"Op en vanaf zee: de operationele output van de Kon. Marine in 2020 - 2024"

Gestart door Marskramer, 07/04/2011 | 00:00 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 01/04/2012 | 23:03 uur
Dat zie je niet vaak een filmpje van een Chinook op en vanaf zee, maar dan wel vanaf de LHD Juan Carlos.
Dus op naar een LHD/LPH/MRV?voor de KM/NL,DEFENSIE in 2020 ;)

Ik ben voor! (met maar dat is oud nieuws)  :angel:

andré herc

Dat zie je niet vaak een filmpje van een Chinook op en vanaf zee, maar dan wel vanaf de LHD Juan Carlos.
Dus op naar een LHD/LPH/MRV?voor de KM/NL,DEFENSIE in 2020 ;)

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Marskramer

Is het rapport van TNO "Sea basing op Hr. Ms. Rotterdam" digitaal beschikbaar? Zou het graag willen lezen.

Lex

De verhoudingen binnen het DHC zijn nou ook niet bepaald gezond te noemen en zeker niet in relatie tot de aanschaf van de NH-90 in de transportversie. De KLU voelt zich momenteel achtergesteld, omdat de oprichting/invoering van het DHC elementen met zich mee heeft gebracht waar zij totaal niet gelukkig mee zijn.  En zeker niet mede gezien de uitfasering van de Cougar.

Zoals reeds eerder vermeld in de diverse topics is dat het "Maritiem" opereren. De Cougar kan dat redelijk aan. Maar vwb de Chinook is het duidelijk dat deze zeer beperkt maritiem kunnen opereren. Voor alle duidelijkheid: de huidige en toekomstige versies dienen te opereren van de vaste grond en kunnen maritiem gezien dus slechts vanaf het vaste land naar de JSS (laat ik hier maar bij houden)vliegen ter ondersteuning van Amphib Ops. Dit blijkt uit het TNO rapport: Sea basing op Hr. Ms. Rotterdam. Klik hier.
Of eea doelbewust is, of toeval daar laat ik mij niet over uit.

De NH90 [ooit voorbestemd voor de vloot] hoort bij de erfenis van het DHC. Dat bepaalde elementen binnen datzelfde DHC negatief zijn over de NH 90 [maritieme en/of landversie] kan niet als vreemd overkomen. Hetzelfde probleem speelde reeds met de aanschaf van de "gevechtshelikopter".
Toen heeft men de kans gezien om middels het lobbycircuit de politiek te beïnvloeden.
Nu staat men voor een voldongen feit. De NH 90 komt er in een tweetal varianten.

Of het KLu lobby circuit er in zal slagen de aanschaf van een ander type transport helikopter voor elkaar te krijgen, zal afhangen van een aantal factoren, zoals er oa zijn:  Wat wordt de opbrengst van de verkoop van de Cougars/Lynx?  Wordt de organisatie belast met extra bezuinigingen? Is er de noodzaak tot het aanschaffen van extra transporthelikopters, zeker gezien de extra Chinooks?

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 20:12 uur
dan laat de KM zich het kaas behoorlijk van het brood eten.

Ik denk dat de KM op zich heus wel content is met 20 heli's in t.b.v. haar bedrijf. Probleem blijft dat het een DHC-feestje blijft en je dus altijd te maken blijft houden met KLu-spelletjes/-belangen. Want waar de DHC-prioriteiten liggen, moge duidelijk zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 20:01 uur
De KLu moet de Cougars uiteindelijk allemaal inleveren. Dat is wat Hillen uiteindelijk bepaald heeft. Dat er nu nog een paar mogen blijven vliegen, is een tijdelijk iets. De KLu probeert nu de NH90's ongeschikt te verklaren voor "landoperaties" waardoor laatstgenoemden "marineheli's" blijven en zij via een om weg wat extra heli's naar eigen smaak los kunnen peuteren. Waarbij de KM (weliswaar als DHC) met 8 maritieme transportheli's 2 LPD's en een JSS mag voorzien. KM al blij en de KLu lacht in dat geval in haar vuistje.

Reëel scenario? Het zou m.i. zomaar zo kunnen (zijn).

Daar gaat het helaas naar toe... Mijn hoop is eigenlijk dat de "sterren" dit keer een slimmere strategie hebben gevolgd, zo niet dan laat de KM zich het kaas behoorlijk van het brood eten.

KapiteinRob

De KLu moet de Cougars uiteindelijk allemaal inleveren. Dat is wat Hillen uiteindelijk bepaald heeft. Dat er nu nog een paar mogen blijven vliegen, is een tijdelijk iets. De KLu probeert nu de NH90's ongeschikt te verklaren voor "landoperaties" waardoor laatstgenoemden "marineheli's" blijven en zij via een om weg wat extra heli's naar eigen smaak los kunnen peuteren. Waarbij de KM (weliswaar als DHC) met 8 maritieme transportheli's 2 LPD's en een JSS mag voorzien. KM al blij en de KLu lacht in dat geval in haar vuistje.

Reëel scenario? Het zou m.i. zomaar zo kunnen (zijn).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 19:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 18:35 uur
Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

Door de "spelletjes" van de KLu is de marine de pineut. Eerst de transporthelikopterperikelen en nu dus met een absurd JSS dat we dys niet meer nodig hebben voor tanks en niet kunnen gebruiken met Chinooks. Dus een veel te dure en onnodige uitgavepost.

Dat is een reëel gevaar dus hoop ik maar da het spel deze keer goed gespeeld wordt, alle NH90's naar de KM, alle CH47 gewoon in Klu uitvoering en een goede vervanger voor de Cougars die ook geschikt is voor marine operaties, (ik zet de wekker al vast)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 18:35 uur
Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

Door de "spelletjes" van de KLu is de marine de pineut. Eerst de transporthelikopterperikelen en nu dus met een absurd JSS dat we dys niet meer nodig hebben voor tanks en niet kunnen gebruiken met Chinooks. Dus een veel te dure en onnodige uitgavepost.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 26/12/2011 | 18:25 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 26/12/2011 | 09:45 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Dat is dan ook niet zo. Maar soms is men op bepaalde niveaus liever Oostindisch doof omdat er blijkbaar andere belangen spelen. En de (herhaalde) waarschuwing voor de "zee-problematiek" kwam van de werkvloer, je weet wel, waar het onnozele voetvolk loopt.......

Inderdaad,
Leuk voor de KLu Generaals, maar het Nederlands belang moet overkoepelend zijn! En dat is niet gedient door Oost-Indisch doven.

Tenzij het spel goed gespeeld wordt. Als ook de andere defensie onderdelen er happy van worden, dan vind ik het prima... we zullen het zien!

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Dat is dan ook niet zo. Maar soms is men op bepaalde niveaus liever Oostindisch doof omdat er blijkbaar andere belangen spelen. En de (herhaalde) waarschuwing voor de "zee-problematiek" kwam van de werkvloer, je weet wel, waar het onnozele voetvolk loopt.......

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/12/2011 | 01:58 uur
Misschien zit het in het woordje "raar" en wist/weet de Klu dit al lang(er) en is het de bedoelling (van de Klu) om met nieuwe inzichten te komen tot een extra behoefte stelling aan helies... (zie ook NH90), opzich geen vervelende gedachtegang als er dan ook maar additionele capaciteit beschikbaar komt.

Ik vermoed dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik denk dat de KLu lachend de aankoop van zes extra Chinooks heeft gesteund en in het kader van het paarse plaatje was het kunnen opereren vanaf de JSS natuurlijk een extra argument. Goh, en laat dat zometeen nou niet mogelijk zijn met de configuratie die wij besteld hebben...... Jemig, kunnen ze alleen maar in het niet-maritieme domein worden ingezet. Precies zoals ze bij het DHC graag willen.......

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 25/12/2011 | 21:16 uur
volgens Defensie moeten de NL Chinooks ook vanaf de JSS ,en de Hr.Ms. Johan de Witt kunnen opereren maar vanaf de laatst genoemde is dat nog steeds niet gebeurd, en volgens Kapitein Rob zijn ze daar ook niet voor geschikt,

Even voor de duidelijkheid; ik heb me bij mijn weten nooit uitgelaten over de mogelijkheden van Chinooks vanaf de LPD's. Ik weet uit een n.m.m. zeer betrouwbare en terzake kundige bron dat de Nederlandse Chinooks zoals ze nu gebouwd zijn/worden niet organiek vanaf zee en dus vanaf het JSS kunnen opereren. Zoals het mij is uitgelegd, zouden de Chinooks overigens ook niet vanaf de LPD's kunnen opereren.... Het heeft namelijk niets met het schip maar alles met de zeegang van het schip te maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/12/2011 | 23:29 uur
Als die Chinooks nou nutteloos zullen zijn vanaf zee....waarom ruilen we die dan niet om voor een aantal CH-53's of misschien een aantal Merlin's ?

Het zal volgens mij wel weer te duur zijn om bijvoorbeeld 6 CH-53's te kopen. Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

Misschien zit het in het woordje "raar" en wist/weet de Klu dit al lang(er) en is het de bedoelling (van de Klu) om met nieuwe inzichten te komen tot een extra behoefte stelling aan helies... (zie ook NH90), opzich geen vervelende gedachtegang als er dan ook maar additionele capaciteit beschikbaar komt.

Oorlogsvis

Als die Chinooks nou nutteloos zullen zijn vanaf zee....waarom ruilen we die dan niet om voor een aantal CH-53's of misschien een aantal Merlin's ?

Het zal volgens mij wel weer te duur zijn om bijvoorbeeld 6 CH-53's te kopen. Ik vindt het ook zo raar dat helemaal niemand wist dat het heel moeilijk zou worden met Chinooks vanaf zee te opereren.

andré herc

Ik dacht ik zal het maar weer eens aan kaarten naar het zien van de onderstaande link, volgens Defensie moeten de NL Chinooks ook vanaf de JSS ,en de Hr.Ms. Johan de Witt kunnen opereren maar vanaf de laatst genoemde is dat nog steeds niet gebeurd, en volgens Kapitein Rob zijn ze daar ook niet voor geschikt, nu kwam ik vandaag op de onderstaande link foto's tegen van de Spanjaarden die proeven aan het nemen zijn met de Chinook aan boord van de LHD Juan Carlos, dus ook niet vanaf hun LPD's.


voor meer foto's
http://www.fotosdebarcos.com/viewtopic.php?t=25951&postdays=0&postorder=asc&start=130&sid=91ab0a939472b4d9328c40ed9f8c00f6
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De toekomst van de F35B is idd verre van zeker.

Wat mij betreft mag de F35 (voor NL in welke variant dan ook) zo over boord. Een Mini carrier voorzien van de Sea Gripen vind ik in dit kader een interesante gedachte,

In dit kader zou de Sea Gripen tevens Klu breed (vanwege de standaardisatei) kunnen worden ingevoerd...

Maar ja... ook deze gedachte staat of valt met de overlevingskansen van de SGNG.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 22:47 uur
Citaat van: Elzenga op 13/04/2011 | 22:32 uurOmdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.
Ik verwacht een verdere uitholling van de KL en een verder gaande integratie van Klu en KM in de komende 10 á 20 jaar. Een Klu die  beter geschikt is voor optreden in samenwerking met de KM...

Een optie bij de aanschaf van een fors uitgemeten LHD (30 á 35K ton) c.q. mini carrier zou zijn het stationeren van de F35B, het gene voor de Klu zou betekenen 1 sqn F35A en 1 sqn F35B.

Natuurlijk zou bij deze optie vanaf 2020 betekenen een uitbreiding van het fregatten bestand om deze eenheden te voorzien van een adequate force protection.
De F35B wordt een stuk duurder dan de F-35A...als deze variant het überhaupt al overleefd. Met de door de regering Obama aangekondigde grote bezuinigingen op ook de Amerikaanse defensie acht ik de kans nu groot, dat de F-35B gaat sneuvelen...als het hele F-35 programma al niet in gevaar komt gezien de nog steeds groeiende extra kosten en vertragingen. Of op zijn minst wordt het huidige beoogde aantal van ruim 2400 toestellen fors teruggeschroefd. Alleen de aanschaf van de F-35A zal Nederland dan al fors meer gaan kosten dan nu begroot..of het aantal nog verder terug brengen...laat staan als we dan ook nog een B-variant aanschaffen. En dat voor slechts 1 LHD?!...waren het er nog 2 of 3 geweest dan had je nog enige continuïteit. Nee zelfs met een budget van zeg tegen de 10 miljard per jaar (waar ik naar streef) lijkt me dit een brug te ver. Of je moet het CLAS en CLSK verder goeddeels opdoeken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/04/2011 | 22:32 uur
Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 17:07 uur
Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?
Omdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.

Ik verwacht een verdere uitholling van de KL en een verder gaande integratie van Klu en KM in de komende 10 á 20 jaar. Een Klu die  beter geschikt is voor optreden in samenwerking met de KM...

Een optie bij de aanschaf van een fors uitgemeten LHD (30 á 35K ton) c.q. mini carrier zou zijn het stationeren van de F35B, het gene voor de Klu zou betekenen 1 sqn F35A en 1 sqn F35B.

Natuurlijk zou bij deze optie vanaf 2020 betekenen een uitbreiding van het fregatten bestand om deze eenheden te voorzien van een adequate force protection.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 17:07 uur
Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?
Omdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?

Elzenga

Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?
Dit ontwerp is hier eerder besproken en inmiddels doorontwikkeld tot onderstaand model. Het zal mogelijk kandidaat zijn voor de schepen die Duitsland nog wil aanschaffen... het "Mehrzweckeinsatzschiff" en de beoogde drie ""JSS400+" (voor welke laatste men de Johan de Witt als voorbeeld noemt).



Ik had twee van deze MHD-200s voorzien in mijn Alternatieve Defensie Opzet, maar dan wel in de plaats van beide LPDs en de JSS. Omdat ik het een meer praktisch schip vind dan de JSS, maar zowel beide LPDs behouden plus dan zo'n LHD erbij een overkill aan amfibische capaciteit vind... waar geen missies voor zijn. Nu de JSS, zoals ik verwachtte, niet gesneuveld is bij de bezuinigingsronde kies ik uit praktisch oogpunt nu voor een tweetal JSS'en als vervanging van beide LPDs en de AORs.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 13/04/2011 | 11:15 uur
Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?
Leuk artikel.
Ik denk dat de focus voor de KM voorlopig meer moet liggen op het herstellen van de schade. Voordat we op gaan werken naar 'advanced capabilities' als een LHD. Uiteindelijk zou het prima passen binnen de KM, maar niet in de huidige.

Vandaar ook de blik op 2020 en later.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?

Interessant!

Chrisis

http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?

Chrisis

CitaatGeplaatst door: andré herc 
Voeg citaat toe
Minister H H, Totaal heeft geen toekomst visie(maar wel een afbraak visie) heeft voor KM,en voor Defensie Nederland ,en hij gewoon doorgaat met de JSS, wil ik nog een beetje mijn visie geven,en dat is dat hij net zo goed ook de beide LPD's in de verkoop kan gooien zodra de JSS in gebruik genomen wordt,en daar voor in plaats schaft NL dan in de periode 2020/2024 een LHD aan.
Ik kwam weer een nieuw ontwerp tegen.
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_lhd_datasheet.pdf

Op zich een mooi ontwerp alleen waar het volgens mij om moet gaan is dat het JSS niet een geschikt platform is. Dit schip is heel mooi, maar Nederland zou een multifunctioneel schip moeten nemen. EEN JSS maar dan in de vorm van een LHD. En ook dat ontwerp is beschikbaar in de vorm van TKS MHD-200. Functioneel in te richten als AOR, JSS, LHD en ga zo maar even door.

De manier waarop materieelprojecten de laatste jaren gaan is een beetje vreemd. Het zijn niet de militairen die bepalen wat er echt nodig is. Nee het lijkt of de industrie achter de schermen aan de politiek doorgeeft, dit moeten jullie bestellen, en dat de militair dan schuin naar het baasje kijkt en zegt, JA dat willen we. Defensie is hersendood gemaakt, niet in staat om zelf goede keuzes te maken.
Kijk maar naar vele projecten van het DMO de afgelopen jaren. JSF, OPV, JSS, FRISC, FENNEK, BOXER. AL deze projecten hebben gemeen dat de behoefte meer politiek was dan echt noodzaakelijk of nuttig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Je kan het natuurlijk ook omdraaien.

