Defensieforum.nl

Archief => Archief Algemeen => Topic gestart door: Ace1 op 17/03/2010 | 19:34 uur

Titel: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 17/03/2010 | 19:34 uur
Fokker nieuw leven ingeblazen
8 maart 2010 Mischa Brendel 418x gelezen

Het lijkt erop dat vliegtuigfabrikant Fokker een doorstart gaat maken.

Het bedrijf NG Aircraft wil de Fokker 100 nieuw leven inblazen met de Fokker 100 NG (Next Generation). De Nederlandse regering heeft – mits de EU goedkeuring geeft – al 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet toegezegd. Vliegtuigfabrikant Fokker ging in 1996 failliet.

Het prototype van de 110 NG staat al op vliegveld Woensdrecht. Onder de naam Rekkof (Fokker omgekeerd) werkt NG Aircraft aan de verbeterde Fokker 100, die vooral aanpassingen aan de straalmotoren, het interieur en de besturing krijgt. Hierdoor neemt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het vliegtuig af, evenals de geluidsdruk.

De Telegraaf wist te melden dat de voorbereidingen voor de Fokker 100 NG al achttien maanden aan de gang zijn. In 2010 en 2011 wordt het prototype voltooid. Als alles goed gaat kan het eerste commerciële toestel in 2015 klaar zijn. Buiten de toegezegde 20 miljoen euro van het inmiddels demissionaire kabinet, is er nog een extra 70 miljoen euro nodig voor een succesvolle start van de Fokker 100 NG.

http://www.technischweekblad.nl/fokker-nieuw-leven-ingeblazen.82915.lynkx
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 17/03/2010 | 19:44 uur
Alles, maar dan ook alles wat de F100 betreft staat in lelystad stof te verzamelen. Ik denk dat dit toch een actie is die helemaal buiten rekkof omgaat en dat dit een modificatie van een bestaande fokker is. De mallen waarmee de fokker gebouwd wordt zijn op dit moment absoluut niet geschikt om op korte termijn productief te zijn
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 17/03/2010 | 19:47 uur
Nieuw Fokker-toestel lijkt er toch te komen

Fokker lijkt nu toch echt op weg naar een wederopstanding. Met geld van Economische Zaken wordt gewerkt aan een zuinig toestel.

,,Een Fokker bouwen is net fietsen, je verleert het nooit." Die uitspraak deed een oud-Fokker-werknemer in november 2006. Op dat moment leek Fokker aan zijn zoveelste wederopstanding te beginnen. Maar het gebeurde nog niet. Maar de kans dat de Fokkerianen nu toch nog aan de bak moeten is groter dan ooit. Het ministerie van economische zaken heeft zelfs een subsidie van 20 miljoen euro toegezegd.

Eerst zien dan geloven. Dat was sinds die zwarte vrijdag 15 maart 1996, de dag dat voor de Nederlandse vliegtuigbouwer het doek viel, de meest realistische benadering van elk nieuws dat over de herrijzenis opdook. Zou Nederland weer een vliegtuigbouwer kunnen worden? De plannen van zakenman Jaap Rosen Jacobson, eigenaar van de Fokker-erfenis, werden veelal afgedaan als luchtfietserij.

Maar er zijn nieuwe feiten. Zo heeft het ministerie van economische zaken zijn bijdrage toegekend op basis van maandenlang onderzoek. Over twee tot drie maanden moet de subsidie, formeel een ontwikkelingskrediet voor een civiel vliegtuig, door Brussel zijn goedgekeurd.

Volgens Maarten van Eeghen, plaatsvervangend directeur van het nieuwe bedrijf NG Aircraft en destijds topman van de vestiging van Fokker in de Verenigde Staten, hoeft dat geen probleem op te leveren. En dan kan het echte werk beginnen.

Om de financiële risico's voor klanten en investeerders te verkleinen, wordt niet een geheel nieuw vliegtuig gebouwd. Het model van de Fokker 100 wordt voorzien van nieuwe vleugeluiteinden, nieuwe motoren en nieuwe vliegtuigelektronica. Over 18 maanden kan het demonstratietoestel klaar zijn. Met 18 procent besparing op brandstof en uitstoot van CO2 kan het dan de concurrentie aangaan met het Braziliaanse Embraer, het Canadese Bombardier en het nieuwe Russische toestel van Sukhoi.

Van het oude model van de Fokker 100 vliegen nu nog ongeveer 700. Het toestel was destijds zijn tijd ver vooruit en met verbeterde productiemethoden en technische aanpassingen moet een zuiniger, stiller en lichter toestel te bouwen zijn waarvan het eerste echte exemplaar in 2015 klaar kan zijn. Anders dan bij andere vliegtuigfabrikanten wordt eerst een toestel gebouwd en dan pas gezocht naar kopers.

Waar de vernieuwde Fokker wordt gebouwd, is nog onbekend. NG Aircraft, de rechtsopvolger van Rekkof (omgekeerd Fokker) Aircraft heeft drie opties: Woensdrecht waar nu de bestaande Fokkers worden onderhouden, vliegveld Lelystad en vliegveld Twente. De eerste twee opties zijn gelijkwaardig, de laatste maakt minder kans. Vast staat volgens Van Eeghen dat het 'denkwerk' over de Fokker en de assemblage in Nederland worden gedaan. Voor elk onderdeel van de Fokker 100 NG (NG staat voor new generation), met 120 zitplaatsen, wordt de productie uitbesteed.

Het doorontwikkelen van bestaande toestellen is niet alleen goedkoper bij de aanvang maar ook makkelijker bij de service. Het servicenetwerk van de huidige Fokker 100 kan worden gebruikt.

Als alles verloopt zoals NG Aircraft voorziet, komen er bij de herrezen vliegtuigbouwer 650 mensen te werken, van wie 400 in de productie. Rudi den Hertog, bij het oude Fokker hoofdconstructeur, krijgt die functie ook bij het nieuwe bedrijf. Den Hertog, inmiddels 65 jaar, werkte de afgelopen jaren bij Stork en mocht daar met toestemming van topman Sjoerd Vollebrecht vijftig procent van zijn tijd aan Fokker besteden. ,,Doe wat je leuk vindt, dan voelt het niet als werk" is zijn motto. Volgens hem begonnen in 2003 de klanten weer om een Fokker te vragen. Sindsdien is met een wisselende bezetting aan een doorstart gewerkt. ,,Zie het als een ui met een kern, we konden heel snel opschalen van vijf naar veertig man." Voor de echte Fokkerianen zijn dit mooie tijden. Hun geduld lijkt te worden beloond.

http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article3009076.ece/Nieuw_Fokker-toestel__lijkt_er_toch_te_komen_.html
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 17/03/2010 | 19:51 uur
Hieruit blijkt ook niet dat er al een op woensdrecht klaarstaat, maar dat ze in 2015 zover willen zijn.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 17/03/2010 | 19:58 uur
Nieuwe Fokker gaat oer-Hollands worden door Ronald Veerman
AMSTERDAM -  De nieuwe Fokker 100 Next Generation moet een echt Nederlands vliegtuig worden. "We gaan de ontwikkeling én de assemblage in Nederland doen. Dit is echt heel goed voor onze luchtvaartsector", aldus plaatsvervangend directeur Maarten van Eeghen van NG Aircraft dat het toestel nieuw leven wil inblazen.

Samen met Stork-dochters als Fokker Services en Fokker AS, maar ook met hulp van Philips zal het nieuwe toestel in 2010 en 2011 in Woensdrecht worden ontwikkeld. Naast de 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet van minister Van der Hoeven (Economische Zaken) zal voor een succesvolle start nog eens 70 miljoen euro nodig zijn.

Volgens Van Eeghen moet dit geld de komende maanden bij elkaar komen, waarbij ook initiatiefnemer en NG Aircraft-eigenaar Rosen Jacobsen een flink bedrag zal bijdragen. "We gaan aan de slag met het oude originele prototype van de Fokker 100. Een model dat onlangs bijna naar het Aviodrome was verhuisd", lacht Van Eeghen.

NG Aircraft gaat vervolgens nieuwe motoren, nieuwe elektronica en nieuwe winglets op de Fokker NG zetten. "In anderhalf jaar moeten we een demonstratiemodel klaar hebben. Met voorsprong het zuinigste vliegtuig in zijn soort. Brandstofgebruik en co2-uitstoot zullen 18% lager zijn dan die van de beste concurrent en de geluidsdruk zal 70% lager zijn."

De doorstart van Fokker wordt alsnog mogelijk door de aanhoudende vraag in de markt, aldus Van Eeghen. "Luchtvaartmaatschappijen bleven naar het vliegtuig vragen. Er is echt heel veen interesse", stelt de plaatsvervangend directeur, die vooral op het doorzettingsvermogen van Rosen Jacobsen wijst. "Bij het faillissement van Fokker is hem gevraagd te kijken of er een doorstart mogelijk was en hij heeft niet opgegeven. We hebben nu ook bewust gekozen voor een strategie in twee fases. Eerst een demonstratiemodel bouwen en dan pas de markt op. Beide in een keer bleek de afgelopen jaren niet mogelijk."

Wanneer in juni gestart wordt met de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig, kan in 2012 de productie beginnen. "In 2015 kan het eerste toestel commercieel vliegen", aldus Van Eeghen, die rekent op zeker dertig tot veertig orders. "KLM zit daar voorlopig niet bij", zegt de directeur. "We praten expres niet met hen, want de combinatie Fokker/KLM levert alleen maar spanningen op."

http://www.telegraaf.nl/dft/6222194/__Nieuwe_Fokker_wordt_oer-Hollands__.html?p=14,1
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 17/03/2010 | 20:11 uur
Citaat van: Ace1 op 17/03/2010 | 19:34 uur
Fokker nieuw leven ingeblazen
8 maart 2010 Mischa Brendel 418x gelezen

Het lijkt erop dat vliegtuigfabrikant Fokker een doorstart gaat maken.

Het bedrijf NG Aircraft wil de Fokker 100 nieuw leven inblazen met de Fokker 100 NG (Next Generation). De Nederlandse regering heeft – mits de EU goedkeuring geeft – al 20 miljoen euro ontwikkelingskrediet toegezegd. Vliegtuigfabrikant Fokker ging in 1996 failliet.

Het prototype van de 110 NG staat al op vliegveld Woensdrecht. Onder de naam Rekkof (Fokker omgekeerd) werkt NG Aircraft aan de verbeterde Fokker 100, die vooral aanpassingen aan de straalmotoren, het interieur en de besturing krijgt. Hierdoor neemt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het vliegtuig af, evenals de geluidsdruk.

De Telegraaf wist te melden dat de voorbereidingen voor de Fokker 100 NG al achttien maanden aan de gang zijn. In 2010 en 2011 wordt het prototype voltooid. Als alles goed gaat kan het eerste commerciële toestel in 2015 klaar zijn. Buiten de toegezegde 20 miljoen euro van het inmiddels demissionaire kabinet, is er nog een extra 70 miljoen euro nodig voor een succesvolle start van de Fokker 100 NG.

http://www.technischweekblad.nl/fokker-nieuw-leven-ingeblazen.82915.lynkx


Hoe moet ik dat dan interpreteren?

De rest van het verhaal klopt overigens. Het kan natuurlijk nog steeds onder de noemer "Wishful Thinking" geplaatst worden
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 17/03/2010 | 20:34 uur
Citaat van: SMI de Boer op 17/03/2010 | 20:11 uur
Hoe moet ik dat dan interpreteren?

De rest van het verhaal klopt overigens. Het kan natuurlijk nog steeds onder de noemer "Wishful Thinking" geplaatst worden

Met het prototype van de Fokker NG wordt bedoeld het oude prototype van de Fokker 100.

Ik heb welleens naar Discovery Channel zitten kijken naar de documentaire van de Antonov An-225 dit toestel had ook meer dan 10 jaar werkeloos  aan de grond gestaan. Men stripte het toestel  deed er  nieuwe kabelbomen, nieuwe motoren, vliegtuigelektronica  in en men keek na of metaalmoeheid was in de romp. Toen dat gebeurd was begon met eerst de motoren te laten draaien daarna te taxienen en pas nadat alles 100% werkte begon met aan de eerste testvlucht en dat herhaalde de testvluchten tot dat het toestel alle benodigde luchtvaart certificaten behaald had, zodat men het toestel in kon zetten als commerciële vrachttoestel.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Dennis123 op 17/03/2010 | 21:16 uur
Eindelijk, zit al 2 jaar op dit bericht te wachten. Toen kwam de site van Rekkof al online.
Al voor de crisis was er veel interesse voor Fokkervliegtuigen met de hoge brandstofprijzen, maar volgens mij gaat de KLM al zn fokkers met ander type vervangen, dus misschien net iets te laat.

Weer wat Nederlandse vliegtuigbouw zou erg aan te bevelen zijn, waren toch altijd wel mooie en goede vliegtuigen.
F27 Friendship is nog altijd meest geproduceerde Europese turboprop.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Lex op 17/03/2010 | 21:37 uur
Citaat van: Dennis123 op 17/03/2010 | 21:16 uur
Al voor de crisis was er veel interesse voor Fokkervliegtuigen met de hoge brandstofprijzen, maar volgens mij gaat de KLM al zn fokkers met ander type vervangen, dus misschien net iets te laat.
De laatste KLM Fokker zal 27/28 maart 2010 de laatste vluchten uitvoeren voor de KLM, oa voor de Stichting Hoogvliegers.
Wat er met de kisten gaat gebeuren is niet bekend.
De Fokkers zijn vervangen door de Embraer.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 19:24 uur
De Fokker 100 komt terug

Het bedrijf Next Generation Aircrafts (NGA) gaat ervoor zorgen dat de Fokker 100 opnieuw in productie gaat. De NGA, voorheen Rekkof, wil het vliegtuig wel moderniseren, meldt RTL Nieuws.
Rekkof nam de rechten om Fokker-vliegtuigen te maken over, nadat in 1996 de fabriek failliet ging. In dat jaar werd ook de laatste Fokker 'oude-stijl' geproduceerd. Rekkof kreeg in 2010 van het ministerie van Economische Zaken 20 miljoen euro subsidie. Het prototype wordt binnen twee jaar verwacht.

Fokker Spin Centennial Festival
Voor de vliegshow van Fokkertoestellen in Haarlem was vandaag beel belangstelling. De show boven de Grote Markt was het hoogtepunt van het zogeheten Fokker Spin Centennial Festival.

Het was vandaag precies honderd jaar geleden dat Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin een rondje om de Bavokerk vloog.
Een formatie van vier Fokker 4 lesvliegtuigen uit de jaren vijftig sloot de show af. De vliegtuigen vlogen net als Fokker destijds vlak langs de kerk, om daarna diverse rondjes over de markt te maken.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2880482/2011/08/31/De-Fokker-100-komt-terug.dhtml
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:05 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....

Moeten al die mallen ook daarheen of worden die nieuw gemaakt
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Elzenga op 31/08/2011 | 20:21 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uurWeer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....
Merkwaardig...wetende dat 1 van de grootste concurrenten van Fokker daar huist...Embraer. Welke nota bene de Fokker 100s vervangt bij de KLM.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 20:23 uur
'Bouw nieuwe Fokker in Woensdrecht'

zaterdag 06 maart 2010 | 07:01 | Laatst bijgewerkt op: zondag 07 maart 2010 | 17:34

•'Nieuwe Fokker in Woensdrecht is logisch'

Demissionair minister Maria van der Hoeven (CDA, Economische Zaken) verleent een miljoenenkrediet in de bouw van deze opvolger van de Fokker 100.

De doorstart van de Nederlandse vliegtuigbouwer, die in 1996 failliet ging, hangt al jaren in de lucht. Ondernemer Jaap Rosen Jacobson is onder de naam Rekkof (Fokker achterste voren) bezig met plannen voor een doorstart gebaseerd op de Fokker 100. Die mislukten keer op keer, mede omdat de KLM niet als klant over de brug kwam. De KLM koos als opvolger van de huidige Fokkers 50, 70 en 100 voor de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer.

