'Anti-islamfilm kwaadaardige provocatie'

Gestart door onderofficier, 16/09/2012 | 16:05 uur

Ros

'Neem anti-islamfilm met een korreltje zout'
ROTTERDAM - Moslims moeten de omstreden anti-islamfilm 'Innocence of Muslims' niet te serieus nemen. 

Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam zei maandag in een uitzending van RTV Rijnmond dat moslims in Nederland hier ook een beetje de humor van in moeten zien of het met een korreltje zout moeten nemen.

In diverse landen is er de afgelopen dagen betoogd tegen het filmpje, waarin de profeet Mohammed wordt afgeschilderd als seksueel losgeslagen gangster en oplichter.

Veel van die demonstraties leidden tot zware onlusten. Twee betogingen in Amsterdam, vrijdag en zondag, verliepen zonder problemen.

Relaxed


''Demonstreren mag, dat past binnen de Nederlandse rechtsorde, maar zo langzaamaan krijgen dit soort dingen proporties die ze niet verdienen. Een beetje rustig aan doen, een beetje kalm, een beetje relaxed'', aldus Aboutaleb. ''Als je het nodig vindt, maak je zelf een filmpje op YouTube, of je schrijft een verhaal.''

Diverse landen met veel moslims hebben YouTube geblokkeerd vanwege het filmpje. Bondskanselier Angela Merkel van Duitsand is sceptisch over een verbod, maar volgens haar wordt nu onderzocht of een publieke vertoning de openbare orde in gevaar brengt.

Aboutaleb ziet niets in een blokkade of een verbod. ''Ik vind het eigenlijk een verhaal van niets. Wij staan voor de vrijheid van meningsuiting. Vandaag is het dit, morgen een ander verhaal".

www.nu.nl

bergd

#35
Stompzinnige film uit VS vonk in Arabisch kruitvat
Een provocerende film maken of propageren is dan een zeldzame vorm van volstrekt onverantwoorde stupiditeit.

De landen van de Arabische Lente zijn een kruitvat vol extremistische tegenstellingen, met de christenen in een belaagde positie. De gewelddadige protesten tegen een anti-islamitische film komen niet uit de lucht vallen.

Amerikaanse oorlogsschepen stomen op naar de Libische kust, een van de grootste ambassades van de VS ter wereld wordt in Caïro al dagen belaagd door woedende demonstranten, de capabele Amerikaanse ambassadeur in Libië heeft de dood gevonden tijdens een aanval op het consulaat, in de Amerikaanse ambassade in Jemen is brand uitgebroken na een bestorming door een menigte die de bewaking overweldigde. En de Egyptische koptische christenen vrezen wat er hierna nog kan komen.

Fitna
Dit alles en nog veel meer woedende demonstraties zijn uitgelokt door de trailer van een bijzonder slechte en ranzige anti-islamitische film, De onschuld van moslims. De film is van zó'n belabberde kwaliteit, dat hiermee vergeleken Fitna van Geert Wilders een cinematografisch juweel is.

Geen mens keek er dan ook naar, tot '9/11' weer aanbrak. Voor die dag kondigde de beruchte Amerikaanse dominee Terry Jones, wiens veroordeling en rituele verbranding van de Koran al eerder de aanzet heeft gegeven tot dodelijk geweld in Afghanistan, een 'Internationale oordeel Mohammed Dag' aan. In het kader daarvan prees hij 'deze Amerikaanse productie' aan die 'de destructieve ideologie van de islam laat zien'. Volgens hem 'onthult de film verder op satirische wijze het leven van Mohammed'.

Ga vooral niet zelf kijken, of dit allemaal waar is. De film haalt bij lange na niet het laagste niveau van een dommige B-film. Het is een aaneenrijging van houterig gespeelde scènes vol beledigende teksten over 'Mohammed de bastaard'. Deze probeert de duivel uit z'n gedachten te verdrijven door z'n gezicht te verbergen tussen de dijen van een vrouw. Hij wordt (door zijn vrouwen) in bed betrapt met een bediende, wiens eerste bekeerling een balkende ezel is en die met plezier christenen afslacht. Dát niveau.

