De lol in het leger

Gestart door sgt Rob, 15/05/2006 | 22:55 uur

KapiteinRob

Citaat van: Diemaco op 13/03/2009 | 01:33 uur
Een tijd terug in oberlausitz, waren we nog groen aan het optreden, en het was onze eerste oefening met nivieau 3 acties.. We gingen een bereden aanval doen. We hadden het hele oefenterrein van oberlausitz tot onze beschikking, en de normaal dienst doende schietbanen werden dan dus nu ook gebruikt om gewoon op te oefening. Afijn, wij op linie met de voertuigen op een doel af, en het laatste stukje gaan we altijd stormen. Oftewel gewoon vol het gas erop en alleen maar rechtdoor totdat je pal voor de vijand staat. Nergens voor stoppen, gewoon gaan. Ware het niet dat er een bult van 2 a 3 meter voor onze neus lag, die vanaf onze kant redelijk stijl was. Maar goed we zitten in een actie, en gaan er natuurlijk niet rustig omheen rijden. Wij de heuvel op, en het enige wat ik door me periscopen in de toren zag was lucht. Toen kwam het kantelpunt en klapte we naar voren weer op de grond, en zag ik door mijn periscopen dat de andere kant van de heuvel zo goed als kaarsrecht naar beneden liep, en dat er ACHTER die heuvel meteen een spoorweg lag, maar remmen lukte niet meer want door de klap die we al kregen van het omhoog rijden en neerkomen, flikkerde we gelijk de berg weer af. We vielen min of meer met een een vrije val recht met de neus de grond in, en schepte zo de hele spoorrails eruit.

Eindresultaat: Een reserve chauffeur die niet meer mag rijden wegens te hoge schadepost. En lk + de hele groep naar de zulu. God wat was ik blij dat ik me tankcap goed op had, want anders had ik een behooooorlijke deuk gehad van de klap toen we neerkwamen... De chaos achter in de bak was ook compleet. Ik kon in ieder geval niet meer vertellen wie waar lag, want het was 1 grote in elkaar gedrukte harmonica.


Ik heb er nog wat foto van, maar weet niet of het handig is die te posten.

Ik zit me suf te piekeren wat er lollig is aan dit relaas.....

Cobra4

Citaat van: Diemaco op 13/03/2009 | 01:33 uur
Ik heb er nog wat foto van, maar weet niet of het handig is die te posten.

PM mag atlijd!  ;)
Peloton 3 602 Sqn

Diemaco

Een tijd terug in oberlausitz, waren we nog groen aan het optreden, en het was onze eerste oefening met nivieau 3 acties.. We gingen een bereden aanval doen. We hadden het hele oefenterrein van oberlausitz tot onze beschikking, en de normaal dienst doende schietbanen werden dan dus nu ook gebruikt om gewoon op te oefening. Afijn, wij op linie met de voertuigen op een doel af, en het laatste stukje gaan we altijd stormen. Oftewel gewoon vol het gas erop en alleen maar rechtdoor totdat je pal voor de vijand staat. Nergens voor stoppen, gewoon gaan. Ware het niet dat er een bult van 2 a 3 meter voor onze neus lag, die vanaf onze kant redelijk stijl was. Maar goed we zitten in een actie, en gaan er natuurlijk niet rustig omheen rijden. Wij de heuvel op, en het enige wat ik door me periscopen in de toren zag was lucht. Toen kwam het kantelpunt en klapte we naar voren weer op de grond, en zag ik door mijn periscopen dat de andere kant van de heuvel zo goed als kaarsrecht naar beneden liep, en dat er ACHTER die heuvel meteen een spoorweg lag, maar remmen lukte niet meer want door de klap die we al kregen van het omhoog rijden en neerkomen, flikkerde we gelijk de berg weer af. We vielen min of meer met een een vrije val recht met de neus de grond in, en schepte zo de hele spoorrails eruit.

Eindresultaat: Een reserve chauffeur die niet meer mag rijden wegens te hoge schadepost. En lk + de hele groep naar de zulu. God wat was ik blij dat ik me tankcap goed op had, want anders had ik een behooooorlijke deuk gehad van de klap toen we neerkwamen... De chaos achter in de bak was ook compleet. Ik kon in ieder geval niet meer vertellen wie waar lag, want het was 1 grote in elkaar gedrukte harmonica.


Ik heb er nog wat foto van, maar weet niet of het handig is die te posten.