In de nieuwste plannen van Rekkof wordt gesproken van een heel nieuw toestel, gebaseerd op de Fokker 100. Voor de realisatie van deze Next Generation Fokker wordt door Economische Zaken nu een miljoenenkrediet verleend. Een lening dus, tegen gunstige voorwaarden. Hoeveel het bedrijf leent wil het ministerie niet zeggen, maar op basis van de regeling Kredieten Civiele Vliegtuigontwikkeling zou dat maximaal twintig miljoen kunnen zijn. Woensdag overhandigt de minister het geld, al moet 'Brussel' nog wel akkoord gaan.

Bij Rekkof was gistermiddag niemand in staat een toelichting op de plannen te geven. Maar volgens de website moet het nieuwe toestel zuiniger worden dan de bestaande Fokkers, comfortabeler voor de passagiers en een grotere afstand kunnen vliegen. In het verleden zijn Lelystad en Enschede Airport genoemd als plekken waar de toestellen in elkaar gezet kunnen worden. Maar ook vanuit Bangalore in India is belangstelling getoond door een bedrijf dat ook 300 miljoen dollar in het project zou willen steken. Volgens dagblad De Telegraaf is echter voor Woensdrecht als ontwikkelingsplek gekozen. Op dat vliegveld zit nu Fokker Air Services, dat in onderhoud van vliegtuigen doet.

In ieder geval heeft Rosen Jacobson meer geldschieters nodig

http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/6357718/Bouw-nieuwe-Fokker-in--Woensdrecht.ece
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 20:26 uur
Vestiging assemblagelijn van de nieuwe Fokker 100

Er zijn plannen aangekondigd voor de ontwikkeling van een nieuwe Fokker 100 NG (Next Generation). Daarmee is Woensdrecht opnieuw in beeld als vestigingsplaats, wat de BZW van harte aanmoedigt. Dit onderwerp neemt de BZW op korte termijn mee in haar bespreking met het ministerie van Economische Zaken in het kader van de Pieken in de Delta-agenda.

Het thema sluit naadloos aan bij de regio-uitstraling rond maintenance en logistiek, onder meer verwoord in de BZW nota 'Ambities in balans'


31.3.10

http://www.bzw.nl/Lists/Nieuws/DispFormWindexCC.aspx?ID=317&Source=%2Factueel%2Fnieuwsarchief%2Fdefault.aspx
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 20:27 uur
Braziliaanse fabriek moet onderdelen Fokker 100 NG gaan leveren

GOIANIA - Een nieuw te bouwen fabriek in de Braziliaanse stad Anapolis moet onderdelen gaan leveren voor de Fokker 100 Next Generation, het toestel dat wordt ontwikkeld door NG Aircraft. De Braziliaanse tak van moederbedrijf Rekkof heeft een Memorandum of Understanding ondertekend met de Braziliaanse deelstaat Goiás om gezamenlijk te beginnen met de productie van vliegtuigonderdelen. Dat heeft NG Aircraft dinsdagavond bekendgemaakt.

Volgens NG Aircraft wordt de fabriek een belangrijke leverancier worden voor de Fokker 100 NG. Daarnaast zullen ook onderdelen voor voor andere vliegtuigprogramma's worden geproduceerd. Rekkof Brasil is een honderd procent dochteronderneming van het Nederlandse Rekkof Aircraft NV, dat sinds vorig jaar de merknaam NG Aircraft hanteert.

In juni 2010 werden de eerste contacten gelegd tussen Rekkof en de Braziliaanse autoriteiten voor samenwerking in het Next Generation regional aircraft project. De staat Goias heeft de ambitie om complexe vliegtuigonderdelen te ontwikkelen en te produceren. Volgens Rekkof biedt de regionale regering hiertoe aantrekkelijke condities en faciliteiten. De stad Anapolis heeft bovendien de ontwikkeling van hightech vliegtuigindustrie als prioriteit gesteld.

In 1997, een jaar na het faillissement van hedt oorspronkelijke Fokker Aircraft, heeft Rekkof Aircraft van ondernemer Jaap Rosen Jacobson de exclusieve rechten en 'tooling' verworven voor de productie van nieuwe Fokker jets. In 2010 werden dankzij een subsidie van de Nederlandse regering de plannen geconcretiseerd. De bedoeling is om op basis van de oorspronkelijke Fokker 100 een moderne honderdzitter op de markt te brengen. Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels. NG Aircraft wil de assemblage van het vliegtuig in Nederland laten plaatsvinden.

Van onze redactie

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Technologie/Braziliaanse_fabriek_moet_onderdelen_Fokker_100_NG_gaan_leveren
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....

Na wat Googelen lijkt het er toch op dat er onderdelen in Brailië gemaakt gaan worden maat vindt de assemblage gewoon in NL plaats.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 31/08/2011 | 20:36 uur
Citaat van: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?

Nee SMI de Boer, door nieuwe vleugels te te gebruiken die lichter zijn of een betere aërodynamica hebben en nieuwe  zuinigere  motoren verbruik het toestel minder brandstof, wat weer goed voor het mileu is.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 20:50 uur
Citaat van: Ace1 op 31/08/2011 | 20:36 uur
Citaat van: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?

Nee SMI de Boer, door nieuwe vleugels te te gebruiken die lichter zijn of een betere aërodynamica hebben en nieuwe  zuinigere  motoren verbruik het toestel minder brandstof, wat weer goed voor het mileu is.

Lagere exploitatie kosten is een zwaarwegend argument voor aanschaf.

Daarnaast schijnt de oude F100 het stilste passagiersvliegtuig te zijn en de NG  doet daar nog een schepje boven op.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 20:56 uur
Ik heb dat niet uit m'n duim gezogen, maar vanmiddag ergens op het internet gelezen, ik meen dat het een bericht van NU.nl was. Daarin stond, dat de bouw welliswaar onder Nederlands beleid en naar Nederlands ontwerp zal gebeuren maar dat het toestel in Brazilië gebouwd gaat worden.
Er werd nog bij gezegd, dat het erg zuur is, omdat  de Nederlandse staat er 20 miljoen euries in gestoken heeft en desondanks de bouw in het buitenland wordt gesitueerd. Als dat nu weer wordt herroepen, dan is het even wachten tot het officieel bevestigd wordt.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Enforcer op 31/08/2011 | 21:04 uur
Is NGA hier gevestigd als hoofdlocatie en betaald het hier belasting?
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: SMI de Boer op 31/08/2011 | 21:11 uur
Citaat van: Enforcer op 31/08/2011 | 21:04 uur
Is NGA hier gevestigd als hoofdlocatie en betaald het hier belasting?

duhh, ik geloof dar R.J. in Brussel huist.
Rekkof heeft zijn productielijn opgeslagen in Lelystad
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Oorlogsvis op 31/08/2011 | 21:18 uur
Goed nieuws ! eindelijk...weer eens iets positief, ik heb het altijd al jammer gevonden dat de produktie was gestopt.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2011 | 21:46 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 31/08/2011 | 21:18 uur
Goed nieuws ! eindelijk...weer eens iets positief, ik heb het altijd al jammer gevonden dat de produktie was gestopt.

En veel meer goed nieuws kunnen we absoluut gebruiken...  (al dat negatieve gel*l zorgt alleen maar voor meer onrust)
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 31/08/2011 | 22:38 uur
FOKKER 100 GAAT EEN DOORSTART MAKEN

De Fokker 100 gaat opnieuw geproduceerd worden. Het bedrijf Next Generation Aircrafts (NGA), voorheen Rekkof, gaat het vliegtuig moderniseren. Binnen twee jaar moet het prototype klaar zijn.

De laatste 'oude' Fokker 100 werd in 1996 geproduceerd. Dat jaar ging de fabriek falliet. Rekkof nam de rechten om Fokker-vliegtuigen te maken over. Economische Zaken gaf Rekkof vorig jaar 20 miljoen euro subsidie.

Zuinig en milieuvriendelijk
Volgens NGA wordt de F100 in zijn klasse het zuinigste en meest milieuvriendelijke vliegtuig. Er kunnen zo'n 120 passagiers in het toestel.

100 jaar Fokker
De aankondiging komt 100 jaar na de eerste vlucht van Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin-vliegtuig. Hij vloog toen een rondje boven Haarlem.