Als we in de periode na 2020 zouden beschikken over (stel):

1 JSS
1 LPD (de RDAM is dan verkocht)
1 LHD (30.000 ton of meer)
4 subs

Dan zijn 4 LCF's en 2 M's onvoldoende om de "main-bodies" te beschermen, daarmee creëer je natuurlijk wel de noodzaak om de M's te vervangen door 4 of meer MPF fregatten (de OPV's tel ik in deze al niet meer mee).

Zeker als er ook nog eens wordt besloten tot de definitieve aanschaf van de F35 (in een aantal van 40+) dan zou een keuze kunnen zijn om de aanschaf te verdelen over de A en B variant, wat vervolgens het LHD de mogelijkheid geeft om "carrier" operatie uit te voern.


andré herc

Minister H H, Totaal heeft geen toekomst visie(maar wel een afbraak visie) heeft voor KM,en voor Defensie Nederland ,en hij gewoon doorgaat met de JSS, wil ik nog een beetje mijn visie geven,en dat is dat hij net zo goed ook de beide LPD's in de verkoop kan gooien zodra de JSS in gebruik genomen wordt,en daar voor in plaats schaft NL dan in de periode 2020/2024 een LHD aan.
Ik kwam weer een nieuw ontwerp tegen.
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_lhd_datasheet.pdf
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Marskramer goed voorstel  :cute-smile:,nu morgen HH in Den Haag nog, maar ja die zal er wel weer niks van bakken :'(
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

boekje_pienter


Ros


Enforcer

Citaat van: agentdreutel op 07/04/2011 | 09:13 uur
Leuk geprobeerd, maar ook dit is weer een verlanglijstje met materieel zonder een koppeling met de missies die je wil uitvoeren. Mag op dezelfde stapel verlanglijstjes die de afgelopen tijd zijn gemaakt. Morgen wordt het verlanglijstje van Hillen gepresenteerd. Ben benieuwd wat de houdbaarheid is van zijn lijstje. Minister de Jager heeft al geroepen dat hij twee miljard tekort komt. Wie mag dat gaan ophoesten?

De ministeries zelf waar de gaten zijn gevallen. In dit geval heeft VWS een tekort van 1 miljard wat ze zelf op moegen gaan lossen.

agentdreutel

Leuk geprobeerd, maar ook dit is weer een verlanglijstje met materieel zonder een koppeling met de missies die je wil uitvoeren. Mag op dezelfde stapel verlanglijstjes die de afgelopen tijd zijn gemaakt. Morgen wordt het verlanglijstje van Hillen gepresenteerd. Ben benieuwd wat de houdbaarheid is van zijn lijstje. Minister de Jager heeft al geroepen dat hij twee miljard tekort komt. Wie mag dat gaan ophoesten?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


boekje_pienter

Pagina 6 geeft een wel erg boude aanname:

"Bij een expeditionaire krijgsmacht hoort een lichte infanterie eenheid welke in verschillende theaters moet kunnen opereren (winter, berg, jungle, woestijn, amfibisch, para, stedelijk, hulpverlening). Mijn conclusie is dat het Korps Mariniers het beste in staat is aan deze uitgangspunten te voldoen. Om financiële overwegingen is door mij gekozen een infanterie bataljon van de LMB op te heffen en de overige eenheden samen te voegen met die van het Korps Mariniers. Het KCT en de Special Forces van het korps Mariniers integreren tot het RNL Special Forces Commando. Het RNLSFC rapporteert rechtstreeks aan de Korps commandant."

Het opheffen van een luchtmobiel (=licht) infanteriebataljon van 11 Luchtmobiele Brigade is even zeker als dat het vrijdag 8 april 35 graden Celsius zal worden...

Verder: wat is de status van dit verder goed onderbouwde artikel?

Of heeft Marskramer dit stuk op eigen doft, als een soort van proefballonnetje, in de lijn gegooid?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Natuurlijk voor de genoemde invoering van een flexdek ;) met grotere patrouillevaartuigen...maar zie geen noodzaak tot de invoering van een LHD laat staan die van de F-35A en B variant. 1 LHD lijkt me daarbij ook te beperkt. Waarom dan geen 2 LHDs samen met 1 JSS of 2 AORs?

KapiteinRob

Eerste reactie: prima stuk, maar m.i. alleen te realiseren in het huidige klimaat onder gelijtijdig hakken in de andere 2 OPCO's. Als je het daarmee redt......