Via Twitter 5/12/12
Scannernet.nl@Scannernet
Aanvaring tussen twee vrachtschepen op Noordzee, 30nm uit de kust van Zeeland. Bijbehorend Navtex-bericht. http://
wat is het nieuws hiervan betreffende defensie?
Vrachtschip zinkend na aanvaring voor kust Rotterdam
AMSTERDAM - Een vrachtschip is aan het zinken na een aanvaring op de Noordzee.
De botsing gebeurde ongeveer 100 kilometer uit de kust ter hoogte van Rotterdam.
De kustwacht heeft een reddingsactie op touw gezet. Een helikopter en twee reddingsboten zijn onderweg naar de plek van de aanvaring.
Het is niet duidelijk of mensen in direct gevaar zijn, maar volgens BNR zijn 23 mensen aan boord.
Autovrachtschip
Het zinkende schip is het autovrachtschip Baltic Ace, dat onder de vlag van de Bahama's vaart. Rond 19.15 uur botste het in Nederlandse wateren op containerschip Corvus J uit Cyprus.
De schepen botsten bij een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. De gevolgen voor die haven zijn nog niet duidelijk. Ook de oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend.
Door: ANP .
http://www.nu.nl/binnenland/2975271/vrachtschip-zinkend-aanvaring-kust-rotterdam.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter
Citaat van: onderofficier op 05/12/2012 | 20:32 uur
wat is het nieuws hiervan betreffende defensie?
Kustwacht en SAR inzet
OPV Friesland & Groningen zijn zo te zien ook in de buurt en stomen max power op naar de positie.
Citaat van: jurrien visser op 05/12/2012 | 20:33 uur
Kustwacht en SAR inzet
Kustwacht voert wel taken uit voor het ministerie van defensie maar kan je dan zeggen dat het defensie is?
Dat denk ik niet.
Miltairen (niet zijnde kmar) voeren uit taken uit voor de politie en brandweer maar dan kan je niet zeggen dat zij bij de politie / brandweer werken...cq opsporingsambtenaren / brandweermannen zijn.
Sar inzet trouwens wel.
Maar dat stond niet in het eerste bericht dat deze was ingezet...... ;)
Citaat van: onderofficier op 05/12/2012 | 20:46 uur
Maar dat stond niet in het eerste bericht dat deze was ingezet...... ;)
In aanvulling daarop:
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.photobucket.com%2Falbums%2Fg261%2Fsassykatlex%2Fnavtex.jpg&hash=0312346d1db9b3a54fed89165c7d70fc2f108eab)
Aanvuling:
19:28:38 05-12-12 -ALPHA- Prio 1, Gmdss alert, vessel sinking PED02,STEbu,NJAbu 1735099 Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden) 1735069 Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zeeland) 1735148 Kustwachtcentrum (KNRM Neeltje Jans - buiten) (Reddingboot ...
20:25:48 05-12-12 Melding : AANVARING NOORDZEE 50 MIJL UIT KUST. BALTIK ACE IS ZINKENDE. BEMANNING IN REDDINGSVLOT IN WATER. KUSTWACHT GAAT OPVARENDE UIT VLOT HALEN.
Regio : 17 : [ROT] Rotterdam-Rijnmond
Urgentie : O O O O O : HOOG
Eenheden : 1430020 : Persinformatie Politie Rotterdam-Rijnmond
19:58 PRIO 1, GMDSS ALERT, VESSEL SINKINGPED02,STEBU,NJABU,RESCUE,FRIESL,ST3,BRE1
Regio : 00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie : O O O O O : HOOG
Eenheden : 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
: 1735118 : Bemanning Zeemanshoop Breskens
: 1735069 : Lichtkrant GMK Zeeland
PRIO 1, GMDSS ALERT, VESSEL SINKING PED02,STEBU,NJABU
Regio : 00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie : O O O O O : HOOG
Eenheden : 1735069 : Lichtkrant GMK Zeeland
: 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
: 1735148 : Bemanning Koopmansdank Noordland-Buiten
19:27:51 05-12-12 Melding : PRIO 1, GMDSS ALERT, VESSEL SINKING PED02,STEBU
Regio : 00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie : O O O O O : HOOG
Eenheden : 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
: 1735168 : Bemanning Antoinette Stellendam-Buiten
: 1735067 : Lichtkrant GMK Rotterdam-Rijnmond
Bron: 112meldingen.nl
Citaat van: Lex op 05/12/2012 | 20:45 uur
OPV Friesland & Groningen zijn zo te zien ook in de buurt en stomen max power op naar de positie.
Dan zullen ze morgen wel eens aankomen... :cute-smile:
Citaat van: A.J. op 05/12/2012 | 21:16 uur
Dan zullen ze morgen wel eens aankomen... :cute-smile:
Friesland reeds enige tijd aanwezig. Groningen op 5 mijl.
Citaat van: A.J. op 05/12/2012 | 21:16 uur
Dan zullen ze morgen wel eens aankomen... :cute-smile:
;D
Hier is het scheepsverkeer te volgen:
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=209883000¢erx=2.943968¢ery=51.84835&zoom=10&type_color=7 (http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=209883000¢erx=2.943968¢ery=51.84835&zoom=10&type_color=7)
1 reddingboot ter plaatse, twee onderweg. OPV Friesland ter plaatse, Groningen met 15kn bijna daar.
