DAMEN introduced the new "Compact SIGMA" line of corvettes during DSEI 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/09/2013 | 10:15 uur

Chrisis

Citaat van: Zeewier op 30/01/2014 | 22:07 uur
Aangezien Bulgarije tot twee keer toe de Gowind 200 klasse op de lange baan geschoven hebben zou de (deels in Roemenië gebouwde) Compact SIGMA's een redelijk alternatief kunnen zijn?

Ik weet dat er bij velen van jullie de gedachte heerst big is beautiful maar zou een concept als de Australische Armidale class niet ook iets voor Nederland zijn? Natuurlijk in een moderne vorm, dus eventueel gebruik makend van drones etc.

http://www.austal.com/Resources/Deliveries/696021da-a0cc-3c8c-d939-d60fac0c3c2e/jane-s-navy-international-armidale-article-small.pdf

35mm kanon als zwaarste bewapening.. voor nu. want er is ruimte voor bijvoorbeeld Jumper of Spike NLOS wapens (50 en 25 km) of
alternatieven .


Deze scheepjes zijn ideaal om EEZ gebieden te beveiligen/patrouilleren. Maar zouden wellicht in combinatie met een Holland klasse (support ship) ook wel degelijk  verder van huis kunnen opereren (ik zou de Holland dan wel een VLS tegen luchtdoelen geven ter bescherming van het taakgroepje)

Vergis je niet, een Armidale klasse kost ongeveer 15 miljoen A$. per stuk. incl 25mm kanon en sensoren. Ze hebben er 14. Het concept is uitgegaan van de behoefte om een x aantal zeedagen per jaar te garanderen. Vandaaruit is het concept ontstaan.

Dat is nog eens andere koek.

Zeewier

Aangezien Bulgarije tot twee keer toe de Gowind 200 klasse op de lange baan geschoven hebben zou de (deels in Roemenië gebouwde) Compact SIGMA's een redelijk alternatief kunnen zijn?

dudge

Citaat van: mikemans op 17/09/2013 | 05:18 uur
Precies, je hebt het over een duurder schip, terwijl het goedkoop moest. KM heeft zelf ontworpen om geld te besparen. Daar was iets mee, dat geld. Lukraak iets verzinnen zonder je aan de budgegrandvoorwaarde te houden kunnen we allemaal maar dat is slechts wensdromerij.

Volgens mij doelt Poleme erop dat de SIGMA OPV's dan aanzienlijk goedkoper geprijsd zouden zijn dan de SIGMA Fregatten. En hoewel wellicht een duurdere optie, bied dat wel de mogelijkheid om binnen relatief korte tijd en tegen beperkte kosten je OPV's op te waarderen tot korvetten/fregatten. Een optie die we nu niet hebben. Daarbij is er het extra voordeel dat er kans is op extra export orders, wat goed is voor de NL naam, en ook de NL economie en maritieme positie.

mikemans

Citaat van: Poleme op 16/09/2013 | 23:01 uur
Damen introduceert niet voor niets de Compact SIGMA lijn.  Andere fabrikanten, zoals DCNS met haar Gowind OPV & korvet lijn en ThyssenKrupp / Kockums AB met hun litorale MEKO schepen.  Zijn vol op bezig deze product lijnen in de markt te zetten.  Gezien het groeiende belang van operaties in de kustwateren.

De KM zou zich ook eens achter de oren kunnen krabben.  Is het wel wijs om met slechts 10 3.320 tot 6.000+ tons schepen in de t.o.v. de open zee gevaarlijkere kustwateren te opereren?  Is het niet beter om bijvoorbeeld naast 4 6.000 tonners (LCF), 10 a 12 korvetten te hebben van rond de 1.500 ton.  Deze korvetten met een vaar duur van 4 - 14 dagen worden dan ondersteund door 2 simpele AOR's van ca. 9.000 ton, of via in de buurt gelegen havens.

Al dit soort ideen zijn in weze dezelfde: Budget Marine verhogen en flink investeren in nieuw materiaal. Je vraagt dan eigenlijk:Zou het niet beter zijn om meer geld te hebben? Het antwoord is ja maar helaas.

mikemans

Citaat van: Poleme op 16/09/2013 | 22:21 uur
'Je kopt de bal naast het doel'.  Ik heb het over 2.750 - 3.000 tons OPV's in SIGMA uitvoering, die de mogelijkheid bieden om eventueel later op te waarderen tot fregat.  Maar de KM moest zo nodig weer een eigen casco en een CMS ontwerpen.
Als basis voor dit SIGMA OPV "Mare Liberum" klasse zou je bijvoorbeeld de (Indonesische) 2.365 tons SIGMA 10514 kunnen nemen.
Dit schip heeft al een bereik / vaar duur van 5.000 zeemijlen / 20 dagen.  De "Mare Liberum" krijgt dus geen Exocets, MICA VL luchtdoel raketten en torpedo's.  Maar wel: 1 OTO Melara 76 mm & 1 a 2 Millenium 35mm, aangevuld met 2 .50 Hitrole's.  In plaats van 2x 10.000 kW diesel 'karren' en 2 1.300 kW electro karren, krijgt de Mare Liberum slechts 1 diesel kar en 2 electro karren. Plus een bemanning van ca. 75 koppen.
Voor deze OPV hoeft ook helemaal geen NH-90 te worden ingescheept.  Ik vindt de aanschaf van ca. 7 a 8 Eurocopter EC155's (Dauphin opvolger) of MH-65E Dolphin of 8 AW139's t.b.v. de Maritime Security Ops en utiliteits taken beter dan de dure NH-90.
Precies, je hebt het over een duurder schip, terwijl het goedkoop moest. KM heeft zelf ontworpen om geld te besparen. Daar was iets mee, dat geld. Lukraak iets verzinnen zonder je aan de budgegrandvoorwaarde te houden kunnen we allemaal maar dat is slechts wensdromerij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 16/09/2013 | 23:01 uur
De KM zou zich ook eens achter de oren kunnen krabben.  Is het wel wijs om met slechts 10 3.320 tot 6.000+ tons schepen in de t.o.v. de open zee gevaarlijkere kustwateren te opereren?  Is het niet beter om bijvoorbeeld naast 4 6.000 tonners (LCF), 10 a 12 korvetten te hebben van rond de 1.500 ton.  Deze korvetten met een vaar duur van 4 - 14 dagen worden dan ondersteund door 2 simpele AOR's van ca. 9.000 ton, of via in de buurt gelegen havens.

Met een uitermate groot risico dat de opvolgende bezuinigingsronde (?) weer een kaasschaaf voor de KM zal betekenen.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 16/09/2013 | 13:28 uur
Voor Nederlandse inzet te kleine schepen vind ik. De missies liggen in steeds grotere mate dermate ver van huis dat er meer endurance nodig is. Dus krijg je dan al snel een groter schip.
Damen introduceert niet voor niets de Compact SIGMA lijn.  Andere fabrikanten, zoals DCNS met haar Gowind OPV & korvet lijn en ThyssenKrupp / Kockums AB met hun litorale MEKO schepen.  Zijn vol op bezig deze product lijnen in de markt te zetten.  Gezien het groeiende belang van operaties in de kustwateren.

De KM zou zich ook eens achter de oren kunnen krabben.  Is het wel wijs om met slechts 10 3.320 tot 6.000+ tons schepen in de t.o.v. de open zee gevaarlijkere kustwateren te opereren?  Is het niet beter om bijvoorbeeld naast 4 6.000 tonners (LCF), 10 a 12 korvetten te hebben van rond de 1.500 ton.  Deze korvetten met een vaar duur van 4 - 14 dagen worden dan ondersteund door 2 simpele AOR's van ca. 9.000 ton, of via in de buurt gelegen havens.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: mikemans op 16/09/2013 | 20:55 uur
Je kopt hem zelf al in. De sigma's kosten 283 miljoen het stuk. Onze OPV's kosten 125 miljoen het stuk. Simpelweg en kwestie van te weinig geld beschikbaar, het moest tenslotte bekostigd worden uit de opbrengsten van onze vorige verkoop ronde van materiaal. Met nieuw materiaal verkopen en van dat geld weer nieuw materiaal bestellen wordt het beschikbare budget steeds kleiner tot er niets rest.
'Je kopt de bal naast het doel'.  Ik heb het over 2.750 - 3.000 tons OPV's in SIGMA uitvoering, die de mogelijkheid bieden om eventueel later op te waarderen tot fregat.  Maar de KM moest zo nodig weer een eigen casco en een CMS ontwerpen.
Als basis voor dit SIGMA OPV "Mare Liberum" klasse zou je bijvoorbeeld de (Indonesische) 2.365 tons SIGMA 10514 kunnen nemen.
Dit schip heeft al een bereik / vaar duur van 5.000 zeemijlen / 20 dagen.  De "Mare Liberum" krijgt dus geen Exocets, MICA VL luchtdoel raketten en torpedo's.  Maar wel: 1 OTO Melara 76 mm & 1 a 2 Millenium 35mm, aangevuld met 2 .50 Hitrole's.  In plaats van 2x 10.000 kW diesel 'karren' en 2 1.300 kW electro karren, krijgt de Mare Liberum slechts 1 diesel kar en 2 electro karren. Plus een bemanning van ca. 75 koppen.
Voor deze OPV hoeft ook helemaal geen NH-90 te worden ingescheept.  Ik vindt de aanschaf van ca. 7 a 8 Eurocopter EC155's (Dauphin opvolger) of MH-65E Dolphin of 8 AW139's t.b.v. de Maritime Security Ops en utiliteits taken beter dan de dure NH-90.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

mikemans

Citaat van: Poleme op 16/09/2013 | 18:38 uur
De OPV's zijn onverkoopbaar, want veel te duur.
Gezien het feit dat de KM intercontinentale missies moet kunnen draaien met kleine verbanden of vaker met individuele schepen,
zijn korvetten van 600 - 1.500 ton en een lengte van 59 - 87 meter te klein en te licht.
Het minimum tonnage voor een KM fregat ligt op 2.750 en bij voorkeur op 3.000 ton.  En een minimale lengte van 100 meter op de waterlijn, ten behoeve van een voldoende zeegang.
Marokko kocht op 08-08-2008, 3 SIGMA korvetten voor in totaal ca. EUR 848 miljoen, is gemiddeld EUR 283 miljoen. En zij hebben de volgende afmetingen:
105,11 x 13,02 x 3,75 (FMMM 1)
97,91 x 13,02 x 3,75 (FMMM 2 en 3) 
Max. waterverplaatsing  2.335 ton (FMMM 1)
2.075 ton (FMMM 2 en 3). 

Ga je voor een 3.000 tons fregat, dan kom je nu ongeveer uit op ongeveer EUR 385 miljoen.  Ik vindt het nog steeds een gemiste kans dat men de Holland klasse niet als 2.750 - 3.000 tons SIGMA OPV's heeft gebouwd.  Waarbij de mogelijkheid bestaat om het schip indien nodig op te waarderen met een gasturbine en extra bewapening en bemanning tot een fregat. 
Zodra een scheeps klasse een thuis markt heeft, dan stijgen de export kansen aanzienlijk.

Je kopt hem zelf al in. De sigma's kosten 283 miljoen het stuk. Onze OPV's kosten 125 miljoen het stuk. Simpelweg en kwestie van te weinig geld beschikbaar, het moest tenslotte bekostigd worden uit de opbrengsten van onze vorige verkoop ronde van materiaal. Met nieuw materiaal verkopen en van dat geld weer nieuw materiaal bestellen wordt het beschikbare budget steeds kleiner tot er niets rest.

Ace1


Ace1


Ace1


Ace1

Citaat van: Poleme op 16/09/2013 | 18:38 uur
De OPV's zijn onverkoopbaar, want veel te duur.
Gezien het feit dat de KM intercontinentale missies moet kunnen draaien met kleine verbanden of vaker met individuele schepen,
zijn korvetten van 600 - 1.500 ton en een lengte van 59 - 87 meter te klein en te licht.
Het minimum tonnage voor een KM fregat ligt op 2.750 en bij voorkeur op 3.000 ton.  En een minimale lengte van 100 meter op de waterlijn, ten behoeve van een voldoende zeegang.
Marokko kocht op 08-08-2008, 3 SIGMA korvetten voor in totaal ca. EUR 848 miljoen, is gemiddeld EUR 283 miljoen. En zij hebben de volgende afmetingen:
105,11 x 13,02 x 3,75 (FMMM 1)
97,91 x 13,02 x 3,75 (FMMM 2 en 3) 
Max. waterverplaatsing  2.335 ton (FMMM 1)
2.075 ton (FMMM 2 en 3). 

Ga je voor een 3.000 tons fregat, dan kom je nu ongeveer uit op ongeveer EUR 385 miljoen.  Ik vindt het nog steeds een gemiste kans dat men de Holland klasse niet als 2.750 - 3.000 tons SIGMA OPV's heeft gebouwd.  Waarbij de mogelijkheid bestaat om het schip indien nodig op te waarderen met een gasturbine en extra bewapening en bemanning tot een fregat. 
Zodra een scheeps klasse een thuis markt heeft, dan stijgen de export kansen aanzienlijk.

Ik heb al vaker gezegd dat oorspronkelijk eerst een OPV van 3000 ton was ontworpen.


Harald

Citaat van: Strata op 16/09/2013 | 18:56 uur
Hoezo doe maar twee, daar hebben we toch die verrekte opv's voor aangeschaft of ben ik nou gek?

2 OPV's permanent naar de West, lijkt me dan idd beter.
Geen nieuwe korvetten aanschaffen ! voor de West.

StrataNL

Citaat van: IPA NG op 16/09/2013 | 18:53 uur
Doe er maar twee als permanente schepen voor de West.
Kunnen we gelijk wat kansarme Antillianen aan een baantje helpen.

Hoezo doe maar twee, daar hebben we toch die verrekte opv's voor aangeschaft of ben ik nou gek?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

IPA NG

Doe er maar twee als permanente schepen voor de West.
Kunnen we gelijk wat kansarme Antillianen aan een baantje helpen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?
De OPV's zijn onverkoopbaar, want veel te duur.
Gezien het feit dat de KM intercontinentale missies moet kunnen draaien met kleine verbanden of vaker met individuele schepen,
zijn korvetten van 600 - 1.500 ton en een lengte van 59 - 87 meter te klein en te licht.
Het minimum tonnage voor een KM fregat ligt op 2.750 en bij voorkeur op 3.000 ton.  En een minimale lengte van 100 meter op de waterlijn, ten behoeve van een voldoende zeegang.
Marokko kocht op 08-08-2008, 3 SIGMA korvetten voor in totaal ca. EUR 848 miljoen, is gemiddeld EUR 283 miljoen. En zij hebben de volgende afmetingen:
105,11 x 13,02 x 3,75 (FMMM 1)
97,91 x 13,02 x 3,75 (FMMM 2 en 3) 
Max. waterverplaatsing  2.335 ton (FMMM 1)
2.075 ton (FMMM 2 en 3). 

Ga je voor een 3.000 tons fregat, dan kom je nu ongeveer uit op ongeveer EUR 385 miljoen.  Ik vindt het nog steeds een gemiste kans dat men de Holland klasse niet als 2.750 - 3.000 tons SIGMA OPV's heeft gebouwd.  Waarbij de mogelijkheid bestaat om het schip indien nodig op te waarderen met een gasturbine en extra bewapening en bemanning tot een fregat. 
Zodra een scheeps klasse een thuis markt heeft, dan stijgen de export kansen aanzienlijk.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 16/09/2013 | 13:45 uur
Prima voor in de west en op de Noordzee, zeker geen vervanging optie voor de M's.

Het wachten is op de presentatie van dat concept.

Ook een missie als Libanon is met korvetten mogelijk,  verder kan men in de Oost zee,  Ierse Zee, Golg van Aden, Perzische Golf  en in de Zwarte zee aktief zijn met Korvetten.

