"Terwijl Europa Sliep" - Bruce Bawer (recensie)

Gestart door Mourning, 19/07/2006 | 20:00 uur

Mikemans

Lex er is een verschil tussen wat vanuit de nederlandse normen en waarden set moet en wat er vanuit een eventuele andere normen en waarden set moet. Je stelt dat als een willekeurig iemand naar een ander land verkast dat diegene zich dan moet aanpassen. Dat is echter alleen een persoonlijke mening c.q. de mening van een groep. Jij moet van je eigen normen en waarden jezelf aanpassen, een ander persoon met andere normen en waarden hoeft dat niet van zichzelf en vindt het ook helemaal niet belangrijk dat jij graag wilt dat diegene zich aanpast.

De nederlandse normen en waarden stellen ook dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Als die mening dan is dat je jezelf NIET hoeft aan te passen in een ander land, dan treed de paradox op.

Kies je voor om de vrijheid van mening het zwaarst te laten wegen dan kun je de nieuwkomer niet verplichten om zich aan te passen. Hij heeft dan immers het recht om het oneens te zijn met de stelling dat aanpassen moet. Kies je ervoor om aanpassen een keiharde eis te maken laat je de vrijheid gaan. Je verlicht dan degene tegen zijn eigen wil in om zich aan te passen aan de heersende cultuur maar tegelijkertijd laat je een stukje van die cultuur vervallen. In beide gevallen verlies je een stukje van de Nederlandse moraal.

De zin die je niet kunt volgen slaat op een groep mensen die bij elkaar gaan wonen, zich niet aanpassen en gewoon volgens hun eigen cultuur en met hun eigen taal verder leven binnen een land waar totaal andere normen en waarden gelden. Het is dat gedrag dat in Nederland tot iritatie leidt.

Lex

Citaat van: Mikemans op 25/07/2006 | 02:35 uur
Jij vindt vanuit je eigen Nederlandse moraal dat je jezelf overal moet aanpassen aan de daar heersende cultuur.
Die statement is helemaal correct. Als jij verkast naar what ever, dan zal jij je moeten aanpassen aan de daar geldende cultuur/regels.
Citaat van: Mikemans op 25/07/2006 | 02:35 uur
Degenen die nu in jouw opzicht een probleem vormen binnen nederland vinden dat zij een enclave van hun eigen hogere moraal binnen de andere cultuur moeten creeeren.
Deze zin kan ik niet volgen. Zou u misschien genegenzijn dit nader willen toelichten?

Mikemans

Citaat van: Offenbach op 24/07/2006 | 18:00 uur
Citaat van: Ros op 24/07/2006 | 16:26 uur
Als je morgen naar een ander land emigreer (buiten de EU) is er een grote kans dat een lijst met eisen en verplichtingen voor de kiezen krijgt waar je aan moet voldoen. Informeer maar eens naar de mogelijkheden om te emigreren naar Australie of de VS.

Ja dat klopt, maar als ik naar Australië wil verhuizen doe ik dat omdat ik dan ook ècht Australier zou willen worden. Het gaat erom dat veel immigranten die hier wonen eigenlijk niet kunnen leven met onze westerse waarden en normen. Dan zit je hier toch verkeerd?

Wederom ga je er van uit dat 'zij' dezelfde doelstelling en dezelfde mentaliteit hebben c.q. moeten hebben als jij.

Als ik naar een land verhuis om het daar beter te hebben, rijker te zijn en vrijer te zijn dan zit ik er toch uitstekend op mijn plek. Als mijn doel niet was om van cultuur of normen en waarden set of zelfs maar van taal te veranderen en er dient zich geen noodzaak aan om dat te doen dan zal ik daar ook geen moeite of tijd in steken.

Jij vindt vanuit je eigen Nederlandse moraal dat je jezelf overal moet aanpassen aan de daar heersende cultuur. Degenen die nu in jouw opzicht een probleem vormen binnen nederland vinden dat zij een enclave van hun eigen hogere moraal binnen de andere cultuur moeten creeeren.

Anubis

Offenbach:
CitaatMet gastarbeider wordt bedoeld iemand die tijdelijk overkomt vanuit naar een ander land om daar arbeid te verrichten.

De afgelopen honderden jaren zijn op deze wijze honderdduizenden, zo niet miljoenen in Nederland terechtgekomen. Ook Duitsers, daar getuigen nog vele achternamen van. Ik kan in niet een geschiedenisboek terugvinden dat ze ook ooit weer teruggingen.
De Marokkanen en Turken, waar we onze islamitische zaak aan te danken hebben zijn in de opbouwjaren goedkoop naar Nederland gehaald. Het is een illusie dat deze mensen naast hun taal ook nog eens van geloof zouden moeten veranderen.
Dat enige aanpassing moeilijk te detecteren valt heeft vaak als oorzaak dat Marokkanen en Turken hun ega's uit hun eigen land halen. Als ze dat niet hadden gedaan hadden we daar weer ge-O.H. over gehad.
Ik denk dat een Amerikaan steeds vanuit zijn eigen opvoeding, normen en waarden naar ons land en verder, Europa blijft kijken. Zoals zovelen slaan ze vaak de plank mis omdat ze de achtergronden van Europa missen.
(Holland, is that the capitol of France?)
Het zijn best aardige mensen, maar kunnen Europa maar moeilijk bevatten, zoals sommigen hier Amerika niet kunnen bevatten.

Offenbach

#30
Citaat van: Ros op 24/07/2006 | 16:26 uur
Als je morgen naar een ander land emigreer (buiten de EU) is er een grote kans dat een lijst met eisen en verplichtingen voor de kiezen krijgt waar je aan moet voldoen. Informeer maar eens naar de mogelijkheden om te emigreren naar Australie of de VS.

Ja dat klopt, maar als ik naar Australië wil verhuizen doe ik dat omdat ik dan ook ècht Australier zou willen worden. Het gaat erom dat veel immigranten die hier wonen eigenlijk niet kunnen leven met onze westerse waarden en normen. Dan zit je hier toch verkeerd?

Citaat van: Ros op 24/07/2006 | 16:26 uur
Mensen verpichten om in de AH uitsluitend Nederlands te spreken gaat denk ik niet lukken. Ik kan sommige Nederlandse dialecten ook soms niet of moeilijk verstaan hier in de Achterhoek.

Maar een andere taal is altijd nog iets anders dan een oud-Holland dialect, (waar je overigens best wel strots op mag zijn dat we er zoveel hebben in een klein landje.) Als je hier je kinderen grootbrengt leer je ze ook fatsoenlijk Nederlands. Dat geldt ook voor een Nederlander die veel in dialect spreekt. Je moet naast je Moerstaal jezelf ook verstaanbaar kunnen maken in ABN.

Citaat van: Ros op 24/07/2006 | 16:26 uur
Wie gaat er nou in Utrecht wonen.............. :D

Ach, ik woon in een prachtige Vinexhut  ;D

Ros

Citaat van: Offenbach op 24/07/2006 | 15:17 uur
Citaat van: Mikemans op 24/07/2006 | 14:04 uur
Het hele inburgeren is ook een illusie. Hoe had je jezelf dat voorgesteld? Een toneelstukje? Mensen zijn zoals ze zijn en doen zoals ze doen.

Nee, dit zou toch een vanzelfsprekendheid moeten zijn?
Als ik morgen naar een ander land emigreer zorg ik er zelf voor dat ik de taal machtig ben, de plaatselijke gebruiken ken en ik moet de daar geldende waarden en normen willen accepteren. Zoniet, dan moet je lekker in je geboorteland blijven.

Ik irriteer me als ik bij de AH sta en een moeder spreekt haar kroost aan in het Arabisch.. of hele straten die vol hangen met Turkse vlaggen. (Ik kan nog wel even doorgaan wat ik hier in Utrecht allemaal tegenkom).
In sommeige gevallen is dit pure provocatie!

Als je morgen naar een ander land emigreer (buiten de EU) is er een grote kans dat een lijst met eisen en verplichtingen voor de kiezen krijgt waar je aan moet voldoen. Informeer maar eens naar de mogelijkheden om te emigreren naar Australie of de VS.

Mensen verpichten om in de AH uitsluitend Nederlands te spreken gaat denk ik niet lukken. Ik kan sommige Nederlandse dialecten ook soms niet of moeilijk verstaan hier in de Achterhoek.

Wie gaat er nou in Utrecht wonen.............. :D

Mikemans

Ik snap wel dat die emotie er is. Alleen denk je nog steeds dat hetgeen JIJ vindt en de normen en waarden set die JIJ hanteerd de goede zou zijn. Jij vindt dat omdat jij je aanpast in een ander land, dat iedereen dat dan zou moeten doen. En je iriteerd je aan het feit dat anderen dat niet vinden en dus naar hun eigen normen en waarden handelen, te weten NIET AANPASSEN.

De irritatie wordt nog groter want om te voorkomen dat hun gedrag jouw bewegingsvrijheid inperkt en dat je jezelf geintimideerd en lastig gevallen voelt vereist dat je iets doet wat tegen gesteld is aan de moraal die je graag aanhangt.

Je wilt graag leven en laten leven en je niet druk maken maar je wordt gedwongen om jezelf en je moraal verdedigen.

De paradox is dat je je eigen moraal afvalt door jezelf te verdedigen(in dit geval door niet te tollereren ect. ect.) val je diezelfde moraal af.

Moralistische gelijkheid zoals de mensheid die zoekt bestaat niet. De Nederlands cultuur kan alleen in een cultureel isolement overleven. En zo is het altijd al geweest. De mens voelt zich het prettig in een groep van gelijk gestemden en voelt zich aangevallen door andersdenkenden en groepen daarvan.

maar on topic, het genoemde boek brengt bepaald geen nieuwe inzichten en hoeft dus niet per defenitie opgehemeld te worden of tot verplichte kost gebombardeerd te worden. Tenzij je natuurlijk aandelen hebt in de uitgeverij.

Offenbach

Citaat van: Mikemans op 24/07/2006 | 14:04 uur
Het hele inburgeren is ook een illusie. Hoe had je jezelf dat voorgesteld? Een toneelstukje? Mensen zijn zoals ze zijn en doen zoals ze doen.

Nee, dit zou toch een vanzelfsprekendheid moeten zijn?
Als ik morgen naar een ander land emigreer zorg ik er zelf voor dat ik de taal machtig ben, de plaatselijke gebruiken ken en ik moet de daar geldende waarden en normen willen accepteren. Zoniet, dan moet je lekker in je geboorteland blijven.

Ik irriteer me als ik bij de AH sta en een moeder spreekt haar kroost aan in het Arabisch.. of hele straten die vol hangen met Turkse vlaggen. (Ik kan nog wel even doorgaan wat ik hier in Utrecht allemaal tegenkom).
In sommeige gevallen is dit pure provocatie!

Mikemans

Natuurlijk dringt de islamitische cultuur door in datgeen wat wij de Nederlandse cultuur noemen. Hoewel ik van mening ben dat 'de Nederlandse cultuur' simpelweg de optelsom van al het aanwezige is en dat dus de islam een onderdeel is geworden van de Nederlandse cultuur.

Er zijn iets van een miljoen allochtonen in Nederland en het merendeel daar van heeft het islamitisch geloof. Dat is 1/16e deel van de bevolking. Het is naief om te denken dat zo'n grote groep geen invloed zou hebben op het geheel van de samenleving. Net zo goed als dat het nederlandse afwrijft op de groep die hier woont.

Deze mensen kunnen nauwelijks als geheel op de tweede rang geplaatst worden kwa burgerrechten lijkt mij.

Het hele inburgeren is ook een illusie. Hoe had je jezelf dat voorgesteld? Een toneelstukje? Mensen zijn zoals ze zijn en doen zoals ze doen.

Offenbach

Ik ben het met je eens dat we deze mensen jarenlang hebben betutteld.
Maar aan de andere kant hebben bijna geen van de allochtonen ook maar getracht om in te burgeren, om de simpele reden dat men helemaal geen Nederlander wil (of wilde) worden.

Het zal geen grootschalig complot zijn, maar het is duidelijk dat de islamitische cultuur steeds meer in de Nederlandse samenleving doordringt. Ik kan dit gewoon niet als een positieve ontwikkeling zien  :-\

Mikemans

Ik bedoel maar te zeggen  ;D.

