Standard Missile familie als grondgebonden luchtverdediging?

Gestart door IPA NG, 03/12/2013 | 18:51 uur

Nikehercules

Citaat van: IPA NG op 20/12/2013 | 00:15 uur
Dat klopt wel, daarom zou je eigenlijk automatisch die dingen moeten back-uppen met Patriots/NASAMS en de basissen zelf uitrusten met SHORAD systemen.

Maar als je een goede radar/sensor dekking hebt en meerdere lanceer locaties dan moet dit een minder groot probleem zijn. Als je de vijand op tijd aan ziet komen dan heb je geen mobiele middelen nodig. (Overigens heeft mobiel voor mij wel de voorkeur.)

Het laatste wat je wil is dat de vijand nu al weet waar over 5 jaar jouw belangrijkste SAMs staan.

Daarbij vind ik de dreiging een dergelijk beperkt inzetbaar systeem helemaal niet verantwoorden.

IPA NG

Citaat van: Nikehercules op 20/12/2013 | 00:11 uur
Een systeem wat een godsvermogen kost en niet expeditionair inzetbaar is? Fixed sites zijn sowieso niet ideaal.

Dat klopt wel, daarom zou je eigenlijk automatisch die dingen moeten back-uppen met Patriots/NASAMS en de basissen zelf uitrusten met SHORAD systemen.

Maar als je een goede radar/sensor dekking hebt en meerdere lanceer locaties dan moet dit een minder groot probleem zijn. Als je de vijand op tijd aan ziet komen dan heb je geen mobiele middelen nodig. (Overigens heeft mobiel voor mij wel de voorkeur.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Citaat van: Thomasen op 20/12/2013 | 00:09 uur
De radar is 1. Maar bedenk dat er nog een berg computers bij komen, om inkomende data te verwerken, en een behoorlijke generator, om alles van elektriciteit te voorzien.

Dat ze meerdere systemen ontwikkelen en dat er wat overlap is, is niet heel gek. De Russen hebben toch ook verschillende S300, S400 en S500 naast elkaar?

Daar ben ik mij van bewust, misschien dat het mogelijk is een kleinere versie te ontwikkelen?

Ik vind het gewoon vreemd dat de Standard Missile familie nooit gebruikt is 'op het land'. Overigens ook raar dat Thales Nederland alleen radars bouwt voor op schepen, maar dat kan meer van doen hebben met het feit dat Thales geen interne concurrentie wilt.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

Citaat van: IPA NG op 19/12/2013 | 23:49 uur
Waarom niet bij Leeuwarden, Volkel en De Peel een stel VLS modules in beton storten en een Smart-L/APAR (op een toren) erbij?

Een systeem wat een godsvermogen kost en niet expeditionair inzetbaar is? Fixed sites zijn sowieso niet ideaal.

dudge

Citaat van: IPA NG op 19/12/2013 | 23:49 uur
Maar misschien gewoon echt te groot als mobiele radar?

Wat ik me nu echt afvraag is waarom de Amerikanen zoveel verschillende systemen ontwikkelen.

Je hebt de PAC-3 welke een relatief kort bereik heeft maar ook inzetbaar is tegen vliegtuigen (al heeft de PAC-2 een beter bereik).

Daarnaast heb je THAAD, die heeft een langer bereik maar is puur bedoeld tegen Scuds en aanverwanten.

Tot slot heb je de SM-3 die dan weer alleen op schepen gebruikt wordt. In Oost-Europa willen ze echter VLS cellen in een soort gebouw neerzetten (graaf ze dan in zou ik zeggen maar goed). Zou dat echt niet mobiel kunnen?


Als de SM-2/6 en SM-3 niet mobiel kunnen zijn dan heb ik nog wel een gestoord alternatief bedacht.

Waarom niet bij Leeuwarden, Volkel en De Peel een stel VLS modules in beton storten en een Smart-L/APAR (op een toren) erbij?

De radar is 1. Maar bedenk dat er nog een berg computers bij komen, om inkomende data te verwerken, en een behoorlijke generator, om alles van elektriciteit te voorzien.