Voortborduren op vorige Fokker 100
Volgens managing-director Maarten van Eeghen kan het allemaal zo snel, omdat ze de huidige Fokker 100 updaten en moderniseren. "We hebben namelijk al een goed airframe, van de 'oude' Fokker. Airbus en Boeing doen hetzelfde: je pakt een goed airframe en die ga je doorontwikkelen. Grote voordeel is dat de ontwikkelingskosten dan veel lager zijn. Het gaat om 25% van de kosten van een nieuw toestel."

Het nieuwe Fokker gaat nieuwe fase in
Van Eeghen zegt dat het ontwerp klaar is, en NGA nu aan fase 1 gaat beginnen. "We gaan de contracten tekenen met de leveranciers en binnen 2 jaar zullen we ons prototype in de lucht hebben. Dan volgt fase 2, waarin klanten hun finale handtekening zetten, en dan kunnen we voor hen toestellen gaan bouwen."

De know-how is er nu nog
"Na Fokker hebben we in Nederland nooit meer hele vliegtuigen gebouwd, slechts onderdelen", zegt Van Eeghen. "De know-how is er nu nog wel, maar over vijf jaar niet meer."

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/31/binnenland/doorstart-voor-fokker-100.xml
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Ace1 op 31/08/2011 | 23:06 uur
Hier een fimpje van de  Fokker 100 NG.

duidelijk te zien dat de vleugels nieuw zijn.

Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: EaGletje op 31/08/2011 | 23:46 uur
Citaat van: Ace1 op 31/08/2011 | 23:06 uur
Hier een fimpje van de  Fokker 100 NG.

duidelijk te zien dat de vleugels nieuw zijn.



De vleugels zullen niet "nieuw" zijn, het "oude" ontwerp van de vleugels zal worden aangevuld worden met winglets. Dit zijn de "opstaande" randen/punten aan het einde van elke vleugel. Deze winglets zorgen voor een reductie van drag, wat zorgt voor een brandstof besparing van een x aantal procent. Tevens zorgen deze winglets voor beter take-off/klim prestaties.

De nieuwe Fokker 100 zal verder beschikken over een moderner type motor dan nu is gemonteerd (RR Tay 620/650). Waarschijnlijk zal de nieuwe motor de RR BR725 zijn, welke ook zijn gemonteerd op de Gulfstream G650. De motoren zullen in een soort mickey mouse positie op de romp worden geplaatst om om te gaan met het grotere vermogen en gewicht van de motoren.

Overige verbeteringen zullen een nieuwere cockpit en gewichtsreductie zijn. Deze gewichtsreductie is mogelijk doordat er door modernere fabricage methodes, gewicht van het originele ontwerp kan worden afgeschaafd. Fokker zijn vergeleken met hun concurrent zowiezo al licht van gewicht en deze extra gewichtsbesparing zal ervoor zorgen dat het brandstof verbruik tevens ook lager is. Immers hoe lichter het toestel, hoe minder lift er nodig is om het toestel in de lucht te houden. Waar lift is, is ook weerstand. Dus hoe minder lift nodig, hoe minder weerstand er zal zijn. Dit betekend op zijn beurt minder motorvermogen benodigd, wat resulteert in een lager brandstof verbruik.

Het grote probleem waar dit type vliegtuig op zal stuiten is de erg grote concurrentie in de 80-120 stoelen klasse. Dit omdat zowel Bombardier, Embraer, Mitsubishi, Sukhoi (Rusland) en Comac (China) binnen deze markt actief zijn, of dat binnen afzienbare tijd zullen worden. Dit in vergelijking met de 140+ stoelen klasse, waarin eigenlijk alleen Boeing en Airbus actief zijn.

Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Jooop op 01/09/2011 | 08:56 uur
Wel merkwaardig dat Fokker juist Brazilie kiest voor productie waar inderdaad Embrear de scepter zwaait.

Persoonlijk zou ik denken dat Turkije de juiste plek zou zijn, redenen:
- snel groeiende luchtvaart
- heeft geen eigen merk zoals Embrear
- Fokker heeft haar kabel productie in de Turkse stad Izmir
- Het alle belangrijkste: Turkije beloofd miljarden subsidies om vliegtuigbouwers aan te trekken.
- geen geouwehoer met europese wetgevingen (wat ook inderdaad voor Brazilie geld)


Maar goed Fokker zal zo haar redenen wel hebben, ben al blij genoeg als we Fokker weer terug hebben.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Enforcer op 01/09/2011 | 10:38 uur
Wat betreft die ruimte heb je gelijk. Ze zullen eerst de investeringskosten er uit moeten halen en daarna zo veel winst moeten maken dat ze weer opnieuw kunnen investeren in een nieuw model. En dan kunnen zo mogelijk beter in een 140+ stoelen vliegtuig investeren, omdat daar minder concurrentie is. Als ze dan een hoop technologie kunnen overbrengen van de Fokker 100 naar de Fokker "200" scheelt dat weer een hoop extra/dubbele ontwikkelingskosten.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/09/2011 | 11:19 uur
Citaat van: dudge op 01/09/2011 | 10:29 uur
Citaat van: Jooop op 01/09/2011 | 08:56 uur
Maar goed Fokker zal zo haar redenen wel hebben, ben al blij genoeg als we Fokker weer terug hebben.

Voor zover 'we' het dan ook terug hebben.
Weet nog niet precies wat we er van moeten verwachten. Gister iemand die er op wees dat het een aflopende zaak is. Er zal op een zeker moment een nieuw model moeten komen, en het is de vraag of er ruimte is om dat voor elkaar te krijgen.
Op militair vlak, om de connectie met dit forum maar weer eens te maken, zie ik er al helemaal niks van terecht komen, maar ik laat me natuurlijk graag verrassen.

Waar een wil is (en budget) is een weg:

Ik zou een F100NG maar zo in de rol kunnen zien van:

Transport
MPA
Tanker
Elint
Awac

Het is immers een erg zuinig en stil vliegtuig

Maar nu lopen wel heel erg ver op de muziek vooruit.
Titel: Re:Fokker nieuw leven ingeblazen
Bericht door: Elzenga op 01/09/2011 | 11:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 01/09/2011 | 11:19 uur
Waar een wil is (en budget) is een weg:

Ik zou een F100NG maar zo in de rol kunnen zien van:

Transport
MPA
Tanker
Elint
Awac

Het is immers een erg zuinig en stil vliegtuig

Maar nu lopen wel heel erg ver op de muziek vooruit.
Helaas...voor al die taken zijn denk ik veel betere toestellen beschikbaar. Het enige toestel dat denk ik op de nominatie zou staan is het Nederlands regeringstoestel, de Fokker 70. Maar ik denk niet dat het wijs is daar op dit moment veel geld aan te besteden...al zou het me niets verbazen als men dat wel gaat doen. En wat betreft de Fokker 100 NG....eerst zien dan geloven. Want mooie praatjes vullen geen gaatjes...zien we ook bij Victor Muller en zijn Spyker en Saab-avontuur. Alleen zo jammer dat die mooie praatjes wel geloofd worden door verschillende politici, die er dan tientallen miljoenen aan belastinggeld in stoppen...
Titel: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Jooop op 16/12/2013 | 17:23 uur
Het is inmiddels een oud artikel: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Hartman_heeft_nog_hoop_op_nieuwe_Fokker

Nog geen twee jaar geleden was er nog sprake dat Fokker de nieuwe F100NG zou ontwikkelen, sindsdien is naar mijn weten niets gebeurt. Maar in de wandelgangen word gesproken dat Fokker in onderhandeling is met de Turkse vliegtuigbouwer TAI die geinterreseerd is in de bouw van een nieuwe regional jet over een overname of gedeeltelijk overname of samenwerkings verband.

Het zijn alsnog premature onderhandelingen zover ik het begreep, toch interessant om er een onderwerp voor te openen. 


Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 17:45 uur
Dit is al een bestaand topic: zie

Fokker nieuw leven ingeblazen 

« Gepost op: 17/03/2010 | 19:34 uur »
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 17:50 uur
Uit uitermate betrouwbare bron heb ik vernomen dat Fokker zelf niets ziet om in de F100 nieuw leven te blazen, dit model en deze techniek zijn inmiddels te gedateerd.

