voor 2 Russische modellen en de F18E/F/G* en de Rafale. De SeaGripen lijkt mij hiermee redelijk kansloos.

* als de F18 lijn tegen die tijd nog beschikbaar is, al lijkt hier een positieve ontwikkeling zichtbaar, wie weet, misschien heeft de ASH een briljante toekomst.

Harald

India ; Navy Issues RFI for 57 Carrier Fighters

(Levering eerste toestel na 3 jaar van ondertekening van contract en laatste levering na 6 jaar van ondertekening contract, dus 57 stuks toestellen moeten geleverd worden binnen 3 jaar.)

NEW DELHI --- A little more than a month after the Chief of Naval Staff, Admiral Sunil Lanba, announced that the Indian Navy intended to forego the acquisition of the naval Light Combat Aircraft (LCA) and look elsewhere for new fighters, the navy issued a Request For Information (RFI) for 57 Multi Role Carrier Borne Fighters (MRCBF), last week.

According to the RFI, "The MRCBF are intended as day and night capable, all weather multi-role deck based combat aircraft which can be used for Air Defence (AD), Air to Surface Operations, Buddy Refuelling, Reconnaissance, EW missions etc from IN aircraft carriers."

The navy stipulates that the eventual acquisition process will be awarded under the terms of the Defence Procurement Procedure of 2016 and will require deliveries of the aircraft to 'commence within three years post conclusion of contract, and be completed within further period of three years'.

Responses to the RFI have to be submitted within four months from the date of issue and qualifying vendors will be shortlisted for issue of Request For Proposal (RFP).

The eventual RFP will be in accordance with the Single Stage-Two Bid System. The validity of commercial offers would be at least 18 months from the date of submitting of offers.

The RFI also makes clear that transfer of technology and license production will be required as part of the acquisition of the fighters.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/180588/indian-navy-issues-rfi-for-57-carrier-fighters.html

http://www.stratpost.com/navy-issues-rfi-57-carrier-fighters

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Sparkplug

First JASSMs delivered to Poland

Remigiusz Wilk, Warsaw - IHS Jane's Defence Weekly - 24 January 2017


Polish Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon fitted with the AGM-158A Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM). Source: Polish Ministry of Defence

Poland has received its first batch of AGM-158A Joint Air-to-Surface Standoff Missiles (JASSMs), Polish deputy defence minister Bartosz Kownacki announced.

The missiles were ordered in December 2014 in an arms package worth USD250 million. The sale includes 40 AGM-158As, and the modernisation of the Polish Air Force's F-16C/D Block 52+ fighter aircraft from the M4.3 standard to the M6.5 standard.

Upgrade of the first F-16 (tail number 4040) began at the end of 2016, and initial operational capability with the JASSM is expected to be declared by the Polish Air Force in March. All the JASSMs are expected to be delivered during the course of 2017, with the contract fully completed at the end of 2019.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(139 of 229 words)

http://www.janes.com/article/67179/first-jassms-delivered-to-poland
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Daar weten we eigenlijk ook niet zo veel vanaf he, dat Navo land genaamd Spanje.

Moet kommer en kwel zijn met al die budget problemen van dat land.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Spanish Air Force Finally Resumes Eurofighter Deliveries, Accepts A Dozen

(Source: compiled by Defense-Aerospace.com; posted Jan 23, 2017)


The Spanish air force has now incorporated a dozen new-build Eurofighter combat aircraft that were warehoused on Albacete air base while the defense ministry resolved budgetary difficulties that prevented their delivery and payment. (Eurofighter photo)

In the closing days of 2016, the Spanish Air Force finally put into service a dozen Eurofighter combat aircraft that it had stored on Albacete air base immediately after they were delivered because it lacked the funds to pay for them.

The aircraft, a mix of Tranche 2 and Tranche 3 aircraft, have now been incorporated into the air force's 11th Wing, stationed at Moron air base at Seville, thanks to what Defensa, the Spanish website which first reported the transaction, calls an "economico-administrative regularization." These additional aircraft take Spain's Eurofighter fleet to 60 operational aircraft.

These Eurofighters were assembled by Airbus Defense and Space at Getafe, near Madrid, and officially handed over to NETMA, the NATO Eurofighter and Tornado Management Agency, which stored them at Albacete pending re-delivery to the Spanish air force. The air force, however, was told it could not accept them because of "administrative payment problems which prevented it from adding to the budget deficit" – in other words, spending the money to pay for the aircraft would exceed Spain's authorized budget deficit.

An agreement between NETMA and the Spanish air force allowed the aircraft to be maintained by Albacete's 14th Wing while this bureaucratic knot was being resolved, and each aircraft was flown every 20 days to maintain its operational capabilities and to keep its airworthiness certificate current.

The final handover, in late December, created a large volume of unexpected administrative work for the air force's Matériel Groups, which are attempting to accelerate the incorporation of the aircraft into four air force squadrons which already operate the Eurofighter.

Spain initially planned to buy 87 Eurofighters, but finally decided to take 73, of which two (a two-seater in August and a single-seater in June 2014) were written off after accidents which killed two pilots.

The delivery of the final 13 units is planned for 2017 and 2018, but the air force doesn't exclude that the final deliveries may slide into 2019. All of these aircraft belong to the latest Tranche 3 standard.

In parallel, the air force's Centro Logistico de Armamento y Experimentacion (CLAEX) and the Logistical Support Command are working to upgrade all the Tranche 1 aircraft ao as to give them some of the capabilities of the later standards.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/180482/spanish-air-force-finally-resumes-eurofighter-deliveries.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 23/01/2017 | 19:14 uur
De A-1 Skyraider blijft een mooi toestel, maar is nou niet bepaald 'light'  ;D
Tja ... Ach... Wel als je hem naast een A-10 zet of een F-35.
Maar een A-1 geeft wel iets meer power gevoel dan een A-29, moet ik zeggen.