Vervanging huidige F-16's, deel 9

Gestart door KapiteinRob, 18/04/2013 | 21:47 uur

Harald

De NL delegatie welke naar de USA gaat om zich te laten informeren over de F-35, kunnen waarschijnlijk wel extra info ontvangen omtrent het recente onderzoek door het Pentagon. (Daar kunnen ze goed hun voordeel mee doen, lijkt me)

Pentagon To Review Progress Of F-35 Program Next Week

Top Pentagon officials will examine the cost of building and operating the Lockheed Martin Corp F-35 fighter jet at a major review of the $392 billion program next week that will also provide updates on lingering technical issues.

Kyra Hawn, spokeswoman for the Pentagon's F-35 program office, said a high-level Defense Acquisition Board meeting was expected to proceed on Monday despite the partial government shutdown. The meeting has already been postponed several times.

She said officials would receive an update on how the program was meeting cost and schedule targets, as well as progress on technical challenges including the millions of lines of software code being written for the planes.

One key issue to be discussed will be whether to increase F-35 production in coming years, as planned, according to Hawn and other officials familiar with the program.

Current plans call for Lockheed's production of the F-35 to triple from the 36 planes ordered in the sixth batch of jets for delivery in fiscal 2014. By the fiscal 2018, Lockheed is slated to be delivering around 110 planes a year, according to government documents.

Another topic at the meeting will be the long-term cost of operating and "sustaining" the plane, an issue of great concern to the U.S. military and the eight partner countries that are funding its development: Britain, Canada, Australia, Denmark, Norway, Turkey, the Netherlands and Italy.

The Pentagon's Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE)office is expected to present an updated estimate of the cost over 55 years of operating and maintaining the U.S. military's future fleet of 2,443 F-35s.

CAPE has maintained its forecast for that cost at around $1.1 trillion for some time, but Pentagon acquisition chief Frank Kendall has said he expects the estimate to come down.

The F-35 program office has already lowered its estimate by 20 percent to $857 billion.

The U.S. Marine Corps has also done a detailed analysis that shows the cost per flying hour of the F-35B model, which can land like a helicopter, is likely to be 16.6 percent lower than earlier Pentagon estimates. That reduction would result in savings of $12.3 billion over the next five decades.

"Sustainment cost will be a large topic of discussion," said Hawn, noting that it was critical to lower the longer-term costs of operating the warplanes so they are affordable.

She said the program in November would also be hosting the first of twice-yearly summits on operating and maintenance costs, an initiative that grew out of a September meeting of the F-35's Joint Executive Steering Board.

Details were still being worked out, but the meeting is aimed at generating ideas for driving down operating and maintenance costs, Hawn said.

For instance, in September, Britain and Norway said they would work together more closely to lower costs by pooling resources for technical maintenance once the new fighter jets start arriving in Europe in the second half of the decade.

The meeting is expected to include representatives from Lockheed and other major suppliers for the program: Northrop Grumman Corp, BAE Systems Plc and Pratt & Whitney, a unit of United Technologies Corp, as well the U.S. military and the eight partner countries.[/u]

Air Force Lieutenant General Chris Bogdan, the Pentagon's F-35 program chief, has said he hopes to inject more competition into the overall effort of operating and maintaining the planes once the program completes development around 2018.

Lockheed oversees sustainment of the F-35 under the current development contract, but the Pentagon is exploring other options, including dealing directly with component suppliers that work on maintenance, instead of having Lockheed coordinate that work, according to one source familiar with the program.

Monday's Pentagon meeting is also expected to touch on last week's news that extended durability testing of the Marine Corps' F-35 B-model had resulted in minor cracks in the bulkhead of the plane.

Hawn said investigators were still trying to determine the cause of the cracks

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_10_17_2013_p0-627888.xml&p=1

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 08:11 uur
Het is verder de bedoeling dat de PvdA-fractie nog voor de behandeling van de defensiebegroting volgende maand de aanschaf van het gevechtstoestel JSF accepteert.

Zoals je het zo leest (ik tenminste) komt het over als ; PvdA MOET het nog even accepteren, ............ sliikken of stikken ... (zo zal het ook wel gegaan zijn in de onderhandelingen voor de coalitie tussen Rutte en Samson)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie wint weer terrein in Den Haag met missie Mali

Door: Jan Hoedeman, Natalie Righton − 21/10/13, 07:12

Het gehele bericht staat in het topic: spanningen in Mali

De Nederlandse krijgsmacht lijkt weer terug als invloedrijke factor in Den Haag en in het internationale krachtenveld. Sinds de start van het tweede kabinet-Rutte is minister van Defensie Jeanine Hennis met haar krijgsmacht vrijwel onzichtbaar geweest. De maand november moet alles goedmaken. .