Oorlogsvis

Die kleinere schepen/korvetten kunnen toch als er een bevoorrader mee is, makkelijk verder van huis ? ...in een vlootverband dan

mikemans

opv's in de hand is goedkoper dan verkopen nu en nieuw bestellen voor over vijf jaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 16/09/2013 | 13:28 uur
Voor Nederlandse inzet te kleine schepen vind ik. De missies liggen in steeds grotere mate dermate ver van huis dat er meer endurance nodig is. Dus krijg je dan al snel een groter schip.

Prima voor in de west en op de Noordzee, zeker geen vervanging optie voor de M's.

Het wachten is op de presentatie van dat concept.

Elzenga

Voor Nederlandse inzet te kleine schepen vind ik. De missies liggen in steeds grotere mate dermate ver van huis dat er meer endurance nodig is. Dus krijg je dan al snel een groter schip.

Oorlogsvis

Citaat van: Mourning op 16/09/2013 | 11:52 uur
JSS wordt zeer waarschijnlijk al verkocht om de lopende bezuiniging ad Eur 330 miljoen mede mogelijk te maken. Verkoop van de OPV's, hoe duur ze ook waren bij de koopovereenkomst, zal denk ik bij lange na niet genoeg opleveren om 6 (nieuwbouw) korvetten aan te kunnen schaffen en dan heb ik het nog maar even helemaal niet over dat de gelden er denk ik niet zijn om die nieuwe 6 schepen te kunnen onderhouden in de toekomst met het (meer dan belabberde) Defensiebudget.

Gaat hem niet worden ben ik bang.
Dat weet ik....maar het geeft je toch wel te denken. Jammer want ik had graag een focus op de Marine gezien ipv nu de luchtmacht.
Waarschijnlijk dat 1 korvet net zoveel kost als 1 JSF.... :devil:

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

JSS wordt zeer waarschijnlijk al verkocht om de lopende bezuiniging ad Eur 330 miljoen mede mogelijk te maken. Verkoop van de OPV's, hoe duur ze ook waren bij de koopovereenkomst, zal denk ik bij lange na niet genoeg opleveren om 6 (nieuwbouw) korvetten aan te kunnen schaffen en dan heb ik het nog maar even helemaal niet over dat de gelden er denk ik niet zijn om die nieuwe 6 schepen te kunnen onderhouden in de toekomst met het (meer dan belabberde) Defensiebudget.

Gaat hem niet worden ben ik bang.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

Liever alleen de OPV's inruilen

Oorlogsvis

Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

DAMEN introduced the new "Compact SIGMA" line of corvettes during DSEI 2013

DAMEN Schelde Naval Shipbuilding introduced the new "Compact SIGMA" line during DSEI 2013, the International Defence & Security event in London, United Kingdom. Undoubtedly, one of the major advantages of the Compact SIGMA (Ship Integrated Geometrical Modularity Approach) Series is that all of the good things from a large ship have been recreated in a smaller version, with ship sizes ranging from 600 tonnes to 1500 tonnes displacement and a length over all from 59 m to 87 m.

DAMEN Schelde Naval Shipbuilding introduced the new "Compact SIGMA" line during DSEI 2013, the International Defence & Security event in London, United Kingdom. Undoubtedly, one of the major advantages of the Compact SIGMA Series is that all of the good things from a large ship have been recreated in a smaller version, with ship sizes ranging from 600 tonnes to 1500 tonnes displacement and a length over all from 59 m to 87 m.

This smaller size ship can have the same combat systems and capabilities, but with a shorter range and a mission endurance of up to two weeks. Smart design and engineering lead to even higher reliability and availability.

The SIGMA modularity allows potentional customers to select the vessel size, sensor suite and weapons fit that perfectly match their needs,

Advantages of the Compact SIGMA:
» Flexibility from standard commercial up to full implementation of naval platform features, depending on functionality
» High speed, swift manoeuvring
» Smaller size platform, 25% to 30% less power needed and less operational, maintenance and ILS costs
» Lower acquisition cost
» Reduced manning
» Ease of maintenance and docking
» Less complexity compared to large ship
» Ease of handling in confined waters and in ports
» High availability by smart engineering of platform propulsion and auxiliary systems
» Platform systems and components designed for quality working and cost-effectiveness and choice of selection

Zie link voor de plaatjes

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1238