Cobra4

Ik zou best wel eens een praatje willen maken met een voormalig schade-officier die achter oefeningen in Duitsland aanhobbelde.
Die zal me toch wel wat leuke verhalen kunnen vertellen.  ;D
Peloton 3 602 Sqn

OWMRemco

Tijdens een nachtelijke oefening, samen met de luchtmobiel, ter voorbereiding op uitzending. Achter dekking van vele objecten zijn wij nabij geslopen naar de post van de vijandelijke luit, die kompleet de andere kant op stond te turen door zijn nachtkijker. Wij zochten de man uit die het best overweg kon met een granaat, om een flashbang zeer strategish bij de vijand te positioneren, met een vakkundige worp. Zo gezegd zo gedaan, nadat de granaat gegooid werd riep ik hard 'Luitenant!'. Op dat moment was de aandacht meteen, door de nachtkijker heen, onze richting op gevestigd.... en de richting van de desbetreffende flashbang.

Het zicht van de vijandelijke commandant was bij deze een geruime tijd uitgeschakeld, en de nachtkijker heeft het niet overleefd.

pewe64

weet ik niet, nooit meer wat van gehoord.
In Hohne was het toch van "ons kent ons" en iedereen kon mijn OPC, Toon Megafoon.

Cobra4

Citaat van: pewe64 op 21/09/2008 | 17:18 uur
Oefening Bergen BRD. Het had de hele tijd geregend en het terrein was zwaar. Op een gegeven moment komen we, 4e pel b-esk 41 tkbat, tijdens een niet tactische verplaatsing een 4-tonner tegen die tot in zijn assen vastzat in de modder. De chauffeur van die 4 tonner had al aan een andere 4-tonner chauffeur gevraagd hem los te trekken, maar die collega kreeg ook geen beweging in zijn vrachtwagen.
Ten einde raad sprak hij dus  een van de tk-cdtn van onsd peloton aan met de vraag om hem los te trekken.
Geen probleem. Dus de sleepkabels aan de vrachtwagen vastmaken, op spanning trekken en rijden maar.

Ik heb nog nooit een 4 tonner bestuurder zo dom zien kijken toen hij  een voor-as met twee voorwielen achter een Leopard II zag stuiteren terwijl hij dieper in de modder was gezakt en de 4-tonner verdder niet had bewogen.



Schitterend!  ;D  Schade toch wel rekening rijk?
Peloton 3 602 Sqn

pewe64

#153
Oefening Bergen BRD. Het had de hele tijd geregend en het terrein was zwaar. Op een gegeven moment komen we, 4e pel b-esk 41 tkbat, tijdens een niet tactische verplaatsing een 4-tonner tegen die tot in zijn assen vastzat in de modder. De chauffeur van die 4 tonner had al aan een andere 4-tonner chauffeur gevraagd hem los te trekken, maar die collega kreeg ook geen beweging in zijn vrachtwagen.
Ten einde raad sprak hij dus  een van de tk-cdtn van onsd peloton aan met de vraag om hem los te trekken.
Geen probleem. Dus de sleepkabels aan de vrachtwagen vastmaken, op spanning trekken en rijden maar.

Ik heb nog nooit een 4 tonner bestuurder zo dom zien kijken toen hij  een voor-as met twee voorwielen achter een Leopard II zag stuiteren terwijl hij dieper in de modder was gezakt en de 4-tonner verdder niet had bewogen.




cabez

Opleiding motor Guzi in Ossendrecht.
De opleidingsklas een man of twintig.
Er zit een officier bij met de rang van Kapitein van een bepaald dienstvak dus met de aanspreektitel ritmeester.
Wij marns spreken de man steeds aan met kapitein,na een week zegt de kapitein dat hij een andere aanspreektitel heeft.
We kijken hem vragend aan en hij antwoord,denk maar aan een goed merk sigaren.
Daarop zegt mijn maar euhh Hofnar?

Cobra4

Ik heb er nog één die deels militair is.

Tijdens mijn beroeps periode reed ik eens langs een Opel dealer in de buurt die een spandoek had hangen met de tekst "probeer een nieuwe Opel voor 2 weken". Ik ben er naar binnen gestapt en heb aangegeven dat wel te willen. Na het invullen van de formaliteiten verliet ik de dealer met een gloed nieuwe Opel onder mijn kont met maar 150 km op de teller. Snel naar de basis gereden en de rest van de inwonende het verhaal verteld. Waarop zo'n 17 man de volgende dagen ook naar die dealer zijn gegaan om het zelfde te doen.

De volgende dagen reden dus 18 personen op de basis rond in gloed nieuwe wagens. We hebben er veel plezier van gehad en twee weken later de wagens weer (met lege tank) ingeleverd.