Een geplande forse VN-missie naar Mali met een kleine vierhonderd militairen, waarover de Volkskrant zaterdag berichtte, is het eerste levensteken. Het is verder de bedoeling dat de PvdA-fractie nog voor de behandeling van de defensiebegroting volgende maand de aanschaf van het gevechtstoestel JSF accepteert. 'Als deze missie doorgaat, staat Defensie weer op de kaart', zegt Ko Colijn, directeur van Instituut Clingendael.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3530534/2013/10/21/Defensie-wint-weer-terrein-in-Den-Haag-met-missie-Mali.dhtml

Jellington

Citaat van: Lynxian op 20/10/2013 | 23:44 uur
Tja, goede vraag. Ik heb 'm maar even gegoogled en kwam er wel uit dat de B en C varianten wel een extern kanon kunnen installeren met zo'n 220 kogels. Dingen aan de buitenkant van je toestel hangen verpest nogal je stealth eigenschappen maar ach, die waren toch al niet om naar huis over te schrijven.

't Zal wel zoiets simpels als ruimtetekort zijn. De benzinetanks in welke variant dan ook zijn ook allemaal 3x ruk, dus 't zou me niks verbazen. Persoonlijk had ik boordkanonnen en brandstof wel hoger op 't wensenlijstje gezet dan stealth of een nieuwe nekpijnhelm, maar wat weet ik ervan.

Tja, ik heb ook mijn vragen bij ongeveer elk onderdeel van dat rotding hoor... pfff ik snap sws niet waarom NL dat ding wil kopen, aan de ene kant zeggen dat we ons ambitieniveau moeten verlagen maar daarnaast wel stealthjagers kopen voor "first entry". Want dat is super logisch...

Ik heb veel liever dat NL de F15Se koopt of de Rafale, dat zijn tenminste echte multi-role fighters, maar ja zoals jij al zei, wat weten wij er nou van.

Lynxian

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:28 uur
Aaaah, vandaar, maar waarom hebben de B en C versie dan geen boordkanon? Lijkt me nogal onverstandig...
Tja, goede vraag. Ik heb 'm maar even gegoogled en kwam er wel uit dat de B en C varianten wel een extern kanon kunnen installeren met zo'n 220 kogels. Dingen aan de buitenkant van je toestel hangen verpest nogal je stealth eigenschappen maar ach, die waren toch al niet om naar huis over te schrijven.

't Zal wel zoiets simpels als ruimtetekort zijn. De benzinetanks in welke variant dan ook zijn ook allemaal 3x ruk, dus 't zou me niks verbazen. Persoonlijk had ik boordkanonnen en brandstof wel hoger op 't wensenlijstje gezet dan stealth of een nieuwe nekpijnhelm, maar wat weet ik ervan.

Jellington

Citaat van: Lynxian op 20/10/2013 | 23:22 uur
In Vietnam vlogen de Amerikanen met hun toen nieuwe F-4 Phantom straaljager die alleen uitgerust was met hittezoekende raketten. (Eerste versie van de sidewinder, als ik me niet vergis.) Het probleem was alleen dat de raketten niet voldoende bleken en dat bij dogfights een boordkanon nodig was. Die hadden ze niet en dus verloren de Amerikanen erg veel vliegtuigen. Als gevolg hiervan kregen latere versies van de F-4 wel een boordkanon en toen hielden hun grote verliezen plots op. Eén van de redenen waarom de Klu graag de F-35A wilt (in plaats van de B of C versie) is omdat dit de enige versie is met een boordkanon.

Aaaah, vandaar, maar waarom hebben de B en C versie dan geen boordkanon? Lijkt me nogal onverstandig...

Lynxian

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 21:19 uur
Ik zelf heb geen verstand van Vietnam maar het lijkt me sterk dat je "niet" word gezien door de vijand, ik vind het hele idee van stealth eigenlijk onzin, want het zit em vooral in de vorm van het ding, en aangezien er wss binnen 10 jaar een oplossing gevonden is om stealth te bestrijden zit je met nutteloze straaljagers.... want je kunt moeilijk ff "de vorm" veranderen...
In Vietnam vlogen de Amerikanen met hun toen nieuwe F-4 Phantom straaljager die alleen uitgerust was met hittezoekende raketten. (Eerste versie van de sidewinder, als ik me niet vergis.) Het probleem was alleen dat de raketten niet voldoende bleken en dat bij dogfights een boordkanon nodig was. Die hadden ze niet en dus verloren de Amerikanen erg veel vliegtuigen. Als gevolg hiervan kregen latere versies van de F-4 wel een boordkanon en toen hielden hun grote verliezen plots op. Eén van de redenen waarom de Klu graag de F-35A wilt (in plaats van de B of C versie) is omdat dit de enige versie is met een boordkanon.

Jellington

Citaat van: Harald op 20/10/2013 | 20:01 uur
Tja ... en wat mij dan ook zeer verbaasd, is dat de LM-man doodleuk verteld dat je helemaal niet gezien bent door de "vijand" in die high-thread engagement simulatie en dat je tegenwoordig en in de toekomst elkaar op afstand met raketten beschiet .....  :dead: ...  niets geleerd van de eerste jaren in Vietnam....

