DAMEN introduced the new "Compact SIGMA" line of corvettes during DSEI 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/09/2013 | 10:15 uur

IPA NG

Doe er maar twee als permanente schepen voor de West.
Kunnen we gelijk wat kansarme Antillianen aan een baantje helpen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?
De OPV's zijn onverkoopbaar, want veel te duur.
Gezien het feit dat de KM intercontinentale missies moet kunnen draaien met kleine verbanden of vaker met individuele schepen,
zijn korvetten van 600 - 1.500 ton en een lengte van 59 - 87 meter te klein en te licht.
Het minimum tonnage voor een KM fregat ligt op 2.750 en bij voorkeur op 3.000 ton.  En een minimale lengte van 100 meter op de waterlijn, ten behoeve van een voldoende zeegang.
Marokko kocht op 08-08-2008, 3 SIGMA korvetten voor in totaal ca. EUR 848 miljoen, is gemiddeld EUR 283 miljoen. En zij hebben de volgende afmetingen:
105,11 x 13,02 x 3,75 (FMMM 1)
97,91 x 13,02 x 3,75 (FMMM 2 en 3) 
Max. waterverplaatsing  2.335 ton (FMMM 1)
2.075 ton (FMMM 2 en 3). 

Ga je voor een 3.000 tons fregat, dan kom je nu ongeveer uit op ongeveer EUR 385 miljoen.  Ik vindt het nog steeds een gemiste kans dat men de Holland klasse niet als 2.750 - 3.000 tons SIGMA OPV's heeft gebouwd.  Waarbij de mogelijkheid bestaat om het schip indien nodig op te waarderen met een gasturbine en extra bewapening en bemanning tot een fregat. 
Zodra een scheeps klasse een thuis markt heeft, dan stijgen de export kansen aanzienlijk.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 16/09/2013 | 13:45 uur
Prima voor in de west en op de Noordzee, zeker geen vervanging optie voor de M's.

Het wachten is op de presentatie van dat concept.

Ook een missie als Libanon is met korvetten mogelijk,  verder kan men in de Oost zee,  Ierse Zee, Golg van Aden, Perzische Golf  en in de Zwarte zee aktief zijn met Korvetten.

Oorlogsvis

Die kleinere schepen/korvetten kunnen toch als er een bevoorrader mee is, makkelijk verder van huis ? ...in een vlootverband dan

mikemans

opv's in de hand is goedkoper dan verkopen nu en nieuw bestellen voor over vijf jaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 16/09/2013 | 13:28 uur
Voor Nederlandse inzet te kleine schepen vind ik. De missies liggen in steeds grotere mate dermate ver van huis dat er meer endurance nodig is. Dus krijg je dan al snel een groter schip.

Prima voor in de west en op de Noordzee, zeker geen vervanging optie voor de M's.

Het wachten is op de presentatie van dat concept.

Elzenga

Voor Nederlandse inzet te kleine schepen vind ik. De missies liggen in steeds grotere mate dermate ver van huis dat er meer endurance nodig is. Dus krijg je dan al snel een groter schip.

Oorlogsvis

Citaat van: Mourning op 16/09/2013 | 11:52 uur
JSS wordt zeer waarschijnlijk al verkocht om de lopende bezuiniging ad Eur 330 miljoen mede mogelijk te maken. Verkoop van de OPV's, hoe duur ze ook waren bij de koopovereenkomst, zal denk ik bij lange na niet genoeg opleveren om 6 (nieuwbouw) korvetten aan te kunnen schaffen en dan heb ik het nog maar even helemaal niet over dat de gelden er denk ik niet zijn om die nieuwe 6 schepen te kunnen onderhouden in de toekomst met het (meer dan belabberde) Defensiebudget.

Gaat hem niet worden ben ik bang.
Dat weet ik....maar het geeft je toch wel te denken. Jammer want ik had graag een focus op de Marine gezien ipv nu de luchtmacht.
Waarschijnlijk dat 1 korvet net zoveel kost als 1 JSF.... :devil:

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

JSS wordt zeer waarschijnlijk al verkocht om de lopende bezuiniging ad Eur 330 miljoen mede mogelijk te maken. Verkoop van de OPV's, hoe duur ze ook waren bij de koopovereenkomst, zal denk ik bij lange na niet genoeg opleveren om 6 (nieuwbouw) korvetten aan te kunnen schaffen en dan heb ik het nog maar even helemaal niet over dat de gelden er denk ik niet zijn om die nieuwe 6 schepen te kunnen onderhouden in de toekomst met het (meer dan belabberde) Defensiebudget.

Gaat hem niet worden ben ik bang.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Citaat van: Oorlogsvis op 16/09/2013 | 11:08 uur
Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

Liever alleen de OPV's inruilen

Oorlogsvis

Mooie schepen !...ik zit even hardop te denken.....we verkopen de JSS..en de OPV's en nemen er 6 ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

DAMEN introduced the new "Compact SIGMA" line of corvettes during DSEI 2013

DAMEN Schelde Naval Shipbuilding introduced the new "Compact SIGMA" line during DSEI 2013, the International Defence & Security event in London, United Kingdom. Undoubtedly, one of the major advantages of the Compact SIGMA (Ship Integrated Geometrical Modularity Approach) Series is that all of the good things from a large ship have been recreated in a smaller version, with ship sizes ranging from 600 tonnes to 1500 tonnes displacement and a length over all from 59 m to 87 m.

DAMEN Schelde Naval Shipbuilding introduced the new "Compact SIGMA" line during DSEI 2013, the International Defence & Security event in London, United Kingdom. Undoubtedly, one of the major advantages of the Compact SIGMA Series is that all of the good things from a large ship have been recreated in a smaller version, with ship sizes ranging from 600 tonnes to 1500 tonnes displacement and a length over all from 59 m to 87 m.

This smaller size ship can have the same combat systems and capabilities, but with a shorter range and a mission endurance of up to two weeks. Smart design and engineering lead to even higher reliability and availability.

The SIGMA modularity allows potentional customers to select the vessel size, sensor suite and weapons fit that perfectly match their needs,

Advantages of the Compact SIGMA:
» Flexibility from standard commercial up to full implementation of naval platform features, depending on functionality
» High speed, swift manoeuvring
» Smaller size platform, 25% to 30% less power needed and less operational, maintenance and ILS costs
» Lower acquisition cost
» Reduced manning
» Ease of maintenance and docking
» Less complexity compared to large ship
» Ease of handling in confined waters and in ports
» High availability by smart engineering of platform propulsion and auxiliary systems
» Platform systems and components designed for quality working and cost-effectiveness and choice of selection

Zie link voor de plaatjes

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1238