Nadeel was dat de KMar op het veld het raar vond dat er zo veel sld en kpl's in nieuwe wagens rond reden dat zij een onderzoek zijn gestart. We hebben allemaal een bezoek aan de brigade moeten brengen ivm voor een verhoor. De (meeste) KMar collegae konden hier flink om lachen .  De dealer heeft voor dat wij de wagens weer inleverde, de actie voortijds, na een tip (ik gok van de KMar) gestopt. We hebben hem wel een bedankje gegeven. Hij mocht van ons twee weken in een VW transporter van ons rijden. Met peut op kosten van de KLu.  ;)

Peloton 3 602 Sqn

Enforcer

Ik heb samen met een groep ongeveer hetzelfde gedaan. Alleen hadden we toen een KL vrachtwagen van een andere eenheid "aangehouden" en gevraag of we mee mochten rijden naar een bepaald punt. Dat mocht en zo waren we als eerste op de plek, terwiujl we als laatste waren vetrokken. Niemand die door had hoe we er gekomen waren, maar ze vonden het well knap van ons dat we zo snel waren zonder gepakt te zijn.   :o ;D

KPL1 B.D

maar hopen dat jullie warm aangekleed waren hahaha.

een leuke ervaring van mij was tijdens een basic soldier oefening in het noorden van het land, de oefening was een week en we moesten ongezien van marnewoei naar assen verplaatsen.

op een zeker moment zei onze smo dat we weer naar het volgende punt moesten gaan toen een paar slimme oo vroegen of er regels waren antwoorde hij: het maakt mij niet uit al ga je met de bus.
we hebben ons toen met de complete cie op 1 groep na verplaatst onder een dekzeil op een anhanger achter een trekker van een plaatselijke boer.
achteraf was dit niet de bedoeling en waren wat mensen van de staf behoorlijk gepikeerd want we hadden de oefening verknalt...
maar zeg nou zelf als iemand zegt dat het niks uitmaakt  hoe je iets doet is dit toch alleen maar slim???
ik zeg maar zo je moet jezelf kietelen geen pijn doen.
al was dit niet de meest confortabele manier om je te verplaatsen... hahaha.

Problemen zijn als gecamoufleerde kansen

Assumption is the mother of all fuck-ups

Do or do not, there is no try  "Yoda"

Je moet roeien met de riemen die in de container in de haven liggen     "Gerard Wondergem"

sgt Rob

Noorwegen, -9 celcius

Op enig moment moesten we weer eens wederrechtelijk gecorrigeerd worden voor een actie die niet goed door de beugel kon. Buiten alle tuchtmethoden om stonden we op Appel om de SM zijn kanonnade aan te horen en onze straf te ondergaan. Meer dan een hartelijk lachen omdat de SM sierlijk op zijn bek was gegaan hadden we niet gedaan.

In Peletonssterkte stonden we om 3.30 snachts opgesteld. De hardste lacher werd door de sm in een van dubbele deuren voorzien containerhok gedouwd en die moest op ieder half uur één keer, en op ieder heel uur her aantal keren dat de klok slaat de dubbele deuren openen, een stap naar buiten doen, "Koekoek" roepen en onder het sluiten van de dubbele deuren weer zijn containerhok in verdwijnen. Op het moment dat er niemand zou lachen of een grimas trok konden we vrijuit gaan, we hebben er tot 07:30 gestaan...

Huzaar1

Citaat van: Sgt Rob op 12/03/2008 | 16:59 uur
Ik weet door schade en schande hoe zo'n pel reageert. Ik zeg tegen de sjoof "joh, rij daar maar effe heen, zo schuin van het talud af en den zet je em daar beneden neer. Dat deed hij en nog niet half op het talud gaat de YPR op zijn kant en schuift naar beneden, inclusief sjoof, die zegt "Is dit ongeveer wat u bedoelt, sergeant?"
En dan moet je bij die gasten blijven, je kan gewoon niet weg en al die gasten staan je dan schaapachtig aan te kijken...
Behoorlijk schade aan een track en loopwielen


auuuwtsj..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

sgt Rob

Ik weet door schade en schande hoe zo'n pel reageert. Ik zeg tegen de sjoof "joh, rij daar maar effe heen, zo schuin van het talud af en den zet je em daar beneden neer. Dat deed hij en nog niet half op het talud gaat de YPR op zijn kant en schuift naar beneden, inclusief sjoof, die zegt "Is dit ongeveer wat u bedoelt, sergeant?"
En dan moet je bij die gasten blijven, je kan gewoon niet weg en al die gasten staan je dan schaapachtig aan te kijken...
Behoorlijk schade aan een track en loopwielen