‘Militairen slijten nu eenmaal veel sneller’

Gestart door Lex, 15/01/2008 | 15:21 uur

Apies

Dan zou de titel "moeten" zijn: zitwerk doet sneller slijten!


Enforcer

Veel zitten op een stoel is gewoon slecht voor de rug. De belasting op de tussenwervelschijf is 200% vergelijken met recht op staan. Verslijt dus 2x zo snel op die manier. Zeker als er langdurig gezeten wordt.

KapiteinRob

Alles is relatief; mijn rug is ook half naar zijn moer gegaan. Oorzaak overwegend kantoorwerk?

boekje_pienter

Citaat van: lex op 15/01/2008 | 15:21 uur
'Militairen slijten nu eenmaal veel sneller. Het is zwaar om militair te zijn, vooral als je wordt uitgezonden. Dat is niet te vergelijken met het werk van bijvoorbeeld een politieagent en het wordt maar deels gecompenseerd met geld.

Heb er na 5 missies godzijdank nog weinig last van. Knietjes, rug e.d. nog prima...

Apies

Het blijft een interessante en soms ook wel vermoeiende materie. Honderd jaar geleden zal het echt wel zo geweest zijn dat militairen sneller "slijten" dan burgers. Tegenwoordig in een tijd waarin ook Defensie gek gemaakt wordt door ARBO-zaken valt het allemaal wel mee. Schepen hebben airco, in the middle of nowhere heeft men tegenwoordig 24/7 msn-contact en liefjes vliegen af en aan naar hun man/vriend/vriendin om samen te genieten van een weekendje Rome (o.i.d.).

Er zijn, zoals overal, vast functies die zwaar zijn, het merendeel is gewoon een 8-5 functie die iedereeen heeft. Daar operationele functies met de dag minder lijken te worden en kantoor(hang)functies enkel groter valt het slijten echt wel mee!

Laat de militair zelf bepalen wat hij/zij wil. Wil iemand operationeel zijn, laat de man/vrouw dat dan zijn. Kiest iemand voor een functie op kantoor, ook goed. Eigen keus! Het FPS laat dat toe..............., toch?  ???

Apies

Slijten? Waarvan, van het zitten?  ;D

De jonge garde en de lagere in rang (tot Sgt) zullen het hoogstwaarschijnlijk "zwaar" hebben. Als de man/vrouw gewoon normaal zijn/haar werk doet wordt hij/zij vanzelf SMJR en hoger en dan zal de slijtage stukken minder worden (m.u.v. het zitvlees).

Een mogelijke oplossing? Operationele functies tot 45 jaar, daarna in de ondersteuning, althans voor hen die dat willen. Het moet wel een vrije keuze blijven. Er zijn genoeg "oude" knarren die nog ieder jaar trouw de vierdaagse lopen etc. Ook voor militairen kan dat. Zolang de man/vrouw er geen problemen mee heeft om achter (eigenlijk voor natuurlijk) de 18-jarige soldaat te hollen moet hij/zij dat zeer zeker doen.

Overigens, heel leuk dat laten doorwerken maar hoe zit dat dan met het salaris en, ook eigenlijk wel belangrijk, de rangen? Komen er rangen bij of gaat de looptijd gewoon omhoog van 10 naar 20 jaar?


Fazer

Citaat van: caruso op 15/01/2008 | 22:40 uur
Rob,

volgens mij is dit bericht wel juist! Het is natuurlijk wel een nieuwe functie die door Dick als eerste is vervuld, maar volgens mij is er ook voor de functie van CDS een roulatieschema.

Trouwens, van mij mag Dick nog een tijdje blijven, geweldige persoonlijkheid ( ik spreek uit ervaring!)

een paar weken geleden was ik in het gezondheidscentrum op de Frederik Kazerne. ik liep de trap op naar de 1e etage en toen kwam dr opeens iemand de trap afrennen en tegen me aan liep. Ik dacht eerst dat het een burgermedewerker was, die lopen ook vaak in een grijze broek met dito overhemd, toen kreeg ik pas door dat t generaal Berlijn was  :-X

Maar ik vind het wel weer tijd worden voor een nieuwe CDS en gezien het lijstje dat elders op het forum staat word t wel weer eens tijd voor een landmachter en  Generaal van Uhm is zeker geen verkeerde keus.
GS500e(25kw)--> GS850g --->SV650s --> FZS600

2x geopereerd aan mn schenen, 3mnd MRC in Doorn, ruim 1 jaar bloed, zweet en tranen.

