"Op en vanaf zee: de operationele output van de Kon. Marine in 2020 - 2024"

Gestart door Marskramer, 07/04/2011 | 00:00 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 01/04/2012 | 23:03 uur
Dat zie je niet vaak een filmpje van een Chinook op en vanaf zee, maar dan wel vanaf de LHD Juan Carlos.
Dus op naar een LHD/LPH/MRV?voor de KM/NL,DEFENSIE in 2020 ;)

Ik ben voor! (met maar dat is oud nieuws)  :angel:

andré herc

Dat zie je niet vaak een filmpje van een Chinook op en vanaf zee, maar dan wel vanaf de LHD Juan Carlos.
Dus op naar een LHD/LPH/MRV?voor de KM/NL,DEFENSIE in 2020 ;)

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Marskramer

Is het rapport van TNO "Sea basing op Hr. Ms. Rotterdam" digitaal beschikbaar? Zou het graag willen lezen.

Lex

De verhoudingen binnen het DHC zijn nou ook niet bepaald gezond te noemen en zeker niet in relatie tot de aanschaf van de NH-90 in de transportversie. De KLU voelt zich momenteel achtergesteld, omdat de oprichting/invoering van het DHC elementen met zich mee heeft gebracht waar zij totaal niet gelukkig mee zijn.  En zeker niet mede gezien de uitfasering van de Cougar.

Zoals reeds eerder vermeld in de diverse topics is dat het "Maritiem" opereren. De Cougar kan dat redelijk aan. Maar vwb de Chinook is het duidelijk dat deze zeer beperkt maritiem kunnen opereren. Voor alle duidelijkheid: de huidige en toekomstige versies dienen te opereren van de vaste grond en kunnen maritiem gezien dus slechts vanaf het vaste land naar de JSS (laat ik hier maar bij houden)vliegen ter ondersteuning van Amphib Ops. Dit blijkt uit het TNO rapport: Sea basing op Hr. Ms. Rotterdam. Klik hier.
Of eea doelbewust is, of toeval daar laat ik mij niet over uit.

De NH90 [ooit voorbestemd voor de vloot] hoort bij de erfenis van het DHC. Dat bepaalde elementen binnen datzelfde DHC negatief zijn over de NH 90 [maritieme en/of landversie] kan niet als vreemd overkomen. Hetzelfde probleem speelde reeds met de aanschaf van de "gevechtshelikopter".
Toen heeft men de kans gezien om middels het lobbycircuit de politiek te beïnvloeden.
Nu staat men voor een voldongen feit. De NH 90 komt er in een tweetal varianten.

Of het KLu lobby circuit er in zal slagen de aanschaf van een ander type transport helikopter voor elkaar te krijgen, zal afhangen van een aantal factoren, zoals er oa zijn:  Wat wordt de opbrengst van de verkoop van de Cougars/Lynx?  Wordt de organisatie belast met extra bezuinigingen? Is er de noodzaak tot het aanschaffen van extra transporthelikopters, zeker gezien de extra Chinooks?

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 20:12 uur
dan laat de KM zich het kaas behoorlijk van het brood eten.

Ik denk dat de KM op zich heus wel content is met 20 heli's in t.b.v. haar bedrijf. Probleem blijft dat het een DHC-feestje blijft en je dus altijd te maken blijft houden met KLu-spelletjes/-belangen. Want waar de DHC-prioriteiten liggen, moge duidelijk zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 20:01 uur
De KLu moet de Cougars uiteindelijk allemaal inleveren. Dat is wat Hillen uiteindelijk bepaald heeft. Dat er nu nog een paar mogen blijven vliegen, is een tijdelijk iets. De KLu probeert nu de NH90's ongeschikt te verklaren voor "landoperaties" waardoor laatstgenoemden "marineheli's" blijven en zij via een om weg wat extra heli's naar eigen smaak los kunnen peuteren. Waarbij de KM (weliswaar als DHC) met 8 maritieme transportheli's 2 LPD's en een JSS mag voorzien. KM al blij en de KLu lacht in dat geval in haar vuistje.

Reëel scenario? Het zou m.i. zomaar zo kunnen (zijn).

Daar gaat het helaas naar toe... Mijn hoop is eigenlijk dat de "sterren" dit keer een slimmere strategie hebben gevolgd, zo niet dan laat de KM zich het kaas behoorlijk van het brood eten.

KapiteinRob

De KLu moet de Cougars uiteindelijk allemaal inleveren. Dat is wat Hillen uiteindelijk bepaald heeft. Dat er nu nog een paar mogen blijven vliegen, is een tijdelijk iets. De KLu probeert nu de NH90's ongeschikt te verklaren voor "landoperaties" waardoor laatstgenoemden "marineheli's" blijven en zij via een om weg wat extra heli's naar eigen smaak los kunnen peuteren. Waarbij de KM (weliswaar als DHC) met 8 maritieme transportheli's 2 LPD's en een JSS mag voorzien. KM al blij en de KLu lacht in dat geval in haar vuistje.

Reëel scenario? Het zou m.i. zomaar zo kunnen (zijn).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 19:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 18:35 uur
Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

Door de "spelletjes" van de KLu is de marine de pineut. Eerst de transporthelikopterperikelen en nu dus met een absurd JSS dat we dys niet meer nodig hebben voor tanks en niet kunnen gebruiken met Chinooks. Dus een veel te dure en onnodige uitgavepost.

Dat is een reëel gevaar dus hoop ik maar da het spel deze keer goed gespeeld wordt, alle NH90's naar de KM, alle CH47 gewoon in Klu uitvoering en een goede vervanger voor de Cougars die ook geschikt is voor marine operaties, (ik zet de wekker al vast)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 18:35 uur
Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

Door de "spelletjes" van de KLu is de marine de pineut. Eerst de transporthelikopterperikelen en nu dus met een absurd JSS dat we dys niet meer nodig hebben voor tanks en niet kunnen gebruiken met Chinooks. Dus een veel te dure en onnodige uitgavepost.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 26/12/2011 | 18:25 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 09:45 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Dat is dan ook niet zo. Maar soms is men op bepaalde niveaus liever Oostindisch doof omdat er blijkbaar andere belangen spelen. En de (herhaalde) waarschuwing voor de "zee-problematiek" kwam van de werkvloer, je weet wel, waar het onnozele voetvolk loopt.......

Inderdaad,
Leuk voor de KLu Generaals, maar het Nederlands belang moet overkoepelend zijn! En dat is niet gedient door Oost-Indisch doven.

Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Dat is dan ook niet zo. Maar soms is men op bepaalde niveaus liever Oostindisch doof omdat er blijkbaar andere belangen spelen. En de (herhaalde) waarschuwing voor de "zee-problematiek" kwam van de werkvloer, je weet wel, waar het onnozele voetvolk loopt.......

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 01:58 uur
Misschien zit het in het woordje "raar" en wist/weet de Klu dit al lang(er) en is het de bedoelling (van de Klu) om met nieuwe inzichten te komen tot een extra behoefte stelling aan helies... (zie ook NH90), opzich geen vervelende gedachtegang als er dan ook maar additionele capaciteit beschikbaar komt.

Ik vermoed dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat de KLu lachend de aankoop van zes extra Chinooks heeft gesteund en in het kader van het paarse plaatje was het kunnen opereren vanaf de JSS natuurlijk een extra argument. Goh, en laat dat zometeen nou niet mogelijk zijn met de configuratie die wij besteld hebben...... Jemig, kunnen ze alleen maar in het niet-maritieme domein worden ingezet. Precies zoals ze bij het DHC graag willen.......

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 25/12/2011 | 21:16 uur
volgens Defensie moeten de NL Chinooks ook vanaf de JSS ,en de Hr.Ms. Johan de Witt kunnen opereren maar vanaf de laatst genoemde is dat nog steeds niet gebeurd, en volgens Kapitein Rob zijn ze daar ook niet voor geschikt,

Even voor de duidelijkheid; ik heb me bij mijn weten nooit uitgelaten over de mogelijkheden van Chinooks vanaf de LPD's. Ik weet uit een n.m.m. zeer betrouwbare en terzake kundige bron dat de Nederlandse Chinooks zoals ze nu gebouwd zijn/worden niet organiek vanaf zee en dus vanaf het JSS kunnen opereren. Zoals het mij is uitgelegd, zouden de Chinooks overigens ook niet vanaf de LPD's kunnen opereren.... Het heeft namelijk niets met het schip maar alles met de zeegang van het schip te maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Als die Chinooks nou nutteloos zullen zijn vanaf zee....waarom ruilen we die dan niet om voor een aantal CH-53's of misschien een aantal Merlin's ?

Het zal volgens mij wel weer te duur zijn om bijvoorbeeld 6 CH-53's te kopen. Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Misschien zit het in het woordje "raar" en wist/weet de Klu dit al lang(er) en is het de bedoelling (van de Klu) om met nieuwe inzichten te komen tot een extra behoefte stelling aan helies... (zie ook NH90), opzich geen vervelende gedachtegang als er dan ook maar additionele capaciteit beschikbaar komt.

Oorlogsvis

Als die Chinooks nou nutteloos zullen zijn vanaf zee....waarom ruilen we die dan niet om voor een aantal CH-53's of misschien een aantal Merlin's ?

Het zal volgens mij wel weer te duur zijn om bijvoorbeeld 6 CH-53's te kopen. Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.