"Greenpeace is hier niet, wij wel"

Gestart door Ace1, 22/12/2011 | 20:06 uur


A.J.


bergd

De Franse geheim agent die in 1985 de aanval op de Rainbow Warrior leidde, waarbij een dode viel, is nu directeur bij een Belgisch wapenbedrijf. Greenpeace noemt hem 'een terrorist'.

Het Belgische dagblad De Morgen meldt op de website dat Louis-Pierre Dillais tegenwoordig directeur is bij een Amerikaans filiaal van FN Herstal. De Herstal Group is voor 100 procent in handen van de Waalse overheid, die zwaar met deze kwestie in de maag zit.

Geschokt
Mark Floegel, hoofd-onderzoeker bij Greenpeace International in Washington, is geschokt. 'Het is onvoorstelbaar dat een regering, een publieke overheid, samenwerkt met een terrorist.' 'En Louis-Pierre Dillais ís een terrorist', gaat Floegel verder. 'Hij heeft deelgenomen aan de aanvallen tegen de Rainbow Warrior en heeft dat ook bevestigd.'

'Nu speelt deze terrorist een rol in de Belgische en Amerikaanse wapenhandel. Dat kunnen we niet aanvaarden. De Amerikaanse regering en de Waalse overheden zouden geen banden mogen onderhouden met die terrorist.' Vorige maand heeft Greenpeace in een brief aan de Amerikaanse immigratiedienst om de uitwijzing van Dillais uit de VS gevraagd.

Dodelijk slachtoffer
Dillais is een voormalige officier van de DGSE, de Franse geheime dienst, die verantwoordelijk was voor de operatie tegen de Rainbow Warrior op 10 juli 1985. Bij deze operatie tegen de Greenpeaceboot in Auckland (Nieuw-Zeeland) viel een dodelijk slachtoffer. Dillais werkte later in dienst van de Franse minister van Defensie François Leotard, sinds 2005 leidt hij FN Herstal in de VS.

Bij FN Herstal wil woordvoerder Robert Sauvage niet bevestigen dat Dillais voor hen werkt. 'We geven de namen van onze bestuurders nooit vrij.' Een lid van de raad van bestuur doet dat wel. Hij omschrijft Dillais als 'een sympathieke man'. 'Maar we wisten niks van zijn werk voor de geheime dienst.'

Interne beslissing
De Waalse regering staat onder druk over de wapenexport van FN Herstal naar gevoelige landen zoals Libië en krijgt nu dus ook te maken met deze kwestie. Minister Jean-Claude Marcourt: 'Ik heb Dillais niet persoonlijk aangeworven, dat is een interne beslissing geweest van FN Herstal. Ik weet dat Louis-Pierre Dillais uitstekende contacten in de VS heeft en dat is nuttig voor FN Herstal. Ik veroordeel de aanval tegen de Rainbow Warrior, maar dat is een interne Franse aangelegenheid.' (Redactie/Coen Brandhorst)

HM

Citaat van: Ace1 op 28/12/2011 | 21:09 uur
hier nog een ander schip van Sea Shepherd, hun schepen zien er wel stealth   eruit?

stealth of matzwart en futuristisch?
Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 28/12/2011 | 21:09 uur
hier nog een ander schip van Sea Shepherd, hun schepen zien er wel stealth   eruit?

Een paar kilometer onder water zien ze er wat mij betreft nog een stuk stealthier uit......

Ace1

#12
hier nog een ander schip van Sea Shepherd, hun schepen zien er wel stealth   eruit?

http://www.themercury.com.au/article/2010/12/05/191041_tasmania-news.html

http://en.wikipedia.org/wiki/MY_Ady_Gil


Tanker


Nikehercules


Tanker

Citaat van: Ace1 op 27/12/2011 | 23:03 uur
hier nog wat oude beelden van eerdere conflicten tussen Sea Shepherd en de Japanse walvisvaarders




Lijkt wel een varende bat mobile.........

Ace1

hier nog wat oude beelden van eerdere conflicten tussen Sea Shepherd en de Japanse walvisvaarders



SMI de Boer

#7
Citaat
De Japanse walvisvloot heeft onlangs miljoenen gekregen uit het rampenfonds voor slacht­offers van de tsunami.

Ik geef helemaal niks, nooit!

ben nie gierig maar hier ben ik nu dus niet ingetrapt.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 22/12/2011 | 22:29 uur
Citaat van: HM op 22/12/2011 | 20:33 uur
En om te zeggen dat die sea shepherd nou veel uithaald? Boehoe

Denk alleen al aan de hoeveelheid publiciteit.

En schijnbaar presteren ze ook best wel wat in de reduceren van de aantallen gevangen walvissen, de Japanse wasvisvaart ziet ze iig liever gaan als komen.

Vergeet niet: ze hebben good will en ze creëren uitstekend publiciteit in een (westerse) wereld die gevoellig is voor onrecht., zie ze als een moderne versie van Robin Hood, iets wat graag geromantiseerd wordt door pers en publiek.

Onze defensie zou er van kunnen leren!

Nikehercules

Citaat van: HM op 22/12/2011 | 20:33 uur
En om te zeggen dat die sea shepherd nou veel uithaald? Boehoe

Denk alleen al aan de hoeveelheid publiciteit.

En schijnbaar presteren ze ook best wel wat in de reduceren van de aantallen gevangen walvissen, de Japanse wasvisvaart ziet ze iig liever gaan als komen.

HM

Hard? Ik vind de Jappeners nog mild. Los van wat ik van walvis jagen vind, ik zou die harpoen toch anders richten tussen de walvissendoor.

En om te zeggen dat die sea shepherd nou veel uithaald? Boehoe
Alleen berusting kan ons verslaan

Hyperion

Citaat van: Ace1 op 22/12/2011 | 20:08 uur
Dat gaat weer een harde confrontatie tussen de Japanse walvisvloot en Sea Shepherd worden?

En een leuke TV-Serie :big-smile: