'Beklonk Beatrix in Turkije een geheime defensie-order?'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/06/2012 | 08:12 uur

Marc66

Volkskrant!? dan zou de afd. journalistiek van die krant eens beter om zich heen moeten kijken en dan vooral naar de landen die het minder hebben, maar ondertussen wel geholpen worden door Nederlandse MILITAIREN! Want, iemand in zo'n land vindt toch echt dat de Generaal een lintje verdiend heeft, ergo, de Nederlandse MILITAIREN doen goed, heel goed, werk in o.a. zijn land. Laat de (linkse) krant(en) zich maar eens beter laten voorlichten of, nog beter, goed om zich heen kijken en vooral eens luisteren naar de mening van het volk, vooral van het volk dat geholpen is of werd door Nederlandse MILITAIREN!  :hrmph:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 19/06/2012 | 10:57 uur
Titel dekt niet de lading van het artikel, laat staan dat de gestelde vraag enigszins wordt onderbouwd.

Volkskrant...  :'(

Ros

Citaat van: Marc66 op 19/06/2012 | 09:08 uur
Ik denk het ook, ik denk dat Turkije ons schepen, onderzeeboten, tanks en vliegtuigen gaat leveren, maar dan moet Nederland wel T1 tm T85 in het tv-pakket opnemen  ;)

Inclusief bemanning natuurlijk  :lol:

Reinier

Wat een ongelofelijk slecht artikel met halve waarheden, dingen die uit hun verband worden getrokken, insinuaties waaruit vervolgens conclusies worden getrokken.
Heeft de auteur een persoonlijke hekel aan Israël, het Koningshuis, de Turkse regering en defensie?

Titel dekt niet de lading van het artikel, laat staan dat de gestelde vraag enigszins wordt onderbouwd.

Marc66

Ik denk het ook, ik denk dat Turkije ons schepen, onderzeeboten, tanks en vliegtuigen gaat leveren, maar dan moet Nederland wel T1 tm T85 in het tv-pakket opnemen  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Beklonk Beatrix in Turkije een geheime defensie-order?'

Door: August Hans den Boef − 18/06/12,

vk opinie In de dagen dat Nederland enigszins van slag was door het EK voetbal, bracht ons staatshoofd een discreet tegenbezoek aan haar Turkse collega. Waarom, vraagt publicist August Hans den Boef zich af in onderstaand opiniestuk voor Volkskrant.nl. .

Het bezoek van president Gül aan ons land, april jongstleden heugt ons nog goed, want dat leidde tot de val van het Limburger statencollege en indirect tot die van het gedoogkabinet-Rutte.

Had ons land niet even discreet onder dat bezoek uit kunnen komen? Na het vertrek van echtpaar Gül had Jos Collignon een prachtige cartoon in de Volkskrant. We zien hen op de Europese landkaart staan, terug in Turkije, terwijl de president twee journalisten wurgt. Onderwijl vraagt Gül zijn gehoofddoekte vrouw om Beatrix terug te groeten, die we ter hoogte van Nederland zien zwaaien.

Evenmin als Oekraïne, waarheen Hork de Vastgoedprins popelt om te vertrekken ter inspiratie van zijn voetballende medemiljonairs, is Turkije een democratische rechtsstaat. Premier Erdogan heeft strategisch een eventueel EU-lidmaatschap misbruikt voor zijn pogingen om het seculiere leger uit te schakelen. 'Voor mij is de democratie een middel, geen einddoel', heeft hij ooit in een interview verklaard. Een paar nieuwe wetten waren zijn concessies aan de EU.

Complotdenkers
Vooral de wetten die de islamisering van het openbare leven en de politieke uitschakeling van het leger betreffen, past hij toe. Zo heeft Erdogan een deel van de legertop laten arresteren op een beschuldiging die tot het rijk van de complotdenkers lijkt te behoren. Andere nieuwe wetten die de positie van Koerden, vrouwen en andersgelovigen verbeterden, worden in de praktijk niet of nauwelijks uitgevoerd.

Erdogans partij heeft net als die van Poetin een meerderheid in het parlement, dus van de oppositie hoeft hij weinig te vrezen. Van journalisten evenmin: er zuchten er honderden in de Turkse gevangenissen.

Het afgelopen decennium vormde ons land het toneel van een polarisatie tussen de botte, principiële weigering van populisten en xenofoben om het islamitische Turkije überhaupt tot de EU toe te laten en de even radicale en principiële campagne van multiculti's om het land binnen te halen. 'Erdogan heeft van zijn mentor Erbakans 'SGP' een 'CDA' gemaakt', was destijds de potsierlijke conclusie van een Nederlandse Europarlementariër over diens zogenaamde politieke transformatie. Maar zijn Turkse echtgenote daarentegen vertrouwde Erdogan niet en heeft uiteraard gelijk gekregen.

Nu in Nederland en andere landen de houding jegens een eventueel EU-lidmaatschap van Turkije wat pragmatischer en realistischer is geworden, kan de Turkse premier zich geheel aan zijn islamistische agenda wijden. Ooit rekende Erdogan zich rijk en voorzag hij dat de minderheid van liberale moslims door haar lage geboortecijfers nog kleiner zou worden.

Keizersnede verbieden
Maar wat blijkt, die groeiende Turkse middenklasse houdt het tegenwoordig steeds vaker bij een of twee kinderen. Zodat Erdogans politieke geboortevisioen verdampt. Daarom wil hij zowel abortus als keizersnede laten verbieden. 'Ik ben een premier die tegen keizersnede is en ik beschouw abortus hetzelfde als moord. Ofwel je doodt een baby in de buik van de moeder, ofwel je doodt een baby na de geboorte. Er is geen verschil'. Erdo¿an wil dat Turkse vrouwen weer vijf kinderen krijgen. Veel Turkse vrouwen hebben intussen tegen dit programma geprotesteerd.

Helaas sprak ons staatshoofd niet met Erdogan. Zij dineerde met Gül en werd begeleid door minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken. Die de Turkse president waarschijnlijk heeft uitgelegd dat Jos Collignon helaas niet gearresteerd kan worden voor het tekenen van Güls vrouw.

Dus.... wat deed het staatshoofd nu eigenlijk in het Neo-Osmanië van Erdo¿an en Gül? Samen met Rosenthal de ruzie met Israël proberen te sussen? Onze bondgenoot had namelijk vorig jaar een Turks schip - in internationale wateren! -  met veel militair machtsvertoon overmeesterd. Of beklonken zij een geheime defensie-order die de demissionaire ministers Verhagen en Hillen tussen 23 en 25 mei 2012 in Istanbul zouden hebben voorbereid?

Ik denk dat ook leden van ons parlement zich het een en ander afvragen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3272941/2012/06/18/Beklonk-Beatrix-in-Turkije-een-geheime-defensie-order.dhtml