Defensieplan Fortuyn: Admiraliteit der Nederlanden

Gestart door Chrisis, 30/07/2013 | 12:53 uur

Flyguy

Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 20:10 uur
Percentages, komen wegens afronding niet altijd exact op 100 uit.
Ok, thanks.

A.J.

Citaat van: Flyguy op 30/07/2013 | 19:23 uur
AJ, hoe moet ik die nummers in dat plaatjes interpreteren? Zijn het percentages of nummer x1000 oid?

Percentages, komen wegens afronding niet altijd exact op 100 uit.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 17:21 uur
Aan gevechtskracht ontbreekt het niet, maar je vergist je vrij snel in de logistieke ondersteuning die nodig is voor het geheel, want je moet al vrij gauw in 1 op 4/5 getallen gaan denken. Zeker tegenwoordig met alle extra techniek kan dat nog wel eens verder gaan oplopen.

Aangezien heel veel logistieke ost, ik noem maar een simpel voorbeeld het eten grotendeels uitbesteed is aan derden (Paresto) zul je toch weer een "gevechtskeuken" moeten oprichten die in de vierslag kan meedraaien... Net zoals GNK, TD (onderhoud uitbesteed aan burger partijen) etc. etc.

Wat nu allemaal geoutsourced is moet dus terug komen in de militaire organisatie keer 4 vanwege de vierslag. Succes!

Toevoeging:

Boekje Pienter

Ook een leuk plaatje:
Inderdaad...heel belangrijk punt. Iets wat trouwens ook nadrukkelijk zal moeten worden verteld als het gaat om nut en noodzaak van de krijgsmacht. Want veel mensen weten dit niet...hebben geen idee van die benodigde "vierslag"...welke natuurlijk een stevig effect heeft op het benodigde materiaal en manschappen.

Flyguy

AJ, hoe moet ik die nummers in dat plaatjes interpreteren? Zijn het percentages of nummer x1000 oid?

A.J.

Citaat van: Chrisis op 30/07/2013 | 16:38 uur
Hoezo dat dan?

Zelfs als we geen vliegdekschepen zouden hebben dan nog kun je een dergelijke effectieve krijgsmacht maken.

Ik ga bij mijn concept in ieder geval uit van een vierslag. dus achter iedere uit te zenden eenheid heb je drie identieke eenheden beschikbaar, sommige meer, andere zouden wellicht minder kunnen. (bijvoorbeeld slechts 2 tank eskadrons en 4 verkenningseskadrons)

Ik zou uitgaan van 4 lichte infanterie bataljons en 4 gemechaniseerde.. daarnaast zou ik 1 Paracommando bataljon met 4 compagnieën (zodat we in ieder geval 1 compagnie volledig beschikbaar hebben...)

Volgens mij kom je dan helemaal niet op zo'n enorm logistiek monster uit... juist veel effectiever.

4 TF squadrons
2 aanvals en 2 transport helikopter squadrons
1x marine heli squadron
1x Special Operations Squadron (CSAR)
1x EW & MPA squadron
1x transport & Tanker Squadron

4x LCF,
8x Standaard fregatten

2x LPD
2x AOR Op den duur een combi Flexible Support Ship (dus niet JSS maar een LHD zoals MESHD)

4x OPV (aangepast als C3I4 schip voor Coastal Warfare operaties o.a. MCM & patrol +
8x Coastal Warfare Vessel (MCM)

4x Onderzeeboten

Aan gevechtskracht ontbreekt het niet, maar je vergist je vrij snel in de logistieke ondersteuning die nodig is voor het geheel, want je moet al vrij gauw in 1 op 4/5 getallen gaan denken. Zeker tegenwoordig met alle extra techniek kan dat nog wel eens verder gaan oplopen.

Aangezien heel veel logistieke ost, ik noem maar een simpel voorbeeld het eten grotendeels uitbesteed is aan derden (Paresto) zul je toch weer een "gevechtskeuken" moeten oprichten die in de vierslag kan meedraaien... Net zoals GNK, TD (onderhoud uitbesteed aan burger partijen) etc. etc.

Wat nu allemaal geoutsourced is moet dus terug komen in de militaire organisatie keer 4 vanwege de vierslag. Succes!

Toevoeging:

Citaat
In moderne krijgsmachten wordt de teeth-to-tail-ratio steeds groter, tot zelfs 1:10, wat betekent dat voor elke gevechtssoldaat tien (sic!) anderen klaarstaan om op een of andere manier te ondersteunen. Daarvan bevinden velen zich overigens vaak niet in het operatiegebied. In de Eerste en Tweede Golfoorlog tegen Irak was de teeth-to-tail-ratio van de Amerikaanse krijgsmacht 1:7, ofwel een proportie van bijna 15%.

Boekje Pienter

Ook een leuk plaatje:


Flyguy

Wat als we dan een USMS-model krijgsmacht hebben? Waar, wanneer en hoe gaan we dat gebruiken met deze politiek?

Het USMC is momenteel zich weer bezit te focussen op expeditionaire oorlogsvoering nadat ze een decennium lang nagenoeg stationair in de woestijn hebben opgetreden. Dit om de Amerikaanse interesses in de toekomst te verdedigen in Azie en Zuid-Amerika. Dat zie ik ons nooit en te nimmer meer doen.

Daar zitten we dan in de polder met onze amfibische strijdkrachten...

Chrisis

#15
Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 16:28 uur
Bij zo'n organisatie die compleet expeditionair is inclusief alle toeters en bellen die ik voorbij zie komen heb je een behoorlijke (understatement) logistieke footprint nodig. Dan mogen we wel naar 4% van het BNP...

Hoezo dat dan?

Zelfs als we geen vliegdekschepen zouden hebben dan nog kun je een dergelijke effectieve krijgsmacht maken.

Ik ga bij mijn concept in ieder geval uit van een vierslag. dus achter iedere uit te zenden eenheid heb je drie identieke eenheden beschikbaar, sommige meer, andere zouden wellicht minder kunnen. (bijvoorbeeld slechts 2 tank eskadrons en 4 verkenningseskadrons)

Ik zou uitgaan van 4 lichte infanterie bataljons en 4 gemechaniseerde.. daarnaast zou ik 1 Paracommando bataljon met 4 compagnieën (zodat we in ieder geval 1 compagnie volledig beschikbaar hebben...)

Volgens mij kom je dan helemaal niet op zo'n enorm logistiek monster uit... juist veel effectiever.

4 TF squadrons
2 aanvals en 2 transport helikopter squadrons
1x marine heli squadron
1x Special Operations Squadron (CSAR)
1x EW & MPA squadron
1x transport & Tanker Squadron

4x LCF,
8x Standaard fregatten

2x LPD
2x AOR Op den duur een combi Flexible Support Ship (dus niet JSS maar een LHD zoals MESHD)

4x OPV (aangepast als C3I4 schip voor Coastal Warfare operaties o.a. MCM & patrol +
8x Coastal Warfare Vessel (MCM)

4x Onderzeeboten


KapiteinRob

De organisatie zal natuurlijk nooit compleet expeditionair (kunnen) zijn. De KM is ook "het" expeditionaire OPCO. Blijft echter altijd walondersteuning over, kan niet anders.

Elzenga

Ik denk dat dit dan ook een paar stappen te ver is. Als we de krijgsmacht al een meer maritieme oriëntatie kunnen geven is dat al een hele stap. Daar komt bij dat ook in deze organisatievorm er ondercommando's en dus commandanten en staven zullen zijn. De huidige opzet in commando's vind ik zelf dan ook wel goed...maar mag waar mogelijk nog verder worden gestroomlijnd.

A.J.

Bij zo'n organisatie die compleet expeditionair is inclusief alle toeters en bellen die ik voorbij zie komen heb je een behoorlijke (understatement) logistieke footprint nodig. Dan mogen we wel naar 4% van het BNP...

Chrisis

#11
Citaat van: A.J. op 30/07/2013 | 15:33 uur
Zo op het eerste gezicht lijkt het wel een aardig plan, echter ben ik wel benieuwd hoe men de hele logistieke ost voor ogen heeft.

Nou door de kleine operationele organisatie als het ware te vergroten en dan ook een

Commandovoerings component (die verbonden is met een permanent Hoofdkwartier in NL )

En de diverse componenten die verantwoordelijk zijn voor het gereedstellen en operationeel inzetbaar maken van mens en materieel.

Land component waarbij alle landgebonden eenheden zijn ondergebracht.
Lucht component alle vliegende eenheden (MLD nieuwe stijl)
Zee component (alle varende eenheden)
Logistiek component alle logistieke support  (eventueel kan het praktisch zijn dit bij land component onder te brengen?)

Daarnaast zou ik voor nationale taken een Nationaal Territoriaal Commando willen, dat verantwoordelijk is voor alle nationale inzet, dus verdediging van NL en overzeese gebiedsdelen. inclusief Marechaussee en Kustwacht taken. En natuurlijk de Nationale Garde (Natres nieuwe stijl)

A.J.

Zo op het eerste gezicht lijkt het wel een aardig plan, echter ben ik wel benieuwd hoe men de hele logistieke ost voor ogen heeft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Chrisis op 30/07/2013 | 15:17 uur
Bedankt voor het ondersteunen van het door mij genoemde optie Sea GripenE hartelijk dank!  ;D ;)

In deze optie zou ik zelfs mee kunnen gaan in de SeaGripen  :angel: Ik doe niet moeilijk in een goed compromis.

Chrisis

Citaat van: jurrien visser op 30/07/2013 | 15:16 uur
Hier kunnen we iets mee, wat mij idd terug brengt NLForces na voorbeeld van het USMC

Bedankt voor het ondersteunen van het door mij genoemde optie Sea GripenE hartelijk dank!  ;D ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Chrisis op 30/07/2013 | 15:11 uur
Naast die maritieme expeditionaire capaciteiten is het een kleine stap naar volledig expeditonair inzetbare krijgsmacht. Inderdaad op basis van het USMC met hun Marine Expeditionary Units (waarbij men een Land component, Lucht component en logistiek component heeft en een commandovoeringscomponent.


  • Land component is een battlegroup rondom een infanteriebataljon + artillerie det. genie, Recce en pantser det.
  • Lucht component is een composiet helikopter squadron met aanvals- transport en verkenningshelikopters en soms zelfs tactical fighters, bij de USMC de Harrier2+, in een ander geval de Sea GripenE denkbeeldig (zie plaatje) en eventuele tanker en transport toestellen. Of wat te denken aan EW/ISTAR en Maritime Patrol toestellen? Wat mij betreft op basis van het marine helikopter vluchteenheid bestaande uit toestel, bemanning en reservedelen set.Ik kan me ook voorstellen dat het handig is om TRIAD eenheden toe te voegen?
  • Logistiek component, alle logistieke, medische ondersteunende support, tevens verantwoordelijk voor beveiliging van objecten.
  • Commandovoerings component, vanuit dit component worden operaties aangestuurd, en hier worden tevens de Special Forces ondergebracht, ISTAR, MP, NBC, EW, CIS dergelijke detachementen.

Overigens is dit dus ook op te schalen naar een Brigade of divisie niveau.

Hier kunnen we iets mee, wat mij idd terug brengt NLForces na voorbeeld van het USMC