Defensieplan Fortuyn: Admiraliteit der Nederlanden

Gestart door Chrisis, 30/07/2013 | 12:53 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 30/07/2013 | 14:32 uur
Ik vind het een prima plan. Los van de benamingen en sentimenten; gezien "grootte" Nederlandse krijgsmacht had het allang 1 OPCO moeten zijn waar gewoon alles in is ondergebracht. En daar we onze nationale verdediging niet van belang meer achten (.......!!!), is het logisch e.e.a. expeditionair in te richten. Wat mij betreft dus onafhankelijk van derden en dus maritiem-expeditionair.

Komen die 1-2 carriers weer om de hoek kijken....?

Mee eens.

Als ik mij het goed herinner dan het Pim het over twee super tankers laten ombouwen tot carrier.

Chrisis

Naast die maritieme expeditionaire capaciteiten is het een kleine stap naar volledig expeditonair inzetbare krijgsmacht. Inderdaad op basis van het USMC met hun Marine Expeditionary Units (waarbij men een Land component, Lucht component en logistiek component heeft en een commandovoeringscomponent.


  • Land component is een battlegroup rondom een infanteriebataljon + artillerie det. genie, Recce en pantser det.
  • Lucht component is een composiet helikopter squadron met aanvals- transport en verkenningshelikopters en soms zelfs tactical fighters, bij de USMC de Harrier2+, in een ander geval de Sea GripenE denkbeeldig (zie plaatje) en eventuele tanker en transport toestellen. Of wat te denken aan EW/ISTAR en Maritime Patrol toestellen? Wat mij betreft op basis van het marine helikopter vluchteenheid bestaande uit toestel, bemanning en reservedelen set.Ik kan me ook voorstellen dat het handig is om TRIAD eenheden toe te voegen?
  • Logistiek component, alle logistieke, medische ondersteunende support, tevens verantwoordelijk voor beveiliging van objecten.
  • Commandovoerings component, vanuit dit component worden operaties aangestuurd, en hier worden tevens de Special Forces ondergebracht, ISTAR, MP, NBC, EW, CIS dergelijke detachementen.

Overigens is dit dus ook op te schalen naar een Brigade of divisie niveau.


KapiteinRob

Ik vind het een prima plan. Los van de benamingen en sentimenten; gezien "grootte" Nederlandse krijgsmacht had het allang 1 OPCO moeten zijn waar gewoon alles in is ondergebracht. En daar we onze nationale verdediging niet van belang meer achten (.......!!!), is het logisch e.e.a. expeditionair in te richten. Wat mij betreft dus onafhankelijk van derden en dus maritiem-expeditionair.

Komen die 1-2 carriers weer om de hoek kijken....?

Oorlogsvis

Hij had wel visie die Pim !....helaas is hij voordat hij de verkiezingen kon winnen door links vermoord... :sick:

Flyguy

Toentertijd zou het een 1:1 replica van het USMC (geweldig!) zijn, tegenwoordig een uitgekleed semi-expeditionair zooitje.  :sleep:

Chrisis

In het boek van Pim Fortuyn "de puinhopen van acht jaar paars" doet Pim Fortuyn het voorstel om zowel land als luchtmacht op te heffen en alles (wat we nodig hebben) onder te brengen bij de Koninklijke Marine.

zie pagina 174 t/m 176

Citaat
1. Opheffing van de Koninklijke Landmacht.
2. Opheffing van de Koninklijke Luchtmacht.
3. De Koninklijke Marine wordt de enige krijgsmacht die ons land nog telt.
4. In de Koninklijke Marine Luchtvaartdienst wordt het vliegend materieel en personeel van de huidige Koninklijke Luchtmacht geïntegreerd.
5. In het Korps Mariniers worden die onderdelen van de Koninklijke Landmacht geïntegreerd die nodig zijn voor defensie- en vredesoperaties op de grond.
6. Er komt een admiraliteit voor de gehele aldus hervormde krijgsmacht, de Koninklijke Marine.
7. Die admiraliteit bestaat uit een admiraal (de door mij sterk opgewaardeerde functie van de huidige chef defensiestaf) en drie vice-admiraals, te weten: a. een vice-admiraal varend materieel en manschappen; b. een vice-admiraal grondtroepen en materieel; c. een vice-admiraal vliegend materieel en personeel. De admiraliteit functioneert als een Raad van Bestuur voor de krijgsmacht, de vice-admiraals daarnaast als divisiedirecteuren voor respectievelijk, zee-, land-, luchttroepen.
8. Boven de admiraliteit staat de minister c.q. staatssecretaris van Defensie, daarin op het managementterrein geassisteerd door de secretaris-generaal van het ministerie van Defensie.
9. Het ministerie van Defensie wordt teruggebracht tot een klein faciliterend apparaat voor de minister c.q. staatssecretaris en voor de krijgsmacht, de Koninklijke Marine. Dit kwalitatief hoogwaardige apparaat ondersteunt de bewindspersoon bij het ontwikkelen van beleid en defensiestrategie en controleert op hoofdlijnen de krijgsmacht op basis van vooraf overeengekomen targets inzake prestaties en uitvoering van het beleid.


Hoe zou die krijgsmacht er volgens jou uitzien? Welke middelen? Wat zijn de prioriteiten? En wat zijn de voordelen van zo'n maritiem georiënteerde krijgsmacht? (eventueel, waarom zou je juist niet alles onderbrengen bij de Koninklijke Marine?)

http://www.dbnl.org/tekst/fort010puin01_01/fort010puin01_01_0009.php