Friesland is inmiddels OSC (On-Scene Commander) geworden en leidt de operatie ter plekke.
BE Seaking met 7 slachtoffers naar Koksijde.
Pedro 2 naar Erasmus heliplat, met 4 slachtoffers
Off shore heli naar RDAM.
In RDAM A1 alarm voor hulpdiensten.
Vrachtschip gezonken na aanvaring voor Zeeuwse kust
AMSTERDAM - Een vrachtschip is gezonken na een aanvaring op de Noordzee. 24 opvarenden worden met een helikopter van vlotten gehesen.
Tien bemanningsleden van het autovrachtschip Baltic Ace zijn gered. Vijf van hen worden per helikopter naar Rotterdam-The Hague Airport gebracht, vier gaan naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.
De tiende opvarende is opgepikt door het schip Corvus J, dat met de Baltic Ace in aanvaring kwam. Het autovrachtschip is volgens de kustwacht zo goed als zeker gezonken.
http://www.nu.nl/binnenland/2975271/vrachtschip-gezonken--aanvaring-zeeuwse-kust.html
Marine ingezet bij redding op Noordzee
De patrouillevaartuigen Friesland en Groningen schieten momenteel de opvarenden van een op de Noordzee gezonken vrachtschip te hulp. Het schip is in de problemen geraakt na een aanvaring op ongeveer 65 kilometer uit de Zeeuwse kust.
Het schip telde ongeveer 24 opvarenden. Die hebben met een reddingsboot het schip verlaten. Enkele liggen echter in het water. Helikopters proberen bij windkracht 6 en hoge golven de mensen in veiligheid te brengen. Beide marineschepen zoeken eveneens mee naar drenkelingen en hebben het helikopterdek ter beschikking gesteld om de opvarenden op te vangen en medische hulp te geven.
De reddingsactie wordt gecoördineerd door de kustwacht. De leiding op zee is in handen van de Friesland.
MINDEF
5 december 2012, 21.30 uur
Via twitter
Arjen Peters@FireFlying11
De kustwacht heeft inmiddels ook een vliegtuig gestuurd. De Rescue Pluto 01(DO-228) gaat ook richting het gebied.
10 opvarenden thans gered en op weg naar ziekenhuizen.
Moge de anderen spoedig volgen...
Via Twitter
Arjen Peters@FireFlying11
Het aantal geredde personen wordt omhoog bijgesteld naar 13. Regio Rotterdam schaalt ook op naar GRIP 2. #noordzee
Er zijn momenteel 10 oppervlakte eenheden & 2 heli's aan het zoeken. Het is te hopen dat de vermisten snel worden gevonden.
Er staat een windkracht 6 en het is donker. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om onder zulke omstandigheden een drenkeling te detecteren.
Citaat van: Lex op 05/12/2012 | 22:26 uur
Er zijn momenteel 10 oppervlakte eenheden & 2 heli's aan het zoeken. Het is te hopen dat de vermisten snel worden gevonden.
Er staat een windkracht 6 en het is donker. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om onder zulke omstandigheden een drenkeling te detecteren.
Enig idee welke temperatuur het zeewater heeft?
Citaat van: jurrien visser op 05/12/2012 | 22:43 uur
Enig idee welke temperatuur het zeewater heeft?
Volgens opgave ter plekker 6 graden.
Zonder dompelpak is dat dus ongeveer 2 uren.
Twitter Seaking MK48:: "We're glad to inform you all 24 crew members are rescued. 7 casualties were brought back to Koksijde AFB"
EDIT: schijnt al niet te kloppen...
Seaking MK48: "Rescue helicopters are returning to the scene. There may still be people in the water. Previous information may be incorrect #SAR #BalticAce"
Inmiddels is de media gearriveerd in Den Helder en willen zij naar het Kustwachtcentrum.
Volgens onbevestigde berichten 3 doden....
Rescue Pedro 06 (AB-412 SAR heli) is opgestegen vanaf Vliegbasis Leeuwarden en gaat ook naar de zoekactie 80km ten westen van Ouddorp.
Citaat van: Strata op 05/12/2012 | 23:25 uur
Rescue Pedro 06 (AB-412 SAR heli) is opgestegen vanaf Vliegbasis Leeuwarden en gaat ook naar de zoekactie 80km ten westen van Ouddorp.
Heb je daar een bron van?
Alles via twitter, sarheli NL, Lifeliner NL enz.
Citaat van: Strata op 05/12/2012 | 23:32 uur
Alles via twitter, sarheli NL, Lifeliner NL enz.
Idd. Ik hoor hem nu.
Politie bevestigt: 3 doden, 8 vermisten, 13 gered... ziet er niet goed uit. :'(
Citaat van: Strata op 05/12/2012 | 23:36 uur
Politie bevestigt: 3 doden, 8 vermisten, 13 gered... ziet er niet goed uit. :'(
Idd. De tijd dringt.
4 doden gemeld. Mogelijk nog mensen in het schip. Is in kwartier gezonken. Als je dan beneden in de mk zit wordt het lastig als het schip kapseist..... Helikopter zou met doden onderweg zijn naar Rotterdam maar is mogelijk uitgeweken naar België.
