Luchtverdedigingsnetwerk

Gestart door IPA NG, 09/05/2013 | 18:34 uur

IPA NG

Citaat van: Ace1 op 23/05/2013 | 23:36 uur
Ja en, als je deze schepenmet Smart L op de Noord Zee of de Oost Zee inzet zie je de bears ruim op tijd aankomen.

Maar ik spreek hier over inzet vanaf land, niet vanaf de zee. Wat dat laatste betreft zitten we wel goed met de LCF. Het sensorpakket is prima.
Goed het kan altijd beter, de SM-3 kan er nog wel bij, de SM-2 kan vervangen worden door de SM-6, die nieuwe radar kan er op en de Goalkeeper kan vervangen worden door een tweetal nieuwe CIWS's. Maar ik klaag niet.

Ik hekel vooral het gebrek aan SHORAD/point defence mogelijkheden bij de grondtroepen. De Stinger is volgens mij niet je van het, zeker niet tegen bijvoorbeeld kruisvluchtwapens.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: Harald op 11/05/2013 | 11:20 uur
Naast Nederland gebruiken vijf andere landen de SMART-L radar of een afgeleid type radar. Het betreft Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en Italië.

Dus daar wordt wel aan gedacht over ontwikkeling met de SMART-L

Ook Zuid Korea gebruikt Smart L op de Dokdo Class.

http://en.wikipedia.org/wiki/Landing_Platform_eXperimental

Ace1

Citaat van: IPA NG op 23/05/2013 | 23:27 uur
Maar dat gaat om inzet vanaf schepen.

Ja en, als je deze schepenmet Smart L op de Noord Zee of de Oost Zee inzet zie je de bears ruim op tijd aankomen.

IPA NG

Maar dat gaat om inzet vanaf schepen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

Reactie op de aanbevelingen van de AIV over Europese defensiesamenwerking, Samenwerking Defensie EDA/Benelux

Aanbeveling 7. Teneinde de effectiviteit van maritieme raketverdediging tegen langeafstandsprojectielen te vergroten, ligt operationele samenwerking van Nederland met Duitsland evenzeer voor de hand, aangezien beide landen in Europa voorop lopen in de ontwikkeling van maritieme Theatre Ballistic Missile Defence.

Naast Nederland gebruiken vijf andere landen de SMART-L radar of een afgeleid type radar. Het betreft Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en Italië. Met deze landen wordt overlegd over mogelijke samenwerking bij de instandhouding en verbetering van deze capaciteit. De samenwerking met Duitsland en Denemarken is het meest intensief en wordt het meest kansrijk geacht omdat deze landen over vergelijkbare schepen met hetzelfde luchtverdedigingssysteem beschikken. Duitsland heeft interesse getoond in nauwere samenwerking, mogelijk in combinatie met grondgebonden lucht- en raketverdediging.


Dus daar wordt wel aan gedacht over ontwikkeling met de SMART-L

Ace1


IPA NG

Tsja, de Smart-L lijkt mij een beetje lomp voor achter op een truck.

Die Ground Smarter lijkt mij een goede keuze, inzet tegen vliegtuigen lijkt mij geen aanpassingen vereisen?



Een ander probleem in Nederland is de naar mijn menig inadequate SHORAD. Een kanonsysteem ontbreekt en de Stinger kan wat mij betreft naar de reservisten ten behoeve van de BOLIDE.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu


IPA NG

Dank je.

De radar bij Nieuw-Millingen en bij Leeuwarden zijn beide toch vooral surveillance radars die in oorlogstijd niet ingezet worden voor het opsporen, traceren van vliegtuigen en het aansturen van radargeleide wapens?

In ieder geval, zou het niet wenselijk zijn deze systemen aan te vullen met mobiele lange afstands radars?
RaytheonThales levert in ieder geval de Ground Master 400 (volgens hun website) en ook (zie Thales website) de Ground Smarter 1000 met een nog groter bereik. Dit zijn S band radars, Smart-L en Green Pine zijn L band.

Ik weet niet of S band effectief tegen LO kisten is. (De F-35 heeft alleen LO tegen S band maar hoe dat met Paf-Fa/F-22 zit weet ik niet).
Zou een mobiele versie van de Smart-L en zo niet een andere Thales radar niet een nuttig systeem zijn (ook met het oog op de PAC-3 inzet)?

Daarnaast vraag ik me af of een systeem als de VERA-NG geen goede aanvulling zou zijn op onze radarsystemen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu


IPA NG

#1
Graag zou ik willen weten waaruit een effectief netwerk dient te bestaan. (Vanuit een Nederlandse achtergrond.)

Fighters en AEW kennen we maar ik wil het hebben over de grondgebonden systemen.
Voor zover ik weet spreek je dan hoofdzakelijk over wapens en sensors (en firecontrol).

Qua bewapening dien je te beschikken over SHORAD bestaande uit kanonnen en of lichte SAM's (gemonteer op een voertuigl, statisch of als MANPAD). Dan krijg je meestal een systeem voor de middellange afstand als IRIS-T VL, NASAMS-II, HAWK of iets dergelijks. Systemen als BAMSE of Crotale vormen een beetje een tussenvorm. Tot slot heb je lange afstandswapens tegen zowel vliegtuigen als ballistische wapens. Dat spreek je over de Patriot of de S-300/400/500 serie.

Mijn kennis hierover is denk ik wel redelijk up to date voor een leek, interessanter vind ik de sensors:

Waar in dit netwerk plaats je de sensors? Je hebt radarsystemen zoals we ze allemaal kennen als de Sentinel, maar je hebt ook krachtigere systemen als de M3R of de Israëlische Green Pine radar. Die laatste is bedoeld tegen zowel vliegtuigen als ballistische raketten, die laatste weet ik niet of die ook bruikbaar is tegen vliegtuigen (ik neem aan van wel natuurlijk).

Stel: wij kopen een paar van die M3R dingen, waar in de structuur brengen wij die in? Zouden deze de Sentinel overbodig maken of kun je beide systemen integreren en elkaar laten aanvullen?

Welke rol speelt zo'n radar die ronddraait boven op een mast? Wat maakt dit anders dan een radar als de Sentinel of bijvoorbeeld een kleiner systeem als de HARD radar van SAAB (gebruikt in ASRAD)?

Verder zijn er ook nog ander opties: systemen als VERA-NG (vergelijkbaar met Kolchuga) maar ook IRS-T systemen als FIRST van Rhein-Metall die radar aan kunnen vullen of zelfs vervangen.


Kortom: over welke wapens en sensors dient een luchtverdedigingsnetwerk (inclusief point defence van mobiele land eenheden dus) van de 21e eeuw te beschikken?
(En hoe vertaalt zich dat tot de Nederlandse situatie?)


EDIT:

Waar ik spreek over Sentinel bedoel ik eigenlijk de radar die wij voor de Patriot gebruiken. Mijn excuses.

EDIT2:

Zo'n M3R/Ground Master 400/Ground Smarter 1000 of Green Pine, valt dit niet in de categorie waarin ook de maritieme Smart-L valt?
Zou een mobiele versie van de Smart-L geen potentie hebben? Of dien je dan ook gelijk APAR te hebben?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu