"Terwijl Europa Sliep" - Bruce Bawer (recensie)

Gestart door Mourning, 19/07/2006 | 20:00 uur

geweta

#64
De reactie van Elzenga is zoals gewoonlijk oppervlakkig en zonder inhoud. De schrijver van het boek en ook de poster van het topic zijn realisten en weten wat er in de wereld te koop is. **************************************************************************************
Naast het boek: "Terwijl Europa sliep"zijn ook de boeken: "Allah en Eva" door Betsy Udink en "Van Jodenhaat naar zelfmoordterrorisme" door Prof. H.Jansen( niet de Arabist maar de Theoloog) aan te bevelen om de  juiste situatie te kennen waarin Europa verkeert en hoe de islam zich gedraagt. Zoals al uit enkele reacties bleek, is lezen voor veel mensen een marteling. Zij geven gaarne een mening, maar inhoudelijk onderbouwen wordt een probleem. Tot slot een citaat uit de rede van de bibliothecaris van de universiteit van Leiden:  "Wanneer iemand zou overwegen die Nederlandse wetgeving ook toe te passen op de hier verzamelde en tentoongestelde boekjes uit de Islamitische wereld, dan zou het op het Leidse politiebureau al gauw doordringend naar overwerk gaan ruiken. De hier tentoongestelde teksten en boekomslagen zijn, eenmaal in het Nederlands vertaald, discriminerend voor elke vreemdeling, vrouw, erotomaan, Armenier,  fundamentalist, jodenman, andersdenkende, neger, belegger, toneelspeler, balletdanser en musicus -- kortom voor elke ander in de ruimste zin des woords."
geweta

Geweta,

Het is geen enkel probleem als je, in een reactie op voorgaande posting(s), je kritisch uitlaat over een forumlid. Ik vond echter je persoonlijke noot in bovenstaand bericht van een dermate bedenkelijk niveau en persoonlijk grievend dat ik deze zinssnede vewijderd heb. De PM-functie staat je eventueel ter beschikking om betrokkene dit rechtstreeks te melden, maar dit ging wat mij betreft te ver. Verzoeke dit in het oog te houden.

Rob
Forumbeheerder

ronjhe

Citaat van: Mourning op 26/08/2006 | 00:31 uur
Ja, gelukkig ben ik natuurlijk weer de enige die "zwart-wit" denkt. Kijk voor de grap gewoon eens naar de links met recensies. Vast ook allemaal numbnuts zonder enige expertise, inschattingsvermogen, etc.
Ga je weer.... Waar schrijf ik dat je de enige bent? Zo ver ik weet nergens. Weer mijn reactie in de uiterste trekken... dat noem ik dus zwart/wit denken...Eerlijk gezegd een vrij onvolwassen manier om op kritiek te reageren... maar goed.. nobody is perfect.
CitaatAlles is al bekend of het zijn allemaal vooroordelen die niet bewezen zijn en toch is het aantal recenties dat positief is over dit boek VER UIT in de meerderheid t.o.v. recensie die er negatief over zijn.
en huppa.. daar ga je weer.. waar spreek ik over "alles" als bekend of "allemaal" als ik het over vooroordelen heb?? Zwart/wit... Zouden willekeurig een aantal mensen dit boek lezen of mensen wie de samenvatting of recensie aansprak of die de tip kregen van een ander?? Ik denk de laatsten. Dus feitelijk zeg jij dat het veel zegt als de meeste bezoekers van een popconcert van de Stones het een goed concert vonden. Geen sterk argument...
CitaatEn als sommigen het over het "de hemel in prijzen" hebben mbt het boek ... dan doe ik dat dus ZEKER NIET alleen. Verder zou ik willen aantekenen dat omdat iemand geen expertise heeft in het gebied hij niet meteen een idioot is die je niet serieus hoeft te nemen omdat hij toevallig een andere mening aanhangt. Zeker in vakgebieden als deze waar ik durf te stellen dat mensen met een bepaalde achtergrond of visie zwaar oververtegenwoordigd zijn.
Waar schrijf ik dat dit soort mensen "idioot" zijn?? Zover ik weet nergens. Het kan best een heel aardig geschreven boek zijn waarin dingen staan die herkenbaar zijn of goed gezien. Maar in het voorstuk en de recensie/samenvatting kwam ik meerdere stellingen tegen van hem die gewoon feitelijk onjuist zijn. En die suggereren welke kant de schrijver met zijn verhaal heen wil. En dan weet ik genoeg.
CitaatLees, het of lees het niet. Maar je kan pas echt een eerlijk oordeel vellen als je het wel hebt gelezen naar mijn mening. Doe je dat niet, jouw keuze. Geen probleem, maar ga dan geen kritiek over het boek zelf lopen spuien.
Merkwaardige stelling. Die zou kloppen als je het over een film had of een stuk muziek. Maar het gaat hier om politiek en internationale ontwikkelingen. Daarbij worden bepaalde termen gebruikt, bepaalde doctrines, bepaalde denkbeelden. Als er daar al een aantal van in de samenvatting of recensie staan, waarom kan ik daar dan al geen oordeel over geven? Mag aannemen dat het in het boek op dezelfde manier beschreven staat. Moet ik al het werk van Adolf Hitler lezen omdat ik op basis van een paar geciteerde fragmenten al niet tot een oordeel te komen? Ok, stevig voorbeeld, maar snap je mijn punt?
CitaatEn ik MAAK tijd om boeken te lezen. Bijv. door minder TV te kijken.
Ik zit nauwelijks voor de tv. Wel veel voor de pc, omdat het mijn werk is en omdat het een grote nieuwsbron is...

