Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur


Huzaar1

Citaat van: Umbert op 24/01/2021 | 09:26 uur
Nou Naval Group kan wel in de ankers gaan, maar ze komen op een punt dat het boter bij de vis is, ze hebben wel degelijk een probleem. De klant is niet tevreden met de huidige geboden en bereikte resultaten, terwijl die wel ziet dat de kosten OOC dreigen te gaan of gaan, en afspraken niet na gekomen gaan worden, sterker nog ze zijn zelfs hun opties aan het heroverwegen,
het is dus nu niet meer praten maar doen.

Dit dus
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 24/01/2021 | 09:26 uur
Nou Naval Group kan wel in de ankers gaan, maar ze komen op een punt dat het boter bij de vis is, ze hebben wel degelijk een probleem. De klant is niet tevreden met de huidige geboden en bereikte resultaten, terwijl die wel ziet dat de kosten OOC dreigen te gaan of gaan, en afspraken niet na gekomen gaan worden, sterker nog ze zijn zelfs hun opties aan het heroverwegen,
het is dus nu niet meer praten maar doen.

Ergens denk ik dat ze wel door zullen gaan met Naval Group, maar dat het aantal boten wel eens stevig gereduceerd zou kunnen worden. Een tweede model van de plank sluit ik niet uit.

Het annuleren van de samenwerking kost denk ik te veel en zou te veel (politiek) gezichtsverlies betekenen. Aan de andere kant de prijs die men nu per boot gaat betelen is vergelijkbaar met die van een Amerikaans SSN en wordt de laatste boot pas opgeleverd na het midden van deze eeuw.

Umbert

Citaat van: Parera op 24/01/2021 | 08:44 uur
Naval Group gaat in de ankers tegen de Australische uitspraken dat de problemen van het Attack class project door de schuld van NG vertragen en duurder gemaakt is.

Attack-Class Program To Enter System Functional Review On Time, As Planned

An op-ed published by Australian newspaper The Australian Financial Review on the Attack-class submarine program blames Naval Group for being over budget, late on schedule and for failing in its commitment to spend 60 per cent of the contract value locally. According to Naval Group, such reporting does not reflect facts. The program is actually about to achieve yet another milestone, the System Functional Review (SFR), as planned and on schedule.



https://www.navalnews.com/naval-news/2021/01/attack-class-program-to-enter-system-functional-review-on-time-as-planned/

Nou Naval Group kan wel in de ankers gaan, maar ze komen op een punt dat het boter bij de vis is, ze hebben wel degelijk een probleem. De klant is niet tevreden met de huidige geboden en bereikte resultaten, terwijl die wel ziet dat de kosten OOC dreigen te gaan of gaan, en afspraken niet na gekomen gaan worden, sterker nog ze zijn zelfs hun opties aan het heroverwegen,
het is dus nu niet meer praten maar doen.

Parera

#662
Naval Group gaat in de ankers tegen de Australische uitspraken dat de problemen van het Attack class project door de schuld van NG vertragen en duurder gemaakt is.

Attack-Class Program To Enter System Functional Review On Time, As Planned

An op-ed published by Australian newspaper The Australian Financial Review on the Attack-class submarine program blames Naval Group for being over budget, late on schedule and for failing in its commitment to spend 60 per cent of the contract value locally. According to Naval Group, such reporting does not reflect facts. The program is actually about to achieve yet another milestone, the System Functional Review (SFR), as planned and on schedule.



https://www.navalnews.com/naval-news/2021/01/attack-class-program-to-enter-system-functional-review-on-time-as-planned/

Parera

#661
Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2021 | 23:07 uur
" "

interessante ontwikkeling en mocht het deze kant op gaan komt dit als een verlossende oplossing voor NL. Dit moet dan doorslaggevend kunnen zijn en een hele mooie toevoeging voor ontwikkeling van ontwerp opleveren.

Een samenwerking met de Australiërs ligt misschien niet zo voor de hand maar ook is onze vWalrus al opgemerkt in de politiek daar en spreekt men daar van een ''son of Collins'' als mogelijke opvolger i.p.v. het Franse faal-project. Als je even verder kijkt dan alleen Nederland en Australië is daar ook nog Canada dat aan het begin van de zoektocht naar nieuwe onderzeeboten staat.

Een combinatie van AUS-CAN-NLD kan een serie opleveren van 28 of zelfs 30 onderzeeboten in eenzelfde ontwerp familie waar nog ruimte is voor land specifieke eisen. In dit totaal aantal ga ik uit van 12 AUS, 12 CAN en 4 a 6 NLD boten. Die 2 extra NLD boten kunnen er alleen komen door de schaalgrote van dit project waardoor de boten aanzienlijk goedkoper worden en er binnen het huidige budget misschien ruimte is voor de extra boten. Dit is puur en alleen op financieel gebied gebaseerd en niet op wensen van de KM en/of personeel beschikbaarheden.

Ook politiek gezien kan een samenwerking met de Australiërs (en Canadezen) een belangrijke doorslag zijn zoals je aangeeft. En de boten kunnen gewoon lokaal gebouwd worden zoals Saab dat ook voor Damen voorstelt en waarbij Damen in de beide partner landen vervangen word door een lokale werf maar wel dat men samenwerkt tussen de 3 lokale werven. Ideaal gezien zou Damen haar contacten in Australië en Canada nog kunnen gebruiken en optreden als Saab's partner in alle landen.