Ze zouden dan vrijwel meteen de ontwikkel fase in moeten voor een opvolger. Ze blijven liever nog even betrokken bij het uitmelken van de uitstaande service en onderhoudscontracten.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Harald op 16/12/2013 | 17:51 uur
Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 17:45 uur
Dit is al een bestaand topic: zie

Fokker nieuw leven ingeblazen 

« Gepost op: 17/03/2010 | 19:34 uur »

klopt, Rekkof heeft volgens mij van Eco. zaken nog een zak geld, subsidie gekregen voor het ontwikkelen en opzetten van een F100/120 toestel, met zeer zuinige motoren en het in elkaar zetten van het toestel zou (volgens mij) in een hal op Schiphol gebeuren. Er zou ook een fabriek in Brazilië gebouwd worden of een samenwerkingsverband voor de aanlevering van onderdelen.

Maar dit staat dus op losse schroeven ?
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 17:53 uur
Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 17:51 uur
Maar dit staat dus op losse schroeven ?

Vwb Rekkof heb ik geen idee, ik weet alleen dat Fokker er geen brood in ziet.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: SMI de Boer op 16/12/2013 | 17:56 uur
Alles van de Fokker 100 staat op Lelystad, daarvandaan zou een stuk van de productie in gang kunnen worden gezet. Natuurlijk is Lelystad veels te klein voor productie. Maar Rosen Jacobson heeft daar iig het "spul" neergezet met de goeie hoop om het toch nog een keer in te kunnen zetten
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Harald op 16/12/2013 | 18:00 uur
Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 17:53 uur
Vwb Rekkof heb ik geen idee, ik weet alleen dat Fokker er geen brood in ziet.

ik denk dat het over hetzelfde gaat

http://www.rekkof.nl/

Rekkof mikt nu op verlengde Fokker
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article17384023.ece
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 18:32 uur
Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 18:00 uur
ik denk dat het over hetzelfde gaat


Het gaat over het zelfde type vliegtuig maar we praten over verschillende ondernemingen.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Harald op 16/12/2013 | 19:13 uur
Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 18:32 uur
Het gaat over het zelfde type vliegtuig maar we praten over verschillende ondernemingen.
Klopt. Naar mijn weten heeft rekkof de rechten en wilde graag dat fokker mee ging doen.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Flyguy op 16/12/2013 | 19:14 uur
Er komt nooit meer een nieuwe versie van de F100 en/of varianten en er komt hoogstwaarschijnlijk nooit meer een nieuwe fokker. Ik durf zelfs te wedden dat er de komende 50-70 jaar er geen nieuw Nederlands productie vliegtuig (of een andere vliegmachine) meer zal komen. De markt is te vol.

Ik adviseerde ooit een kleine luchtvaartmaatschappij bij een, voor hun, aanzienlijke bestelling van nieuwe regionale toestellen voor in het Caribisch gebied (o.a. de F100 en de F50 werden beoogd) en daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat Fokker en de Nederlandse luchtvaartindustrie niet meer op topniveau vliegtuigen leverden. Fokker was toen al jaren aan het afbrokkelen.

Daarbij is Rekkof een faalorganisatie van de eerste orde.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 19:14 uur
Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 19:13 uur
Klopt. Naar mijn weten heeft rekkof de rechten en wilde graag dat fokker mee ging doen.

zie antwoord 36
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Flyguy op 16/12/2013 | 19:42 uur
Om te laten zien dat ik toch van fokker hou:

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.dutch-aviation.nl%2Fpictures%2FFokker%2FCivil%2FFokker%2520F26%2520Phantom%2520tn289.jpg&hash=66d6f7216012d60bda0e39629d9b7a079aeb3137)
Oef, wat een prachtige jaren '50 lijnen.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Ft%2FFOKKER-F29-NEVER-BUILT-AIRLINE-STICKER-HIGHLY-RARE-%2F21%2F%21B90JSoQCWk%7E%24%28KGrHqZ%2C%21l0Ey%2BjCzNOkBM64cBHFU%21%7E%7E0_35.GIF&hash=fb70cc43e4d0af1d7fdcee5bc88adccd9b7ae704)
voorloper van de DC/MD serie (zijn tijd ver vooruit)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg13.imageshost.ru%2Fimg%2F2012%2F03%2F16%2Fimage_4f62b163372fb.jpg&hash=c9ce3a4a146232f590610cfe47e9eada55b155ec)
Tsja, het plaatje spreekt voor zich. Heel erg jammer dat er niets van gekomen is.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.xmsnet.nl%2Fhdejong%2Fmodel%2FFokker%2520MMVX_t.JPG&hash=6105668af13d03af546edba328670135ab08c8e9)
Zou ook mooi geweest zijn, een fokker op een echte flattop.

:big-smile:

Er zijn zo veel goede ideeën geweest, slechts een paar zijn uitgevoerd, maar die allen waren een groot succes... op technisch gebied dan hè.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2013 | 20:17 uur
Citaat van: Flyguy op 16/12/2013 | 19:42 uur
Om te laten zien dat ik toch van fokker hou:


Ik zou het fantastisch vinden als Fokker een nieuw leven zou worden ingeblazen en weer levensvatbaar en autonoom vliegtuigen zou ontwikkelen en bouwen.

Helaas zie ik het niet meer gebeuren  en zal Fokker hopelijk blijven bestaan als innovatieve ontwikkelaar en producent van vliegtuig- en ruimtevaart (onder)delen met het bijbehorende service en onderhoud.
Titel: Re:Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Jooop op 16/12/2013 | 20:22 uur
Ik weet dat Fokker in 2011 alles op stop heeft gezet, maar dit is actueel. Een Turkse collega heeft mij dit toe gemaild (met google translate niet erg goed te lezen): http://www.airnewstimes.com/alman-devinden-turkiye-cikarmasi-26008-haberi.html

Volgens hem zijn de Turken van plan om een regionaal toestel te bouwen en zien ze wel wat in het project van Fokker, onderhandelingen met de Braziliaanse Embraer en Canadese Bombardier zijn vastgelopen, onderhandelingen met Fokker en Antonov uit Oekraïne gaan nog door. Volgens de berichten is Fokker nu favoriet, maar ze zijn nu ook gesprekken met Dorniër begonnen
Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 21/04/2018 | 09:36 uur
Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 15:16 uur
In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project

Toen ik deze topic in maart 2010 startte  was ik overtuigd dat de productie van de Fokker 100 NG binnen 5 jaar zou starten inmiddels is men bezig met het ontwerpen van de Fokker 130 NGen zijn we 8 jaar verder en ik zie het niet meer gebeuren ondanks een toegezegde subsidie van de Nederlandse regering van €20 miljoen.

Toen Fokker met de F70 en F100 kwam was er in de markt van de toestellen van 70/100 stoelen  geen concurrent, inmiddels is dat niet meer zo. Embraer  heeft de 170/175 en de 190/195, Bomdardier  heeft de C-Series. Sukhoi is bezig met de Superjet 100.  Boeing heeft een belang in de 170/175 en de 190/195 van  Embraer en is gestopt met de Boeing 717, Airbus heeft een belang in de C -Series van Bomdardier en is gestopt met de Airbus A318/A319.  Het Japanse Kawasaki had ook plannen voor een stoel van 100 stoelen en kon de techniek van de Kawasaki P-1 daarvoor gebruiken maar men is daar mee gestopt. De Chinezen zijn bezig met de Comac C919.


https://www.rtlnieuws.nl/nederland/gedroomde-fokker-bouwer-slaags-met-eerste-klant

Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 21/04/2018 | 10:29 uur
Waar ligt de markt dan wel in een toestel wat transatlantische vluchten kan maken en 250 stoelen heeft.
Als je als vliegtuigbouwer met een toestel komt wat tussen de Boeing 757 en Boeing 767 komt ben je verzekerd van orders van diverse luchtvaartmaatschappijen.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuw-interieur-voor-boeing-757s-van-american-airlines

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/united-plaatst-veel-meer-stoelen-in-boeing-757

Boeing is al bezig met een nieuw toestel hiervoor.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/meer-informatie-over-boeing-797-bekend

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ryanair-ceo-boeing-797-niet-efficient-genoeg

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/boeing-heeft-vertrouwen-in-de-797

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/delta-air-lines-heeft-interesse-in-nieuwe-boeing-797

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/norwegian-zet-zinnen-op-nieuwe-boeing-797

Airbus is bezig met een verlengde versie van de A321 en deze moet ook de A310 gaan vervangen een toestel wat vergelijkbaar was met de Boeing 767.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/airbus-a321-long-range-vliegt-voor-het-eerst

http://vliegtuigradar24.nl/airbus-test-de-a321-long-range/

En daarnaast bestudeert Airbus of het met een A322 komt.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/airbus-studeert-op-a322-als-antwoord-op-boeing-797

Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 03/04/2021 | 12:17 uur
PANTA HOLDINGS NEEMT FOKKER SERVICES EN FOKKER TECHNIEK OVER

HOOGERHEIDE - Fokker Services en Fokker Techniek komen in handen van een nieuwe eigenaar: het Nederlandse investeringsbedrijf Panta Holdings. De overname is al per 1 april een feit. Panta Holdings neemt de onderhouds- en servicebedrijven over van Fokker Technologies/GKN Aerospace.