Groet,

Elzenga

Mourning

Citaat van: Elzenga op 25/08/2006 | 19:51 uur
Citaat van: Mourning op 13/08/2006 | 16:41 uur
Zucht, oke, Europa is de plek waar ALLES goed gaat en de integratie op voorbeeldige wijze totstand is gekomen en het multi-culturele walhalla zeer binnenkort tot stand komt.
Tja met zo'n zwart/wit reactie komen we er natuurlijk ook niet. Je wel eens afgevraagt of mensen wel de tijd hebben om al dit soort boeken te lezen? Ik vind het best boeiend te horen wat mensen van dingen vinden. Maar als ik zelfs in de samenvatting of in een voorwoord al zoveel vooroordelen en bewezen onjuistheden aantref (misschien dat ze jou wel aanspreken, dat kan)tja dan lijkt het me weinig zinvol meer het hele boek te lezen. Zeker als ik dan ook nog lees dat de schrijver geen achtergrond in de richting heeft om zulke complexe analyses te doen. En of de man Amerikaan is of Nederlander of Fransman, het maakt me niet zoveel uit.

Ja, gelukkig ben ik natuurlijk weer de enige die "zwart-wit" denkt. Kijk voor de grap gewoon eens naar de links met recensies. Vast ook allemaal numbnuts zonder enige expertise, inschattingsvermogen, etc.

Alles is al bekend of het zijn allemaal vooroordelen die niet bewezen zijn en toch is het aantal recenties dat positief is over dit boek VER UIT in de meerderheid t.o.v. recensie die er negatief over zijn.

En als sommigen het over het "de hemel in prijzen" hebben mbt het boek ... dan doe ik dat dus ZEKER NIET alleen. Verder zou ik willen aantekenen dat omdat iemand geen expertise heeft in het gebied hij niet meteen een idioot is die je niet serieus hoeft te nemen omdat hij toevallig een andere mening aanhangt. Zeker in vakgebieden als deze waar ik durf te stellen dat mensen met een bepaalde achtergrond of visie zwaar oververtegenwoordigd zijn.

Lees, het of lees het niet. Maar je kan pas echt een eerlijk oordeel vellen als je het wel hebt gelezen naar mijn mening. Doe je dat niet, jouw keuze. Geen probleem, maar ga dan geen kritiek over het boek zelf lopen spuien.

En ik MAAK tijd om boeken te lezen. Bijv. door minder TV te kijken.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: Mourning op 13/08/2006 | 16:41 uur
Zucht, oke, Europa is de plek waar ALLES goed gaat en de integratie op voorbeeldige wijze totstand is gekomen en het multi-culturele walhalla zeer binnenkort tot stand komt.
Tja met zo'n zwart/wit reactie komen we er natuurlijk ook niet. Je wel eens afgevraagt of mensen wel de tijd hebben om al dit soort boeken te lezen? Ik vind het best boeiend te horen wat mensen van dingen vinden. Maar als ik zelfs in de samenvatting of in een voorwoord al zoveel vooroordelen en bewezen onjuistheden aantref (misschien dat ze jou wel aanspreken, dat kan)tja dan lijkt het me weinig zinvol meer het hele boek te lezen. Zeker als ik dan ook nog lees dat de schrijver geen achtergrond in de richting heeft om zulke complexe analyses te doen. En of de man Amerikaan is of Nederlander of Fransman, het maakt me niet zoveel uit.

Mourning

Zucht, oke, Europa is de plek waar ALLES goed gaat en de integratie op voorbeeldige wijze totstand is gekomen en het multi-culturele walhalla zeer binnenkort tot stand komt.

Pik een of twee zaken eruit en veralgemeniseer het maar tot het hele boek en de schrijver. Wat heeft het in godsnaam er mee te maken of iemand conservatief, republikeins of liberaal is, dan wel sociaal democraat?

Het gaat om de boodschap en de kracht van het boek zit er in de citaten uit krantenartikelen, tv-programma's, publieke discussies, publicaties van nationale en supra-nationale overheden, denktanks, wetenschappelijke instituten, etc.

Hij geeft duidelijk zijn eigen mening, maar niet totaal ongefundeerd. Hij is geen expert op het gebied (wat hij ook toegeeft), maar hij is er ook niet totaal nieuw in en als we naar de "experts" hier moeten luisteren die een rapport uitbrengen en dan vervolgens een hele andere conclusie trekken dan uit hun empyrisch en statistisch materiaal blijkt, dan luister ik liever naar een onafhankelijke geest.

Jammer, dat er zoveel mensen zijn die het boek vooraf al willen afschieten zonder er ook maar een woord in te hebben gelezen. Alsof we er niet tegen kunnen door een Amerikaan kritisch bekeken te worden.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Ik heb net deel 1 van de recensie over dit boek gelezen. En lees daarin al zoveel vooroordelen en complottheorie-achtige uitspraken, dat ik dit boek nauwelijks serieus meer kan nemen. Ja, er zijn problemen in Europa, ja er zijn problemen met de moslim-immigranten, maar dat ligt toch allemaal iets genuanceerder dan deze schrijver verwoord. Het is duidelijk dat de man geen wetenschappelijke achtergrond of deskundigheid heeft in deze. Alleen al zijn denkbeelden over een mogelijk Eurabia-concept is ongeloofwaardig. Jammer, want ik begrijp dat het een liberaal denker is...of beter was... want ik lees in onderstaande link dat hij zich tegenwoordig een conservatief republikein noemt....

http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bawer

Mourning

Nu even heel simpel. Wat ik in de laatste post schreef, heeft NIETS maar dan ook echt helemaal NIET met links of rechts te maken en al helemaal niet met interpretatie or onduidelijke woordkeuze of zinsgebruik. Maar met goed lezen.

Als ik schrijf anti-semitische "incidenten" in Frankrijk dan lijkt het mij heel duidelijk, bijzonder duidelijk zelfs dat ik me niet kan voorstellen dat ik daar de massale, grootschalige rellen in Frankrijk van afgelopen jaar mee kan hebben bedoelt. Dat zijn twee totaal verschillende grootheden.

En met betrekking tot dat artikel mag ik je erop wijzen inderdaad dat artikel goed te lezen, ja, en niet alleen de zaken die jouw standpunt ondersteunen te lezen en over de rest maar heen te lezen.

En nu is het inderdaad tabe >:(.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 03/08/2006 | 20:19 uur
Zo nu is het mijn beurt om eens te zeggen 'on topic' te blijven.

:-[ Mea Culpa.....

Anubis

Zo nu is het mijn beurt om eens te zeggen 'on topic' te blijven.
Mourning, lees nu het artikel over homosexuelen eens goed door en dan nog eens.
Ten tweede, als je zelf niet duideliojk bent in wat je bedoelt moet je niet gek opkijken als je verkeerd begrepen wordt. Als je niet snapt wat ik schrijf, vraag dan wat ik bedoel in plaats van de voor jou ondertuusen clichematige opmerking dat ik of wie dan ook jhe iets in de mond legt.
Ik wordt er ondertussen poepziek van dat als iemand een andere dan rechtse mening op nahoudt uitgejouwd wordt en bijna voor debiel versleten wordt.
Het wordt tijd dat de redactie eens naar zichhzelf gat kijken.
Tabe   >:(

KapiteinRob

Dan hebben ze bij het COC de berichtgeving zeker ook niet goed gevolgd? Zij plaatsten op hun site (http://www.coc.nl/dopage.pl?thema=any&pagina=viewartikel&artikel_id=363) namelijk onder meer:

Sinds 1979 zouden al meer dan 4.000 homoseksuelen in het land omgebracht zijn, gewoon om wie ze zijn, zo melden Iraanse mensenrechtenorganisaties.

unclero

Citaat van: Kapitein Rob op 03/08/2006 | 13:47 uurDaar kunnen die 2 Iranese homo´s anders niet meer over meepraten, hoe begripvol ze in Iran voor hen waren......