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.fleetmon.com%2Fthumbnails%2FBALTIC_ACE_380602.940x1000.jpg&hash=ffb68b766b1372808c8ccb555a56e6c2d80b2659)
Een ro-ro ferry voor auto's dus voor zover ik het begrijp.
Ja, lompe hoge bakken met niet al te goede stabiliteits eigenschappen... mijn vermoeden is dan ook dat hij zwaar slagzij gemaakt moet hebben door een grote scheur onderwater in de romp o.i.d. Anders zinkt een schip niet binnen 15 min. Beetje titanic verhaal begint het te worden... :(
Zoektocht naar vermisten Baltic Ace gestaakt
DEN HELDER - De zoektocht naar de zeven vermiste bemanningsleden van het gezonken vrachtschip Baltic Ace is in de nacht van woensdag op donderdag gestaakt.
Dat meldde de Kustwacht rond half drie 's nachts. Inmiddels zijn er vier doden geborgen en 13 bemanningsleden gered, van het totale aantal van 24 opvarenden. Donderdagochtend wordt er bij daglicht besloten of de zoektocht wordt hervat.
Mede door het slechte weer en de ruwe zee in het gebied (zo'n 75 kilometer uit de kust ter hoogte van Goeree-Overflakkee) was de zoektocht naar de drenkelingen erg lastig. Rond 2 uur werd besloten de zoektocht voor de nacht te staken.
De Baltic Ace kwam woensdagavond in aanvaring met een ander vrachtschip, de Corvus J, en zonk vrijwel meteen daarna.
Onmiddellijk werd er een grote zoektocht naar de drenkelingen op touw gezet, waarbij drie reddingsboten van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM), twee marinevaartuigen, vier helikopters en een vliegtuig van de Kustwacht werden ingezet. Ook in de buurt varende schepen zochten mee.
Gedurende de nacht zullen de twee marineschepen op de plek van het ongeval blijven rondvaren. Mocht er bij daglicht worden besloten verder te zoeken, dan gebeurt dat waarschijnlijk alleen met helikopters en het Kustwachtvliegtuig.
http://www.nu.nl/binnenland/2975392/zoektocht-vermisten-baltic-ace-gestaakt.html
Citaat van: Lex op 05/12/2012 | 20:45 uur
OPV Friesland & Groningen zijn zo te zien ook in de buurt en stomen max power op naar de positie.
Zijn van die situaties dat 10 extra knopen zoden aan de dijk zouden zetten....
Citaat van: Kapitein Rob op 06/12/2012 | 10:01 uur
Zijn van die situaties dat 10 extra knopen zoden aan de dijk zouden zetten....
Exact!
Persberichten lopende maand: december 2012
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kustwachtcentrum Den Helder
Afdeling Voorlichting
Telefoon 0223 - 654917
Operationele Voorlichting: 0223 – 542400
e-mail: voorlichting@kustwacht.nl
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aanvaring Noordzee nabij Noordhinder 6 december Info 5
Hedenochtend is er opnieuw een zoekactie gestart naar de vermiste bemanningsleden van de "Baltic Ace", die gisteravond gezonken is, 65 kilometer west van Goeree.
Het Kustwachtvliegtuig, en een defensiehelikopter zijn wederom aan het zoeken.
Tevens zijn 2 reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij van Scheveningen en Hoek van Holland onderweg.
Voor de rest van de tekst, zie link
http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html
wat ziek joh dat je die hele reddingsoperatie zo maar kan volgen via internet.
mijn condoleances naar de families van de omgekomen bemanningsleden, de zee blijkt wederom een ruwe leermeester.
Citaat van: guest1400 op 06/12/2012 | 10:46 uur
wat ziek joh dat je die hele reddingsoperatie zo maar kan volgen via internet.
Op zich is het een (hoe luguber het ook klinkt) wel een goede PR. Daarnaast kan je het volgen, je hoeft het niet te volgen.......
Heb je dan een linkje gevonden waarin je live-beelden zit of heb je al moeite met de schrijvende berichtgeving?
Citaat van: onderofficier op 06/12/2012 | 10:54 uur
Op zich is het een (hoe luguber het ook klinkt) wel een goede PR. Daarnaast kan je het volgen, je hoeft het niet te volgen.......
Heb je dan een linkje gevonden waarin je live-beelden zit of heb je al moeite met de schrijvende berichtgeving?
misschien een kleine mis com maar ik bedoelde meer dat ik het fascinerend vond om te zien
Citaat van: guest1400 op 06/12/2012 | 11:00 uur
misschien een kleine mis com maar ik bedoelde meer dat ik het fascinerend vond om te zien
idd wat als iemand roept "wat ziek" is dit in mijn optiek iets wat niet door de beugel kan maar niet dat het positiefs is...... okee dan weet ik nu dat als iets "ziek is" eigenlijk positief is............ dus als iemand belt dat die ziek is, is het eigelijk dat die zich meer dan 100% voelt en fasinerende dingen gaat doen...... ;D 8) :-* :angel:
Citaat van: guest1400 op 06/12/2012 | 10:46 uur
wat ziek joh dat je die hele reddingsoperatie zo maar kan volgen via internet.