Volgens Panta Holdings zullen beide bedrijven blijven investeren in technologische innovaties, geavanceerde processen en 'uitmuntende engineering', om zo een rol van belang te kunnen blijven spelen in de luchtvaart-aftermarket.

Fokker Services en Fokker Techniek, beide voortgekomen uit de 25 jaar geleden failliet gegane vliegtuigbouwer Fokker Aircraft, zullen gezamenlijk worden geleid door de ervaren directieleden Roland van Dijk en Menzo van der Beek. De bedrijven bezitten vestigingen in Nederland, Singapore en de VS.

Panta Holdings, eigendom van Jaap Rosen Jacobson, was eerder eigenaar van onder meer VLM Airlines. Ook probeerde het bedrijf onder de naam Rekkof de productie van de Fokker 100 nieuw leven in te blazen. Die naam is later omgedoopt tot Netherlands Aircraft Company, en bestaat in die hoedanigheid nog steeds.

Daarnaast bezit Panta Holdings een meerderheidsbelang (71,2 procent) in Avcorp Industries, een Canadadese fabrikant en reparateur van vliegtuigcomponenten.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/panta-holdings-neemt-fokker-services-en-fokker-techniek-over


Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 03/04/2021 | 12:19 uur
Luchtvaartondernemer Rosen Jacobson meldt zich weer bij Fokker

Vliegtuigen Twee Fokkerdochters komen weer in Nederlandse handen.

En weer duikt de naam van Jaap Rosen Jacobson op in de saga rond de erfenis van Fokker. Al sinds het faillissement van de Nederlandse luchtvaarttrots in 1996 ondernam deze inmiddels 70-jarige zakenman pogingen de vliegtuigfabrikant nieuw leven in te blazen. Gisteren werd bekend dat zijn holdingmaatschappij Panta Holdings uit Mijdrecht twee belangrijke dochters, Fokker Services en Fokker Techniek, overneemt van de huidige eigenaar GKN Aerospace.

Alleen produceren deze twee onderdelen van het oude Fokker geen vliegtuigen of onderdelen. Ze doen onderhoud en inrichting van vliegtuigen en leveren reserve-onderdelen, niet alleen aan oude Fokkers maar vooral aan toestellen van fabrikanten als Boeing en Airbus. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Vanaf 1 april is Rosen Jacobson eigenaar. Bij de bedrijven werken 650 man.

De droom van Rosen Jacobson was kort na het faillissement 25 jaar geleden om met zijn bedrijf Rekkof (Fokker achterstevoren) de productie van de regionale vliegtuigen Fokker 70 en Fokker 100 te hervatten. Die plannen bleven jarenlang opduiken en deden hoop herleven bij Fokkerliefhebbers. Rosen Jacobson kon op verschillende momenten schermen met orders van luchtvaartmaatschappijen, maar de productie kreeg Rekkof nooit van de grond.

Alleen een kantoor
Uit de boedel van het failliete Fokker verkreeg Rosen Jacobson destijds alleen een kantoor op Schiphol en enige machines en apparaten die bij de productie van vliegtuigen worden gebruikt. Ook intellectueel eigendom wist hij te verwerven. Industrieel concern Stork nam destijds grote dochterbedrijven van Fokker over, die sindsdien vliegtuigonderdelen produceerden voor andere vliegtuigfabrikanten of onderhoud deden aan toestellen. In 2008 verdween Stork van de beurs en werd het eigendom van de investeringsmaatschappijen Candover en later Arle. Dat laatste private equityfonds verkocht de luchtvaartdochters in 2015 voor 706 miljoen euro aan het Britse GKN Aerospace. Die behoudt nu zelf de productiebedrijven Fokker Aerostructures (dat grote vliegtuigcomponenten als vleugelonderdelen levert aan diverse fabrikanten van civiele en militaire toestellen), Fokker Landing Gear (landingsgestellen) en Fokker Elmo (bekabeling).

Rosen Jacobson verdiende zijn geld en reputatie voor het Rekkof-avontuur vooral als bedrijvendokter, die noodlijdende bedrijven opkocht, reorganiseerde en verkocht. Hij was succesvol met de luchtvaartmaatschappij VLM (die vloog met Fokkers), die hij in 2008 voor 178 miljoen euro aan KLM verkocht.

De Fokker 100 ontwikkelen
Hij is nu eigenaar van Postiljon Hotels, dat door de coronacrisis een flinke klap heeft opgelopen. Ook heeft hij een meerderheidsaandeel van 71,2 procent in het beursgenoteerde Canadese bedrijf Avcorp dat vliegtuigonderdelen produceert en repareert voor onder meer Boeing. Van zijn holding maakt ook nog steeds Netherlands Aircraft Company – de rechtsopvolger van Rekkof – deel uit, in de woorden van Panta zelf ,,een start-up met het doel een vliegtuig gebaseerd op de Fokker 100 te ontwikkelen".

In een persbericht spreekt Panta Holdings uit dat het met Fokker Services en Fokker Techniek een leidende rol wil spelen in het onderhoud van vliegtuigen, met de vestigingen in Nederland (Woensdrecht en Hoofddorp), Singapore en de VS. De huidige directeuren Roland van Dijk en Menzo van der Beek blijven aan de leiding.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/31/luchtvaartondernemer-rosen-jacobson-meldt-zich-weer-bij-fokker-a4038066

Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 22/05/2023 | 20:25 uur
Fokker op waterstof in de maak. ?Kans op succes niet eerder zo groot?

ACHTERGROND Het Nederlandse bedrijf Fokker Next Gen werkt aan een compleet nieuwe Fokker op waterstof, die in 2035 op de markt moet komen. Afgelopen jaren bleek de ontwikkeling van een nieuwe Fokker lastig, maar de roep om CO2-neutraal vliegen biedt nieuwe mogelijkheden, zegt directeur Juriaan Kellermann. ?De kansen waren niet eerder zo groot.?

(https://storage.pubble.nl/9ed0159c/content/2023/5/a8b71487-6f27-483c-bdc0-2aee4132d843.jpg)
Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

SCHIPHOL

Wanneer alles volgens planning verloopt, moet in 2035 - een kleine veertig jaar na het faillissement van het Nederlandse Fokker - een nieuw vliegtuig van de band rollen dat is ontwikkeld en geproduceerd in ons land. En waar vliegtuigen nu nog kerosine verstoken en veel CO2 de lucht inblazen, vliegt deze nieuwe Fokker op waterstof en kan het passagiers CO2-neutraal door Europa vervoeren.

Een t? ambiteus plan? Nee, zegt Juriaan Kellermann van het bedrijf Fokker Next Gen die de plannen voor het nieuwe toestel vandaag uit de doeken doet in het Nederlands Dagblad. Hij denkt dat het mogelijk is, ook al zijn er miljarden euro?s nodig van investeerders om het plan van de tekentafel verder te brengen naar een productielijn die uiteindelijk 150 toestellen per jaar aflevert. ?Wij denken dat het realistisch is.?

