"Op en vanaf zee: de operationele output van de Kon. Marine in 2020 - 2024"

Gestart door Marskramer, 07/04/2011 | 00:00 uur

andré herc

Ik dacht ik zal het maar weer eens aan kaarten naar het zien van de onderstaande link, volgens Defensie moeten de NL Chinooks ook vanaf de JSS ,en de Hr.Ms. Johan de Witt kunnen opereren maar vanaf de laatst genoemde is dat nog steeds niet gebeurd, en volgens Kapitein Rob zijn ze daar ook niet voor geschikt, nu kwam ik vandaag op de onderstaande link foto's tegen van de Spanjaarden die proeven aan het nemen zijn met de Chinook aan boord van de LHD Juan Carlos, dus ook niet vanaf hun LPD's.


voor meer foto's
http://www.fotosdebarcos.com/viewtopic.php?t=25951&postdays=0&postorder=asc&start=130&sid=91ab0a939472b4d9328c40ed9f8c00f6
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De toekomst van de F35B is idd verre van zeker.

Wat mij betreft mag de F35 (voor NL in welke variant dan ook) zo over boord. Een Mini carrier voorzien van de Sea Gripen vind ik in dit kader een interesante gedachte,

In dit kader zou de Sea Gripen tevens Klu breed (vanwege de standaardisatei) kunnen worden ingevoerd...

Maar ja... ook deze gedachte staat of valt met de overlevingskansen van de SGNG.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 22:47 uur
Citaat van: Elzenga op 13/04/2011 | 22:32 uurOmdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.
Ik verwacht een verdere uitholling van de KL en een verder gaande integratie van Klu en KM in de komende 10 á 20 jaar. Een Klu die  beter geschikt is voor optreden in samenwerking met de KM...

Een optie bij de aanschaf van een fors uitgemeten LHD (30 á 35K ton) c.q. mini carrier zou zijn het stationeren van de F35B, het gene voor de Klu zou betekenen 1 sqn F35A en 1 sqn F35B.

Natuurlijk zou bij deze optie vanaf 2020 betekenen een uitbreiding van het fregatten bestand om deze eenheden te voorzien van een adequate force protection.
De F35B wordt een stuk duurder dan de F-35A...als deze variant het überhaupt al overleefd. Met de door de regering Obama aangekondigde grote bezuinigingen op ook de Amerikaanse defensie acht ik de kans nu groot, dat de F-35B gaat sneuvelen...als het hele F-35 programma al niet in gevaar komt gezien de nog steeds groeiende extra kosten en vertragingen. Of op zijn minst wordt het huidige beoogde aantal van ruim 2400 toestellen fors teruggeschroefd. Alleen de aanschaf van de F-35A zal Nederland dan al fors meer gaan kosten dan nu begroot..of het aantal nog verder terug brengen...laat staan als we dan ook nog een B-variant aanschaffen. En dat voor slechts 1 LHD?!...waren het er nog 2 of 3 geweest dan had je nog enige continuïteit. Nee zelfs met een budget van zeg tegen de 10 miljard per jaar (waar ik naar streef) lijkt me dit een brug te ver. Of je moet het CLAS en CLSK verder goeddeels opdoeken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/04/2011 | 22:32 uur
Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 17:07 uur
Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?
Omdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.

Ik verwacht een verdere uitholling van de KL en een verder gaande integratie van Klu en KM in de komende 10 á 20 jaar. Een Klu die  beter geschikt is voor optreden in samenwerking met de KM...

Een optie bij de aanschaf van een fors uitgemeten LHD (30 á 35K ton) c.q. mini carrier zou zijn het stationeren van de F35B, het gene voor de Klu zou betekenen 1 sqn F35A en 1 sqn F35B.

Natuurlijk zou bij deze optie vanaf 2020 betekenen een uitbreiding van het fregatten bestand om deze eenheden te voorzien van een adequate force protection.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 13/04/2011 | 17:07 uur
Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?
Omdat ik geen noodzaak zie voor die amfibische capaciteit naast dan een overgebleven LPD en de JSS. En dit de marine nog meer verbrokkelt zo....nog meer soorten schepen in slechts kleine aantallen. Dat is inefficiënt en relatief kostbaar...en ik denk ook niet nodig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Waarom niet 1 LPD (RDAM) afstoten en deze vervangen door een LHD?

Elzenga

Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?
Dit ontwerp is hier eerder besproken en inmiddels doorontwikkeld tot onderstaand model. Het zal mogelijk kandidaat zijn voor de schepen die Duitsland nog wil aanschaffen... het "Mehrzweckeinsatzschiff" en de beoogde drie ""JSS400+" (voor welke laatste men de Johan de Witt als voorbeeld noemt).