Ik zelf heb geen verstand van Vietnam maar het lijkt me sterk dat je "niet" word gezien door de vijand, ik vind het hele idee van stealth eigenlijk onzin, want het zit em vooral in de vorm van het ding, en aangezien er wss binnen 10 jaar een oplossing gevonden is om stealth te bestrijden zit je met nutteloze straaljagers.... want je kunt moeilijk ff "de vorm" veranderen...

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 18/10/2013 | 10:00 uur
Het periodieke pamperreisje...
Waarbij voor intern de USA gebruikt gemaakt wordt van de Gulfstream. Deze is om 11:30lt op JAF Andrews geland, na de overtocht vanaf Tampa. :angel:

Harald

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 17:30 uur
Tja zoals ze het in dat filmpje met die simulator laten zien lijkt het wel kinderlijk simpel, maar of het in de werkelijk ook zo goed werkt?  :angel:

Tja ... en wat mij dan ook zeer verbaasd, is dat de LM-man doodleuk verteld dat je helemaal niet gezien bent door de "vijand" in die high-thread engagement simulatie en dat je tegenwoordig en in de toekomst elkaar op afstand met raketten beschiet .....  :dead: ...  niets geleerd van de eerste jaren in Vietnam....

Jellington

Citaat van: andré herc op 20/10/2013 | 12:03 uur
Correspondent Erik Mouthaan neemt exclusief een kijkje in de fabriek waar de JSF wordt gebouwd. Daar neemt hij ook plaats in een JSF-simulator.

video zie link
RTL Nieuws http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/bezoek-aan-de-jsf-fabriek#node_474106

Tja zoals ze het in dat filmpje met die simulator laten zien lijkt het wel kinderlijk simpel, maar of het in de werkelijk ook zo goed werkt?  :angel:

andré herc

Correspondent Erik Mouthaan neemt exclusief een kijkje in de fabriek waar de JSF wordt gebouwd. Daar neemt hij ook plaats in een JSF-simulator.

video zie link
RTL Nieuws http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/bezoek-aan-de-jsf-fabriek#node_474106
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Het periodieke pamperreisje...

Ros

Hopenlijk komen de kamerleden vol vertrouwen en overtuiging terug uit de VS. Kan de aankoop snel worden beklonken en staat de weg open om Defensie nog verder uit te kleden on de mom.....de kosten van de JSF vallen zo tegen....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Tweede Kamerleden naar VS om JSF

17 oktober 2013

Een deel van de Tweede Kamercommissie Defensie gaat volgende week bijna een week op werkbezoek in de Verenigde Staten om zich te informeren over de JSF.

Het bezoek is een voorbereiding op een aantal debatten over de toekomst van de krijgsmacht.

Minister Jeanine Hennis van Defensie besloot op Prinsjesdag over te gaan tot de aanschaf van 37 JSF-toestellen. Dit besluit moet echter wel goedgekeurd worden door de Tweede en de Eerste Kamer.

Dit ligt vooral lastig bij de achterban van de PvdA.

Washington

De Tweede Kamerleden, twee van de VVD- en PvdA-fracties en van de PVV, CDA, D66 en ChristenUnie één kamerlid, bezoeken Washington en twee luchtmachtbases.

In Washington worden diverse gesprekken gevoerd met overheidsinstanties zoals het Pentagon, National Defense University en het JSF Project Office, maar ook met de vliegtuigproducent Lockheed Martin.

Tijdens het bezoek zal ook worden gepraat over het gebruik van onbemande vliegtuigen die ook wel 'drones'  worden genoemd.

Lightning II

Nederland doet sinds 2002 mee aan de ontwikkeling van de JSF. De officiële naam is F-35 Lightning II. De ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig wordt geleid door de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin.

Nederland heeft inmiddels 1,3 miljard euro in het project geïnvesteerd. In ruil voor deelname aan het ontwikkelingstraject krijgt het Nederlandse bedrijfsleven opdrachten. Er zijn al twee testtoestellen gekocht.

Problemen

De JSF heeft veel last gehad van kostenoverschrijdingen en technische problemen. De PvdA wilde vorige zomer nog uit het JSF-programma stappen, terwijl de VVD altijd een voorkeur heeft gehad voor het toestel.

De Algemene Rekenkamer uitte kritiek op de beslissing. Volgens de Rekenkamer kan het ministerie van Defensie niet stellig beloven dat er na aankoop van de 37 JSF's altijd vier toestellen beschikbaar zullen zijn voor internationale missies.

"Defensie heeft slecht gecommuniceerd hoeveel je effectief kunt doen met de aanschaf van zo veel toestellen", stelde Saskia Stuiveling van de Rekenkamer.

Op 6 november wordt de aanschaf van de JSF besproken in de Tweede Kamer.

Door: NU.nl/Heleen Haverkort

http://www.nu.nl/politiek/3605061/tweede-kamerleden-vs-jsf.html