De afgelopen tien jaar bleek de ontwikkeling van een nieuwe Fokker nog onhaalbaar. Het ontwikkelen van een zuiniger toestel op basis van de Fokker 100 liep ondanks een krediet van het ministerie van Economische Zaken (twintig miljoen euro) stuk op een gebrek aan interesse van investeerders.

vaccins
Maar alle initiatieven om de CO2-uitstoot van de luchtvaart omlaag te brengen, hebben het bedrijf op het spoor gezet van een Fokker op waterstof, zegt Kellermann. ??Het is net als met de vaccins: met z?n allen proberen we dit soort innovaties zo snel mogelijk op de markt te brengen. Iedereen wil graag dat je kunt vliegen zonder vervuiling.?

De Europese Unie eist dat vliegmaatschappijen meer gebruik maken van (duurdere) biobrandstoffen, die zijn gemaakt van bijvoorbeeld afgewerkt frituurvet. Ook zijn er Europese subsidies voor de ontwikkeling van elektrisch vliegen of vliegen op waterstof, waarbij helemaal geen CO2 meer wordt uitgestoten.

(https://pubblestorage.blob.core.windows.net/9ed0159c/content/originals/2023/5/c037de7b-7bd6-4f11-b170-4fdc18ac91c2_thumb728.jpg)
Impressie hoe het interieur eruit kan komen te zien

Met een Europese subsidie werkt Fokker Next Gen onder leiding van Rolls-Royce, de Britse maker van vliegtuigmotoren, nu al aan een vliegtuigmotor die geschikt is voor waterstof. En met de Nederlandse subsidie die het bedrijf vorig jaar kreeg uit het Nationaal Groeifonds, gaat het - samen met onder andere Fokker Services en wederom Rolls-Royce - in Woensdrecht een Fokker 100 ombouwen om te kunnen vliegen op waterstof. In totaal heeft Fokker Next Gen 27,5 miljoen euro aan subsidies gekregen om vliegen schoner te maken.

kansen
Door deze aanloop ziet Fokker Next Gen kansen. Kellermann: ?Wij gaan de kennis en kunde die we opbouwen, gebruiken om een regionaal vliegtuig op waterstof te ontwikkelen.? De subsidie vanuit de overheid is volgens hem ?een heel belangrijke aanjager?. Want zonder subsidie en ook bewijs dat vliegen op waterstof mogelijk is, stappen grote investeerders niet zo snel in. Uiteindelijk profiteert de Nederlandse economie, zegt hij. Wanneer straks jaarlijks honderdvijftig Fokkers van de band rollen, levert dat ?vijf- tot zesduizend banen? op en ook ?in potentie miljarden aan belastinginkomsten?, rekent hij voor.

Via de website fokkernextgen.com kunnen ge?nteresseerden sinds vrijdagavond voor het eerst kennismaken met de nieuwe Fokker. Omdat waterstof meer ruimte inneemt dan kerosine, is het toestel vooral geschikt voor regionale vluchten binnen Europa - tot zo?n 2500 kilometer. Maar ook op de Amerikaanse markt ziet Kellermann mogelijkheden. ?Het toestel zal ook op een mengsel van waterstof en biobrandstof kunnen vliegen. Daarmee kun je ook naar vliegvelden vliegen waar nog geen waterstof voorhanden is.?

in Nederland
De nieuwe Fokker zal ?sowieso? in Nederland worden gebouwd, zegt Kellermann. ?Voor de certificeringen van het vliegtuig is het nodig dat we dat in Europa doen. Juist in Nederland wordt veel ge?nvesteerd in waterstof. Denk aan de regio Rotterdam, maar ook Groningen is daar sterk in. Misschien dat op de lange termijn de assemblage ook nog in een ander land plaatsvindt.?

(https://pubblestorage.blob.core.windows.net/9ed0159c/content/originals/2023/5/e84f2f77-29f4-4189-8a22-ff0c26859803_thumb728.jpg)
Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

Zo ver is het echter nog niet. Eerst moet het demonstratievliegtuig op waterstof een succes worden. Doel is dat in 2027 de eerste vlucht met de omgebouwde Fokker 100 plaatsvindt. Mogelijk wordt daarna samen met Rolls-Royce en Fokker Services verder gewerkt aan de nieuwe Fokker op waterstof. ?Die bedrijven hebben al jaren ervaring met het ontwerpen en bouwen van vliegtuigen?, zegt Kellermann. ?Maar daarover zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.? Het is nu ook nog ?te vroeg? om verkoopgesprekken met vliegmaatschappijen als Air France/KLM aan te gaan.

samenwerking
Samenwerking met Fokker Services ligt voor de hand. Want dit bedrijf, dat zich bezighoudt met onderdelen, onderhoud en modificatie voor vliegtuigen en honderden mensen in dienst heeft, valt sinds twee jaar namelijk binnen hetzelfde concern. Het bedrijf werd samen met Fokker Techniek - ook een restant van het oude Fokker - gekocht door Panta Holdings van investeerder Jaap Rosen Jacobson.

Het ontwikkelen van een nieuw vliegtuig vraagt sowieso nog miljarden aan investeringen voor het maken van onderdelen voor de productie en het opzetten van de assemblage. Hoe groot is de kans dat dit lukt?

?Die kans is heel groot?, reageert Kellermann. ?We vinden nu veel meer voedingsbodem voor onze plannen dan we ooit gehad hebben voor het oude vliegtuig. In de wereld is veel belangstelling voor technologie die leidt tot minder CO2-uitstoot. Dat proefden we drie jaar geleden al toen we nog bezig waren met het oude toestel: het bleek lastig een conventioneel toestel in de markt te zetten.? De directeur hoopt onder meer op pensioenfondsen en verzekeraars die een deel van hun geld duurzaam moeten beleggen. ?Het is ook denkbaar dat investeerders die nu waterstoffabrieken bouwen, geld steken in producten die veel waterstof nodig hebben.?

Wanneer de proefvlucht op waterstof slaagt, kan dat balletje gaan rollen, denkt Kellermann. ?Ja, de kans op een wederopstanding van Fokker als zelfstandige vliegtuigbouwer is niet eerder zo groot geweest.?

?dit is echt wel serieus?
Of het echt gaat lukken in 2035 een Fokker op waterstof op de markt te brengen, vindt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft ?heel moeilijk in te schatten?. De techniek van vliegen op waterstof is heel kansrijk, zegt hij, maar het ontwikkelen van een compleet nieuw vliegtuig kost tegelijk vele miljarden euro?s.

?Het is niet voor niets dat er nog maar twee grote vliegtuigfabrikanten (Airbus en Boeing, red.) over zijn. Misschien zal een bedrijf als Fokker Next Gen op een gegeven moment een strategische alliantie moeten sluiten met Airbus.?

Onderdeel van dat plaatje is ook wat vliegtickets straks gaan kosten. ?Vliegen op waterstof en ook andere duurzame brandstoffen is duurder. Daardoor kan de vraag naar tickets inzakken.?

Het helpt dat Fokker Next Gen sinds twee jaar banden heeft met Fokker Services en Fokker Techniek, zegt Melkert. ?Er is veel technische kennis nodig. Dit gaat niet om iemand met een leuk idee, dit is echt wel serieus. Het is absoluut de moeite waard om mee te beginnen.?

De luchtvaart zal vanwege het klimaat schoner m?eten, zegt Melkert. ?Vanuit de Europese Unie wordt daar heel veel geld ingestopt. Maar de luchtvaart is een van de moeilijkste sectoren om duurzaam te maken. Want alles mag niets wegen en het moet veilig zijn. Maar als je dat niet doet, houdt het op een gegeven moment op. Dan zullen we als maatschappij zeggen: dit kan gewoon niet meer.?

(https://pubblestorage.blob.core.windows.net/9ed0159c/content/originals/2023/5/7254c4de-1af5-41ff-bf1b-7acd4c1734d8_thumb728.jpg)
Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

https://www.nd.nl/nieuws/economie/1175861/fokker-op-waterstof-in-de-maak-kans-op-succes-niet-eerder-zo-

Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Lynxian op 22/05/2023 | 23:02 uur
Hoewel nationale trots als Fokker met de eer mag strijken, zie ik waterstof als vliegtuigbrandstof wel zitten. Hopelijk lukt ?emand het dit te ontwikkelen!
Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 05/08/2023 | 18:27 uur
Bedrijvendokter en Fokker-fanaat Rosen Jacobson (73) overleden

Bedrijvendokter Jaap Rosen Jacobson, die rijk werd dankzij de verkoop van luchtvaartbedrijf VLM en daarna vol enthousiasme probeerde de failliete vliegtuigbouwer Fokker weer tot leven te wekken, is op 73-jarige leeftijd overleden.

