Politiek en Sport - De Spelen in Rusland

Gestart door Ros, 19/01/2014 | 14:55 uur

dudge

Citaat van: Lynxian op 21/01/2014 | 23:39 uur
Oké, mensenrechten. Dat neemt niet weg dat er geen woord gerept wordt over de grote hoeveelheid van de Brazilliaanse bevolking die onder de armoedegrens leeft.

En daarop aansluitend vraag ik: waarom zouden wij de Russen moeten vertellen wat homoseksuelen wel en niet mogen in hun land? Ik vind mensenrechten een iets te gemakkelijk antwoord. Zo kunnen we ook onze grote bondgenoot Amerika wel eens aanspreken op de doodstraf. Of de manier waarop ze terrorisme bestrijden. Maar tegen hun doen we dan niet en wordt er al helemaal niet openlijk gesproken over het al dan niet boycotten van sporttoernooien of andere ongein.

Wat in Rusland vooral zorgwekkend is is dat er een dalende lijn is. Het zou mooi zijn als we die kunnen keren.
Maar inderdaad, als we het hebben over mensenrechtensituatie en het boycotten, kunnen we met vrij weinig landen in de wereld nog iets doen. Als er al iets gezegd kan worden van de spelen in Sochi, is het dat juist op die plaatsen de mensenrechten onder de loep worden genomen. Het is moeilijk om een grens te trekken, maar als we het afzetten tegen westers niveau blijven er vrij weinig partners over.

De spelen zijn nooit vrij geweest van politiek. Ik zit even de wiki pagina te bekijken, en staat vol met controverse.
Soms hebben ze ook pech:

CitaatThe 1940 Summer Olympics were scheduled to be held in Tokyo, Japan, but were cancelled due to the outbreak of the Second Sino-Japanese War. The government of Japan had abandoned its support for the 1940 Games in July 1938.[9] The IOC then awarded the Games to Helsinki, Finland, the runner-up in the original bidding process, but the Games were not held due to the Winter War. Ultimately, the Olympic Games were suspended indefinitely following the outbreak of World War II and did not resume until the London Games of 1948.
http://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_Games#Controversies

Lynxian

Citaat van: irma op 21/01/2014 | 21:34 uur
Zoals in al schreef: over mensenrechten. Wat mij betreft pas luchtig doen (ach t gaat om de sport) daar echt niet bij en kunnen er niet genoeg signalen wirden afgegeven om aan te geven dat het onacceptabel is.
Oké, mensenrechten. Dat neemt niet weg dat er geen woord gerept wordt over de grote hoeveelheid van de Brazilliaanse bevolking die onder de armoedegrens leeft.

En daarop aansluitend vraag ik: waarom zouden wij de Russen moeten vertellen wat homoseksuelen wel en niet mogen in hun land? Ik vind mensenrechten een iets te gemakkelijk antwoord. Zo kunnen we ook onze grote bondgenoot Amerika wel eens aanspreken op de doodstraf. Of de manier waarop ze terrorisme bestrijden. Maar tegen hun doen we dan niet en wordt er al helemaal niet openlijk gesproken over het al dan niet boycotten van sporttoernooien of andere ongein.

irma

Citaat van: Lynxian op 21/01/2014 | 21:04 uur
Wat, dus iedere keer wanneer iemand commentaar levert is het belerend? Dat is niet helemaal de definitie.

Maar waar gaat het dan wel over? Ik ben wel benieuwd.
Zoals in al schreef: over mensenrechten. Wat mij betreft pas luchtig doen (ach t gaat om de sport) daar echt niet bij en kunnen er niet genoeg signalen wirden afgegeven om aan te geven dat het onacceptabel is.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Lynxian

Citaat van: irma op 21/01/2014 | 16:49 uur
Over belerende vingertjes gesproken zeg.....
Daarbij gaat het er bij mensenrechten niet om of er leukere vakantiebestemmingen zijn. Erg kort door de bocht  dit dus.
Wat, dus iedere keer wanneer iemand commentaar levert is het belerend? Dat is niet helemaal de definitie.

Maar waar gaat het dan wel over? Ik ben wel benieuwd.

irma

Citaat van: Lynxian op 21/01/2014 | 01:07 uur
Gaan we nu ook klagen over de mensen in de sloppenwijken in Rio de Janero of is dat dan weer niet erg genoeg? Is een relatief klein percentage van een bevolking dat zich niet te openlijk homoseksueel kan verklaren belangrijker dan tientallen miljoenen onder de armoedegrens? Blijkbaar wel, ik heb nog niemand horen klagen over 't WK.

Einde discussie, lijkt me dan ook wel zo.

En voor al die roeptoeterende homo's heb ik maar één boodschap: je hoeft niet naar Rusland op vakantie. Zweden kan ook, bijvoorbeeld. Dat belerende vingertje; om misselijk van te worden.
Over belerende vingertjes gesproken zeg.....
Daarbij gaat het er bij mensenrechten niet om of er leukere vakantiebestemmingen zijn. Erg kort door de bocht  dit dus.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Lynxian

Gaan we nu ook klagen over de mensen in de sloppenwijken in Rio de Janero of is dat dan weer niet erg genoeg? Is een relatief klein percentage van een bevolking dat zich niet te openlijk homoseksueel kan verklaren belangrijker dan tientallen miljoenen onder de armoedegrens? Blijkbaar wel, ik heb nog niemand horen klagen over 't WK.

Einde discussie, lijkt me dan ook wel zo.

En voor al die roeptoeterende homo's heb ik maar één boodschap: je hoeft niet naar Rusland op vakantie. Zweden kan ook, bijvoorbeeld. Dat belerende vingertje; om misselijk van te worden.

ridivek

Volgens mij hoef ik maar 1 evenement te noemen om de zware Nederlandse delegatie te verklaren:
Nuclear Security Summit 2014 (NSS2014, World Form Den Haag, Nederland) :doh:

Volgens mij wordt Nederland door de NAVO opgedragen om een grote delegatie te sturen zodat Rusland actief deelneemt (waarschijnlijk) met NSS 2014.

Zeewier

CitaatDe Russische president Vladimir Poetin noemt het westerse debat over een boycot van de Olympische Winterspelen in Sotsji 'dom'. Volgens Poetin is het een 'overblijfsel van een oude en voorbije manier van denken'.
Ben het nog met hem eens ook. De Belgische minister-president Elio di Rupo gaat bijvoorbeeld niet. Zijn eigen geaardheid zal vast meespelen, maar had niet juist hij kunnen laten zien dat homo's gelijkwaardige en capabele mensen zijn om een land door de crisis te leiden? Nu blijft hij weg. Hoeveel Russen zouden daar van woelen in hun bed? Daarom noemde ik het bordkartonnen statement: je zet het ferm neer en je loopt er bij weg. Het levert niets aan discussie op in België en niemand die er zich in Rusland om bekommert. Dan is het bewandelen van de diplomatieke weg, het constant aan de mensenrechten herinneren bij ieder bezoek een zo'n gekke manier nog niet. Vind ik.  

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3580147/2014/01/19/Poetin-debat-over-boycot-Spelen-is-dom.dhtml

Fuse71

Zoals Poetin tijdens een interview al zei:

Ik snap Nederland niet, een land dat volgens de wet een Pedofielen Partij toestaat ....


Tja, en dan ben je eigenlijk uitgelult  :sick:

bergd

Aan de andere kant had de oppositie in Nederland ook lopen zeiken als er geen sterke afvaardiging naar spelen. Dan had iedereen geschreeuwd dit was de uitgelezen kant om te gaan en het aan de kaak te stellen... Dus wat je ook doet het is ook nooit goed

Ros

Ik heb bewust even gewacht met dit onderwerp. Dacht eerst dat het vanzelf wel voorbij zou komen.....dan maar zelf de discussie aanslingeren. Als er mensen zijn (of beheerders) die vinden dat dit onderwerp op dit forum niet thuis hoort, hoor ik dat graag.

De sport is schijnbaar heilig en daar mogen alle normen en waarden voor wijken. Als het de sport betreft vergeten wij even dat er zoiets als mensenrechten bestaat, burgers van landen onderdrukt worden, geen vrijheid van godsdienst is en vooral bittere armoede heerst.

In het geval van Rusland gaat de zwaarst  mogelijke afvaardiging van de Nederlandse regering het feest opluisteren. Met de belofte dat de Russische regering er ook nog even op aan zal worden gesproken dat de anti- homosexualiteits beleid van de Russen eigenlijk niet kan.

Zou het überhaupt aan de orde komen zal Poetin dit naast zich neerleggen en Rutte er fijntjes op wijzen dat het nu om de sport gaat en niet over politiek. Rutte kan dit slikken en daarna vrolijk op de tribune plaatsnemen om met oranje das en muts naar het schaatsen te kijken. Mpgelijk nog een plekje vrij naast de familie Oranje die zich kan verschuilen achter het feit dat zij zich niet met politiek bezig moeten houden. Naar mijn mening zitten zij daar als vertegenwoordigers van alle Nederlanders waarvan er veel tegen de Russische behandeling van homosexuelen.

Deze uitspraak van Poetin vond ik wel zeer triest en bijzonder  dom:

Citaat
In een ander interview koppelt Poetin homoseksualiteit aan het geboortecijfer in Rusland. Dat meldt persbureau AP zondag. In dat interview zou hij hebben gezegd dat Rusland zichzelf vrij moet maken van homoseksualiteit, om zo het geboortecijfer omhoog te krijgen.

Dus, homosexualiteit verbieden. Deze mensen denken, OK mag niet meer, gaan trouwen met een man of vrouw en krijgen kinderen.

Nederland had het goede voorbeeld van de landen kunnen volgen die er voor hebben gekozen om niet te gaan. Dit is pas een duidelijk signaal aan Rusland.

Fuse71

Wij moeten hier in Nederland LEREN om ons eerst eens druk te maken om de binnenlandse problematiek ipv overal over de wereld ergens wat van te moeten vinden.

Slappe gelul met een Israelische voetballer die niet mee mocht en de minister van Financien (hoe gestoord moet het worden !) bemoeit zich er dan mee en nu de homo wetgeving in een ander land terwijl we het over SPORT moeten hebben.

Houd politiek gescheiden van andere zaken, vooral sport.

Ros

Poetin verdedigt opnieuw omstreden anti-homowet

In een interview met de BBC heeft de Russische president Vladimir Poetin de omstreden wet die homopropaganda verbiedt, verdedigd.

In datzelfde interview zegt Poetin tegelijkertijd dat hij persoonlijk niets tegen homoseksuelen heeft. "Ik ken zelf ook wat mensen die homoseksueel zijn", zegt hij. "We gaan vriendelijk met elkaar om en ik heb geen vooroordelen jegens hen."

"Als je om mijn persoonlijke mening vraagt", gaat Poetin verder, "zal ik je zeggen dat de seksuele oriëntatie van een ander me niet interesseert." Vrijdag zei Poetin nog dat hij in principe niets tegen homoseksuelen heeft, "zolang ze kinderen maar met rust laten."

Poetin benadrukte nogmaals dat homoseksuele bezoekers van de Winterspelen in Sotsji in februari zich geen zorgen hoeven te maken om door de anti-homowet opgepakt te worden.

Geboortecijfer

In een ander interview koppelt Poetin homoseksualiteit aan het geboortecijfer in Rusland. Dat meldt persbureau AP zondag. In dat interview zou hij hebben gezegd dat Rusland zichzelf vrij moet maken van homoseksualiteit, om zo het geboortecijfer omhoog te krijgen.

Op de vraag of homoseksualiteit aangeboren of aangeleerd is, weigert de president antwoord te geven.

Arrestatie

Zaterdag werd bekend dat in een stadje in het zuiden van Rusland een activist is gearresteerd bij de doortocht van de Olympische fakkel. Op het moment dat de fakkel passeerde, haalde hij een regenboogvlag tevoorschijn. De politie arresteerde hem en de man moet maandag voorkomen.

Vanuit het westen is veel kritiek op de wet van Poetin die 'propaganda van homoseksualiteit' in het openbaar verbiedt. Veel mensen willen dat landen hierom de Winterspelen in Sotsji boycotten of dat er tijdens de Spelen een statement wordt gemaakt.

Nederland

In Nederland is veel kritiek gekomen op de delegatie die namens ons land naar Sotsji afreist. Deze zou te zwaar zijn. Oppositiepartijen in de Tweede Kamer, maar ook VVD-prominent Neelie Kroes en PvdA-leider Diederik Samsom hadden dit liever anders gezien.

Rutte heeft belooft het moment aan te grijpen om de discussie over de mensenrechten juist aan te gaan.

www.nu.nl