"Vroeger" werd het scheepvaartverkeer gevolgd door te luisteren naar de Internationale Noodfrequenties (500khz-2182khz HF & 156.0mhz-156.8mhz VHF).
Via Twitter
Sea King MK 48@SeaKingMK48
A fifth crew member was found dead. Still 6 people missing. There's very little chance they will be found alive. #BalticAce
Rederij gaat uit van menselijke fout
AMSTERDAM - Het dodelijke scheepsongeluk woensdag op de Noordzee was waarschijnlijk het gevolg van een menselijke fout. Dat heeft een manager van de rederij van het gezonken vrachtschip Baltic Ace donderdag gezegd tegen persbureau Reuters.
De Baltic Ace had volgens de operationeel manager van Stamco Ship Management ruim 1400 auto's aan boord. Het ging voornamelijk om Mitsubishi's, afkomstig uit Japan en Thailand.
ANP,
6 december 2012 13:39
KLPD bekijkt wie scheepsongeluk onderzoekt
DRIEBERGEN - De waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten zoekt uit wie bevoegd is onderzoek te doen naar het scheepsongeluk van woensdagavond op de Noordzee. Dat liet een woordvoerder van het KLPD donderdag weten.
Het schip Baltic Ace zonk buiten de territoriale wateren van Nederland. Het KLPD onderzoekt wie of wat jurisdictie heeft om onderzoek te doen naar de oorzaak.
Bij de botsing tussen twee vrachtschepen zijn zeker vijf mensen omgekomen; zes opvarenden van de Baltic Ace worden nog vermist.
Telegraaf,
do 06 dec 2012, 13:53
Citaat van: Strata op 06/12/2012 | 01:01 uur
Ja, lompe hoge bakken met niet al te goede stabiliteits eigenschappen... mijn vermoeden is dan ook dat hij zwaar slagzij gemaakt moet hebben door een grote scheur onderwater in de romp o.i.d. Anders zinkt een schip niet binnen 15 min. Beetje titanic verhaal begint het te worden... :(
Ik begrijp dat die dingen zo weg zijn als ze water maken?
Citaat van: IPA NG op 06/12/2012 | 14:36 uur
Ik begrijp dat die dingen zo weg zijn als ze water maken?
Yep, grote laadvloer(en) zonder compartimenten.
Ben wel benieuwd,
Is alleen de AB412 ingezet of hebben er ook NH90's aan de operatie deelgenomen?
Heeft de mast van de OPV resultaten geboekt? Ding moet duikers kunnen detecteren, dus ook drenkelingen lijkt me.
Citaat van: Thomasen op 06/12/2012 | 15:29 uur
Ben wel benieuwd,
Is alleen de AB412 ingezet of hebben er ook NH90's aan de operatie deelgenomen?
Heeft de mast van de OPV resultaten geboekt? Ding moet duikers kunnen detecteren, dus ook drenkelingen lijkt me.
Geen NH90's, twee Belgische Seakings, de NL Offshore seaking, de NHV SAR en later de AB-412 van leeuwarden.
Friesland en Groningen hebben de mast nog niet, en als ze hem wel hadden, het werkt nog niet 100%.
Foto,s zoekactie http://www.flickr.com/photos/63018044@N02/sets/72157632185336654/
Bespeur ik daar een vissersschip?
Deed die mee aan de reddingsactie of was die betrokken bij de aanvaring? Dat laatste lijkt me erg sterk overigens.
Citaat van: IPA NG op 06/12/2012 | 16:40 uur
Bespeur ik daar een vissersschip? Deed die mee aan de reddingsactie of was die betrokken bij de aanvaring? Dat laatste lijkt me erg sterk overigens.
Klopt. Dat is de OD-6. Het schip was in de buurt aan het vissen en heeft na het horen van de noodoproep de steven gewend naar de onheilspositie.
Voor een tweetal foto's van de Corvus J, klik hier (http://www.mgkmedia.nl/WP-nl/2012/12/06/autocarrier-gezonken-na-aanvaring/).
En ook hier (http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/breskens/reddingrapporten/?contentID=6AADAFB4).
Video van de NOS (http://nos.nl/video/448631-beelden-van-het-beschadigde-containerschip.html).
Als ik zo de beelden van de Corvus J bekijk zie ik een bulbsteven die naar de kl*ten is. Noe weet ik niet wat deze geraakt heeft, maar hij heeft dus het onderwaterschip van de Baltic Ace zwaarbeschadigd. Met als gevolg (redenering) een scheur in de romp van baltic ace waarbij de waterdichte bulkheads niet genoeg lekstabiliteit garandeerden en een of meerdere vrachtdekken zijn ondergelopen waardoor de Baltic ace zo snel kon zinken. Triest, je zou denken dat dat in deze tijd van techniek en ontwerpeisen zoiets niet meer mogelijk zo zijn....
Citaat van: Strata op 06/12/2012 | 17:15 uur
Als ik zo de beelden van de Corvus J bekijk zie ik een bulbsteven die naar de kl*ten is. Noe weet ik niet wat deze geraakt heeft, maar hij heeft dus het onderwaterschip van de Baltic Ace zwaarbeschadigd. Met als gevolg (redenering) een scheur in de romp van baltic ace waarbij de waterdichte bulkheads niet genoeg lekstabiliteit garandeerden en een of meerdere vrachtdekken zijn ondergelopen waardoor de Baltic ace zo snel kon zinken. Triest, je zou denken dat dat in deze tijd van techniek en ontwerpeisen zoiets niet meer mogelijk zo zijn....