Dat bevestigen een woordvoerster van zijn investeringsmaatschappij Panta Holdings en zijn zoon tegenover RTL Z. De ondernemer overleed aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Bedrijvendokter
Rosen Jacobson (1950) kocht al in de jaren tachtig slechtlopende bedrijven op om ze weer gezond te maken. Zijn succesverhaal begon pas echt in 1995, met de aankoop van de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM). Die bouwde hij uit van één enkel vliegtuig tot een vloot van achttien Fokker-50 toestellen met landingsrechten op Londen City Airport.

In 2008 wist hij VLM te verkopen aan Air France-KLM, voor 178 miljoen euro. Dankzij die verkoop debuteerde hij dat jaar in de rijkenlijst Quote 500.

Fokker-plannen
Bekender nog werd Rosen Jacobson door zijn wilde, maar serieuze plannen om de in 1996 ter ziele gegane vliegtuigbouwer Fokker onder de naam Rekkof – Fokker omgekeerd geschreven -  weer tot leven te wekken.

Met de regelmaat van de klok verschenen nieuwe plannen van de enthousiaste ondernemer om opnieuw vliegtuigen te gaan bouwen, maar van een daadwerkelijke wederopstanding van Fokker kwam het nooit.

Het meest recente project is het bedrijf Fokker Next Gen, dat een vliegtuig wil ontwikkelen met een motor die kan draaien op waterstof.

Investeerder
VLM Airlines werd uiteindelijk door Air France-KLM weer verkocht en ging vervolgens twee keer failliet, in 2016 en na een doorstart opnieuw in 2018. Maar omdat Rosen Jacobson toen allang geen eigenaar meer was, raakte dat hem niet financieel.

De opbrengsten van de VLM-verkoop had hij ondergebracht in zijn investeringsmaatschappij Panta. Daarmee stak hij geld in vastgoed, luchtvaartondernemingen, technologiebedrijven en hotels.

Ondernemersgeest
Zo nam hij de keten Postillion Hotels over, die onder zijn vleugels sterk werd in zakelijk reizen en congressen. Volgens directeuren Erik-Jan Ginjaar en Hans Wibbens van Postillion heeft Rosen Jacobson 'een grote bijdrage heeft geleverd aan de groei en ontwikkeling' van het horecabedrijf. "Zijn visie, toewijding en ondernemersgeest hebben ons geïnspireerd en geholpen op weg naar succes."

Ook de afgelopen jaren bleef Rosen Jacobson nog bij Fokker betrokken, en er geld in steken. In 2021 kocht hij twee dochterbedrijven met 650 werknemers van Fokker Technologies. Dat is het onderhoudsbedrijf en bouwer van vliegtuigonderdelen die na het faillissement van de vliegtuigbouwer in 1996 was doorgestart, en sinds 2015 in handen is van het Britse GKN Aerospace.

Niet alles wat de bedrijvendokter aanraakte, veranderde overigens in goud. Zo gingen zijn luchtvaartbedrijven Emergo en Denim Air failliet. Het door zakenblad Quote geschat vermogen van Rosen Jacobson zakte van 201 miljoen euro in 2008 tot 145 miljoen euro eind vorig jaar.

Engelandvaarders
Naast zijn activiteiten als investeerder was Rosen Jacobson ook bestuurder bij Amnesty International en nauw betrokken bij het Museum Engelandvaarders in Noordwijk aan Zee. Die instelling toont de geschiedenis van Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog naar Engeland vertrokken om te kunnen vechten tegen Nazi-Duitsland.

Rosen Jacobsons vader Rob en oom Jaap waren zelf Engelandvaarders geweest. De investeerder was sinds 2018 voorzitter van het bestuur van het museum. In juni legde hij die functie neer.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5399502/fokker-jaap-rosen-jacobson-overleden-vlm-luchtvaart
Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 12/11/2023 | 14:49 uur
Fokker onderzoekt bouw waterstofvliegtuigfabriek op Groningen Airport Eelde

Vliegtuigbouwer Fokker Next Gen in Hoofddorp onderzoekt de mogelijke bouw van een fabriek voor de productie van waterstofvliegtuigen op Groningen Airport Eelde. De producent heeft als doel om 150 toestellen per jaar te produceren. De helft daarvan zou in Nederland gemaakt moeten worden.

Fokker Next Gen wil het nieuwe type vliegtuig in 2035 op de markt brengen.

Hydrogen Valley
'Het zou een mooie en logische stap zijn om de assemblage van de vliegtuigen te laten plaatsvinden in de eerste officiële Hydrogen Valley van Europa, dus in het hart van de waterstofontwikkelingen in Noord-Nederland, waarbij alle benodigde schakels binnen handbereik zijn', zegt Fokker Next Gen CEO Juriaan Kellerman in een persbericht. 'Daarom onderzoeken we samen met de luchthaven de haalbaarheid.
'
De vliegtuigbouwer zoekt naar beschikbare grond voor de fabriek en naar ruimte voor eventuele uitbreidingen. 'De bereikbaarheid met snelle toegang tot wegen, spoorwegen en mogelijk waterwegen voor het vervoer van onderdelen en personeel speelt daarbij een belangrijke rol', laat het bedrijf weten.

'Werkgelegenheidsimpuls'
Andere factoren die volgens de vliegtuigbouwer belangrijk zijn, zijn een goed uitgeruste luchthaven met verkeersleiding en de mogelijkheid om testvluchten uit te voeren zonder het bestaande luchtverkeer te verstoren.

Fokker Next Gen verwacht dat de komst van een fabriek naar Groningen Airport Eelde voor een 'forse werkgelegenheidsimpuls' zal zorgen in Noord-Nederland. 'De fabriek zal, samen met het hoofdkantoor, naar verwachting tegen 2035 werkgelegenheid bieden voor 1900 fulltime medewerkers.'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1088106/fokker-onderzoekt-bouw-waterstofvliegtuigfabriek-op-groningen-airport-eelde
Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Lynxian op 12/11/2023 | 18:31 uur
Mooie ontwikkeling, hopelijk wordt het wat!
Titel: Re: Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?
Bericht door: Ace1 op 12/11/2023 | 18:35 uur
Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

Fokker Next Gen heeft besloten samen te werken met Dassault Systèmes bij de ontwikkeling van een nieuwe Fokker 100 met waterstofaandrijving.

Het platform van Dassault Systèmes zal dienen als de basis voor de ontwikkeling van het door waterstof aangedreven vliegtuig waarmee Fokker Next Gen eerder dit jaar naar buiten kwam. Deze machine is bedoeld voor 120 tot 150 passagiers en heeft een bereik van 2.500 kilometer.

De waterstofvariant van de Fokker 100 is de meest recente poging van Fokker Next Gen om nieuw leven in te blazen in de regionale vliegtuigen van Fokker. Door te kiezen voor een duurzame aandrijving, hoopt het bedrijf meer dan 25 jaar na het faillissement van Fokker weer aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen in de markt.

Het bedrijf haalde tot nu toe 27,5 miljoen euro aan subsidies op in zowel de EU als Nederland. Met behulp hiervan werkt Fokker Next Gen samen met Rolls-Royce aan een vliegtuigmotor die kan draaien op waterstof. Fokker wil het waterstof aangedreven vliegtuig in Nederland gaan produceren.

Het toestel moet in 2027 voor het eerst het luchtruim kiezen. Dit initiële ontwerp werkt het bedrijf vervolgens verder uit met Rolls-Royce en Fokker Services. Zowel Fokker Next Gen, Fokker Services als Fokker Techniek zijn onderdeel van Panta Holdings. Dat bedrijf was tot zijn overlijden in handen van investeerder Jaap Rosen Jacobson. Deze oprichter en CEO van Panta speelde onder andere een rol in de geschiedenis van de Vlaamse Luchtvaart Maatschappij (VLM).


https://www.upinthesky.nl/2023/09/27/ontwikkeling-rond-nieuwe-fokker-op-waterstof/