Dat ze meerdere systemen ontwikkelen en dat er wat overlap is, is niet heel gek. De Russen hebben toch ook verschillende S300, S400 en S500 naast elkaar?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 19/12/2013 | 20:36 uur
Je bedoelt op 1:49 denk ik?
Nou ja, die visuele Tesla spoel-achtige "kortsluiting" tussen beide fregatten is ook wat ver gezocht als je weet hoe elektro-magnetische golven zich verplaatsen. Het zal even duren voordat we zo'n soort Tesla-wapen op onze LCF fregatten beschikbaar hebben. Ik bedoelde zelf meer het geluid op 1:33.

IPA NG

Smart-L op land:



Maar misschien gewoon echt te groot als mobiele radar?



--

Wat ik me nu echt afvraag is waarom de Amerikanen zoveel verschillende systemen ontwikkelen.

Je hebt de PAC-3 welke een relatief kort bereik heeft maar ook inzetbaar is tegen vliegtuigen (al heeft de PAC-2 een beter bereik).

Daarnaast heb je THAAD, die heeft een langer bereik maar is puur bedoeld tegen Scuds en aanverwanten.

Tot slot heb je de SM-3 die dan weer alleen op schepen gebruikt wordt. In Oost-Europa willen ze echter VLS cellen in een soort gebouw neerzetten (graaf ze dan in zou ik zeggen maar goed). Zou dat echt niet mobiel kunnen?


Als de SM-2/6 en SM-3 niet mobiel kunnen zijn dan heb ik nog wel een gestoord alternatief bedacht.

Waarom niet bij Leeuwarden, Volkel en De Peel een stel VLS modules in beton storten en een Smart-L/APAR (op een toren) erbij?

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Jellington

Citaat van: Zeewier op 19/12/2013 | 01:15 uur
Mwa, de vergissing is snel gemaakt. Het verschil is vooral brug hoog en brug laag en verder heeft de Burke de karakteristieke V-vormige uitsparing tussen het voor en achterschip.

De "lightsaber" op 1:33 is wel geinig.  8)


Je bedoelt op 1:49 denk ik?

Zeewier

Mwa, de vergissing is snel gemaakt. Het verschil is vooral brug hoog en brug laag en verder heeft de Burke de karakteristieke V-vormige uitsparing tussen het voor en achterschip.

De "lightsaber" op 1:33 is wel geinig.  8)

Jellington

Citaat van: Flyguy op 18/12/2013 | 22:26 uur
Nou nou, dat moet je wel 123 kunnen zien zo.

En je hebt je hebt er nu een disclaimer erbij gedaan, die had ik niet gezien.  ;)

Had nog nooit een Burke van de achterkant gezien, maar nu dus wel. Dus deze fout zal ik (hopelijk) nooit meer maken.

Flyguy

Citaat van: Jellington op 18/12/2013 | 22:23 uur
Meen je niet  >:(. Van de achterkant leek die extreem veel op die F-100.
Nou nou, dat moet je wel 123 kunnen zien zo.

En je hebt je hebt er nu een disclaimer erbij gedaan, die had ik niet gezien.  ;)

Jellington

Citaat van: Flyguy op 18/12/2013 | 22:22 uur
Da's een Burke.

Meen je niet  >:(. Van de achterkant leek die extreem veel op die F-100.

Edit: valt toch wel mee eigenlijk, domme fout.

Flyguy

Citaat van: Jellington op 18/12/2013 | 22:19 uur
Dat wist ik al, maar de Spanjaarden wel dan? Want het schip die de "vuurpijlen" wel afvuurt is toch Spaans?
Da's een Burke.

Jellington

Citaat van: Flyguy op 18/12/2013 | 22:18 uur
Heel simpel, we hebben geen vuurpijlen die een BM kunnen neerschieten.

Dat wist ik al, maar de Spanjaarden wel dan? Want het schip die de "vuurpijlen" wel afvuurt is toch Spaans?

Flyguy

Citaat van: Jellington op 18/12/2013 | 22:17 uur
Even een vraag of dit filmpje. Is het gewoon toeval dat ze het Nederlandse LCF in dit filmpje alleen maar de raket laten detecteren en zelf geen missile er op afvuren? Of heeft dit een achterliggende reden?
Heel simpel, we hebben geen vuurpijlen die een BM kunnen neerschieten.