Precies, de Corvus J moet de Baltic Ace vol met de boeg geraakt hebben, lijkt het wel.
Maar je hebt toch radar (op beide schepen, lijk me) dan moet je elkaar toch "zien" !
Een impressie van een Car carrier.
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.photobucket.com%2Falbums%2Fg261%2Fsassykatlex%2Fnsccarcarrier.jpg&hash=10548bbfff99b96748c503306524390c017e0024)
Citaat van: Harald op 06/12/2012 | 17:20 uur
Maar je hebt toch radar (op beide schepen, lijk me) dan moet je elkaar toch "zien" !
Dat mag je wel verwachten, zeker omdat er altijd minimaal 2 personen op de brug moeten zijn.
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 17:28 uur
Een impressie van een Car carrier.
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.photobucket.com%2Falbums%2Fg261%2Fsassykatlex%2Fnsccarcarrier.jpg&hash=10548bbfff99b96748c503306524390c017e0024)
Zit er een verschil qa constructie in de bouw tussen een Car carrier en een roll roll ferry of is de bouwwijze hetzelfde?
Heeft de RFA ook niet een soort lease overeenkomst voor zulk soort dingen?
Voor de zeevarenden: de koerslijnen van beide eenheden.
Ik vraag me af of er 2 man op de brug stonden. Dit maakt trouwens nog geen verschil, de matroos die bij je op wacht staat, staat meestal te slapen(kun je zien door de vette plek die ze op ruit achter laten).
Beide schepen varen korte lijndiensten waarbij men veel havens aandoet en men 24 uur per dag lost en laad. Betekend dus als officier laden lossen, voor en achter maken, even slapen en daarna weer op wacht waarna je na een paar uur weer een haven aanloopt.
Zou best kunnen zijn dat OOW aan het slapen was.
Daarnaast hebben sommige buitenlandse officieren de neiging bang te zijn om uit wijken. Ze moeten immers op het lijntje blijven dat de kapitein in de ECDIS heeft uitgezet.
Maar ik ben heel benieuwd naar de data van de VDR(black box) en de koers die de Corvus J voorlag op dat moment, deze was immers onderweg naar Antwerpen.
Ik lees dat de Hr.Ms. Zierikzee(...) schip van de wacht is, waar was ze?
Citaat van: Maurice op 06/12/2012 | 18:21 uur
Maar ik ben heel benieuwd naar de data van de VDR(black box) en de koers die de Corvus J voorlag op dat moment, deze was immers onderweg naar Antwerpen.
Nav het youtube filmpje komt het mij voor alsof Corvus J uitwijkplichtig was, indien de plots kloppen.
Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 18:23 uur
Ik lees dat de Hr.Ms. Zierikzee(...) schip van de wacht is, waar was ze?
Vind ik in dit verband niet zo belangrijk, omdat een tweetal KM eenheden die in de buurt waren, direct actie hebben genomen door op te stomen.
Maar als je het echt wil weten:
Hr. Ms. Evertsen bij The Isle of Wight/ Hr. Ms. Zierikzee te Den Helder.
Het lijkt er echter wel op dat de Baltic Ace niet zijn koers hield. Nadat de Corvus J zijn koers veranderd komt de Baltic Ace op zijn waypointje en veranderd koers (waarschijnlijk automatisch) maar dit was maar heel weinig, waarschijnlijk niet opgemerkt door de Corvus J.
Wel benieuwd waarom de Corvus J niet meer koers wijzigde, welke schepen zaten er in de omgeving op het moment?
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 18:47 uur
Maar als je het echt wil weten:
Nee hoor, was een retorische vraag ;)
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 18:47 uur
Vind ik in dit verband niet zo belangrijk
Ik wel. Het schip van de wacht dat niet ingezet wordt bij de grootste calamiteit op de Noordzee sinds jaren. Waarom niet? Ik gok omdat 2 andere schepen capabeler waren (en toevallig beschikbaar)
Hoe diep kun je dan zinken door deze taak te laten vervullen door een mijnenjager...
Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 20:27 uur
Ik wel. Het schip van de wacht dat niet ingezet wordt bij de grootste calamiteit op de Noordzee sinds jaren. Waarom niet? Ik gok omdat 2 andere schepen capabeler waren (en toevallig beschikbaar)
De 2 OPV's waren idd in de buurt; dan is het van belang deze daarheen te sturen, instede van een eenheid die na vertrek nog een 3-tal uren moet opstomen.
Citaat van: Nikehercules op 06/12/2012 | 20:27 uur
Hoe diep kun je dan zinken door deze taak te laten vervullen door een mijnenjager...
Deze opmerking is niet helemaal terecht.
Als je kijkt naar de taak van Schip v/d Wacht, dan zijn er twee eenheden.
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 20:48 uur
De 2 OPV's waren idd in de buurt; dan is het van belang deze daarheen te sturen, instede van een eenheid die na vertrek nog een 3-tal uren moet opstomen.