Huzaar1

"
CitaatThere may be other customers in the market for just such an evolved Collins design, too. Saab is currently in the running to supply the Netherlands with a new submarine class and that country has broadly similar requirements to the Australians. Were both Australia and the Netherlands to opt for this "Son of Collins" design, both could benefit from the resulting economies of scale.
The Royal Australian Navy badly needs an advanced submarine to ensure the security of its strategic sea-lines-of-communication in an Indo-Pacific region with no shortage of potential flashpoints and chokepoints. As Australia invests in its military to maintain a qualitative and quantitative edge over its regional rivals, its submarine fleet will be expected to conduct missions such as patrolling the South China Sea, where a fast-growing People's Liberation Army Navy is increasingly assertive both above and below the water.
"

interessante ontwikkeling en mocht het deze kant op gaan komt dit als een verlossende oplossing voor NL. Dit moet dan doorslaggevend kunnen zijn en een hele mooie toevoeging voor ontwikkeling van ontwerp opleveren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2021 | 22:18 uur
Australia Reportedly Looking At An Alternative To Its Costly New French-Designed Submarines

The plan to introduce 12 new and highly advanced Attack class submarines is running into political and financial flak.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/38790/australia-reportedly-looking-at-an-alternative-to-its-costly-new-french-designed-submarines?xid=twittershare

Waaauuw wat een verhaal.
Idd interessantte ontwikkelingen
Ben erg benieuwd of de Aussie regering het aandurft om uit de deal te stappen.
En of dan daadwerkelijk Saab erbij gevraagd wordt.
En of er toenadering gezocht wordt naar NL.
Eerst maar eens afwachten hoe dit verder gaat.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2021 | 22:18 uur
Australia Reportedly Looking At An Alternative To Its Costly New French-Designed Submarines
The plan to introduce 12 new and highly advanced Attack class submarines is running into political and financial flak.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/38790/australia-reportedly-looking-at-an-alternative-to-its-costly-new-french-designed-submarines?xid=twittershare
Interessante ontwikkeling.
Mocht de huidige deal klappen, is het de vraag wat het ultieme bedrag aan schadeloosstelling gaat worden.
En of er dan nog voldoende is om een nieuw project met de verlangde aantallen op te starten,

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Australia Reportedly Looking At An Alternative To Its Costly New French-Designed Submarines

The plan to introduce 12 new and highly advanced Attack class submarines is running into political and financial flak.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/38790/australia-reportedly-looking-at-an-alternative-to-its-costly-new-french-designed-submarines?xid=twittershare

Reinier

Citaat van: Harald op 19/01/2021 | 11:14 uur
Franse manier van zaken doen, éénmaal gestrikt in het contract dan komen er vertragingen, prijsstijgingen en Frankrijk eerst mentaliteit.

Laten wij in NL ons waken voor deze manier
Eens

Citaat van: Harald op 19/01/2021 | 11:14 uur
Aan de ene kant heb ik een stille hoop dat ze de deal/contract breken met Naval Group en dat we dan samen optrekken NL/AUS met een SAAB/Damen ontwerp.   
Moet je dat wel willen? Dat gaat het project alleen maar nog meer vertraging geven. Wat de Aussie's nodig hebben, hebben wij weer niet nodig en v.v. .

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2021 | 10:45 uur
Government considers cutting adrift $80 billion contract with French for submarine | Sky News Australia

https://www.skynews.com.au/details/_6223919432001

Franse manier van zaken doen, éénmaal gestrikt in het contract dan komen er vertragingen, prijsstijgingen en Frankrijk eerst mentaliteit.

Laten wij in NL ons waken voor deze manier

Aan de ene kant heb ik een stille hoop dat ze de deal/contract breken met Naval Group en dat we dan samen optrekken NL/AUS met een SAAB/Damen ontwerp.   

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2021 | 10:45 uur
Government considers cutting adrift $80 billion contract with French for submarine | Sky News Australia

https://www.skynews.com.au/details/_6223919432001

De Fransen maken zich niet populair in Australië, misschien kan Saab-Damen nog een mooie offerte opstellen voor een aantal onderzeeboten op basis van het vWalrus ontwerp.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Government considers cutting adrift $80 billion contract with French for submarine | Sky News Australia

https://www.skynews.com.au/details/_6223919432001

Harald

The Saga Of This Long-Busted Submarine Is An Example Of How Sad Canada's Tiny Sub Fleet Is

Canada's four Victoria class submarines have been plagued with problems and haven't gone on an operational cruise in two years.

The Royal Canadian Navy's Victoria class diesel-electric submarine HMCS Corner Brook will be out of commission until at least next summer after a recent leak caused damage to the boat, which has already been undergoing maintenance for some six years. The plight of the Corner Brook in many ways reflects the at best disappointing service career of all four of the Victorias, which Canada first agreed to acquire second-hand from the United Kingdom more than two decades ago and that have spent far more time laid up than at sea.

..../...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/38369/the-saga-of-this-long-busted-submarine-is-an-example-of-how-sad-canadas-tiny-sub-fleet-is?xid=twittershare