Vervanging huidige F-16's, deel 9

Gestart door KapiteinRob, 18/04/2013 | 21:47 uur

Harald

Citaat van: Lex op 16/10/2013 | 16:09 uur
Processtukken vervanging F16

Kamerbrief MINDEF.

16-10-2013

In de kamerbrief worden de handelingen/procedure tot en met de levering van de eerste toestellen benoemd
tijdstip van levering = X

aanbetaling 5% = X-3 jaar
def contract ondertekening = X-2 jaar ......  :hrmph: .. (dat vind ik vreemd, zal wel zo horen .... maar in zaken wereld = eerst contract dan pas betalingen)

Maar goed zoals het nu lijkt dan zullen de eerste F-35's half 2019 voor NL geleverd worden, deze zullen waarschijnlijk in de US blijven voor training. Latere leveringen zullen (denk ik) wel naar Nederland komen 

Lex

Processtukken vervanging F16

Kamerbrief MINDEF.

16-10-2013

Poleme

Citaat van: Harald op 15/10/2013 | 22:36 uur
Gaat die € 74 miljoen Euro voor de IOT&E van de € 4,5 miljard Euro af ? en alleen de munitie uit een ander potje of beide uit een ander potje ?
En zijn er nog meer potjes ?? ... zo krijg je een heel vertekend beeld over de kosten, maar ook over de gereserveerde bedragen / potjes.
Waarschijnlijk is dit ook de bedoeling... zodat er geen direct zicht is op de werkelijke kosten
De IOT&E maakt deel uit van de Project begroting F-16 Vervanging.  In 2008 stond voor de IOT&E overigens nog slechts EUR 24 miljoen gereserveerd.
Plus een aparte post van EUR 5 miljoen voor de extra (test) uitrusting van de 2 test F-35A's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Poleme op 15/10/2013 | 22:26 uur
Hee wat is dat?  Simpel, de oorspronkelijke Initial Operational Test & Evaluation volgens een in 2008 getekende MoU, zou plaatsvinden van medio 2012 t/m medio 2014, is 2 jaar.
De IOT&E is nu verschoven en verlengd en staat nu in de planning van begin 2015 t/m einde 2018, is in totaal 4 jaar.  Dus is het logisch dat men (bijna) 2x zoveel moet neertellen voor de verlengde en latere IOT&E.  Munitie verbruik door de 2 KLu test F-35A's zal wel niet dramatisch veel zijn en valt onder een ander potje.

Gaat die € 74 miljoen Euro voor de IOT&E van de € 4,5 miljard Euro af ? en alleen de munitie uit een ander potje of beide uit een ander potje ?
En zijn er nog meer potjes ?? ... zo krijg je een heel vertekend beeld over de kosten, maar ook over de gereserveerde bedragen / potjes.
Waarschijnlijk is dit ook de bedoeling... zodat er geen direct zicht is op de werkelijke kosten

Poleme

Citaat van: Harald op 15/10/2013 | 08:50 uur
Dutch to commence F-35 training
Nicholas Fiorenza, Brussels - IHS Jane's Defence Weekly   13 October 2013

The Netherlands will participate in both parts of this phase, testing the JSF's Block 2 software starting in 2015, followed by the testing of Block 3 software in 2017-2018. Dutch participation in the first part of the operational test phase was made possible by a delay in the start of the operational test phase and the extension of its duration, Hennis-Plasschaert told parliament. Dutch personnel will join their US and UK counterparts who have already completed a year of the initial two-year operational test phase.

Participation in the operational test phase will cost the Netherlands EUR21.6 million (USD29.3 million) at current prices, and operating the two Dutch JSFs between 2013 and 2018 will cost EUR52.6 million (USD71.3 million), excluding munition usage.  (... he wat is dit ??  :hrmph: )

http://www.janes.com/article/28344/dutch-to-commence-f-35-training
Hee wat is dat?  Simpel, de oorspronkelijke Initial Operational Test & Evaluation volgens een in 2008 getekende MoU, zou plaatsvinden van medio 2012 t/m medio 2014, is 2 jaar.
De IOT&E is nu verschoven en verlengd en staat nu in de planning van begin 2015 t/m einde 2018, is in totaal 4 jaar.  Dus is het logisch dat men (bijna) 2x zoveel moet neertellen voor de verlengde en latere IOT&E.  Munitie verbruik door de 2 KLu test F-35A's zal wel niet dramatisch veel zijn en valt onder een ander potje.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 15/10/2013 | 22:06 uur
Die EUR 270 miljoen exploitatie begroting is misleidend.  Want hierin zitten alle directe en indirecte kosten van de KLu jachtvliegtuig vloot.
Dus inclusief gebruik kosten van de 2 Main Operating Bases, munitie gebruik, salaris kosten, staf in Breda en logistieke faciliteiten in Woensdrecht.
Kijken we alleen naar de directe en indirecte kosten van het jachtvliegtuig zelf, dus de operationele kosten die door de Amerikaanse Rekenkamer nu al geschat zijn op USD 35.500 per vlieguur.  En dit bedrag kan gemakkelijk stijgen richting USD 40.000.
Dan heeft de Klu dit jaar slechts ca. EUR 153 miljoen ter beschikking voor F-16 exploitatie.

4,13 mjn euro per F35A per jaar (bij 37 stuks), is dat voldoende voor de exploitatie?

Poleme

#1462
Citaat van: jurrien visser op 15/10/2013 | 11:59 uur
Zoals ik het begrijp dan is er nu voor de F16 en straks voor de F35A 270 exploitatie budget per jaar beschikbaar.

270 mjn/37 = (afgerond) 7,3 mjn euro per kist
Die EUR 270 miljoen exploitatie begroting is misleidend.  Want hierin zitten alle directe en indirecte kosten van de KLu jachtvliegtuig vloot.
Dus inclusief gebruik kosten van de 2 Main Operating Bases, munitie gebruik, salaris kosten, staf in Breda en logistieke faciliteiten in Woensdrecht.
Kijken we alleen naar de directe en indirecte kosten van het jachtvliegtuig zelf, dus de operationele kosten die door de Amerikaanse Rekenkamer nu al geschat zijn op USD 35.500 per vlieguur.  En dit bedrag kan gemakkelijk stijgen richting USD 40.000.
Dan heeft de Klu dit jaar slechts ca. EUR 153 miljoen ter beschikking voor F-16 exploitatie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Chrisis

#1461
Citaat van: jurrien visser op 15/10/2013 | 11:59 uur
Zoals ik het begrijp dan is er nu voor de F16 en straks voor de F35A 270 exploitatie budget per jaar beschikbaar.

270 mjn/37 = (afgerond) 7,3 mjn euro per kist

Je moet daar 50 miljoen voor exploitatie 2 vliegbasissen vanaf trekken... Maar daar zit het addertje.. want men kan behoorlijk wat meer op de JSF bezuinigen als men er voor kiest om toch een basis extra op te heffen... Dan heb je tenslotte faciliteiten, infrastructuur en GSE voor maar één vliegbasis nodig...

Dan zegt men gewoon.. we hebben 270 miljoen beschikbaar - met 1 vliegbasis en 35 + 2 toestellen. zie je wel, we blijven binnen budget. Dat is denk ik de reden dat men zomaar ineens een nattevinger rekensommetje heeft gehanteerd ipv het volledig uitgewerkte schema zoals dat staat in het rapport uitstapkosten JSF... (tabel 7/8 zie bijlage)

Daarin kun je zien dat sommige bedragen niet minder worden bij het afnemen van minder toestellen... Dat zit hem puur in het aanhouden van 2 vliegbasissen. Verschil van 85 (tabel 7) toestellen naar 68 (tabel 8 )


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/10/2013 | 11:42 uur
Wat ik er van begreep komt dit allemaal uit het projectbudget.

Maar wat kost die munitie dan? Exploitatiekosten van >7 miljoen per jaar kan toch niet kloppen? Dat is de helft van een JSS!

Zoals ik het begrijp dan is er nu voor de F16 en straks voor de F35A 270 exploitatie budget per jaar beschikbaar.

270 mjn/37 = (afgerond) 7,3 mjn euro per kist

dudge

Citaat van: DvdW op 15/10/2013 | 09:21 uur
Zou dit ook begroot zijn? Of komt dit van het huidige budget? Oeps  :crazy:

Wat ik er van begreep komt dit allemaal uit het projectbudget.

Maar wat kost die munitie dan? Exploitatiekosten van >7 miljoen per jaar kan toch niet kloppen? Dat is de helft van een JSS!

Harald

update :

At the end of this month, four pilots will start the theoretical training, after which they will start flying the JSF in December. The pilots will be prepared for the operational test phase to begin in 2015.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/148642/dutch-pilots-to-begin-f_35-flights-in-december.html

DvdW

Citaat van: Harald op 15/10/2013 | 08:50 uur

Participation in the operational test phase will cost the Netherlands EUR21.6 million (USD29.3 million) at current prices, and operating the two Dutch JSFs between 2013 and 2018 will cost EUR52.6 million (USD71.3 million), excluding munition usage.  (... he wat is dit ??  :hrmph: )

http://www.janes.com/article/28344/dutch-to-commence-f-35-training


F35A AN-2 is orange wired. According a letter to parliament this aircraft still will be a test aircraft after finishing the IOT&E phase
   
Zou dit ook begroot zijn? Of komt dit van het huidige budget? Oeps  :crazy:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Dutch to commence F-35 training
Nicholas Fiorenza, Brussels - IHS Jane's Defence Weekly
13 October 2013

The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) is to shortly begin training air and ground personnel on the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF), the country's Defence Minister disclosed on 9 October.

Speaking to parliament in the Hague, Jeanine Hennis-Plasschaert said that RNLAF pilots and technicians will begin training at Eglin Air Force Base (AFB) in Florida at the end of October. The disclosure comes weeks after she announced that the Netherlands will procure a total of 37 JSFs to replace the RNLAF's Lockheed Martin F-16 Fighting Falcons.

The pilots will start off with theoretical training and begin flying with the JSF in December. The training aims to prepare pilots and maintenance personnel for the operational test phase beginning in 2015.

The Netherlands will participate in both parts of this phase, testing the JSF's Block 2 software starting in 2015, followed by the testing of Block 3 software in 2017-2018. Dutch participation in the first part of the operational test phase was made possible by a delay in the start of the operational test phase and the extension of its duration, Hennis-Plasschaert told parliament. Dutch personnel will join their US and UK counterparts who have already completed a year of the initial two-year operational test phase.

The two Dutch F-35A conventional take-off and landing aircraft (AN-1, delivered in April 2012, and AN-2 delivered in March 2013) are currently at Eglin AFB. The two aircraft, along with the Dutch personnel, will move to Edwards AFB in California for the second part of the operational test phase.

Hennis-Plasschaert described the beginning of Dutch training at the end of October as an "irreversible step" in the Netherlands' JSF programme.

Participation in the operational test phase will cost the Netherlands EUR21.6 million (USD29.3 million) at current prices, and operating the two Dutch JSFs between 2013 and 2018 will cost EUR52.6 million (USD71.3 million), excluding munition usage.  (... he wat is dit ??  :hrmph: )

http://www.janes.com/article/28344/dutch-to-commence-f-35-training


F35A AN-2 is orange wired. According a letter to parliament this aircraft still will be a test aircraft after finishing the IOT&E phase
   

Ros

#1455
De Eerste en Tweede Kamer vormen samen het parlement. Deze heeft budgetrecht, dit is het recht om de uitgaven en inkomsten van het Rijk te beoordelen, te verwerpen of goed te keuren.

Het kabinet met een meerderheid in de Tweede Kamer heeft de keuze gemaakt voor de JSF. De Eerste Kamer kan het zak geld dat nodig is wel tegenhouden. Een meerderheid in de Eerste Kamer is voor deze aankoop dus ook van belang. Als er een dezer dagen tot overeenstemming kan worden gekomen over de begroting, staat de weg open om bij kruisje op het koopcontract te tekenen. En daarmee de Nederlandse krijgsmacht in te krimpen tot een handjevol beperkt inzetbare toestellen en nog wat losse eenheden voor de show.

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 09/10/2013 | 21:33 uur
M.i. is dit geen onderwerp voor de eerste kamer en aangezien het hier geen wetvoorstel betreft lijkt mij dit eerder wishful thinking van de F35 tegenstanders.

Al zou het natuurlijk als wisselgeld misbruikt kunnen worden, in dat geval kan je net zo goed de eerste kamer opdoeken.
Inderdaad, de rol van de Eerste Kamer is dat zij het wetsvoorstel toetst; is alles correct gegaan, is het niet in strijd met andere wetten dan wel de Grondwet. Eerste Kamer kan alleen goedkeuren of afkeuren.

Daarnaast heeft de Eerste Kamer het budgetrecht; ofwel de Rijksbegroting goed- of afkeuren.

In principe zou de Eerste Kamer de JSF kunnen afkeuren als zij vindt dat de procedure niet correct is gegaan of dat het handelt in strijd met de Grondwet/ andere wetten. Dat lijkt niet aannemelijk.

Dat de Eerste Kamer nu zo'n grote politieke rol speelt, heeft de PvdA zelf veroorzaakt doordat ze de vorige regering Rutte (VVD+CDA gedoog PVV) openlijk ging dwarszitten in de Eerste Kamer; toen ook geen meerderheid voor de regering.
CDA (en andere partijen) speelt (spelen) nu dezelfde kinderachtige rol als de PvdA toentertijd. Allemaal in eigen partijbelang, niet in landsbelang!