In juni is de film een keer vertoond in een bijna lege filmzaal. Daarna was er alleen een trailer op internet en gebeurde er tot dinsdag 11 september zo goed als niets.

Kwetsen
Dat veranderde toen in de aanloop naar de herdenking van '9/11' Egytische media veel aandacht aan de inmiddels in het Arabisch vertaalde trailer gaven. Die werd vervolgens 450.000 keer bekeken. Met name de felle kritiek van de islamistische televisiepresentator sjeik Khaled Abdallah op Al Nas TV trok de aandacht. Een clip van zijn programma, die op 9 september op internet werd gezet, werd in een paar dagen tijd bijna 400.000 keer bekeken.

Een volgende stap kwam toen de onder moslims gezaghebbende Al-Azhar universiteit in Caïro en de daaraan verbonden moskee, de symbolische 'rechtszitting' van Jones op 9/11 en de door hem gepropageerde film veroordeelde. Geschrokken door de toenemende aandacht veroordeelden zowel de Amerikaanse ambassade in Caïro als de koptische kerk in Egypte de film als onderdeel van 'de voortdurende pogingen van misleide individuen om de religieuze gevoelens van moslims te kwetsen'. De kopten kondigden aan woensdag voor de Amerikaanse ambassade een wake te zullen houden als protest tegen de beledigingen in de film van de islam en Mohammed.

Haat
Het was te laat. De vonk had het kruitvat al bereikt. In de landen van de Arabische Lente is geen vreedzame democratie gekomen. Zowel in Egypte, Jemen als Libië is er nog steeds een zeer ontevreden onderklasse, die maar met moeite kan rondkomen. Een van de dingen in het leven die houvast geven, zijn de in decennia van radicale preken en oproepen gekweekte haat tegen 'de zionisten en Amerika'.

Dat was al duidelijk tijdens de protesten in Egypte, vorig jaar, waar niet alleen de afbeeldingen van Mubarak en maarschalk Tantawi onder de voetzolen van de schoenen werden geplakt, maar ook die van Netanyahu en Obama. 'Dood aan Amerika' – het ligt veel Arabieren erg gemakkelijk op tong.

Daarnaast zijn er in deze landen, ondanks de stembusoverwinning van een ietwat gematigd geworden Moslimbroederschap (Egypte) of zelfs seculiere partijen (Libië), nog steeds al dan niet gewapende extremistische groeperingen die met plezier een Jood of een Amerikaan zullen vermoorden. Iedere aanleiding daarvoor is welkom, of het nu de herdenking van 9/11 is of een anti-islamitische film. Maar ook een 'gematigde islam' wijzen ze af, zoals de recente aanvallen op islamitische heiligdommen en gedenkplaatsen in heel Libië laten zien.

Schuld
In deze omgeving van haat en potentieel geweld zijn gedreven diplomaten met hart voor de democratie van werkelijk onschatbare waarde. Zij helpen de nieuwe regeringen in deze regio een voorzichtig pad naar een meer democratische en vreedzamere toekomst te banen, wat ook voor onze veiligheid van groot belang is. Een van de meest bevlogen diplomaten was de Amerikaanse ambassadeur in Libië, Christopher Stevens. Zijn dood en die van zijn medewerkers door een waarschijnlijk al eerder voorbereide aanslag, is een groot verlies. En het is een dood door schuld.

Schuld van de daders, die met geweld een democratische toekomst voor de Arabische landen afwijzen. Schuld ook van de rabiate 'christelijke' onruststokers in de VS, die ten koste van alles willen bewijzen dat 'de islam' gewelddadig is. Zelfs wanneer ze op hun vingers kunnen natellen dat de christenen in die islamitische landen daardoor die gewelddadige woede over zich heen kunnen krijgen.

14-09-2012 - 9.03
auteur:Jan van Benthem • commentator buitenland
ND

A.J.

Aangezien het topic steeds meer af begon te dwalen van het oorspronkelijke onderwerp is deze hierheen verplaatst.

A.J.

Forumbeheer.

Elzenga

#33
Citaat van: onderofficier op 17/09/2012 | 19:57 uurMoet men daarom dan bepaalde activiteiten verbieden in het Westen?  Omdat men "van horen zeggen"  cq een leider de meute inlicht (en ophitst)  rellen veroorzaakt.       

Wat is dan het volgende?    Er volgt wat, er is dan geen grens meer om iets af te dwingen terwijl zij er eigenlijk geen last van hebben.

Ik vind trouwens dat er een verbod moet komen op het meedragen van spandoeken in een andere taal in NL   en nee de vrijheid van meningsuiting wordt hiermee niet geschonden want dan kan iedereen hun mening lezen of waar ze tegen demostreren.......waardoor er meer begrip gaat komen.   Het viel me weer eens op dat de mensen die mee-demostreerde niet hun zegje mochten doen van mede-demostranten.... ja, de vrijheid van meningsuiting staat hoog in de vaandel bij deze......
Nee...maar dit is m.i. wel het gevolg van de moderne massa-communicatie en middelen. Waardoor 1 radicalist de hele wereld kan "bereiken". De vrijheid van meningsuiting wordt daarbij ook op bepaalde punten beperkt door de (grond)wet. Ik denk dat we dit soort dingen niet kunnen voorkomen. Je ziet het trouwens vaker...ook hier...waarbij mensen zwaar bedreigd worden om een uitspraak of werk of gestalkt. Ik vrees dat het ook een beetje hoort bij die moderne communicatie-maatschappij/wereld waar we nu in leven.

Waarbij dingen soms zo snel gaan dat men er niet eens op tijd op kan reageren of anticiperen. Ik denk dat de gedode Amerikaanse ambassadeur anders ook wel andere besluiten had genomen.

Misschien vraagt dit ook wel aanpassing van denken..veel meer anticiperen op...daar ook mensen voor in dienst hebben. 

Maar ik pleit wel voor een evenwichtige beeldvorming. Er zijn dus ook radicalisten die geen moslim zijn. Als ze dat al zijn (want meestal overtreden ze de regels van de Koran). Radicalisten die wel toegang hebben tot open informatievoorziening en meestal goed opgeleid zijn ook en toch radicaal en moordzuchtig.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 17/09/2012 | 19:15 uur
Bovendien is het in veel van die landen "van horen zeggen" of dat een (religieus) leider, stamhoofd de meute inlicht en vervolgens ophitst. Het is primitiever...mogelijk ook door analfabetisme en veel sterkere groepsprocessen.

Moet men daarom dan bepaalde activiteiten verbieden in het Westen?  Omdat men "van horen zeggen"  cq een leider de meute inlicht (en ophitst)  rellen veroorzaakt.       

Wat is dan het volgende?    Er volgt wat, er is dan geen grens meer om iets af te dwingen terwijl zij er eigenlijk geen last van hebben.

Ik vind trouwens dat er een verbod moet komen op het meedragen van spandoeken in een andere taal in NL   en nee de vrijheid van meningsuiting wordt hiermee niet geschonden want dan kan iedereen hun mening lezen of waar ze tegen demostreren.......waardoor er meer begrip gaat komen.   Het viel me weer eens op dat de mensen die mee-demostreerde niet hun zegje mochten doen van mede-demostranten.... ja, de vrijheid van meningsuiting staat hoog in de vaandel bij deze......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Dat hangt net af van de "omvang" en definitie van het vijandsbeeld. Ook had het nooit zo uit de hand gelopen als er niet zoveel wapens beschikbaar waren nog en veiligheidstroepen adequaat konden ingrijpen. Dat gaat in de VS en Israël wat moeilijker. In Libië speelden meer mee dan alleen de film m.i...en ik weet niet of enkele bewakers extra veel had uitgemaakt. Bovendien is het in veel van die landen "van horen zeggen" of dat een (religieus) leider, stamhoofd de meute inlicht en vervolgens ophitst. Het is primitiever...mogelijk ook door analfabetisme en veel sterkere groepsprocessen.

onderofficier

Ja die zie ik ook wel maar niet die massale ophitserij wat je ziet bij de moslims....

Misschien wat raar maar die mensen vallen nog diegene aan die doet wat zij onjuist vinden   dat kan ik nog iets beter begrijpen dan mensen die anderen aanvallen die er totaal buiten staan.....
Ze pakken niet willekeurige mensen.     Ze doden geen vrouwen omdat zij een arbortus zou kunnen ondervinden..... of mannen die het goed vinden / geen mening er over hebben oid.

Precies hetzelfde met die radicale christenen   ze willen een gebouw maar pakken niet een willekeurig schuurtje......

Daarnaast weten al die mensen die daar staan ; anti-arbortus en die amerikanen wel waarom ze het doen     dat geloof ik bij die moslims in de Arabische landen niet....   (ik weet het een behoorlijke aanname)  

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Wel eens gezien wat er met abortusartsen gebeurd in de VS? Of dat de Israëlische veiligheidstroepen rond de Tempelberg hun handen vol hebben om te voorkomen dat met name Amerikaanse radicale Christenen de Al Aqsa moskee gaan opblazen. En dat zijn geen mensen zonder uitzicht op een welvarende toekomst of simpelweg een baan....waardoor ze gevoelig worden voor radicale predikers. Dit zijn mensen die wel een goede baan hebben en in welvaart leven en wonen. Maar toch bijzonder kwaadaardig of zelfs moorddadig worden als hun geloof dat bepaald...in hun ogen wel te verstaan.

onderofficier

#28
Citaat van: Jooop op 17/09/2012 | 14:48 uur
Citaat van: onderofficier op 17/09/2012 | 11:52 uur
In Nederland zijn anti-semitische films verkocht in moskeeën daar is protest op gekomen mondeling / schriftelijk maar er zijn geen rellen uit gebroken.......  
Aah jij hebt vast nooit van Rost van Tonningen (aka zwarte weduwe) gehoord. Bij haar werd "vrijheid van meningsuiting" niet zo op prijs gesteld.
http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012e90ac2afef174e04e0b4f&sourceid=1011

zijn hierdoor dan rellen uitgebroken? In geheel Europa Consulaten aangevallen:  doden en gewonden gevallen?  Daar hadden we het over.......  

Daarnaast is dit een héél oud voorbeeld 1989!!!   wat tegenwoordig de VVD roept was in die tijd ook note done   wat toen riep de partij van Janmaat dit....   (1986)
Ja, daar bij zijn wel gewonden gevallen door wat linkse rakkers die ook dachten het eea met geweld te moeten / kunnen oplossen......maar die hadden de ballen nog (als je daarvan kan spreken) om naar die vergaderingen te gaan.  Die moslims vallen onschuldigen mensen aan...    Of is het als het eea in een land wordt geproduceert dat dan het hele land er achter staat?  Nonsens!

Het is alsof de moslims terug naar vroeger gaan/willen....ipv vooruit.....   (nee ik heb dit (vooruit) niet gepikt van een politieke partij)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Jooop

Citaat van: onderofficier op 17/09/2012 | 11:52 uur
In Nederland zijn anti-semitische films verkocht in moskeeën daar is protest op gekomen mondeling / schriftelijk maar er zijn geen rellen uit gebroken.......   
Aah jij hebt vast nooit van Rost van Tonningen (aka zwarte weduwe) gehoord. Bij haar werd "vrijheid van meningsuiting" niet zo op prijs gesteld.
http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012e90ac2afef174e04e0b4f&sourceid=1011

Oorlogsvis

Citaat van: Tanker op 17/09/2012 | 12:35 uur
Geweld door die schuimbekkende idioten moet men keihard de kop indrukken, roept men toch ook over hooligans.
Dan moet dat zeker ook gelden voor deze losgeslagen idioten.

In Antwerpen en Londen was de sfeer nou ook niet echt gezellig te noemen afgelopen weekend, met 230 arrestaties in Antwerpen tot gevolg.
nee joh...je moet thee met ze drinken en ze knuffelen...de Job Cohen methode.. :devil:

Tanker

Geweld door die schuimbekkende idioten moet men keihard de kop indrukken, roept men toch ook over hooligans.
Dan moet dat zeker ook gelden voor deze losgeslagen idioten.

In Antwerpen en Londen was de sfeer nou ook niet echt gezellig te noemen afgelopen weekend, met 230 arrestaties in Antwerpen tot gevolg.

onderofficier

Citaat van: Thomasen op 17/09/2012 | 09:16 uur
Ik kan van die film ook niks anders maken dan dat het een bewuste provocatie is, maar in het vrije westen kan en mag dat gewoon.