Ik had twee van deze MHD-200s voorzien in mijn Alternatieve Defensie Opzet, maar dan wel in de plaats van beide LPDs en de JSS. Omdat ik het een meer praktisch schip vind dan de JSS, maar zowel beide LPDs behouden plus dan zo'n LHD erbij een overkill aan amfibische capaciteit vind... waar geen missies voor zijn. Nu de JSS, zoals ik verwachtte, niet gesneuveld is bij de bezuinigingsronde kies ik uit praktisch oogpunt nu voor een tweetal JSS'en als vervanging van beide LPDs en de AORs.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 13/04/2011 | 11:15 uur
Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?
Leuk artikel.
Ik denk dat de focus voor de KM voorlopig meer moet liggen op het herstellen van de schade. Voordat we op gaan werken naar 'advanced capabilities' als een LHD. Uiteindelijk zou het prima passen binnen de KM, maar niet in de huidige.

Vandaar ook de blik op 2020 en later.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Chrisis op 13/04/2011 | 11:07 uur
http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?

Interessant!

Chrisis

http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/05_Bohlayer_Ball%E9/Bohlayer_Ball%E9_Kaeding_ESD_0308.pdf

Op pagina 5 staat het concept waar ik op doel. Duitsland heeft wellicht nog geen ervaring met dergelijke schepen maar de KM heeft dat wel. Damen Schelde heeft dat met het bouwen van de LPD's en Nederland heeft dat (historisch) in het gebruik van echte vliegdekschepen.

Dit concept zou toch uitontwikkeld moeten kunnen worden samen met bijv Duitsland?

Chrisis

CitaatGeplaatst door: andré herc 
Voeg citaat toe
Minister H H, Totaal heeft geen toekomst visie(maar wel een afbraak visie) heeft voor KM,en voor Defensie Nederland ,en hij gewoon doorgaat met de JSS, wil ik nog een beetje mijn visie geven,en dat is dat hij net zo goed ook de beide LPD's in de verkoop kan gooien zodra de JSS in gebruik genomen wordt,en daar voor in plaats schaft NL dan in de periode 2020/2024 een LHD aan.
Ik kwam weer een nieuw ontwerp tegen.
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_lhd_datasheet.pdf

Op zich een mooi ontwerp alleen waar het volgens mij om moet gaan is dat het JSS niet een geschikt platform is. Dit schip is heel mooi, maar Nederland zou een multifunctioneel schip moeten nemen. EEN JSS maar dan in de vorm van een LHD. En ook dat ontwerp is beschikbaar in de vorm van TKS MHD-200. Functioneel in te richten als AOR, JSS, LHD en ga zo maar even door.

De manier waarop materieelprojecten de laatste jaren gaan is een beetje vreemd. Het zijn niet de militairen die bepalen wat er echt nodig is. Nee het lijkt of de industrie achter de schermen aan de politiek doorgeeft, dit moeten jullie bestellen, en dat de militair dan schuin naar het baasje kijkt en zegt, JA dat willen we. Defensie is hersendood gemaakt, niet in staat om zelf goede keuzes te maken.
Kijk maar naar vele projecten van het DMO de afgelopen jaren. JSF, OPV, JSS, FRISC, FENNEK, BOXER. AL deze projecten hebben gemeen dat de behoefte meer politiek was dan echt noodzaakelijk of nuttig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Je kan het natuurlijk ook omdraaien.

Als we in de periode na 2020 zouden beschikken over (stel):

1 JSS
1 LPD (de RDAM is dan verkocht)
1 LHD (30.000 ton of meer)
4 subs

Dan zijn 4 LCF's en 2 M's onvoldoende om de "main-bodies" te beschermen, daarmee creëer je natuurlijk wel de noodzaak om de M's te vervangen door 4 of meer MPF fregatten (de OPV's tel ik in deze al niet meer mee).

Zeker als er ook nog eens wordt besloten tot de definitieve aanschaf van de F35 (in een aantal van 40+) dan zou een keuze kunnen zijn om de aanschaf te verdelen over de A en B variant, wat vervolgens het LHD de mogelijkheid geeft om "carrier" operatie uit te voern.


andré herc

Minister H H, Totaal heeft geen toekomst visie(maar wel een afbraak visie) heeft voor KM,en voor Defensie Nederland ,en hij gewoon doorgaat met de JSS, wil ik nog een beetje mijn visie geven,en dat is dat hij net zo goed ook de beide LPD's in de verkoop kan gooien zodra de JSS in gebruik genomen wordt,en daar voor in plaats schaft NL dan in de periode 2020/2024 een LHD aan.
Ik kwam weer een nieuw ontwerp tegen.
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_lhd_datasheet.pdf
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Marskramer goed voorstel  :cute-smile:,nu morgen HH in Den Haag nog, maar ja die zal er wel weer niks van bakken :'(
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.