Buiten kijf! Maar voor hetzelfde geld waren deze 2 eenheden niet beschikbaar geweest. Het schip v.d. wacht is per definitie beschikbaar maar was een veel minder capabele mijnenveger.
M.a.w. we hebben dus mazzel gehad met de beschikbare OPV's. Hoe kan een schip van de wacht nu een mijnenveger zijn?
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 20:48 uur
Als je kijkt naar de taak van Schip v/d Wacht, dan zijn er twee eenheden.
?
Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 21:52 uur
Zie posting #69. ;)
Nu snap ik hem, helder!
Kustwacht stopt zoeken naar overlevenden Noordzee definitief
Geplaatst door ErwinHermanns op vrijdag 7 december 2012
Ouddorp - Na zonsondergang is de zoektocht naar zes vermiste bemanningsleden van het vrachtschip 'Baltic Ace' definitief gestaakt. Dit heeft het Kustwachtcentrum Den Helder donderdag laten weten.
Donderdag is vanaf de oschtend de hele dag gezocht met een reddingshelikopter van Defensie, een offshore-helikopter, twee reddingsboten van de KNRM en een vliegtuig van de Kustwacht.
Vrijdag waarschijnlijk geen zoekactie meer
Volgens de Kustwacht is de kans klein dat er vrijdag opnieuw gezocht zal worden. Tijdens de zoekactie van vandaag werd een stoffelijk overschot van een bemanningslid gevonden. Omstreeks 11.45 uur werd zijn stoffelijk overschot door een Belgische helikopter aangetroffen en geborgen.
Woensdagavond kwam het vrachtschip 'Baltic Ace' in aanvaring met een containerschip. Dit gebeurde op 80 kilometer uit de kust van Ouddorp. Het vrachtschip zonk en de in totaal 24 bemanningsleden moesten het schip verlaten.
Dertien opvarenden werden levend uit het water gehaald en naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Vijf opvarenden die het ongeval niet hedden overleefd zijn geborgen. Er zijn nog zes bemanningsleden zoek.
http://www.blikop112.nl/bericht/23815/kustwacht_stopt_zoeken_naar_overlevenden_noordzee_definitief.html
Zag vandaag een viertal warmtebeeld foto's in de spits, gemaakt door de marine. Te zien is een frisc bij een vlot. Een heli die iemand oppikt uit het water en uit een vlot.
Citaat van: Strata op 07/12/2012 | 12:05 uur
Zag vandaag een viertal warmtebeeld foto's in de spits, gemaakt door de marine. Te zien is een frisc bij een vlot. Een heli die iemand oppikt uit het water en uit een vlot.
Foto's staan o.a. op de KM Facebook pagina.
06/12/12 19:53:16
Sea Kings redden zeven mensen bij scheepsramp
Defensie heeft twee Sea King-helikopters ingezet na een scheepsramp voor de kust van Rotterdam en redde daarmee zeven mensen. Op woensdagavond 5 december 2012 zonk het autovrachtschip Baltic Ace na een aanvaring met het containerschip Corvus J.
De twee Sea Kings speurden in zwaar weer boven de Noordzee naar overlevenden. "De metershoge golven en windkracht zeven maakten de zoektocht erg lastig", vertelt commandant Johan De Block, die de operatie leidde.
"Een ramp als deze illustreert de kerntaak van Defensie: hulp aan de natie", verklaarde Defensieminister Pieter De Crem donderdagochtend tijdens een persconferentie op de basis van Koksijde. "Ook de effectiviteit van onze Sea Kings is vannacht weer gebleken."
Het Belgische team bevrijdde samen met zijn Nederlandse collega's dertien drenkelingen uit hun reddingsvlotten. Ze konden ook vijf lichamen bergen. De zoekactie naar de zeven andere vermisten is intussen stopgezet wegens het slechte weer.
foto's en video zie link
http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=3620
Citaat van: andré herc op 07/12/2012 | 16:56 uur
Sea Kings redden zeven mensen bij scheepsramp
En toch blijven ze onlosmakelijk verbonden met Windkracht 10 ;D
Good job!
Deze reclame voor de Belgische SAR dienst komt op het goede moment. Binnen de Belgische politiek speelt namelijk de vraag of de SAR taak van de Belgische luchtmacht wel nodig is... :crazy:
Bergingsactie gezonken vrachtschip gaat door
DEN HELDER - De 6 vermiste opvarenden van het woensdag op de Noordzee gezonken vrachtschip Baltic Ace worden nu als dood beschouwd.
Dit heeft de eigenaar, Ray Car Carriers, zondag laten weten. Donderdag had de kustwacht al verklaard dat er geen hoop meer was overlevenden te vinden.
Het aantal doden door de scheepsbotsing komt uit op 11. Het scheepswrak ligt op een diepte van 36 meter. Duikers van de Nederlandse marine zijn op zoek naar de stoffelijke overschotten van de 6 vermiste opvarenden.
De scheepseigenaren danken de Nederlandse autoriteiten voor de reddingsoperatie onder moeilijke omstandigheden, waardoor 13 mensenlevens konden worden gered.
ANP
9 december 2012 23:34
Citaat van: ANP op 09/12/2012 | 23:54 uur
Duikers van de Nederlandse marine zijn op zoek naar de stoffelijke overschotten van de 6 vermiste opvarenden.
Ik betwijfel dat op dit moment. Het kan wel zo zijn dat dit deze week gaat gebeuren. Hetgeen natuurlijk een goede zaak is voor de nabestaanden.
Defensieduikers zoeken lichamen in Baltic Ace
Duikers van de marine gaan morgen in het wrak van autovrachtschip Baltic Ace de lichamen zoeken van de 6 vermiste opvarenden. Het wrak ligt op 40 meter diepte, zo'n 65 kilometer uit de Zeeuwse kust.
De 9 leden van de Defensie Duikgroep worden ingezet op verzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vanwege hun specifieke expertise. Ze maken deel uit van een team gespecialiseerd in wrakduiken en het uitvoeren van onderwaterreparaties. Vanaf het Hydrografisch Opnemingsvaartuig Hr. Ms. Luymes brengen duikers het scheepswrak en de omgeving in kaart. Ze doen dit met hoogwaardige zoekapparatuur, zoals draagbare sonar en de op afstand bestuurbare onderwaterrobot Remus. Vervolgens doorzoeken de duikers het wrak. Naast de duikgroep varen 2 medewerkers van het Landelijk Team Forensische Opsporing van de politie meevoor de identificatie van eventuele lichamen.
Gered
De Baltic Ace zonk woensdagavond 5 december binnen enige minuten na een aanvaring met containerschip Corvus-J, die slechts lichtbeschadigd raakte. Van de 24 opvarenden werden er 13 gered, onder meer dankzij de inzet van de 2 patrouilleschepen Friesland en Groningen en een reddingshelikopter van Defensie. Ook werden 5 lichamen geborgen. De 6 vermiste opvarenden werden vorige week maandag officieel dood verklaard.
Defensie Duikgroep
De duikers worden zeer regelmatig ingeschakeld om de civiele autoriteiten te ondersteunen. Zowel voor het opsporen van bewijsmateriaal voor justitie en bij calamiteiten, als voor havenbescherming. Zo voert de eenheid standaard preventieve bomonderzoeken uit bij staatsbezoeken, nationale evenementen en havenbezoeken van buitenlandse oorlogsschepen.
MINDEF,
17 december 2012, 16.48 uur
Marineduikers in spelonken van gezonken Baltic Ace
DEN HELDER - Tien marineduikers hebben dinsdag een start gemaakt met de berging van stoffelijk overschotten uit het gezonken autovrachtschip Baltic Ace.
Na de scheepsramp vorige week waarbij de Baltic Ace naar de bodem van de Noordzee zakte, zijn nog zes opvarenden vermist. Vanaf de Hr. Ms. Luymes heeft het duikteam eerst het scheepswrak en de omgeving met sonar en een varende robot in kaart gebracht. ,,De omstandigheden onder water zijn relatief goed'', meldt woordvoerder Karin Gelijns. ,,Er is voldoende zicht volgens de duikers. Eerst hebben ze de omgeving van het wrak afgezocht op eventuele slachtoffers. Daarna gaan ze het schip in om aan boord te kijken.''
Volgens Gelijns is die zoektocht niet van gevaar ontbloot. De Baltic Ace vervoerde veertienhonderd auto's waar onder een aantal Ferrari's en Rolls Royces voor Russische miljonairs. ,,Die lading is gaan schuiven door de aanvaring. Onze duikers moeten uiterst behoedzaam manoeuvreren in de donkere ruimten van het schip'', vertelt de woordvoerder. De zoekactie wordt geleid door luitenant-ter-zee Bernd Roelink.
Als er stoffelijk overschotten geborgen worden, zullen twee experts van de Forensische Opsporingsdienst proberen de mannen te identificeren aan de hand van de gegevens die door de reder verstrekt zijn.
De Baltic Ace zonk woensdagavond 5 december binnen enige minuten na een aanvaring met containerschip Corvus-J, die slechts licht beschadigd raakte. Van de 24 opvarenden werden er dertien gered, onder meer dankzij de inzet van de twee marineschepen Friesland en Groningen en een reddingshelikopter van Defensie. Ook werden vijf lichamen geborgen. De zes vermisten waar nu naar gezocht wordt, zijn vorige week maandag officieel dood verklaard.
NHD,
18 december 2012 15:26
Citaat van: NHDVolgens Gelijns is die zoektocht niet van gevaar ontbloot. De Baltic Ace vervoerde veertienhonderd auto's waar onder een aantal Ferrari's en Rolls Royces voor Russische miljonairs. ,,Die lading is gaan schuiven door de aanvaring.
Vreemd om dat stuk er zo tussen te zetten. Net alsof het relevant is, alsof de Russische maffia nu achter ze aankomt.
Nog geen lichamen ontdekt in Baltic Ace
DEN HAAG - Duikers van de Koninklijke Marine hebben woensdag nog geen lichamen gevonden aan boord van het gezonken vrachtschip Baltic Ace.
In de loop van woensdagmiddag en -avond dalen de duikers opnieuw af naar het wrak. Dat maakte het ministerie van Defensie bekend.
De Baltic Ace zonk vorige week na een aanvaring op de Noordzee en ligt sindsdien op 40 meter diepte, circa 65 kilometer van de Zeeuwse kust.