KapiteinRob

Of de CDS nu chef defensiestaf of commandant der strijdkrachten was/is, in wezen is het ongeveer hetzelfde. In ieder geval qua bezetting. En Lex kan dan wel aangeven dat er een roulatieschema is, de praktijk van de afgelopen 30 jaar bewijst het tegendeel.... ;)

Lex

Citaat van: caruso op 15/01/2008 | 22:40 uur
volgens mij is dit bericht wel juist! Het is natuurlijk wel een nieuwe functie die door Dick als eerste is vervuld, maar volgens mij is er ook voor de functie van CDS een roulatieschema.
Tja dan moet ik je helaas teleurstellen. De functie van CDS bestaat reeds vele jaren, dus Dick is zeker niet de eerste. En ja er is een roulatieschema.

caruso

Rob,

volgens mij is dit bericht wel juist! Het is natuurlijk wel een nieuwe functie die door Dick als eerste is vervuld, maar volgens mij is er ook voor de functie van CDS een roulatieschema.

Trouwens, van mij mag Dick nog een tijdje blijven, geweldige persoonlijkheid ( ik spreek uit ervaring!)

KapiteinRob

#2
Citaat van: De Volkskrant op 15/01/2008 | 15:21 uur
De post van de hoogste Nederlandse militair wordt afwisselend vervuld door een commandant van de landmacht, de luchtmacht en de marine.

Ook de Volkskrant kletst uit de nek.....

Lex

Amsterdam - Hij is pas 57, maar moet nu al het veld ruimen. Dick Berlijn, de Nederlandse commandant der strijdkrachten, gaat op 17 april van dit jaar met pensioen, maakte minister van Defensie Van Middelkoop vorige week bekend. De post van de hoogste Nederlandse militair wordt afwisselend vervuld door een commandant van de landmacht, de luchtmacht en de marine. Als hij in april afzwaait heeft Berlijn de functie bijna vier jaar vervuld.
'In een tijd waarin iedereen tot zijn 65ste moet doorwerken om de vergrijzing betaalbaar te houden is 57 extreem jong', vindt Martin Pikaart van het Alternatief voor Vakbond. 'Zeker als je bedenkt dat die regeling uit gemeenschapsgeld moet worden betaald. Bovendien is meneer Berlijn volgens mij nog prima inzetbaar in allerlei functies.'
Pikaart is niet de enige die liever zou zien dat Berlijn zou aanblijven. Veel militairen hadden graag gezien dat hij langer was aangebleven. Binnen de strijdkrachten wordt Berlijn geroemd als een kundig en benaderbaar militair, die bovendien erg geliefd was onder het personeel.
Maar al zou hij willen, nu Berlijn zijn functioneel leeftijdsontslag (FLO) heeft gekregen, zit zijn carrière bij de krijgsmacht erop. Militairen kwamen vroeger al op hun 55ste in aanmerking voor FLO omdat ze fysiek en psychisch zwaar werk verrichten en veel meer uren maken dan gewone werknemers. De afgelopen jaren is de leeftijdsgrens voor het FLO opgetrokken naar 60 tot 65 jaar.
'Ik ben er geen voorstander van dat militairen langer doorwerken', zegt Jean Debie van de militaire vakbond VBM/NOV, die zelf ook militair is geweest. 'Militairen slijten nu eenmaal veel sneller. Het is zwaar om militair te zijn, vooral als je wordt uitgezonden. Dat is niet te vergelijken met het werk van bijvoorbeeld een politieagent en het wordt maar deels gecompenseerd met geld.
Berlijn zou eigenlijk drie jaar geleden al met pensioen gaan, maar is op verzoek van toenmalig minister van Defensie Kamp aangebleven om de missie in Uruzgan en de reorganisatie van de krijgsmacht in goede banen te leiden.
Berlijn hoeft zich volgens Peter van Maurik, vice-voorzitter van de Federatie van Nederlandse Officieren, in de jaren tot zijn 65ste niet te vervelen. 'Een man met zijn kennis en ervaring is van grote waarde voor elke onderneming. Ik denk dat hij snel gevraagd zal worden voor een adviesfunctie.'

Volkskrant
gepubliceerd op 15 januari 2008 07:56