Als men dus niet in deze hoedanigheid reageert houd dit " provoceren"  vanzelf op....    Dus eigenlijk zouden zij de wijste moeten zijn.

Het werkt ook nog eens in de voordeel van de moslims als ze niet in de hoedanigheid zouden reageren.

Citaat van: Jooop op 17/09/2012 | 08:47 uur
Al vind ik dat Moslims (althans een deel ervan) ontzettend overdreven reageren moeten we ook realiseren dat onze "vrijheid van meningsuiting" wel erg selectief is. Zouden wij ook zo '"vrij" zijn als een dergelijk film maar dan anti-semitisch, anti joods word gemaakt? Ik heb mijn twijfels!

Protest met als gevolg doden en gewonden en dagenlange protesten? Dus ook  met het aanvallen op diplomaten e.d.?   
Nee. daar hoef ik niet over te twijfelen: dat  gebeurt niet.     

Sorry ik zie die paus niet oproepen tot geweld protest 

In Nederland zijn anti-semitische films verkocht in moskeeën daar is protest op gekomen mondeling / schriftelijk maar er zijn geen rellen uit gebroken.......   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

Het zijn altijd weer die fanatiekeling die ieder ding aangrijpen om er tegen het westen flink op los te gaan. De gemiddelde moslim zal het volgens mij een worst wezen..dat blijkt ook wel aan de opkomst hier in Amsterdam bijvoorbeeld waar hooguit 50 idioten gingen demonstreren.
Wat mij betreft hoeven we ook geen films te maken over Mohammed ...wie zegt trouwens dat die echt bestaan heeft ?....en nog wat...mohammed heeft sex met veel vrouwen en verkracht erop los...en is ook weer homo...dat slaat toch nergens op zoveel tegenstrijdigheden in een filmpje ?..en nogmaals ..wat mij betreft is alle godsdienst flauwekul...ik geloof ook niets.....
En ik ben ervoor om hard op te treden tegen dit soort geweld van Moslim kant.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 17/09/2012 | 07:04 uur
Het valt me op dat er steeds op een agressiever manier wordt gereageerd dan voorheen.   Het lijkt er op dat die regeringen* er bewust op aansturen op dit soort protesten.  Met als doel??    (de gemiddelde die staat de protesteren heeft waarschijnlijk géén idee waar tegen die staat te demostreren) 

Misschien heb je gelijk dat eea "westerse" spelregels zijn en dat men er elders anders overdenkt maar wat er dan in België / VS gebeurt is dan niet te verklaren:  deze lui zijn waarschijnlijk in België/VS geboren dus opgegroeid met deze "westerse" spelregels.......

Ik zit ook nu het RTLnieuws te kijken wat zegt een Amerikaanse moslim (bij een protest in de VS):  Het is in/door de VS gemaakt, geproduceerd en goedgekeurd.
Eh vreemd dat betrokkene niet weet dat zij ook gewoon een film mag en kan maken  zonder dat de VS het maakt, produceerd en goedkeurt...  of wil ze het even niet weten......   

Ik vind het eng want ik durf te wedden dat de westerse spelregels worden aangepast, het eerste teken is al de uitspraak van die hoge commisaris. 


*offtopic  een "mooi" voorbeeld van georganiseerde protesten door de regering is de anti-Japanse demostratie(s) in China...
als je daar een spandoek te voorschijn haalt dan had/heb je als chinees meteen minimaal 4 veiligheidsagenten om je heen...
Oh er zullen regeringen zijn die dit "orkestreren"...en ook radicale groepen die werkelijk alles aangrijpen om te protesteren en zaken te verstoren. Maar again...dit zijn radicalen...zowel die filmmaker als zij die reageren. De overgrote meerderheid van moslims als ook christenen reageren niet, halen hun schouders op en gaan door met hun werk. Laat je door al die media-focus en aandacht dus niet teveel van dit harde feit afdwalen. Ik zou pas ongerust worden als die meerderheden in beweging komen. Zolang is het een spel tussen radicalen en extremisten, die helaas alle ruimte en tijd krijgen op de naar sensatie (=kijkcijfers=inkomsten adverteerders) zoekende media.