Nederland is ZELF begonnen met het binnen halen van wat wij nu allochtone noemen en wel uit economisch belang voor ONS. Niet uit een of ander moreel of liefdadig gevoel van ach die arme mensjes, kom maar bij ons wonen.

Vervolgens heeft Nederland zelf gefaciliteerd dat deze mensen niet inburgerden. Zij werden in de eigen taal en volgens de eigen cultuur bediend door buigzaam Nederland. Wederom niet uit tolerantie of liefdadigheid maar uit eigen belang. Wij wilden graag dat deze mensen naar nederland kwamen om onze vuilnis op te halen en onze plee te boenen. Onze eigen onderklasse was verdwenen en er was geen afrika om slaven op te halen dus hebben we maar 'gastarbeiders' laten komen. En DAT is het begin geweest van hetgeen wij nu het immigratie probleem noemen. De gastarbeiders waren er in de praktijk 'NIET Tijdelijk' Zij werden zelfs herenigt met hun gezin enz.

Het is echter bepaald te ver rijkend om een complot te vermoeden waarbij we van binnenuit worden over genomen door 'de vijand'.

V.w.b. het rechts extremistische label, dat is een complexje van jezelf Mourning, ik heb dat label niet geplakt en het woord niet gebezigt. Noorwegen, Denemarken en Zweden zijn een stuk 'erger?' geweest?? wat voor verschrikkelijk 'ergs' doen wij dan?

Mensen vermoorden is erg, vernielingen doen is erg, als je opa of je vader overlijd is dat erg. Iemand in je land laten vestigen omdat hij een stukje rijkdom wil vergaren is mischien dom, maar erg is het bepaald niet.

Mourning

#23
Citaat van: Mikemans op 23/07/2006 | 13:22 uur
Ik denk dat je nu een vergissing maakt. Het multi culti gebeuren is voornamelijk iets Nederlands, net zoals de verloren gegane tolerantie.

LOL! Voornamelijk iets Nederlands. Je zou eens moeten weten. Noorwegen, Denemarken (tot ongeveer 2000) en vooral Zweden zijn nu een stuk erger dan wij zijn geweest wat dit betreft.

En natuurlijk verliest een land een deel van zijn "tolerantie" na wat er hier vooral de laatste 15 jaar aan de hand is.

Bovendien nogal eenzijdig over de "hebberigheid van Nederland" te praten en achterwege te laten dat als men kritiek op iets van de multi-culti samenleving heeft je meteen tot een rechts-extremist of fascist wordt gelabelled. Overig wel grappig want als er nu EEN deel van de bevolking reactionair is ...

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Offenbach

Citaat van: Mikemans op 23/07/2006 | 13:22 uur
Kent iemand het woord gastarbeiders nog?

Met gastarbeider wordt bedoeld iemand die tijdelijk overkomt vanuit naar een ander land om daar arbeid te verrichten. De beweegreden voor een dergelijke actie is vrijwel altijd een economische: er is te weinig werk in het thuisland en er is voldoende vraag naar arbeiders in het doel-land.

Tijdelijk houdt in, dat het de bedoeling is terug te keren naar het land van herkomst, wanneer dat niet meer het geval is, is er sprake van immigratie en wordt de gastarbeider een immigrant.

Mikemans

Ik denk dat je nu een vergissing maakt. Het multi culti gebeuren is voornamelijk iets Nederlands, net zoals de verloren gegane tolerantie. Beide dingen zijn ontstaan uit noodzaak na de hebberigheid van Nederland. Kent iemand het woord gastarbeiders nog?

Offenbach

Citaat van: Mikemans op 23/07/2006 | 08:39 uur
Niet voor niets staat er dat het verplichte kost is voor: 'mensen die zich zorgen maken over Europa'. Dat is handig want die zijn het van tevoren al eens met de schrijver of zien hun zorgen er eindelijk in bevestigt. Het gevoel van aah het is gelukkig echt zo.

In onze (over)correcte politieke samenleving werden deze mensen jarenlang niet serieus genomen en monddood gemaakt. Natuurlijk zijn er nu genoeg mensen die hier graag naar willen luisteren (of de boeken willen lezen). Het is niet zozeer de bevestiging volgens mij, maar dat er nu eindelijk eens mensen zijn die onze Europese 'multiculturele samenleving' aan de kaak stellen.