Maakt niet uit of ze homo of hetero zijn, maar als ze niet met hun tengels van het jonge spul af kunnen blijven zijn er maar heel weinig mensen (op het COC na dan) die daar begrip voor op kunnen brengen.
Ze werden niet gehangen omdat ze homo waren, ze werden gehangen omdat ze een of meerdere jonge jongetjes hadden ontvoerd en misbruikt. En ik betwijfel of jij daar wel begrip voor op zou kunnen brengen.

KapiteinRob

Citaat van: unclero op 03/08/2006 | 12:27 uur
Tsja. Desondanks denk ik dat je beter homo/lesbienne kunt wezen in een Moslimland 

Daar kunnen die 2 Iranese homo´s anders niet meer over meepraten, hoe begripvol ze in Iran voor hen waren......

unclero

Tsja. Desondanks denk ik dat je beter homo/lesbienne kunt wezen in een Moslimland of Israel. Dan in een christelijk land. Ten eerste zijn de gay-scenes in die landen veel groter, waarbij vergeleken Amsterdam toch magertjes afsteekt. Ten tweede kun je ervanuit gaan dat je leven gewoon niet zeker is in christelijke landen als Oost-Europese of Zuid-Amerikaanse.

Mourning

Je legt mij wel degelijk woorden in de mond door te beweren dat ik de rellen in Frankrijk anti-semitisch van aard zou hebben genoemd. Kun je draairen wat je wilt, maar dat heb ik dus nooit beweerd. Dat is dus wel degelijk het verdraaien van mijn woorden.

En met betrekking tot geweld tegen homosexuelen en lesbiennes relativeer ik in mijn post, waarop jij reageert, zelf al. IK heb nooit beweerd dat potenrammen een "Marrokaanse statement" is (om je eigen woorden te gebruiken), wel inderdaad dat zij in deze categorie delicten zijn oververtegenwoordigd. Volgens het onderzoek waar het Parool in de post hierboven naar verwijst, klopt dat.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Bron: www.parool.nl

"DEN HAAG - Vier op de tien homoseksuelen is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van agressie of geweld. Het gaat met name om scheldpartijen. Bijna de helft van de homoseksuelen denkt dat geweld en agressie jegens hen is toegenomen.

De meeste homo's voelen zich niet onveilig, maar proberen minder op te vallen om vervelende incidenten te voorkomen.

Dat staat in een grootschalig verkennend onderzoek naar geweld tegen homo's. Aan het onderzoek van de Politieacademie en de Erasmus Universiteit in Rotterdam hebben bijna achthonderd homo's meegewerkt, zowel mannen als vrouwen. Een adviesbureau heeft daarnaast een onderzoek gedaan naar de ervaringen van vormen van geweld tegen homoseksuelen in het uitgaansleven van Amsterdam. De aanleiding voor beide onderzoeken was een reeks geweldsincidenten in de hoofdstad waarvan homo's slachtoffer waren.

Bijna veertig procent van de homoseksuelen is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van fysiek of verbaal geweld. Meestal ging het om treiteren op de werkvloer: bijna de helft is wel eens uitgelachen of uitgescholden vanwege zijn of haar homoseksuele geaardheid. Tien procent van de homoseksuelen is wel eens bedreigd, drie procent is ooit mishandeld, meestal op straat. Omdat ze zich vaak schamen voor hun geaardheid, doen weinig homo's aangifte van verbale bedreigingen, stellen de onderzoekers.

Met name in de buurt van uitgaanscentra is veel geweld tegen homo's. Bij die incidenten zijn relatief vaak (veertig procent) allochtonen betrokken. Dat zijn meestal Marokkaanse of Turkse jongemannen. De meeste ondervraagden hebben de indruk dat de tolerantie jegens homo's in de grote steden afneemt, terwijl in kleinere steden homo's juist beter geaccepteerd zouden worden.

Het grootste deel van de homoseksuelen voelt zich zelden of nooit onveilig. Een deel van de ondervraagde (zeventien procent) voelt zich af en toe onveilig en een kleine groep (twee procent) voelt zich vaak niet op zijn of haar gemak vanwege de geaardheid. Bijna eenderde van de homo's is zich de laatste jaren onveiliger gaan voelen als gevolg van incidenten die zijzelf of vrienden hebben meegemaakt."

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).