Het scheepsongeluk heeft aan 11 mensen het leven gekost. Vijf lichamen werden snel gevonden, naar zes stoffelijke overschotten is de marine op zoek.
ANP
19 december 2012 13:41
Defensieduikers vinden geen lichamen in Baltic Ace
Duikers van de marine hebben geen vermisten gevonden tijdens het doorzoeken van het wrak van de Baltic Ace op 40 meter diepte. Er moet nog worden gezocht naar 6 personen, maar vanwege harde wind en hoge golven, gebeurt dat niet meer deze week. Het 10-koppige duikteam begon dinsdag aan de klus vanaf het hydrografisch opnemingsvaartuig Hr. Ms. Luymes.
Vanwege de stroming daalden de duikers af langs een naar de brug van het schip gespannen touw. Woensdagochtend werd voor het eerst gezocht. Duikleider luitenant-ter-zee der 1e klasse Bernd Roelink: "Vanwege de getijdenstroming hanteerden we zogenoemde duikvensters. Dat betekent dat we een aantal keer per dag ongeveer 2 uur konden duiken. Overdag was het zicht goed, zo'n 10 tot 15 meter, maar 's avonds slechts ongeveer 1,5 meter. We doken met lampen, maar de algen weerkaatsten het licht waardoor je werd verblind. Maar 1,5 meter is best werkbaar hoor. We kunnen zelfs nog een hoop op de tast, zoals in grachten. Dan is het zicht nul."
Plafondplaten
Woensdagmiddag hadden de duikers ongeveer 80 % van het stuur- en navigatiehuis doorzocht. Het onderste deel is het moeilijkst door loszittende opeen gehoopte spullen zoals stoelen, plafondplaten en kaarten. Roelink: "Het schip ligt op z'n rechterzij. Hoe dieper we moeten, hoe moeilijker het is. De duiktijd wordt korter en er ligt allemaal rotzooi. Dat moeten we deels verwijderen. Als het gaat zweven kan het namelijk gevaar opleveren."
Decompressietank
Voor het doorzoeken van het diepste deel werd de zogenoemde surface-oxygen procedure gehanteerd. "Door de beperkte duiktijd hebben we geen tijd voor decompressiestops tijdens het werk. Met de surface-oxygen-procedure kan je langer onder water blijven, maar moet een duiker binnen 4 minuten nadat hij aan de oppervlakte is, in de decompressietank zitten. Op 40 meter kan je normaal gesproken maar 7 tot 11 minuten blijven zonder decompressiestops onderweg. En dat is te kort om daar te zoeken."
Open dek
Uiteindelijk lukte het de aangewezen ruimtes in het schip te doorzoeken. Roelink: "Overlevenden hadden 1 persoon net voor het zinken op de brug gezien. Die was naar beneden gevallen en kon dus onderin liggen. De andere 5 slachtoffers waren als laatste allemaal op open dekken gesignaleerd. Die zijn dus zeer waarschijnlijk in het water terecht gekomen en liggen misschien in een luwte van het schip waar de stroming niet bij kan. Het kan natuurlijk ook dat ze een paar honderd kilometer verderop aanspoelen."
Aanvaring
Het autotransportschip Baltic Ace zonk 5 december na een aanvaring met het containerschip Corvus J. Van de 24 opvarenden werden er 13 gered, 5 lichamen geborgen en 6 zijn nog vermist. De duikers maken deel uit van de zogenoemde salvage- en reconstructie-eenheid van de Defensie Duikgroep, gespecialiseerd in wrakduiken en het uitvoeren van onderwaterreparaties aan schepen.
MINDEF,
20 december 2012, 17.05 uur
Boskalis bergt waarschijnlijk 'Baltic Ace'
PAPENDRECHT - Rijkswaterstaat heeft het voornemen om het contract voor de berging van het schip de 'Baltic Ace' te gunnen aan Boskalis en diens partner Mammoet Salvage. Dat maakte de baggeraar en maritiem dienstverlener donderdag bekend.
De 'Baltic Ace' was een achtdeks 'roll-on-roll-offschip' dat maximaal 2132 voertuigen kon vervoeren. Het schip kwam op 5 december 2012 op weg van Zeebrugge naar het Finse Kotka in aanvaring met een containerschip dat op weg was naar Antwerpen. De 'Baltic Ace', beladen met ruim 1400 gloednieuwe Mitsubishi's zonk binnen 15 minuten op circa 65 kilometer uit de kust van Ouddorp. Elf opvarenden kwamen om het leven.
Het wrak en de lading van de zogeheten 'car carrier' moeten verwijderd worden omdat ze een bedreiging vormen voor het milieu en het scheepvaartverkeer op de drukke route richting de haven van Rotterdam. Boskalis zet voor de klus, waarbij ook 540.000 liter bunkerolie verwijderd moet worden, eigen materieel in en van dochterbedrijf Dockwise.
Rijkswaterstaat verwacht in de tweede helft van maart het contract definitief te ondertekenen. Het uitvoeren van de klus staat gepland in de loop van dit jaar en zal voor het einde van 2015 worden afgerond.
ANP,
20 februari 2014 17:59
Er is een aanvang gemaakt met de berging.
Zie ook: http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/noordzee/bergingbalticace/index.aspx