‘Laat de F-16 maar blijven’

Gestart door Cobra4, 23/02/2009 | 17:08 uur

Cobra4

#1
'Laat de F-16 maar blijven'Door LUUK KORTEKAAS

UTRECHT - De meeste jongensdromen doven uit, maar sommige blijven altijd bestaan. ,,Ja, natuurlijk,'' lacht Joep van Engelen (26) uit Weert.

F-16-liefhebber Van Engelen: ?Het is een prachtig gestroomlijnd toestel. Hij is snel, wendbaar, klein, en oogt tijdloos.' FOTO KOEN VERHEIJDEN
,,Ik zal er altijd van blijven dromen ooit in een F-16 te vliegen. Natuurlijk wilde ik als kleine jongen piloot worden, en dan het liefst in een F-16. Maar door mijn zwakke ogen ging dat niet.''

Van Engelen is nu weliswaar tandtechnicus, maar koestert zijn droom. Hij drijft een F-16 fanclub, en verzamelt alles wat hem voor de voeten komt van 'slands gevechtsvliegtuig. ,,Dagelijks hoorde ik ze. Wij woonden vlakbij de vliegbasis van Volkel en de basis Kleine Brogel in België. Ik keek constant omhoog om die dingen over te zien komen.''

Deze week bezoekt de vaste kamercommissie voor Defensie de Lockheed Martinfabrieken in Fort Worth, Texas. Doel is nog maar eens informatie te krijgen over de Joint Strike Fighter als opvolger van de F-16. Maar wellicht wordt alles wel anders. Een pas verschenen onderzoek van oud-Defensiewoordvoerder Bert Kreemers stelt dat de F-16 nog wel even mee kan: niet tot 2014, maar zelfs tot 2020 of 2025. Dat staat fans van het toestel met de bijnaam de Vechtende Valk uiteraard wel aan.

,,Wat mij betreft hoeft de F-16 natuurlijk niet weg,'' zegt Van Engelen. ,,Het is een prachtig gestroomlijnd toestel, dat zowel kan bombarderen als jagen. Hij is snel, wendbaar, klein, en oogt tijdloos. Je zou niet zeggen dat het een ontwerp uit de jaren '70 is.'' Eigenlijk was een dergelijke aanschaf merkwaardig voor een, zeker voor straaljagerbegrippen, ministaatje als Nederland, waar een F-16 op topsnelheid in een zucht overheen gevlogen is.

,,Dat klopt wel. En het is vreemd dat niet alle Europese landen dezelfde toestellen hebben,'' meent Van Engelen. ,,Het was ook erg duur. Het is prachtig dat Nederland zoveel F-16's heeft, maar als jager is hij nauwelijks gebruikt. Al die jaren is er maar één vijandelijk vliegtuig neergeschoten: een Servische MiG boven Kosovo.''

Hoe een straaljager vliegt, weet Van Engelen maar al te goed. ,,Ik heb een heleboel computerspelletjes met F-16-simulaties. Daar zitten heel geavanceerde bij. En ik heb in de echte simulator gezeten op luchtmachtbasis Volkel. Ik zei nog heel dapper tegen die gasten: stuur maar een paar MiGs op me af. Dat heb ik geweten. Binnen de kortste keren was ik neergestort.''

Uiteraard was er toen ook een verblijf in het stoeltje van een echt toestel, een klauter- en opvouwoefening die zelfs voor een topturner nog ingewikkeld is. ,,Maar ik zag al die knopjes, pedalen en stuurknuppels nu in het echt. Te gek.''

Eén nadeel: opstijgen, laat staan optrekken naar Mach 2, mocht niet. ,,Ze laten je dat gewoon niet doen, hoe graag je het ook wil. Nou ja, het is ook geen speelgoed natuurlijk. Maar ik hoorde dat je in Rusland al in MiGs mag vliegen, als je een hoop geld meebrengt. Wie weet kan dat straks, als de F-16 niet meer vliegt, hier ook wel. Dat zou dan het enige mooie bijverschijnsel van de komst van een ander vliegtuig zijn.''

bron: www.ad.nl
Peloton 3 602 Sqn